גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


הדברים שמאחורי השמש: המדריך המלא לשיזוף

למרות הניסיונות החוזרים ונשנים להפוך את הלוק החיוור לטרנד, לא מעט אנשים עדיין מעדיפים להכהות את העור בשמש. איך עושים זאת בלי לפגוע באפידרמיס וכמה יעלה לכן להיראות כמו ויקטוריה בקהאם?

הדר טורוביץ', סגנון | 1/6/2008 15:00 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
 
תערוכה בן לם
תערוכה בן לם בן לם
עולם האופנה הוא ממלכה אכזרית ותובענית, שמיליוני נתינות כפופות לה. אינספור בחורות מוצאות את עצמן מפלרטטות עם הפרעות אכילה או סובלות מבעיות ברכיים ומכפות רגליים מיובלות, והכול כדי ליישר קו עם תכתיבי האופנה הנוקשים.

אחד הוותיקים שבהם הוא המראה השזוף - טרנד אהוב ומוכר, אשר גרם ללא מעט נשים לשלם מחיר בריאותי כבד, לאחר שבילו שעות רבות בטיגון עורן בקרני השמש הצורבות. למרות המידע הרב שנחשף בדבר הנזק שמסיבה החשיפה לקרני שמש, ועל אף שגם למראה החיוור נוספו בשנים האחרונות מעריצים משלו - עור שזוף עדיין נתפס ככזה המקרין סקסיות וחיוניות.

החדשות הטובות הן שגם אם בכל זאת תחליטו להכהות את גון עורכן, אתן כבר לא חייבות לחתום על מיטה במחלקה האונקולוגית. היום יש די והותר שיטות להגן על האפידרמיס ועדיין להתהדר בלוק שחום. רגע לפני שהקיץ מתחיל באופן רשמי, הרי לכן סקירה מקיפה שמנסה להבין למה אנחנו משתזפות ואיך הכי כדאי לעשות זאת.

החום עולה

עד סוף המאה ה-19 הלוק האופנתי הנפוץ התבסס על עור חיוור, כמעט שקוף. כיוון שרק בני המעמד הנמוך, שעבדו כפועלים בשדות, השתזפו, בני המעמד הגבוה הסתתרו תחת שמשיות הדורות, מגבעות רחבות ומלבושים מפוארים, שהגנו על עורם הלבנוני. היו נשים שאף הגדילו לעשות ומשחו את פניהן בתכשירים קוסמטיים שמטרתם היתה לשוות לעורן גוון בהיר יותר.

"צבע העור הוא תמיד ביטוי לפוליטיקה מעמדית", מבארת ד"ר שושנה-רוז מרזל, חוקרת אופנה באוניברסיטת בר-אילן ובבצלאל, "תחילה היו בני המעמד הגבוה בעלי העור החיוור, אבל הכול התהפך עם המהפכה התעשייתית.

"בני המעמד הנמוך הפסיקו לעבוד בחוץ, תחת השמש הקופחת, עברו לתוך בניינים של מפעלים וצבע עורם החוויר בהתאם. לעומת זאת, אלה שיכלו להרשות לעצמם לצאת לחופשות ולהשתזף היו האמידים יותר. גם סוגי הספורט שהיו מזוהים עם המעמד הגבוה כמו רכיבה על סוסים, פולו ומאוחר יותר גם סקי, התבצעו בחוץ, ובמהלכם העור השתזף".

בשנת 1923 הפכה קוקו שאנל את השיזוף להצהרה אופנתית של ממש. בשנה זו בילתה שאנל יום חופש נינוח על יאכטה של חברים, אשר שטה באזור חופי קאן שבצרפת, וסיימה אותו שחומה למשעי. תמונתה של שאנל השזופה התפרסמה ב"ווג" הצרפתי ומשם הדרך להפיכת המראה השזוף ללהיט היתה קצרה.

במקביל, מעמדן של הנשים בחברה המערבית הלך והתחזק ואורח חייהן השתנה בהתאם. הן יצאו מהמטבח, הצטרפו לשוק העבודה ובין השאר, החלו לבלות לא מעט זמן גם על חוף הים. אט אט התמלאו חופי אירופה בנשים שעטו על עצמן בגדי ים אופנתיים והתמכרו לקרני השמש.

תעשיית האופנה מיהרה ליישר קו עם המגמה, והחלה להנפיק גזרות חדשות של בגדים, אשר אפשרו לנשים להשוויץ בעורן השזוף.

כשהגיעו שנות השבעים, כבר היה דור שלם עסוק בטיגון עצמי. הריאקציה למהפכה התעשייתית של המאה הקודמת יצרה מגמה של חזרה אל הטבע, והשיזוף ייצג אותה. ואכן, כולם אהבו את השמש: בוהמיינים הדוניסטים, בוגרי דור הפרחים וכוכבני תרבות הפופ כמו פארה פוסט וטום ג'ונס, שכל ישותם צעקה "איזה חיים מעולים יש לנו".

"השיא הגיע בשנת 1980", נזכרת הסטייליסטית ומבקרת האופנה דורין אטיאס, "כשיצא הסרט 'הלגונה הכחולה' עם ברוק שילדס, שהיתה שזופה וסקסית. עד אז טוויגי היתה זו שנחשבה לאייקון אופנה, והיא היתה בעלת עור בהיר מאוד".

אטיאס לא מתקשה למצוא את מי שייצגה את המראה השזוף בישראל של שנות השמונים: "תמי בן עמי, ללא ספק. בגללה כולן רצו להשתזף. מספיק להיזכר בקטלוגים של 'גוטקס' מאותן שנים ולהבין עד כמה היא היתה מודל לחיקוי".

במהלך שנות השמונים השתרעו על חופי הים אלפי נשים ישראליות, שמשחו את עצמן בשמן תינוקות, וקיוו להשיג את אותו גון עור שחום כשל תמי בן עמי. הן התעלמו מכך שבמקביל לבן עמי, כיכבה בסוף שנות השמונים דוגמנית נוספת, אשר ייצגה דווקא את האגודה למלחמה בסרטן בתשדיר שירות בלתי נשכח.

הבחורה המיטגנת לאיטה על חוף הים, אשר הופיעה בתשדיר במקביל לתמונותיו של צ'יפס שנחרך בשמן רותח, הבהירה לציבור המשתזפים באופן חד משמעי - ולראשונה - את הסכנות הטמונות בחשיפה לשמש. למרבה הצער, התשדיר הזה עורר בעיקר גיחוך.
ברוק שילדס, הלגונה הכחולה
ברוק שילדס, הלגונה הכחולה מתוך הסרט

הצד האפל של השמש

בשנת 1985, מבוהלים ממספר מקרי סרטן העור שהתגלו באותה שנה ובחמש השנים שקדמו לה, פתחו האמריקנים לראשונה בקמפיין שמטרתו להסביר לציבור את הסכנות שבחשיפה לשמש.

"פעם חשבו שאם אתה מבלה בשמש ולא חוטף מכת שמש אז הכול בסדר", מסביר ד"ר אלי פישר, המייסד והבעלים של חברת "ד"ר פישר", "מה שלא הבינו אז הוא, שבזמן החשיפה לקרני השמש נגרם נזק מצטבר לדנ"א של גרעין התא. ילד יכול להשתזף עד גיל 18 ולחשוב שהכול בסדר, אבל כשהוא יגיע לגיל 50, הוא כבר יראה את הפגמים בעור".

"באמצע שנות השמונים התחילו לשים לב לקשר שבין חשיפה לשמש לעלייה בשכיחות גידולי עור ומלנומה, סרטן העור המסוכן ביותר", מוסיפה ד"ר אינס ורנר, מומחית לרפואת עור. "מ-1960 ועד 2006 עלתה השכיחות בגידולי העור פי עשרים", חושפת ד"ר ורנר נתון מדכדך למדי.

"ההבנה הציבורית שצריך להיזהר מחשיפה לשמש לא הגיעה ברגע אחד", נזכר ד"ר פישר, "זה היה תהליך הדרגתי. אנחנו התחלנו לשווק מסנני קרינה בארץ ב-1982 והשוק הזה רק הולך וגדל בכל שנה". נכון להיום, אין מי שלא יודע שכשיוצאים לשמש חובה להיזהר.

"פעם היו לוקחים מסנן קרינה רק לים", מודה אטיאס, "היום כמעט לכל אישה יש מסנן קרינה בתיק. בשנים האחרונות רואים גם הרבה יותר כובעים לצעירות. לא רק בגלל האופנתיות, אלא גם בגלל שהן שומרות על עור הפנים הרבה יותר".

חן לבני מ"המכללה לקוסמטיקה רפואית" ברמת גן מסבירה שהחשיפה לשמש טומנת בחובה עוד סכנות חוץ מסרטן: "היא מאיצה את ההזדקנות, פוגעת באלסטיות של העור ובאחידותו, גורמת להתעבות השכבה העליונה של העור ויוצרת כתמים".

ולמרות כל זאת, עדיין קשה למצוא מי שיתווכח עם האמירה לפיה שזוף הוא יפה. "כשהעור שזוף, העיניים מודגשות, צבע השיער בולט יותר, מרקם העור נראה חלק יותר", מודה המאפרת נטאשה דנונה. "אנחנו עדיין רוצות להשתזף", מוסיפה ד"ר מרזל, "זה נחשב ליותר אלגנטי ואסתטי".

עולם האופנה, מצדו, דווקא משתדל להיות פוליטיקלי קורקט ולתמוך בחיוורות העור. "הקיץ נחשב העור הלבן לשיא הסטייל", אומרת דנונה. "אבל אי אפשר לסמוך על טרנדים אופנתיים - בעונה הבאה הם יכולים לחזור למראה השזוף. שזוף תמיד מנצח".

מיטת שיזוף
מיטת שיזוף 

טבעי או מלאכותי

כיוון שכבר סיכמנו שרוב הנשים מעדיפות את המראה השזוף, נותר רק להבין איך אפשר להשיג אותו במינימום נזק. אם בחרתם בגרסה המסורתית - קרי, לשכב תחת השמש הקופחת - מומלץ שתקפידו על כמה חוקים: ראשית, השתמשו במסנן קרינה המתאים לסוג העור שלכן.

שנית , מירחו אותו כחצי שעה לפני החשיפה לשמש, על מנת לזכות בהגנה המקסימלית, והקפידו למרוח אותו מחדש באופן תכוף. שלישית, השתדלו להימנע מחשיפה לשמש בין השעות 10:00-16:00, כיוון שבזמן זה הקרינה חזקה במיוחד. והמלצה אחרונה אך חשובה: בטרם תצאו מהבית, אל תשכחו להצטייד בכיסוי ראש שיגן על עור הקרקפת.

אלו מכן שמעדיפות להימנע מהשמש יכולות לבחור במיטות השיזוף, המורכבות מנורות שפולטות אור אולטרה סגול, היוצר קרינה משזפת. שהייה של 20-10 דקות תחתיהן אמורה להפוך אתכן לבעלות מראה מולאטי.

קחו בחשבון כי על אף ההבטחות של בעלי מכוני השיזוף שטוענים שמדובר באופציה בריאה, הדבר רחוק מלהיות מדויק.

אומנם בקרינה הנפלטת ממיטת השיזוף לא תמצאו את קרני ה-UVB (הנחשבות לאלו שגורמות להתפתחות סרטן העור), אך קרני ה-UVA, אשר חודרות אל תוך השכבה הפנימית של העור וגורמות ללא מעט נזק בריאותי, בהחלט פעילות בה. בנוסף, מחקרים שונים הוכיחו כי היחשפות בת שלושים דקות לקרינה במיטת שיזוף שווה לחשיפה לשמש במשך יום שלם.

"במיטות שיזוף, בניגוד לשמש, רמת הקרינה מבוקרת וקבועה", טוען בתשובה ליאור וולפסטל, הבעלים של מכון "סאן בודי" בתל אביב, "ולכן שימוש חכם במיטת שיזוף ינפיק תוצאות טובות".

וולפסטל מסביר כי לפני שקופצים לתוך מיטת השיזוף, חשוב לוודא כי בעלי המכונים מצוידים בתעודה המאשרת כי הם עברו את ההכשרה הרלוונטית ובנוסף, זכו באישור ממכון התקנים הישראלי, שרמת הקרינה הנפלטת ממיטות השיזוף היא בגדר המותר. "נכון שצריך להיות אחראי ולדחות לקוחות בעלי עור בהיר מדי, שעלול להישרף", הוא קובע, "אבל כל עוד לא עוברים את הגבול, השימוש במיטות השיזוף הוא בטוח".

עבור אלו שמסרבות להסתכן בשם האסתטיקה הומצאו התכשירים המשזפים. אלו שווקו לראשונה בשנת 1959, והתבססו על DHA (דיהידרוקסיאצטון) - סוכר תלת פחמימתי אורגני, הנמצא גם במטבוליזם של הגוף. ה-DHA התגלה לאחר שילדים חולי סוכרת, אשר חומר זה מצוי בגופם בריכוזים גבוהים, הקיאו על עצמם, והעור שבו נגעה תכולת קיבתם התכהה.

ה-DHA נקשר לחומצות האמינו שעל האפידרמיס ובכך צובע את העור ויוצר מראה שזוף. מדובר בחומר שלא חודר מעבר לשכבה העליונה של העור ונושר ביחד עם התאים המתים, ועל כן הוא נחשב בטוח לשימוש ונטול תופעות לוואי.

התכשירים הראשונים לשיזוף עצמי הדיפו ריח לא נעים והעניקו לעור גוון צהבהב ולא טבעי. בתכשירים המשווקים כיום, לעומת זאת, משולב ה-DHA עם חומרים ידידותיים כטירוזין או חינה, שמעניקים גוון הרבה יותר טבעי ואמין לעור. בנוסף, הם אף מועשרים בתמציות צמחים כגון לבנדר וכוסברה, המדיפים ריח נעים יותר ואף מרככים ומלחלחים את העור.

התכשירים לשיזוף עצמי משווקים בארבעה מרקמים: ג'ל, קרם, מוס וספריי. לבחורות שמתנסות בהם לראשונה מומלץ להשתמש בספריי, כיוון שקל לכוון אותו לאזורים פחות נגישים (גב, אחורי הרגליים), והוא מבטיח פיזור אחיד ועדין של החומר. יתרונותיו של הג'ל, לעומת זאת, טמונים בכך שהוא נטול שומן ומתייבש מהר, ולכן אינו מותיר תחושה דביקה ומאפשר להתלבש מיד לאחר המשיחה. בשורה התחתונה, כל אחת מוזמנת לבחור את המרקם המועדף עליה.

המשקיעניות יבחרו באנשי המקצוע שיעשו עבורן את העבודה ויפנו למכונים המתמחים בשיזוף בהתזה. אלו מציעים שני סוגים של שיזוף - באמצעות מקלחת ובהתזה ידנית. למקלחות השיזוף שני חסרונות בולטים. הראשון הוא שבמידה שזזת במהלך המקלחת, או לא עמדת בתנוחה המבוקשת, סביר שתמצאי כתמים בהירים שלא שוזפו על עורך. בנוסף, הצבע שמתקבל בסוף התהליך הוא מלאכותי ודומה לזה של הכורכום.

שיזוף בהתזה ידנית, לעומת זאת, מתבצע באמצעות צינור שבקצהו ממוקם מעין אקדח צבע, המתיז את החומר הצובע על הגוף. "מדובר בטיפות זעירות, שחודרות אל העור וממלאות אותו בצורה הומוגנית", מסבירה קטיה מיימן, שותפה במכון "סאן אנד לוק" בתל אביב, "אנחנו עובדים עם חומרים טבעיים לגמרי", מוסיפה מיימן, "ובנוסף ל-DHA התכשיר המותז מועשר גם באלוורה ובחומרים מלחחים".

התענוג הזה יעלה לכם 150 שקל ויחזיק מעמד בין שבוע לעשרה ימים. שמונה שעות לאחר ההתזה אסור להתקלח ומומלץ להגיע לטיפול בבגדים רפויים ולא, חלילה, עם סקיני ג'ינס. לפני ההתזה מתבצע פילינג, שמטרתו למקסם את תוצאות הטיפול ולאחריו מוצמד למטופלת מעסה מקצועי, שמפזר את החומר על הגוף ומייבש אותו במכונת ייבוש.

האופציה האחרונה להשחמת חזותכן החיוורת היא האיפור. בדיוק לשם כך הומצא הברונזר, שכל ייעודו הוא לשוות לכן מראה בנוסח "הרגע שבתי מחופשה ואני שזופה כבת איים צחקנית". יש לבחור בברונזר הכהה בטון אחד מגון העור שלכן, ולפזר אותו בצדי המצח והלחיים, מתחת לסנטר ועל קצה האף.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים