לבוש מנצח: אופנה וספורט
הרומן הסוער שמתנהל בין תעשיית האופנה ועולם הספורט יגיע לשיאו באולימפיאדת בייג'ין. מעצבי העל מלבישים את נבחרות ארצם, יוצרים שיתופי פעולה עם מותגים כ"פומה" ו"אדידס" ומשיקים קולקציות השואבות השראה מענפים דוגמת טניס ושחייה. הספורטאים, מצדם, מכירים בכוחם כאייקוני סטייל ולא אחת הופכים לפרזנטורים. במילים אחרות: זה כבר מזמן לא רק ספורט

הטניס הוא אולי הענף שנתפס כמעודכן ביותר אופנתית, אבל בשנים האחרונות הדיאלוג המתפתח בין שלל תחומי הספורט לעולם האופנה נראה פורה מתמיד. דיאלוג זה כולל, בין השאר, מגוון רחב של שיתופי פעולה והשראה הדדית בין מעצבים, בתי אופנה, חברות ספורט וספורטאים. במבט ראשון, אופנה וספורט לא ממש נראים כמו שותפים טבעיים. אופנה ממציאה את עצמה בכל פעם מחדש בגזרות, בחומרים ובצבעוניות ונעה על הגבול שבין מציאות לדמיון. ביגוד לספורט, לעומת זאת, מזוהה עם היבטים פרקטיים כמו אלסטיות הבד, משקל הנעל, נוחות ופיתוחים טכנולוגיים ומדעיים.

בשטח, מתברר שההבדלים הללו ניתנים לגישור. מעבר לרווח הכלכלי המניע את שני הצדדים בשותפות, מתברר שאנשים שצורכים אופנה רוצים להישאר מעודכנים גם בחדר הכושר, בזמן הריצה בפארק או בשיעור היוגה. חברות האופנה המובילות בעולם זיהו כבר מזמן את הקהל הפוטנציאלי וכיום הן משקיעות סכומים רבים במחקר ובפיתוח של קווים המותאמים לפעילויות הספורטיביות השונות, כמו גם במתן חסויות לתחרויות עצמן. אחת הדוגמאות הבולטות לכך היא חברת האופנה "ראלף לורן", שמלבישה
האולימפיאדה, שתיפתח בבייג'ין בסוף השבוע הקרוב, היא אולי האירוע הגדול ביותר שחוגג את החיבור בין אופנה וספורט. לא במקרה מוזיאונים ברחבי העולם מקדישים תערוכות שלמות לנושא. אחת מהן היא Fashion VSport, אשר תיפתח בסוף השבוע הקרוב במוזיאון "ויקטוריה ואלברט" שבלונדון (נעילה 9 בינואר 2009) ותבחן את הקשר בין אופנה עכשווית לבין מותגי ספורט בינלאומיים.

תום: חולצה, קסטרו; מכנסיים, בגיר. נעם: גופייה, פומה; ז'קט, ששון קדם; חגורת מחוך, אוסף פרטי של סטודיו ;16/23 טבעת, אוסף פרטי. גיא: חולצה, עניבה, אופנת סגל; מעיל שחור לבן, אוסף פרטי של הקלע. סטיילינג: מרק אורן. איפור ושיער: אלה רוקח לסולו. ע' צלם: עמיר צוק
המעצבים הגדולים, שזיהו את הפוטנציאל הכלכלי הטמון במשחקים האולימפיים, החליטו לקחת חלק במשחק. כך למשל, נבחרת ארצות הברית תצעד בטקס הפתיחה בחליפות שעיצב עבורה ראלף לורן, המלביש הרשמי שלה למשחקים.
בית האופנה "גוצ'י" אולי לא ילביש את נבחרת איטליה, אבל המעצבת הראשית שלו, פרידה ג'יאניני, תשיק קו אקססוריז מיוחד למשחקים האולימפיים בשם "8.8.2008", הכולל פריטים הנמכרים באופן בלעדי בבוטיקים של החברה בסין. גם בחנויות "פראדה" בבייג'ין כבר נמכרים תיקים, חולצות ונעליים בהשראת המשחקים.
במקביל ממשיכים מעצבי העל להעמיק את המעורבות שלהם בשוק האסיאתי ופותחים שם עוד ועוד סניפים. לכן אין זה מפתיע שאלברטה פרטי, אלכסנדר מקווין, מרטין מרג'יאלה, בית האופנה "ג'יבנשי" ואחרים נענו לבקשת רשת הכולבו הסינית Lane Crawford לעצב פריט "וואן פיס" בהשראת הענף האולימפי האהוב עליהם. הפרויקט, שנקרא The Collective Synergy in Fashion, יוצג באירועים שונים במהלך אולימפיאדת בייג'ין.
גם בארץ מזנקות רשתות האופנה הישראליות דוגמת "קסטרו" ו"פוקס" על הגל האולימפי. שתי החברות השיקו מיני קולקציות בהשראת המשחקים האולימפיים, וחברת "קסטרו" היא זו שעיצבה את התלבושות הרשמיות של נבחרת ישראל לאולימפיאדה וגם עבדה בשיתוף פעולה עם חברת "ספידו" לטובת מיני קולקציה בהשראת המשחקים.
מיותר לציין שגם תעשיית האופנה הסינית לוקחת חלק בחגיגה. במהלך שבוע האופנה של הונג קונג, שהתקיים בחודש יולי, הציגה קבוצה של מעצבים צעירים - דור העתיד של האופנה בסין - למעלה ממאה מערכות לבוש שעיצבו במיוחד לקראת המשחקים תחת הכותרת Diversity in Action. הפריטים שהוצגו בפרויקט שילבו בין אלמנטים מעולם הספורט לבין טרנדים עכשוויים באופנה.

אבל הסימביוזה בין אופנה וספורט מתקיימת הרבה מעבר לאחת לארבע שנים, ובעשור האחרון רואים יותר ויותר שיתופי פעולה בין מעצבי על וחברות ספורט. שני הצדדים מרוויחים מהחיבור (מעצבי העל נחשפים לקהל נוסף ומקבלים הזדמנות לעצב פריטים במחירים נגישים יותר; ומנגד, חברות הספורט (כמו "אדידס", " נייקי" ו"פומה"), ממתגות את עצמן ככאלו המשווקות סגנון חיים שהוא ספורטיבי ואופנתי גם יחד.
אחד משיתופי הפעולה הראשונים בין מעצב על לחברת ספורט החל ב-2002, כאשר המעצב יוז'י ימאמוטו חבר ל"אדידס" והציג קולקציית גברים ונשים תחת השם Y-3. בכך סלל ימאמוטו את הדרך לחיבורים נוספים בין מעצבי על ומותגי ספורט שהיו פחות נפוצים באותה תקופה, וקירב את האופנה העילית לתחום זה. בעקבות הצלחת הקו שלו, פתח ימאמוטו חנויות בלעדיות של Y-3 ברחבי העולם.
גם סטלה מקרטני השכילה לזהות את הצורך בפריטים ספורטיביים בעלי אמירה אופנתית. "הקולקציה שלי מיועדת לנשים המתייחסות לספורט ולדרך החיים שלהן ברצינות", היא כותבת באתר שלה. הליין הספורטיבי שהיא מעצבת מזה למעלה משלוש שנים ל"אדידס" רק הולך ומתרחב וכולל פריטים המיועדים לריצה, לסקי, לטניס וליוגה. גם הקו של הקולקציה הראשית של מקרטני גדוש בפריטים במראה קז'ואל ספורטיבי.
שיתוף פעולה נוסף חיבר בעבר בין המעצב הבריטי אלכסנדר מקווין ו"פומה" ליצירת קולקציית נעליים לגברים ולנשים. השנה העמיקה החברה את חדירתה לעולם האופנה, כאשר רכשה את השליטה בעסק של מעצב העל חוסיין שאלאיין ומינתה אותו למעצב הראשי שלה. מפגשים מעניינים נוספים בין אופנה וספורט התקיימו בין ריי קוואקובו מ"קום דה גרסון" וחברת "ספידו" ובין מארק ג'ייקובס ל-Vans.

אחת מהיוזמות הראשונות לחיבור בין ספורט לאופנה הגיעה דווקא מצדו של ספורטאי. רנה לקוסט, טניסאי מצליח בשנות ה-30 של המאה שעברה, הוא שהביא לעולם את חולצת הפולו (שעל אף שמה, מקורותיה נעוצים במגרש הטניס). לקוסט הציג לעולם הספורט פיתוח חדש של חולצת הטניס המסורתית (שהיתה בעלת שרוולים ארוכים וכבדה בשל הסיב ממנו היה עשוי הבד): השרוולים קוצרו והבד שנבחר היה עשוי מסיבים קלים יותר, שהותאמו לחולצה המיועדת לפעילות גופנית.
חולצת הפולו שעיצב, הנושאת את סמל התנין המוכר, הפכה במהרה לסיפור של הצלחה לא רק על המשטח הירוק אלא גם כפריט אופנתי לקהל הרחב. אחרי שפרש מעולם הטניס, המשיך לקוסט לפתח את החברה שלו, הממוצבת כיום בתווך בין אופנה וספורט ומציעה קולקציות אופנתיות בעלות מראה ספורטיבי.
בגדים ספורטיביים לא תמיד מיתרגמים לפריטי לבוש אופנתיים הנלבשים על ידי הקהל הרחב כמו במקרה של לקוסט, אבל הם עדיין נחקקים בזיכרון הקולקטיבי. דוגמה טובה לכך הם מכנסי הלייקרה הארוכים שלבש האצן לינפורד כריסטי, אחד מהאתלטים הבריטים המפורסמים ומדליסט אולימפי.
"בשנות ה-80 וה-90 בהן רצתי, התחיל כל המהפך בלבוש של האתלטיקה הקלה", הוא מספר בריאיון שערכתי עימו השבוע בבייג'ין, "כאצן שחור, רציתי לבלוט מול האצנים השחורים האחרים, ולכן הייתי מהראשונים שלבשו מכנסי לייקרה ארוכים. מעבר להצהרה האופנתית, זה גם עזר לי מאוד בזכות התמיכה שהמכנסיים הצמודים העניקו לשרירים.
הם הגנו עליהם מפני פציעות, בניגוד למכנסונים הקצרים שלבשנו אז כולנו, שהיו משוחררים מדי. לעומת זאת, הספורטאים האמריקנים לבשו חליפות'מתאבקים' שהיו אז פופולריות, אבל באופן אישי חשבתי שאני איראה בהם מאוד גיי".

בניגוד לענף הריצה, שהמתחרים בו לובשים בגדים בעלי אוריינטציה ספורטיבית במובהק, בגדים של טניסאים מתהדרים בסטייל הרבה יותר רך ונגיש, הנושק לאופנה לבישה. זו כנראה הסיבה שלאורך השנים שימשו מגרשי הטניס קרקע פורייה לצמיחתם של טרנדים אופנתיים כאלה ואחרים: המכנסיים הקצרים של מרטינה נברטילובה, שבלטו בנוף חצאיות הטניס של האייטיז, השיער הנפוח והבנדנה הצבעונית של אנדרה אגאסי או הסניקרס המיתולוגיות שנעל בשנות ה-70 הטניסאי השבדי ביורן בורג, שזכו לעיצוב מחדש על ידי המותג השבדי "אקנה ג'ינס".
מדובר באחד מענפי הספורט הבודדים שבו הספורטאי נמצא שעות ארוכות על המגרש, נדרש לעיתים להחליף בגדים ופחות מוגבל מבחינת הלבוש. כל זה משאיר הרבה מקום לסגנונו האישי של הטניסאי, שלא אחת הפך לאייקון אופנה של ממש. כך למשל במקרה של אגאסי, שיחד עם אשתו הטניסאית שטפי גראף כיכב בשנה שעברה בקמפיין של מותג היוקרה "לואי ויטון". גם הטניסאית הרוסייה שראפובה התגלגלה במהרה מטניס לאופנה, כאשר החלה מדגמנת למגזינים כמו "ספורטס אילוסטרייטד" ו"ווג". כיום היא כבר מותג לכל דבר, שמכניס סכומי עתק הודות לשיתופי פעולה בדמות חסויות וקמפיינים שהיא מקיימת עם חברות אופנה.
הטניסאית האמריקנית סרינה וויליאמס עלתה השנה למגרש האימונים עם הצהרה אופנתית משלה - מעיל הטרנץ' שלבשה הפתיע מאוד את הקהל באצטדיון. אחותה, ונוס, סיימה באחרונה לימודי עיצוב אופנה והשתיים נוהגות להתייצב למשחקים כשהן לובשות פריטים מקו האופנה המשותף שלהן Ele Ven. האחיות שברו את התלבושות המסורתיות של הטניס בזכות תשוקה גדולה מאוד לאופנה, ויש שיאמרו - אפילו גדולה יותר מאהבתן למשחק.
אבל לא רק טניסאים הופכים לאייקוני אופנה. אצל דיוויד בקהאם כבר מזמן היטשטשו הגבולות בין כדורגל לאופנה. בקהאם, אולי אייקון האופנה הבולט ביותר היום שמגיע מעולם הספורט, בחר לבטא את עצמו על המגרש בתספורותיו הייחודיות שהתחלפו בתדירות גבוהה. מחוץ למגרש, הכדורגלן האנגלי הוא אימפריה כלכלית, לא מעט בזכות הקמפיין ל"ג' ורג'יו ארמאני" שהוא מוביל. אחת הדוגמאות הבולטות בענף הכדורסל היא דוויין ווייד מה"מיאמי היט", שמיד אחרי שנבחר לאחד האנשים היפים של מגזין "פיפל" הפך לפרזנטור של קו הבגדים Sean John של הזמר פי דידי, והיה ל"סופר מודל הראשון מה' אן-בי-איי'", כדבריו.

עדות נוספת לחיבור בין אופנה וספורט היא הזליגה של אלמנטים ספורטיביים - אביזרים, גזרות ודיטיילים - לתוך אופנת הרחוב והאופנה העילית.
ה"אולסטאר", אולי הנעליים הפופולריות ביותר במאה ה-20, יוצרו לראשונה ב-1917 על ידי חברת "קונברס" עבור שחקני כדורסל, אך עד מהרה אומצו הסניקרס הפשוטות מבד על ידי תרבויות שוליים, עד שהפכו לסממן האופנתי הבולט ביותר היום, אחרי הג'ינס. כיום הנעליים אוחזות במעמד על אופנתי.
את הקשר בין אופנה וספורט ניתן לראות גם על מסלולי התצוגות, כמו למשל בקולקציה שעיצבה מיוצ'ה פראדה ל"מיו מיו" לחורף הקרוב. "רציתי לקחת את הספורט לכיוון חדש", אמרה לאתר האופנה style.com על ההשראה שקיבלה מחליפות שחייה וצלילה בעיצוב הקולקציה.
אחת הדוגמאות הבולטות לטרנד שהגיח מתחום הספורט היא אופנת האירובי שהיתה נפוצה בשנות ה-80 בעיקר בארצות הברית, ובאה לידי ביטוי גם בתרבות הפופולרית של אותה תקופה בדמות סרטים כמו "פלאשדנס" וסדרת הטלוויזיה "תהילה". בעונות האחרונות רואים חזרה של טרנדים מעולם האירובי כמו גרבונים, חותלות ובגדי גוף - ביטוי ספציפי של אותו עשור שממשיך להיות נוכח באופנה העכשווית.








נא להמתין לטעינת התגובות




