כך תבדוק אם הקטקט שלך מפותח מספיק לגילו

הצחוק הראשון תוך 3 חודשים, דא-דא אחרי 4, בגיל 7 חודשים הוא צריך לנופף לשלום, ובגיל שנה וחצי גם לרוץ. תוך שנה נוספת הוא יבעט בכדור ויהגה שמות של חפצים. מה אמור הילד לעשות בכל שלב של ההתפתחות? אין צורך להשוות לבן של השכן: הנה המדריך המלא

אלה הר-נוי | 13/4/2008 9:14 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
הורים, בעיקר חדשים, עסוקים לא מעט בהשוואת התפתחות התינוק שלהם להתפתחות תינוקות אחרים בגילו. האם העובדה שהתינוק של השכן כבר אומר "אבא" ו"אמא" בגיל תשעה חודשים, פירושה שהוא גאון קטן, או שהילד שלכם סובל מעיכוב בהתפתחות שיכול להצביע על בעיה רפואית כלשהי? אבל לא תמיד ההשוואה לתינוק של השכן יעילה.
 
בהסתדרות הרפואית פרסמו לאחרונה חוברת הנחיות עדכניות לרופאים בנושאים "קידום בריאות ורפואה מונעת", שבמסגרתן פורסמה טבלה מעודכנת המפרטת את שלבי התפתחות הילד עד גיל חמש. המטרה היא לתת לרופאים המטפלים בילדים כלי קל ונוח להערכה מהירה של התפתחות הילד. טבלה זו יכולה לעזור גם להורים להעריך את התפתחות הילד שלהם ביחס לממוצע.

"בטבלה מצוינות אבני דרך, שהן מספר תפקודים התפתחותיים בתחום המוטוריקה הגסה והמוטוריקה העדינה, השפה וכדומה", מסביר פרופ' יונה אמיתי, מומחה לרפואת ילדים ולשעבר מנהל המחלקה לאם, לילד ולמתבגר במשרד הבריאות, שעדכן את הטבלה עם ד"ר עדינה יוסף, מומחית לנירולוגיה פדיאטרית במשרד הבריאות. "עם זאת, חשוב לציין כי קיים טווח גילים נורמלי לכל אחד מהשלבים הללו. הטבלה מציינת את הממוצע, ואין לצפות בהכרח שכל ילד יבצע תפקודים אלה בדיוק בגיל המוגדר".

חודש. בגיל חודש אמור התינוק להצליח להרים את ראשו כשהוא שוכב על הבטן. נוסף על כך הוא אמור "לעקוב עד קו האמצע", כפי שמסביר פרופ' אמיתי: "המשמעות היא שכאשר מול התינוק יש פנים של הורה או חפץ בולט כמו כדור אדום, התינוק עוקב במבטו אחר הפנים או אחר החפץ, וילווה אותו במבט שמאלה וימינה, אבל רק עד לכמה עשרות מעלות, לא ב-180 מעלות".

בשלב זה התינוק גם אמור להצליח לתפוס אצבע בחוזקה. בתחום השפה והתקשורת, כשמדברים אל התינוק אפשר לראות תגובה שלו לקול, בשינוי קל בהבעת הפנים כמו מצמוץ.

חודשיים. בשכיבה על הבטן התינוק כבר אמור להחזיק את ראשו ב-45 מעלות, לא רק הרמה קלה. טווח המעקב של התינוק אחר חפץ לצדדים יהיה רחב יותר, יותר מ-30 מעלות מעבר לקו האמצע.
בין גיל חודש לחודשיים אפשר לקבל מהתינוק חיוך בעת שמדברים אליו. בגיל זה גם אמור התינוק להתנהג בערנות. "המשמעות היא שהתינוק לא רק בוהה, אלא שניתן לראות אצלו הבעות, חיוך, מימיקה וכדומה", מסביר פרופ' אמיתי.

שלושה חודשים. בשלב זה, בשכיבה על הבטן התינוק אמור להצליח להחזיק את החזה שלו מורם, בתמיכה של הידיים. במנוחה, על כפות הידיים של התינוק להיות פתוחות ולא מכווצות באגרוף. "מתח השרירים עובר הרפיה עד גיל חודשיים, לכן במנוחה כף היד מתחילה להשתחרר ולהיפתח", מסביר פרופ' אמיתי. אם כף היד נותרת מאוגרפת לאחר גיל שלושה חודשים, זה צריך להדליק

נורה אדומה".

תינוק בן שלושה חודשים כבר אמור לעקוב אחר חפצים, לא רק סביב קו האמצע, אלא ב-180 מעלות ימינה ושמאלה. בתחום השפה והתקשורת התינוק אמור להשמיע קולות והברות ארוכות ולצחוק. התינוק גם אמור לחפש פנים מוכרות וחפצים מוכרים. פרופ' אמיתי מדגיש כי רק בגיל חצי שנה יש לתינוק הבחנה ברורה בין מי שמוכר ואינו מוכר.
בריאות חודש ראשון
בריאות חודש ראשון 

ארבעה-חמישה חודשים. בשכיבה על הבטן התינוק כבר מרים ראש וחזה ל-90 מעלות. "ב-15 השנים האחרונות התפקודים של תינוק בעת שכיבה על בטן, כולל באיזה גיל הוא יתהפך מהבטן לגב וחזרה, התאחרו מעט", מסביר פרופ' אמיתי. "הסיבה היא שבשנים האחרונות, כדי להקטין סיכון של מוות בעריסה, רוב התינוקות ישנים על הגב ולא על הבטן, מה שמשפיע על קצב התפתחות השרירים שלהם בגב. בעקבות המעבר לשכיבה על הגב נוספת גם תופעה שכיחה יחסית, והיא השטחה של העורף והגולגולת, אך לרוב זה חולף. לכן ההמלצה היא ששכיבה על הגב אכן בטוחה יותר בשינה, אך כאשר התינוק ער יש להשכיבו על הבטן כדי לתת לו יותר הזדמנויות לפתח את השרירים של הגב".

בגיל ארבעה-חמישה חודשים התינוק אמור להיות מסוגל להעביר חפץ מיד לפה. בגיל חמישה חודשים הוא אמור להגיב לצלצול פעמון, ואם לא, הדבר עלול להצביע על בעיה בשמיעה. התינוק גם אמור למלמל, בעיקר בהברה אחת כגון "דא דא דא". בתחום האישי-חברתי התינוק גם אמור ליהנות מלהסתכל בסביבתו, ולהתנגד ללקיחת צעצוע.

שישה חודשים. בתחום החברתי התינוק אמור לשחק במשחק ה"קוקו" המפורסם. נוסף על כך, הוא אמור לנסות להגיע לצעצועים, ולהבחין בין זרים לאנשים מוכרים. מבחינה מוטורית התינוק מתהפך מהגב לבטן ומהבטן לגב, ויכול להכניס רגל לפה. נוסף על כך, הוא אוחז חפץ בכל כף היד. בתחום התקשורת, בגיל שבעה חודשים התינוק אמור לדעת לנופף לשלום, ובגיל שמונה חודשים הוא כבר אומר הברות כפולות, כמו "בא דא".

בריאות
בריאות 

תשעה חודשים. בגיל זה התינוק כבר אמור לזחול על הרצפה, להתיישב בעצמו ולנסות לעמוד. "בשלב זה הוא צריך לנסות למשוך את עצמו לעמידה, לדוגמה כשהוא נתמך בדופן הלול", אומר פרופ' אמיתי. התינוק גם אמור להחזיק בקבוק ולשתות ממנו, לאכול בידיים, ולהצליח לאחוז חפץ באצבעות.
בגיל 11 חודשים התינוק כבר אמור לומר מילה ראשונה מכוונת, כמו "אבא" כשהכוונה היא ספציפית לאבא, להבדיל מצירוף הברות לא מכוון. מבחינה אישית?חברתית, התינוק בודק את הסביבה, מתעניין, קשוב. המשחקים שהוא כבר אמור לשחק בשלב זה הם "מחי מחי כפיים", " ידיים על הראש" ו"לעשות שלום".

שנה. בגיל שנה התינוק כבר אמור להתהלך תוך אחיזה ברהיטים או בעזרה של אדם אחר. הוא גם עוזר בהלבשה של עצמו. הוא כבר אמור לזרוק חפצים, ולשחרר צעצועים לפי בקשה (משחק "תן וקח" ). זה השלב שבו הילד כבר אמור לומר לפחות מילה אחת נוספת חוץ מ"אבא" ו"אמא". הוא מבין הוראות פשוטות כגון "קח", " תן" ו"בוא", ומסוגל לשתף פעולה. מבחינה אישית-חברתית הילד אמור להיות ביישן בחברת זרים, ולדעת לבטא רצון ללא בכי.

15 חודשים. בשלב זה התינוק כבר אמור ללכת היטב ולזחול במדרגות. הוא יכול לבנות מגדל משתי קוביות בחיקוי של אדם אחר שעושה זאת. הוא כבר אמור לומר ארבע-שש מילים, ולהכיר חלקי גוף גדולים כמו "ראש" או "יד" (אבל לא "אצבע").

בריאות ילד
בריאות ילד 

18 חודשים. בשלב זה התינוק אמור לא רק ללכת, אלא גם לרוץ. עוד הוא אמור להצליח לזרוק כדור בעמידה בלי ליפול. הוא יוכל לדפדף בספר (כמה דפים בבת אחת), למלא כף אוכל ולאכול בעצמו. מבחינת שפה ותקשורת הוא כבר אמור לדעת כעשר מילים ולדבר. מבחינה חברתית הוא מחקה את ההורים במשימות שונות, ומשחק עם פעוטות אחרים.

21 חודשים. בגיל זה הפעוט כבר עולה זקוף במדרגות, כשהוא נעזר בתמיכה. הוא כבר בונה מגדל של חמש קוביות, ושותה מכוס. הוא צריך לדעת להצביע על שלושה איברי גוף, ולהשתמש במשפטים המורכבים משתי מילים. שנתיים. הפעוט עולה במדרגות, שתי רגליים למדרגה , וגם קופץ במקום בשתי רגליים. בשלב זה הוא גם בועט בכדור. הוא יכול לבנות רכבת מקוביות, ולהעביר כל דף בספר בנפרד. נוסף על כך הוא כבר חולץ נעליים, מחזיק עיפרון, ויכול לשרטט שרבוט של עיגול. מבחינת שפה ותקשורת הוא כבר אמור להשתמש במשפטים של שתי מילים לפחות, ולומר שמות של חפצים ותמונות. מבחינה חברתית-אישית, זה הגיל שבו יכולים להופיע התקפי זעם.

שלוש שנים. בשלב זה התינוק כבר נוסע בתלת-אופן, וכשהוא עולה במדרגות הוא עושה זאת בכל רגל בנפרד. הוא מתלבש ומתפשט חלקית. זה השלב שבו הוא מספר על חוויות, ויודע את שמו ואת מינו. הוא כבר מכיר צבעים שונים. בתחום החברתי הוא משתף אחרים בצעצועים ומשחק יפה עם ילדים.

ארבע שנים. הילד אמור לדעת להתלבש ולהתפשט, לתפוס כדור, לצייר דמות בשלושה-ארבעה חלקים, לקפוץ על רגל אחת, ולרדת במדרגות כל רגל בנפרד. הוא יודע את כל הצבעים הבסיסיים, ומדקלם שיר. הוא משחק בקבוצה ומספר סיפורים כמו "מה קרה בגן היום".

חמש שנים. הילד אמור להצליח ללכת הליכת בוהן-עקב קדימה ואחורה. הוא שורך נעליים, מורח בסכין, מצייר דמות בשישה חלקים ומעתיק. הוא כבר כותב את השם הפרטי שלו, ושואל מה משמעות מילים שאינו מבין. הוא משחק משחקים תחרותיים כמו תופסת, בהתאם לחוקי המשחק, והוא אוהב לעזור בעבודות הבית. שלב זה כמובן לא מחזיק זמן רב, אז כדאי לנצור כל רגע.

בריאות
בריאות 

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים