גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


תהיי מצפונית ותשתקי: חברות האופנה מפתחות קוד אתי

שתהיה יפה ותשתוק? כבר לא מספיק לנו. היום צריך שיהיו לה אג'נדה, מוסר חברתי ודאגה כנה לשלום הגלובוס. קבלו את האקססורי הרותח הבא: מצפון

איתי יעקב | 10/1/2009 9:19 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
ביולי האחרון פרסמה חברת "קום איל פו" דוח אחריות חברתית סביבתית לשנים 2007-2008. זהו דוח ראשון מסוגו שמפרסמת חברת אופנה ישראלית. מה למותג אופנה ולאחריות סביבתית? לדברי סיביל גולדפיינר, מייסדת ומנכ"לית החברה, "הדוח נועד לספר מי אנחנו ואיך אנו עומדות מאחורי החזון שלנו.". הציניקנים מיהרו לצקצק בלשונם על ניסיון נוסף של המותג למנף את עצמו דרך אג'נדה חברתית ופוליטית, אבל הפעם לא מדובר בקמפיין מתוקשר.

 
קום איל פו
קום איל פו צילום: יחסי ציבור
הדוח של "קום איל פו" משקף מגמה עכשווית בולטת, שזכתה לכינוי "אקו פאשן", או "אופנה אתית"-חברה הפועלת למזעור נזקים ולקידום יעדים בתחום הסביבתי-חברתי. על רקע הסגידה הכללית למודעות אקולוגית, הפכו קודים אתיים לז'יטונים מצלצלים בתעשיית האופנה ומכתיבים חלק מהקו האסטרטגי. זה יכול להתבטא בהעסקת עובדים מקומיים בלבד בתנאים משופרים; בתרומה לקהילה ובשיתוף פעולה עם מוסדות טיפוליים ושיקומיים; בשימוש בבדים אורגניים, טבעיים ובחומרים ממוחזרים; במיחזור שאריות בדים ופסולת ייצור, או בניסיון לייצר אופנה שאינה דורשת ניצול מרבי של אנרגיה (כמו גיהוץ או כביסה בחום גבוה).

הצורך לבקר ולפקח על הנעשה בענף האופנה התפתח בעקבות שני תחקירים עיתונאיים שנעשו על חברת "נייקי" בשנת 1996. בתוכנית הטלוויזיה "48 שעות " של רשת "סי-בי-אס" האמריקאית נחשפה מסכת התעללות בעובדים במפעל החברה בווייטנאם, ובאותה שנה התפרסמה גם כתבת שער מצמררת ב"לייף מגזין", שבה דווח כי במפעל של החברה בפקיסטן מועסקים ילדים בני עשר בייצור כדורי רגל, תמורת שכר זעום של שישה סנטים לשעה.

"נייקי" לא לבד בעסק, וחברות אופנה וספורט רבות שייצרו במזרח אסיה התגלו כמי שמנצלות את כוח העבודה הזול ומעסיקות ילדים בתת תנאים. התוצאה: החרמות וצניחת מניות של החברות האלה, שמצדן החלו להדק את הפיקוח על המפעלים ולנפק דוחות על הנעשה בהם. חלוצת המגמה היתה חברת "גאפ", שפרסמה בשנת 2004 דוח ביכורים על אופן הייצור שלה במזרח הרחוק. בדוח הודתה החברה כי חלק ממפעליה במזרח עדיין לא עומדים בתנאי העסקה הוגנים ועוררה זעם רב.

בגיר
בגיר צילום: יחסי ציבור
"הרצון לשקיפות מוחלטת גרם להתנפלות על החברה, שהכניסה אותה לשוק טוטאלי", מספרת איילין כהן מחברת "פוטנציאל 1", יועצת לעסקים בנושאים חברתיים ומי שליוותה את הדוח של "קום איל פו". " אבל עצם הניסיון לדווח ולא לטייח הוא חשוב". לאחרונה שוב עלתה החברה לכותרות בעקבות חשיפה כי בהודו מועסקים במפעליה ילדים בני עשר.

נאמנה לאג'נדה הורידה "גאפ" את המוצרים מהמדפים והבטיחה כי התופעה לא תישנה. התשובה לשאלה אם דוחות חברתיים וסביבתיים משמשים עלה תאנה ייצוגי-אינה חד משמעית. נכון להיום מדובר בטרנד בדיוק כמו אורך המכפלת, אבל לדעת כהן, ככל שמותגי אופנה יקפידו על סביבת עבודה אתית, העולם ייראה טוב יותר. במקרה של "קום איל פו", גולדפיינר מנסה כבר שנים לחנך את הצרכן המקומי שבגד הוא לא סתם פיסת בד. "התפקיד שלנו הוא להיות חלק מהחברה והקהילה.

כן להרוויח, אבל ללא ניצול של העובדים ושל הסביבה. בדוח הזה יצרנו קוד אתי לעובדים ולספקים שלנו, ולטווח ארוך זו התנהלות חשובה לעסק". תחת המוטו הזה הכריזה הרשת על פרויקט "מעבירות", שבו הוזמנו הלקוחות להחזיר את בגדי החברה מעונות קודמות ובתמורה לקבל שובר לרכישה חדשה. הבגדים שהוחזרו הועברו לעמותת "אישית" ונמכרו, כשההכנסות מוקדשות להכשרה מקצועית ולהשכלה עסקית לנשים דרך פעילות העמותה.

גם חברת הבגדים "ילדותי" יצאה בשנה האחרונה בפעילות יזומה לטובת הקהילה. דגמים מעודפי ייצור וסוג ב' נתרמו לעמותת "שכולו טוב", המטפלת בשיקום חברתי ותעסוקתי של בעלי צרכים מיוחדים, בעיקר בעלי בעיות נפשיות (ראו אייטם במדור "מחלקת ילדים").
רק עם אופניים

גוסטה
גוסטה צילום: יחסי ציבור
ברחבי העולם מגמת ה"אקו פאשן" כבר צברה תאוצה. חברות אופנה גדולות כקטנות, מעצבי אופנה צעירים ואפילו עיתונות האופנה-כולם מגויסים לטובת שמירה על הכדור. רק לפני כמה חודשים הקים אתר האינטרנט של היומון הבריטי "הגרדיאן" ערוץ סטייל שמפרסם סדרת כתבות בנושא, אינדקס של מותגי אופנה הפועלים על פי קוד אתי המחולק על פי סוג הייצור (אורגני, ממוחזר, מיוצר באנגליה וכו' ) ועל פי התחום (אופנת נשים, גברים, אביזרים וכו' ).

בנוסף מציע האתר חנות מקוונת של מוצרי אופנה "ירוקים" במחירים שפויים יחסית. אתר נוסף המכיל מידע על חברות אופנה ירוקות ואתיות הוא www.made-by.org. בישראל , לעומת זאת, קשה לומר שהטרנד סוחף אחריו המונים,
אם כי לאחרונה החלו מותגי אופנה וטקסטיל לשווק מוצרים אורגניים. ברשת "גולף אנד קו" הנפיקו קו מצעים עשויים מאה אחוז כותנה אורגנית במחירים מופקעים של עד 2,200 שקל לשמיכה, ובחברת "בגיר" משווקים לאחרונה חליפות גברים עשויות בקבוקי פלסטיק ממוחזרים, הניתנות לכיבוס במכונה ביתית בחום של 30 מעלות, מהלך החוסך אנרגיה רבה.

"אני מקווה שבעתיד אוכל להשתמש יותר בחומרים אורגניים, אבל זה תלוי גם בהיענות הקהל", אומרת מעצבת האופנה הצעירה אילה מרומי מהמותג "גוסטה", שכבר לפני כשנה וחצי החלה לעצב גם פריטים מכותנה אורגנית. "מכיוון שאני עושה יבוא אישי הפריטים מעט יקרים, אבל לא בהרבה מהפריטים הרגילים בחנות".

כותון
כותון צילום: יחסי ציבור
נציג בולט בזרם הוא מותג האופנה "כותון", שהוקם לפני 16 שנה על ידי הזוג ארז וגלית מעודד-ברוידא. בסטודיו ובמתפרה שלהם בכפר הרי"ף, מופרדת האשפה לשמונה פחים: זכוכית ופיקדון, נייר, קרטון, בקבוקי פלסטיק, אורגני, סוללות, שאריות בדים ומוצרי אלקטרוניקה. לדבריהם, שליש ממוצרי החברה מיוצרים כיום מכותנה אורגנית. בנוסף, הם משתמשים בפוליאסטר ממוחזר ובסיבי במבוק, מוצר חדשני בתעשיית הסריגים.

"היום כל אחד מתהדר בקו אורגני וצובע את עצמו בירוק", אומרת גלית, "אבל אצלנו העסק בנוי בצורה אקולוגית משלב המחשבה ועד שלב התפעול. הפתרונות לא זולים, אבל לטווח ארוך זה מוכיח את עצמו. מה לעשות, להיות אדם עם עקרונות זה לא עניין זול".

עדיין-כותנה, גם אורגנית, היא גידול בעייתי שצורך המון מים.
"את הכותנה שלנו מגדלים על ידי מי ביוב שטוהרו. היא אינה מרוססת בחומרי הדברה והעובדים מועסקים בתנאי שכר הוגנים".

כל ההתעסקות הזו לא מעייפת?
"זה כבר חלק מהמהות שלנו. אני לא נוסעת לעבודה על סוס ועגלה, אבל כשאני רוכשת רכב לחברה אני מעדיפה רכב על גז. השליחויות שלנו מתבצעות בחלקן על אופניים, ואנחנו מקפידים לעבוד עם מיילים ופחות עם נייר. אנחנו גם פועלים למען הסביבה, וכבר חמש שנים מעלים את סוגיית 'לתת ולקבל': נשים מביאות לחנויות שלנו בגדים ישנים, אותם אנחנו מכבסים, מתקנים, מגהצים ומעבירים למעונות של נשים מוכות".

ומה לגבי הייצור?
"החזרתי את כל הייצור ארצה מאינדונזיה. אני מעוניינת לעודד את הכלכלה המקומית ולפרנס את התושבים של המדינה, וגם לחסוך אנרגיה של הטסה והובלה".

ישן זה החדש החדש

דורין פרנקפורט
דורין פרנקפורט צילום: יחסי ציבור
"זה פתטי מאוד שנאומי המשנה שלי הפכו לטרנד", אומרת מעצבת האופנה דורין פרנקפורט, שכבר שנים פועלת על פי קוד אתי ואקולוגי במפעל שלה. "במשך שנים זימרתי שעיצוב חייב לפעול במרכז הערים, בתעשייה בלתי מזהמת ולספק פרנסה לעובדים מהסביבה. עכשיו הפכו את זה לטרנד".
את נשמעת קצת כועסת.

"מעיק עליי לחשוב שזו מגמה, כי זה דבר שחייב להיות עמוק בדנ"א של העוסקים במלאכה. אצלי זו כבר דרך חיים: בשירותים אצלי במפעל מנגבים ידיים במגבת בד ולא בנייר, הצמחייה בבית שלי שתולה בטראסות מאבן ולא באדמה, אני ממחזרת כבר שנים ונוסעת ברכב היברידי".

במפעל האטום לרעש של פרנקפורט ברחוב שוקן בתל אביב עובדים יהודים, נוצרים וערבים, כולם מהסביבה הקרובה. היא מעסיקה אותם בתנאים הולמים, תוך פיקוח על אופי הייצור והאיכות. מצד שני, העלויות שלה גבוהות בהרבה משל אלה המייצרים בסין או בירדן. "אני לא עושה את זה כאקט הרואי או אלטרואיסטי", היא מסבירה, "אלא כי זה טוב לי. המיומנות שהעובדים פיתחו והיכולת שלי לייצר במועד קצר ולא להיות מחוברת למסה של דגמים, זו צורת עבודה קשה מצד אחד, אבל קלה מאוד מצד שני. יש לי אפשרות לשנות באמצע הדרך אם משהו לא נראה לי. אבל יותר מכול, יצירה בתוך הקהילה היא החשובה ביותר. מאחר שאני לא אנגלייה ולא נורבגית, המחויבות שלי היא למקום שבו אני מגדלת את הילדים שלי".

האופנה האתית היא מגמה מתפתחת, וכפי שמעידים הדוברים בכתבה, היא עדיין בחי?תוליה. בעולם כבר מדברים על תנועה של "סלואו פאשן" (בדומה ל"סלואו פוד" ) של מעצבים שיוצרים את הבגדים באופן אישי בסטודיו, כשהלקוח יודע כי הייצור נעשה במקום ולא על ידי ידיים אנונימיות בסין. בפריז לקח מעצב האופנה הישראלי אבינת גוטסמן את הרעיון צעד אחד קדימה, והוא אורג בנול ביתי את הבדים שמהם הוא יוצר חולצות ושמלות בגזרות גיאומטריות.

אבל מי שמציית באמת לצו האקולוגי, מוותר לחלוטין על רכישות חדשות ופונה אל חנויות יד שנייה. לבגד יש חיים יותר מעונה אחת, ושימוש ממוחזר בבגד הוא חשוב והכרחי. מה גם שאם אתם מחפשים ייחוד ואינדיבידואליות, חולצה של ויוויאן ווסטווד משנות ה-70 מגניבה הרבה יותר מטי שירט של "זארה" או "אברקרומבי אנד פיטץ'". אפילו אם לא יוצרה מכותנה אורגנית.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים