הלנה היפה
על רקע הקאמבק המפתיע שמבצעות בימים אלה חברותיה לחמולת הטופ מודלס מהניינטיז, בולטת במיוחד היעלמותה של דוגמנית העבר הלנה כריסטנסן. רגע לפני שהיא חוגגת 40 (ומכחישה את זה), תפסנו אותה לשיחה בארבע עיניים על קריירת הצילום שלה, על האימהות ועל עולם האופנה. את מוכרת לי מפעם

לא משנה מה היתה הסיבה, משום מה הגעתי למסקנה שזה לגמרי בסדר לשאול אותה איך זה מרגיש להיות או-טו-טו בת 40. מה אני אגיד לכם, מאז שאיימי וויינהאוס לקחה את השאכטה הראשונה שלה לא נעשתה טעות פטאלית כזו. עיניה של כריסטנסן, אגמי דנובה רכים ושקטים, הפכו לפתע למשטחי החלקה קפואים.
היא הזדקפה בנוקשות בכיסאה וסיננה בקול חד: "אני לא יכולה לענות לך על השאלה הזו, כי אני עדיין לא בת 40". דממה מביכה נפלה בחדר. הרצתי במהירות בראשי את פרטי התחקיר שערכתי לפני הריאיון. כל הכתבות שפורסמו על כריסטנסן, כולל האתר הרשמי שלה, מבשרים שהיא נולדה ב-1968. לפי כל החישובים, בחג המולד הק?רוב היא תחגוג את שנתה ה-40. אני יודעת שלא טעיתי.
הסיבה היחידה להכחשה המוזרה היא שכריסטנסן פשוט לא רוצה להודות בזה. וכשחושבים על העניין לעומק, זה לגמרי הגיוני. אחרי הכול, מדובר בדוגמנית - חיית פלא שאסור לה להזדקן לעולם-ובאישה, שלא לחינם טוען הפתגם הידוע שאסור לשאול לגילה. "אני כן יכולה", הפתיעה כריסטנסן, שכנראה הבחינה בינתיים במצוקתי, "לספר לך איך מרגישה דוגמנית שנמצאת בשנות ה-30 שלה".
אה , בטח. בשמחה.
"מה שטוב בשלב הזה בחייך הוא שיש לך המון חוש הומור. מצבים ואנשים שבעבר מאוד הטרידו אותך הופכים להרבה פחות מטרידים. כשאני חושבת על זה, מתרחש תהליך שהוא לכאורה סותר. מצד אחד, יש לך הבנה עמוקה יותר של החיים, והעובדה שאת אמא הופכת אותך למתונה, לנינוחה ולסבלנית יותר. מצד שני, את גם נהיית עקשנית יותר, אבל בדרך חיובית. את לא נותנת לשום דבר להפריע לך בדרך לאושר שלך. את יודעת איך זה כשאת צעירה ואת נהיית חסרת ביטחון לגבי דברים? הדבר הזה הולך ומתפוגג ככל שהגיל שלך מתקדם, וזה מאוד נעים".
פגשתי את כריסטנסן בבייג'ין, כשבוע לפני תחילת האולימפיאדה, כששימשה כשופטת בתחרות לעיצוב לנז'רי שהתקיימה בעיר בחסות חברת "טריומף". הטיסות שלנו נחתו באותה שעה בשדה תעופה והיא אפי?לו ניסתה לתפוס מונית ממש לידי, ובכל זאת לא קלטתי שזו היא. כריסטנסן היא אחת שיכולה להיבלע בקלות בהמון אם לא תתאמצו להבחין בה. רק במבט שני מתגלה יופייה הסקנדינבי המסחרר, שהפך אותה לאחת מהטופ מודלס המובילות בעולם בשנות ה-90.

העניין הוא שבשנתיים האחרונות, בזמן שעולם האופנה עד לקאמבק מפואר של כל חברותיה למסלול - מקלאודיה שיפר, דרך אווה הרציגובה וסטפני סימור וכלה בנעמי קמפבל, שאף פעם לא ממש הפסיקה לעבוד-הלנה כריסטנסן די נעלמה מהשטח. עניין קצת משונה, בהתחשב בכך שהיא היתה בעבר אחת הדוגמניות העסוקות בביזנס ושהיא עדיין נראית מצוין. ניצלתי את המפגש שלנו בבייג'ין, אם כן, כדי לברר לאן היא נעלמה ומה הסיבות שעומדות
"אני לא מרגישה שנעלמתי", היא אומרת, "האמת היא שאני לא מרגישה שאף אחת מהדוגמניות בנות דורי נעלמו. רוב הבנות עבדו כל הזמן. אני לא הפסקתי, נעמי בטח לא, כריסטי (טרלינגטון-א"ל) הפסיקה לעבוד כדי לעשות שני ילדים ואז חזרה. זה נכון שכולנו הרגשנו שהתשנו את עצמנו והיינו צריכות להתרחק קצת. גם אני. ואני חושבת שזה היה צעד מאוד חכם לתת לעולם מרחק נשימה ממני".
ומכאן נובע הקאמבק האדיר של דוגמניות העל היום? כי התגעגעו אליכן?
"זו אחת הסיבות. סיבה אחרת היא שנשים מוערכות היום הרבה יותר על הדבר המיוחד הזה שהן מביאות עימן מאשר על נעוריהן, וזה דבר מאוד חיובי בעיניי. היו המון דברים יחודיים בבחורות האלה. הן באמת היו משהו אחר, וזה לא ייעלם רק מפני שהן נהיו מבוגרות יותר. זה דבר נורא נעים לקבל את ההכרה הזו מחברות גדולות שוב, את ההבנה שלא היינו סתם עוד דוגמניות".

כריסטנסן, בת לאב דני ולאמא פרואנית, החלה את דרכה בעולם הדוגמנות בגיל 18, כשקטפה את תואר מלכת היופי של דנמרק ב-1986. שלוש שנים לאחר מכן עקרה לפריז והתגלתה על ידי הצלם פרידממן האוס. כעבור שנה תמונתה כבר התנוססה על שער ה"ווג" הבריטי, ומאז הספיקה לככב על שערי כל המגזינים החשובים, ביניהם "מארי קלייר קלייר", "אל", " פרפל פאשן" ואחרים.
בשנת 1990 היא החלה לד דג?מן בתצוגות האופנה הבולט טות לצד הקולגות החטובות קמפ קמפבל, אוונג'ליסטה ושיפר. טבילת האש הראשונה שלה היתה בשבוע ההאופ?נה בפריז של אותה שנה, שם דגמנה עבור מותג היוקרה "פנדי" והמעצבת הצרפתייה מרטין סיטבון.
אבל שום דבר מנקודות הציון הק?רייריסטיות הללו לא מינף את מעמדה כמו הקליפ של כריס אייזק לשיר Game Wicked, אליו הצטלמה בשנת 1991 כשהיא מתערטלת על חוף הים, חבוקה בזרועותיו של הזמר.
הקליפ הפך אותה לאחת מהפנטזיות הבוערות ביותר של מתבגרי הניינטיז ואף נבחר לקליפ הסקסי ביותר של כל הזמנים ב"אם-טי-וי". " עד היום עוצרים אותי גברים בני 30 ברחוב", היא מגחכת, "ומספרים לי בקול חרישי שבמשך שנים הם היו צופים בקליפ הזה ומפנטזים עליי. בחור אחד אפילו אמר לי פעם שבמשך שנים הוא חשב שאני הבחורה הכי סקסית בעולם. אמרתי לו:'וזהו? עבר לך?' אבל ברצינות, זה נחמד ונעים. תיארתי לעצמי שהקליפ יצליח, אבל לא חשבתי שעד כדי כך".
חמש שנים אחרי הקליפ המדובר,ב-1996, נבחרה כריסטנסן להוביל את הקמפיין של "ויקטוריה'ס סיקרט" ושנה לאחר מכן אף יצאה במשך תקופה קצרה עם ליאונרדו דה קפריו-רק בלי כל המהומה הפרובינציאלית שמלווה את בת זוגו הנוכחית, הלא היא בר רפאלי. באותה שנה הופיעה כריסטנסן בספרו החשוב של צלם האופנה פיטר לינדברג, Women 10, לצדן של לינדה אוונג'ליסטה, קלאודיה שיפר, סינדי קרופורד ואחרות.
"סופר מודל זה מושג טיפשי למדי", אמרה בריאיון לגיליון ספטמבר של מגזין GQ האיטלקי, שעל שערו היא מככבת, כשהתייחסה לתקופה זו בחייה. "זה כמו שמישהו יגיד סופר דוקטור או סופר עיתונאי. זה כאילו שיש לי כוחות מיוחדים. זה מבטא את האובססיה למושלמות שהביזנס הזה מקרין, למרות שהאנשים שמעורבים במקצוע הזה מלאים בפגמים. עבורי זו היתה סיבה לשעשוע, במיוחד בהתחלה. בכלל, היה לי הרבה מזל. גילו אותי דווקא בתקופה שהייתי רזה כמו מקל, עם לחיים עגלגלות ותסרוקת פרמננט ענקית. מה לכל הרוחות הם מצאו בי? אין לי מושג".

בשנת 1999 עשתה כריסטנסן שני צעדים מכריעים בקריירה שלה: היא ייסדה ביחד עם איש התקשורת מייקל ניומן את מגזין האופנה והתרבות האמריקני הנחשב "ניילון" ובמקביל הודיעה על פרישתה מדוגמנות מסלול. היא שבה אל המסלול רק פעם אחת, עבור תצוגת ההוט קוטור של חורף 2007-2008 של בית האופנה "כריסטיאן דיור"-מן הסתם כמחווה אחרונה למעצב הגווע.
בשנים האחרונות מטפחת כריסטנסן קריירה די מרשימה כצלמת, ואף הציגה כמה וכמה תערוכות מסוקרות בגלריות ובמוזיאונים ברחבי העולם. את התערוכה הראשונה שלה, "אנשים ופורטרטים", השיקה בגלריית "פראוד" שבלונדון לפני כחמש שנים. כמתבקש משמה, התערוכה כללה צילומי פורטרטים של ילדים ומבוגרים, ביניהם גם סלבריטאים כמו בונו, מריאן פיית'פול ומייקל סטייפ מלהקת "אר-אי-אם" - כולם חבריה הטובים של כריסטנסן. התערוכה הבאה שלה תושק בטוקיו בשנת 2010.
מה גרם לך להפוך לצלמת?
"הייתי צלמת עוד לפני שהייתי דוגמנית, למרות שכולם חושבים שזה היה הפוך. הצילום הוא מה שגרם לי להתחיל לנסוע בעולם, לעזוב את דנמרק. כשהפכתי לדוגמנית הבנתי שזו דרך מעולה לממש את הצילום שלי. תמיד היתה לי מודעות לפריימים וליופי שסביבי, ובאיזשהו שלב פשוט לקחתי מצלמה לידיים והתחלתי לתעד את מה שראיתי. במקביל, עבדתי עם צלמים כל חיי ובעצם הלכתי לבית ספר לצילום של החיים כל השנים האלה".
פרט לצילום, כריסטנסן מתגלה כמעין פח אשפה של תחביבים. היא מציירת, מפסלת, נוסעת בעולם, יש לה חנות עתיקות במנהטן, היא שחררה קו של מוצרי שיער ואפילו הספיקה להשיק גם קו בגדים משלה, בשם Sigerson & Christensen, אם כי סגרה אותו אחרי שתי קולקציות בלבד. "זה היה כל כך קשה", היא מגלגלת עיניים, "הקמתי אותו ביחד עם חברה, וזה היה אולי אחד הדברים הקשים ביותר שעשיתי בחיי".
עד כדי כך?
"לחלוטין. תשמעי, יש המון כישרונות בתחום הזה, ואת בעצם צריכה לתמוך בעצמך לאורך כל הדרך עד שמישהו אחר מתחיל לתמוך בך כלכלית. זו המון בדידות, וזה לא בהכרח משתלם. אני לא עמדתי בזה, אני מודה".
ובכל זאת השארת רגל בעולם האופנה, ופתחת ביחד עם אמך חנות לבגדי יד שנייה.
"זה סיפור קצת שונה. מה שקרה זה שבלא מעט מהעבודות שלי שילמו לי בבגדים, ויצא שקיבלתי פריטי לבוש ממש משונים וקיצוניים, אבל גם מאוד שווים. את רובם נתתי לאמא שלי או פשוט לא לבשתי מעולם. עד שיום אחד היא הציעה שנפתח חנות יד שנייה, וזה פתאום נראה לי מאוד הגיוני ".
את מתפרשת על המון תחומים. איפה הלב שלך נמצא?
"אף פעם לא הייתי טיפוס שבוחר משהו אחד ועושה רק אותו. גם כי אני מתעבת שגרה ומשתעממת נורא מהר, וגם כי אני אדם מאוד סקרן. העובדה שיש לי הרבה תחומים בחיים גורמת לי להישאר בתנועה. פעם אנשים היו שואלים אותי: למה את לא עוצרת? למה את לא נחה קצת? וזה היה גורם לי להרגיש אשמה. היום אני מבינה שזה הקצב שלי. להתבגר זה לא בהכרח אומר שאת צריכה לעמוד במקום אחד".
מה השאיפות האמנותיות שלך?
"האמת שאני לא טיפוס כל כך שאפתני, לא נעים לי להודות. אף פעם לא היו לי תוכניות גרנדיוזיות לגבי חיי. אני מאוד טובה ביומיום, בליהנות מהרגע, והעבודה שאני עושה מספקת לי בדיוק את זה".

לבייג'ין הביאה עימה כריסטנסן את בן זוגה הנוכחי, סולן להקת "אינטרפול", פול בנקס, הצעיר ממנה כמעט בעשור, עימו היא מטפחת זוגיות מחודש מרץ האחרון. אביו של בנקס מתגורר בבייג'ין והשניים ניצלו את ההזדמנות כדי לקפוץ להגיד שלום.
בכל הנוגע לבחורים, לכריסטנסן יש חיבה ניכרת ליוצרים, עם העדפה ברורה למוזיקאים, כך שהסיכויים שתגלו שהיא יוצאת עם רואה חשבון נחמד שואפים לאפס. במחשבה שנייה, מה ציפיתם מבחורה שהיתה במשך שנים בת הזוג של מייקל האצ'נס, סולן להקת "אינקסס"?
המנוח קטף את כריסטנסן כשהיתה עוד פרח דוגמנות, בת 20 בלבד. הם היו ביחד במשך כארבע שנים, אך בעוד הקריירה שלו דעכה - שלה רק פרחה, ובסופו של דבר הם נפרדו. בשנת 97' האצ'נס סיים את חייו כשהוא תלוי מהתקרה בחגורת עור, שכנראה כרך סביב עצמו בשעת עינוג מיני.
ממנו המשיכה כריסטנסן לדה קפריו, כאמור, ובהמשך שמה נקשר גם לזמר בילי קורגן ולצלם והסופר פיטר מקאביש, שאפילו קעקע על ידו את שמה. ב-1999 נולד בנה, מינגוס?לושיאן, שאביו הוא השחקן נורמן רידוס. השניים נפרדו ב-2003. משום מה, על אף שחרשה יפה את גברברי הסצינה, כריסטנסן מעולם לא הפכה לאישיות פפראצי מתוקשרת אלה בריטני ספירס.

"אני יודעת לשמור על עצמי", אמרה בריאיון ל-GQ, " וידעתי זאת תמיד. כשאת חיה לבד מגיל 18, את חייבת ללמוד להתנהג, אחרת את נרמסת. מה שכן, אם מישהו יכתוב איזו שטות עליי, על בני או על חיי הפרטיים, לא כדאי לו לפגוש אותי בסמטה חשוכה".
יש לה שלושה בתים-בקופנהגן, במונקו ובמנהטן, והיא נודדת ביניהם כראות עיניה, כשהיא לוקחת עימה את בנה. מינגוס-לושיאן הנ"ל, אגב, מתגלה כיפה בצורה מפחידה כמעט, ולא מזמן הפכה אותו אמו לדוגמן. זה קרה בקטלוג של חברת בגדי הילדים "ניים איט", שכריסטנסן יצרה עבורה השנה ארבע קולקציות - כולן תפורות מכותנה אורגנית ומעוצבות בסגנון שנות ה-70.
מינגוס לושיאן דגמן, כריסטנסן צילמה והקטלוג - הדי מקסים, חייבים להודות - הוא התוצאה. "השתמשתי בבני ובעצמי כהשראה לקולקציות האלו וחשבתי מה שנינו היינו רוצים ללבוש. היה כיף לחזור לילדות שלי ולהיזכר בשמלה מסוימת שגרמה לי אושר כשלבשתי אותה".
הוא מבטא נטיות אמנותיות?
"הוא מצייר, הוא משחק שח ומנצח כל הזמן את כולם. יש לו מוח ענק ופתוח וזה מדהים. ככל שאנחנו מתבגרים, במקום שניפתח יותר-אנחנו שמים המון גבולות לעצמנו. לילדים אין את הגבולות האלה. הם נפתחים וסקרנים לעולם. אני מנסה ללמוד ממנו כל הזמן".
מה לגבי עולם הדוגמנות? מסקרן אותו?
"הוא נהנה מהצילומים, אבל קשה לי להאמין שהוא יהפוך לדוגמן. אין לו סבלנות לכל הפנפונים האלה. תני לו מכנסיים וחולצה ותעזבי אותו בשקט ".