דיפאק צ'ופרה: למה העל-טבעי הוא טבעי?
אני יכול לתאר לעצמי ביולוג קתולי שראה עב"ם, קורא את מדור ההורוסקופ ומקווה להגיע לגן עדן. דיפאק צ'ופרה מחכה ליום שבו תופעות על-טבעיות יקבלו אישור מתפיסת העולם הרשמית

Rainmaker, cc-by
באופן כללי נכון יהיה לומר שהאמונה הרווחת בעל-טבעי נופלת מחוץ לתמונת המציאות הרשמית. התמונה הרשמית נשענת על המדע, הרציונליזם והמטריאליזם. ככלות הכל, צריך הגדרה של ה"טבעי" כדי שיהיה גם "על-טבעי". בימי הביניים אלוהים היה טבעי ולכן נחשבו טבעיים גם נסים, ריפויים, חזיונות של הבתולה מרים, סטיגמטה וכו'. עד שהתמונה הרשמית לא תשתנה, אסטרולוגיה היא קשקוש ואסטרונומיה היא לגיטימית. רוחות רפאים הם קשקוש, וחזיונות של הבתולה מרים הם... פה יש מוקש קטן. אנשים דתיים מורשים להחזיק במודל שונה של המציאות, ששומרי-השער הרשמיים מאפשרים אותו אך לא מאמינים בו. זה מה שמביא לתופעה המעניינת של מדענים דתיים, שמצליחים להחזיק בשתי תפיסות עולם סותרות בו זמנית.
כל אחד בעצם מסוגל להחזיק בתפיסות עולם סותרות בו בזמן - קוראים לזה מידור. אם מדורים שונים הדוקים דיים ומופרדים בחומות עבות, אפשר להאמין בטווח שלם של תופעות בלי שיעלו בקנה אחד. אני יכול לתאר לעצמי ביולוג קתולי שראה עב"ם, קורא את מדור ההורוסקופ ומקווה להגיע לגן עדן כשימות. עדיף, כמובן, לקדם תפיסת עולם קונסיסטנטית שמאפשרת לחומות ליפול, כך שהמציאות הרשמית תיפתח למציאות הלא-רשמית. וגם להפך, מכיוון שאמונה רווחת בכל מיני תרופות עממיות, לדוגמא, עלולה לגרום נזק, בדיוק כפי שההתעקשות הרשמית על תרופות כימיות וניתוחים עלולים להזיק בדרכם שלהם.
תפיסת העולם הקונסיסטנטית היחידה שנתקלתי בה ממקמת את כל התופעות, הטבעיות והעל-טבעיות, על מצע המודעות. הנוירולוג האוסטרלי הידוע סיר ג'ון אקלס ציין דבר אחד שמטריאליסטים, בין אם מדענים ולא-מדענים, לא מבינים אפילו בקירוב. אין מראה או קול "אי-שם" בעולם, טען אקלס, ואין טעם ולא מגע, ולא יופי או כיעור, ולא תחושת אור או עצם. כל הדברים נוצרים באופן סובייקטיבי, כלומר, קיימים רק במודעות. העובדה שהיד שלך מוצקה היא אשליה. חלקיק נויטרינו חולף מבעד לכדור הארץ בלי להיתקל במכשול. כל אטום ביד שלך הוא 99.999% חלל ריק. אם נשווה את קני המידה, הרי שהמרחק בין אלקטרונים לגרעין האטום גדול מהמרחק בין כדור הארץ לשמש.
ברמה הבאה של המציאות, אטומים נעלמים בגלי אנרגיה ואז לפוטנציאל טהור, במצב של מציאות-וירטואלית כביכול. רק התפיסה שלנו הופכת את היד למוצקה, והתפיסות שלנו מקושרות אהדדי כדי ליצור את העולם שבו אני ואתה חיים, כך שהצבע, האור, הקול, הריח והמוצקות מתאימים כולם יחדיו.

דיפאק צ'ופרה
לשימושכם החופשי
בעיני, אירועים על-טבעיים אינם שוליים או בלתי-מציאותיים. הם פשוט דברים שטרם התקבלו לתודעתנו על ידי מערכת האמונה הרשמית. למציאות יש מנהג משונה להשאיר דברים מסוימים בעטיפתם עד שהשכל האנושי מוכן להתבונן בהם, ואז הם מופיעים בבת אחת ומשנים את העולם. גם החיידקים וגם כוח הכבידה חיכו פעם מאחורי הקלעים והיום עומדים במרכז הבמה. בהודו העתיקה, אסטרולוגיה הייתה במרכז הבמה והיום נסוכה, מכיוון שתופעות באות והולכות בשני הכיוונים.
אך התודעה לעולם
אינה נסוגה. גם בזמנים החשוכים ביותר, אנשים יודעים שהם מודעים, ומנקודת הנחה בסיסית זו הם יוצרים מציאות אישית, וכשאינדיבידואלים מסכימים, נוצרת מציאות קולקטיבית. הניסיון לבסס מציאות משותפת רק על עצמים חומריים הצליח מאד במערב, אבל אין בכל לומר דבר על המציאות האולטימטיבית, החורגת מעבר לאינדיבידואלים וקבוצות. במציאות האולטימטיבית יש רק מודעות טהורה, שניתן להשוותה לחימר או לקופסת צבעים שהטבע מספק, בליווי ההוראה הפשוטה: לשימושכם החופשי.
דיפאק צ'ופרה הוא מורה רוחני ממוצא הודי שחי בארצות הברית. מחברם של עשרות ספרים בנושאי התפתחות רוחנית ובריאות הוליסטית ודוקטור לרפואה איורוודית