גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


את הולכת הביתה?

מסרטים תיעודיים על דוגמניות דרך ריאליטי מסלול ועד למשטרות אופנה, תעשיית הטלוויזיה בישראל מגלה שעולם האופנה משתלם כלכלית ושוקעת בהפקות מקור

לי-אור אברבך, סגנון | 2/5/2008 8:07 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בשנת 1968 שודרה כתבת האופנה הראשונה בטלוויזיה הישראלית. היתה זו שרי רז הצעירה, באותו קטע היסטורי בשחור לבן, שחתמה את מהדורת הבכורה של חדשות "מבט" כשהיא מספרת מה ילבשו הנשים בסתיו.

במשך השנים נאלצו חובבות התפירה העילית המקומיות להסתפק בהבזקים מהירים מתצוגות אופנה רחוקות, שהופיעו מדי פעם בשולי החדשות בערבית. את עיקר העדכונים לגבי הצעקה האחרונה בעולם האופנה נשאה מאז על גבה עיתונות הנשים בישראל. ארבעים שנה אחר כך, ישנה תחושה כי ז'אנר תוכניות האופנה הופך לחלק בלתי נפרד מהמסך שלנו.

כיום לא ניתן לפתוח את הטלוויזיה בבוקר, מבלי לראות דוגמניות מטופפות על מסלולים מאולתרים או עיתונאיות מטופחות שמציגות את "הדבר הבא". פינות בנושאי אופנה אפשר לראות אצל קארין מגריזו ("יש לה את זה", " קשת"), משה דץ וסיגל שחמון ("לחיות טוב", "רשת") ואפרת רייטן ("כל בוקר", ערוץ 10).
האימא הרוחנית של גלית גוטמן. טיירה בנקס. צילום: יחסי ציבור
האימא הרוחנית של גלית גוטמן. טיירה בנקס. צילום: יחסי ציבור צילום: יחסי ציבור
אז מה לא ללבוש, בעצם?

גם מהדורות חדשות הבידור לא מוותרות על פרשני האופנה שלהן (שוטרת האופנה דורין אטיאס היא חלק בלתי נפרד מ"ערב טוב עם גיא פינס" ב-HOT חן אבני (חיננית בשבילכם) מככב ב"אזור התעשייה" של ערוץ הבידור הישראלי וב-"Y בעשר" גייסו למשימה את הסטייליסטית ליאת אשורי.

גם מחלקות הרכש התיעודי של גופי השידור השונים מוצאות יותר ויותר עניין בתחום. בלוויין ובערוץ 8 משודרים לעיתים תכופות סרטים העוסקים בדימוי גוף, בדיאטה ובאופנה, ורק לאחרונה שודר הסרט על חייה של תמי בן עמי בערוץ 2 וב-yes דוקו. אפילו בערוץ 1 מתכננים להעלות בקרוב סדרה תיעודית על ההיסטוריה של האופנה בישראל.

אך לא רק ברשות השידור רואים את המחר. עולם הריאליטי האסתטי, שהחל את דרכו בישראל עם "המהפך" והמשיך עם "המראה" ו"הדוגמניות", מתחיל לצבור תאוצה אמיתית.

במטבחים של גופי השידור השונים שוקדים בימים אלו על פורמטים, שאמורים לעשות לעולם האופנה המקומי את מה ש"כוכב נולד" עשתה למוזיקה הישראלית. לדברי הסטייליסטית דורין

אטיאס, רק בשבועות האחרונים קיבלה ארבע הצעות מתוכניות המיועדות לשידור בשעות הצפייה המרכזיות.

בזכיינית ערוץ 2 "קשת", למשל , עובדים בימים אלו על שתי תוכניות בתחום האופנה. אחת מהן היא גרסה מקומית לתוכנית האמריקנית המצליחה "איך להיראות טוב בעירום", אותה צפוי להנחות אביעד קיסוס. במרכז כל אחד מפרקי התוכנית תככב אישה שחשה לא בנוח עם המראה החיצוני שלה. בעזרת מהפך אופנתי, שאינו כרוך בהליך פולשני כלשהו, היא לומדת להתאהב בגופה.

בסופו של התהליך היא תצטלם בעירום ואף תופיע בתצוגת לבני נשים. השנייה היא תוכנית ריאליטי מקורית מבית היוצר של "דבש הפקות", שפרטיה עדיין נשמרים בסוד. בחברות הפקה שונות בארץ מנסים לפתח גרסאות משוכללות לסדרת הטלוויזיה הבריטית המצליחה של ה-BBC "מה לא ללבוש".

כאן מקווים ליצור את המקבילות המקומיות של כוהנות האופנה הבריטיות טריני וסוזנה, שמגיעות בכל פרק לביתה של אישה שחטאה במלבושיה, מכות בה בפניה עם האמת המרה ומשנות את סגנונה מקצה לקצה.
איך לא להיראות טוב בעירום. המהפך. צילום: יחסי ציבור
איך לא להיראות טוב בעירום. המהפך. צילום: יחסי ציבור יחצ

פרויקט על הדוגמניות

בינתיים, בזכיינית ערוץ 2 "רשת" רכשו זה מכבר את האפשרות להפיק גרסה ישראלית של ריאליטי המעצבים המצליחה "פרויקט מסלול". התוכנית המקורית בהנחייתה של היידי קלום מחפשת את המעצב האמריקני הבא, ועושה זאת בהצלחה רבה מזה חמש עונות (העונה השישית כבר בהתהוות, ועד כה שודרו בארץ שלוש העונות הראשונות). לדברי שרית שלו, מנהלת הפיתוח של "רשת", לא באמת מדובר בהתאהבות פתאומית בעולם האופנה, אלא בעוד דרך להוציא את המיטב מתוכניות הריאליטי.

"לוקחים את שפת הפריים טיים ומלבישים על נושאי סגנון חיים", היא מסבירה. "זה כמו תוכניות בישול, תוכניות שיפוצים. הנושא הוא לייף סטייל, אבל זה נותן ביטוי נורא גדול של ריאליטי. זה קורה כי הלייף סטייל נוגע לכולם וכשזה פונה לקהלים רחבים, זה מוצר טלוויזיוני נדרש וטוב. התוכניות עוסקות במהפכים ענקיים, בהדחות, זה ריאליטי גדול.

"אני לא חושבת שזה משהו שקורה לקהל הישראלי, אלה אנחנו בעולם הטלוויזיה שכל הזמן מחפשים מקומות אחרים להסתכל עליהם וזה קשור גם בטרנדים עולמיים". אולם למרות הרצון הטוב להידמות לעולם, יוצרי הטלוויזיה המקומיים עדיין סקפטים באשר ליכולת הצופים בישראל להתמודד עם תכנים גבוהים הקשורים באופנה.

נכון, הישראלי של 2008 מתלבש טוב מבעבר, מודע לעצמו ומכיר הרבה יותר מקרוב את הנעשה בשוקי העולם, אולם משדרי האופנה הצפויים לנו, אם יבשילו, יתמקדו יותר בצרכנות אופנה, כלומר בפן המסחרי, ופחות בצד היצירתי והייחודי של התעשייה העולמית. בהתאם לכך, ב"רשת" למשל, החליטו לפי שעה להניח על המדף את "פרויקט מסלול" וחזרו בהם מההחלטה לפתח את הרעיון לכדי סדרה.

"תוכניות הריאליטי בתחום האופנה פונות לקהלי מטרה", אומרת שלו. "הרגשנו שלהתעסק רק במעצבים זה צר מדי לשידור ברודקאסט, כזה המשדר לכלל האוכלוסייה. אופנה זה גדול, אבל התעסקות במעצבים היא נישתית. אנשים בארץ מכירים את 'זארה' ואת 'קסטרו', אין להם את הדימוי של האדם שמעצב".

"פרויקט מסלול" תהפוך השנה בארצות הברית לפרויקט טלוויזיוני אמיתי, לאחר שמתוכה פותחו לא פחות משלוש תוכניות נוספות. בעבר כבר הוליד הפרויקט תוכנית בת ליועץ המלווה של התוכנית, טים גאן, בשם "המדריך לסגנון של טים גאן" המשודרת בערוץ "בראבו".

במסגרת התוכנית מייעץ גאן לאורחיו כיצד לשפר את אורחות לבושם. כעת תעלה גם "פרויקט פיגמליון", שתסייע למעצב הזוכה ב"פרויקט מסלול" להתערבב בברנז'ה של עולם האופנה, ו"דוגמניות על המסלול" שתשודר במקביל ל"פרויקט מסלול" ותציג את התחרות מנקודת מבטן של הדוגמניות המשתתפות בתוכנית.

כל אלו יצטרפו ל"פרויקט מסלול" במעברה מערוץ "בראבו" של BBC לערוץ "לייף טיים". בימים אלה הגישה הרשת הננטשת תביעת ענק בטענה כי חברת ההפקה הפרה את החוזה עימה במעבר לערוץ אחר.

העובדה ששני ערוצי נישה מתקוטטים על התוכנית מעמידה בפרופורציות את ההפקות הישראליות. גם "הטופ מודל הבאה" בהנחייתה של טיירה בנקס משודרת בערוץ הנישה CW מזה עשר עונות, שנדחסו לחמש שנים, ו"מה לא ללבוש" בגרסתה האמריקנית משודרת ברשת TLC.

טריני וסוזנה. צילום: יחסי ציבור
טריני וסוזנה. צילום: יחסי ציבור יחצ

הכסף מדבר

הפקה של תוכנית בסדר גודל תקציבי שכזה יכולה להתקיים בארץ רק בערוץ ברודקאסט, שעה שהתוכן שלה מתאים יותר לערוץ נישה. בישראל, למרבה הצער, לא יכולים לקחת את הסיכון הטמון בתוכנית שאינה פונה לקהל רחב ככל שניתן. "אנחנו מתיימרים להיות אמריקנים, אבל אנחנו לא", אומר מפיק הטלוויזיה מוטי רייף מחברת ההפקות "אבוט-רייף-המאירי", שאחראית בין היתר על תוכניות כמו "הישרדות" ו"המהפך".

"בארצות הברית התוכניות האלה עולות בערוצי נישה, ואצלנו התוכניות האלה תמיד מאוד יקרות ופונות בדרך כלל לפלח מאוד מצומצם של נשים".

לדברי מפיץ הפורמטים הטלוויזיוניים, אבי ארמוזה, שאמון בין היתר על מכירת "משפחה חורגת" ו"משחק מקדים" ברחבי העולם, מהססים לקדם פה את תוכניות האופנה משום שהן לא פונות למי שבאמת קובע את הרגלי הצפייה בבית.

"נקודת המוצא של הזכיינים בארץ היא שהשלט נשלט בפריים טיים על ידי הילדים", מסביר ארמוזה. "החשש הוא שכשהז'אנר מבוגר מתחילים עם סף צפייה נמוך יחסית. לכן בשוק לא משוכלל כשלנו, שאין בו נישות ואין חשיבה של נישות, מנסים להשיג מסות של רייטינג".

את עיקר ערוצי הנישה המקומיים בתחום הלייף סטייל מובילה היום חברת "ענני תקשורת". לדברי מנהלת התוכן וההפקות של החברה, ענבל ג'וריני פרץ, ישראלים דווקא רוצים לראות אופנה בטלוויזיה, רק לא אופנה ישראלית. "הלייף סטייל יצליח בפריים טיים רק אם יהיה לו ניחוח בינלאומי", מנתחת ג'וריני.

"'קרב סכינים', למשל , מצליח מאוד בגלל הניחוח הבינלאומי שלו, אני חושבת. בתחום האופנה והיופי, היום כל אחד נהיה סטייליסט. כל מוכרת ב'קסטרו' ששמה כובע באלכסון הופכת להיות סטייליסטית. הקהל הישראלי מזהה את זה, ולכן יעדיף את חו"ל. הוא עדיין יאהב יותר את 'פראדה', 'גליאנו' ואת 'לואי ויטון'. בערוצים שלנו מדברים יותר לנשים, וכשזה מגיע לאופנה טווח הגילים מתרחב".

רייף מדגיש במיוחד את האלמנט הכלכלי. "אצלנו התוכניות האלה מתאימות בדרך כלל לשעות הפרה פריים (המשודרות לפני החדשות, ל"א) או לערוץ 'החיים הטובים'", הוא מסביר. "הבעיה העיקרית היא התקציב.

"התקציבים של שעות הפרה פריים נמוכים משמעותית משעות צפיית השיא ולא מאפשרים להפיק תוכניות בסדר גודל כזה. גם'המהפך' הצליחה בשעות הפרה פריים, אבל כשהחליטו להעביר אותה לפריים טיים זה לא הצליח לשמר את ההצלחה - ממוצע הצפייה של השעות המאוחרות יותר ירד.

"אני יודע שיש היום ניסיונות לעורר שוב את התחום בפריים טיים, אבל ניסיונות יש תמיד. גם אם עושים פיילוט זה לא אומר שהתוכנית עולה. בסוף זה נופל ברמת התקציב, תוכנית סטייל טובה עולה הרבה כסף".

לפני כשנה וחצי, הפיק רייף עבור "קשת" את שלל התוכניות שהרכיבו את "חודש האופנה", במסגרתו נערכה מעין תחרות "פרויקט מסלול" מקומית שחיפשה אחר המעצב הישראלי המקורי והמוכשר ביותר. זה היה ניסיון פריים טיים נועז, אך לא נרשמה היסטריה בקרב חברי פאנל הפיפל מיטר.
 
אותו חודש כלל גם העלאה מחודשת של התוכנית "המהפך" והוא השיק ל"חודש היופי" ב"רשת", שם העלו את הסדרה התיעודית של דנה ויס - "תעשיית היופי", ומילאו את תוכנית האירוח של שרון כידון בטיפים לטיפוח מטעם "סופר-פארם". כסיכום לאותו אוקטובר עמוס, הפיק רייף את טקס פרסי האופנה ששודר ב"קשת". "המספרים היו מוצלחים", אומר רייף. "זה היה פרויקט שהצליח ברמה הכלכלית. זה הצליח במקסימום שזה היה יכול להצליח".

עד המקסימום. הודגמניות. צילום: יחסי ציבור
עד המקסימום. הודגמניות. צילום: יחסי ציבור יחצ

עושים שוק

אחת הסיבות לכך שהאופנה בישראל לא מצליחה להתרומם מעל לתוכניות האירוח דלות התקציב היא התוכן השיווקי. "זה עניין של פרסום לכל דבר, זו לא באמת אופנה", אומרת אשת יחסי הציבור שחף סגל, העובדת במשרד "רוני ארנון" שמתמחה בתחום האופנה. "חברות אופנה משלמות כסף רב בכדי להכניס את המעצבים שלהן לתוכניות הבוקר. אין דרך היום בטלוויזיה לתאר אופנה ממקום נקי.

"כשאתה משלם כסף אתה אומנם מדבר כביכול על דברים רוחביים, כמו טרנדים מתפתחים וכדומה, אך למעשה אתה מדבר על תכנים פרסומיים שמשרתים אותך. כך נוצר מצב שחוץ מאשר בתוכניות הבוקר, עדיין אין יחס. מעצבי האופנה לא מקבלים את הריספקט שלהם כיוצרים".

רייף דווקא היה רוצה לראות יותר תוכן שיווקי בכל הקשור בתחום הזה. זאת מתוך ההבנה כי תוכניות הריאליטי האמריקניות לא היו מגיעות למעמדן הנוכחי לולא התוכן השיווקי שבהן היה עולה על גדותיו. "ההתערבות בתחום התוכן השיווקי בארץ לא מאפשרת לך ללכת עד הסוף. אתה מחויב לעבוד עם חברות שלא ממש היית רוצה לעבוד איתן ושם הדברים מתפקששים".

עם זיהוי טרנד תוכניות האופנה המתקרב, החליטו ב-JCS לשכלל את תוכנית הפריים טיים היחידה בישראל בתחום, הלוא היא "הדוגמניות". " אנשים שמגיעים לארץ מתרשמים מאוד מהאופנה הישראלית, ועם זאת זה לא בא לידי ביטוי בטלוויזיה שלנו", אומר ערן ב.י, מנהל פיתוח התוכן של חברת ההפקה.

"כבר בעונה הזו הכוונה היתה שההתייחסות תהיה יותר מקצועית. היו מחשבות איך מכניסים אלמנטים מעולם העיצוב. בסופו של דבר לא עשינו את זה כי האתגר היה גדול מספיק, אבל היתה מחשבה כזו". למרות שבערוץ 10 עוד לא ממש החליטו אם הם מעוניינים בעונה רביעית של התוכנית, ב.י כבר הקים צוותי מחשבה להמשך הדרך. "עם סיכום העונה השלישית, אפשר להגיד בוודאות שאנחנו הולכים לבחון איך אפשר להגיע למקומות יותר מקצועיים בתחום האופנה בתוכנית", הוא אומר.

כשב"רשת" עוד חשבו להפיק את "פרויקט מסלול", הם פנו למפיקה רוני דבש מ"דבש הפקות". גם היא עדיין אופטימית באשר לאפשרויות הז'אנר בישראל. "זה יכול לעבוד", היא אומרת. "אנשים בישראל אוהבים אופנה. האמנתי ש'פרויקט מסלול' יכול להיות הצלחה גדולה, אבל זה תלוי בעיקר בטעם האישי של המנהל ועד שזה לא יקרה, אף אחד לא יידע עד כמה ההצלחה יכלה להיות גדולה. כמו שלא האמינו ש'הישרדות' יתפוס.

"הישראלים אוהבים דברים טובים בטלוויזיה שלהם, הכול שאלה של איך אתה מביא את זה. זה יכול להיות בשבע בערב וזה יכול להיות בפריים טיים. אנשים אוהבים לראות משהו תחרותי, מרגש, אקשן, והעטיפות הן עטיפות. האופנה בתוכניות הריאליטי היא רק מסגרת".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים