הגודל כן קובע
והפעם הקטן דווקא עדיף. כך לפחות במלונות בוטיק, הטרנד ששוטף את הארץ. שם לא תמצאו בריכה וצוות בידור, אלא דגש על יחס אישי, עיצוב, וכמה שפחות חדרים – יותר טוב
בניסיון להבין מה מסתתר בדיוק מאחורי המונח המעורפל, מסביר דני אברמוביץ', מומחה לשיווק מלונות, כי אין הגדרה מדויקת למלון בוטיק. אברמוביץ, בעברו מנהל השיווק של התאחדות בעלי מלונות ים המלח, עומד על כך ש"מה שמייחד מלונות בוטיק הוא ה'קוטן' ולא הגודל. מלון בוטיק הוא מלון לא סדרתי, אין מדובר בשכפול של מותג, רשת או עיצוב. המלונות הם ככלל קטנים ומעוצבים היטב".
למלונות בוטיק אין בדרך כלל קשר לרשתות הגדולות, והדגש העיקרי הוא על מתן שירות אישי. אברמוביץ' מצביע על כך שמול מועדוני הלקוחות של הרשתות הגדולות, מציעים מלונות הבוטיק יחס חם, שמתבטא בזיהוי שמות האורחים על-ידי הצוות, בטיפול אישי בכל לקוח, במספר חדרים שאינו עולה על 60-70 ועוד ביטויים לאינטימיות יוקרתית. את הבריכה והאגדו-דו לא תמצאו כאן, עיצוב פנים יוקרתי דווקא כן.

אחד מהגורמים לבלבול הנוצר סביב המשמעות של מלון בוטיק, הוא קיומם של "מלונות נושא", שכל הוויתם היא תחת תחום מסוים המתבטא באלמנטים שונים במלון. חלק ממלונות הנושא מוגדרים גם כמלונות בוטיק, כדוגמת מלון "סינמה" בכיכר דיזנגוף בתל-אביב שמוקדש לקולנוע ומתהדר גם בחזות 'בוטיקית', אך אין זה מחייב שהמלון ימלא את שתי הפונקציות. פעמים רבות מלונות הנושא מגדירים את עצמם לשני הכיוונים, פשוט משום שיותר סקסי לשווק תחת תו האיכות של המילה "בוטיק".
הגדילה לעשות רשת מלונות "אטלס" בתל-אביב – שהנושא שלה הוא למעשה מלונות קטנים שמתיימרים להיות בוטיק. הרשת משווקת את המלונות הללו על קו תפר דק שבין מלון נושא למלון בוטיק.
הרשת כוללת את מלון סינמה, שנבנה על חורבות קולנוע "אסתר" בכיכר דיזנגוף ובעיצובו שולבו מוטיבים מעולם הקולנוע, את מלון "סנטר", גם כן בכיכר, המדגיש בעיצובו תשומת לב לאומנות ישראלית, ואת מלון "מלודי" שמשופץ בימים אלה, וינסה להציג תפיסה המשלבת בין עסקים לבין בילויים (Work and Play).
מנכ"ל המלונות "סנטר"
נטרביץ, שניהל בעבר גם את מלון "דליה" בתל-אביב, מסביר כי מלונות הבוטיק בארץ ובתל-אביב בפרט הם חלק ממגמה עולמית; אנשים מחפשים לינה במקום ייחודי ובמחירים סבירים. במלונות שמנהל נטרביץ, למשל, נעים המחירים בין 470 ל-540 שקלים ללילה לחדר וארוחת בוקר לזוג, ומכאן שמלון בוטיק אינו בהכרח מצריך מחיר יקר מצידה השני של המשוואה. עם זאת, מלונות בוטיק נוספים בארץ, בעיקר באזור הצפון, גובים סכומים לא מבוטלים עבור ייחוד ועיצוב שהשקיעו בחדרים הבודדים, ולא מן הנמנע שמלון בראש פינה יעלה כ-1,000 שקלים ללילה בסוף שבוע.

במלונות בוטיק השהות מתאפיינת בדרך כלל ללא ילדים, והדגש הוא על אווירה ושירות ופחות על בידור, מזון או אטרקציות למיניהן. מלון בוטיק קלאסי הוא מלון בניהול משפחתי. כזה הוא מלון "מצפה ים" בנתניה (480 שקלים ללילה בעונת השיא), שהוקם ב-1960 ושניהולו עובר במשפחה מדור לדור. מנהל השיווק של המלון, גלעד קמחי, מכריז: "היום כל אחד מתהדר בתואר מלון בוטיק, אבל אנחנו באמת בעלי מלון כזה", ומעיד כי "מצפה ים" הוא מלון קטן בעל מעט חדרים, בו יודעים לזהות שמית את כל האורחים ומכירים את צרכיהם.
אך לא רק זוגות ואווירה רומנטית ניתן למצוא בבוטיקים הללו. מלון "ויטל" במרכז ויצמן שבתל-אביב למשל (עלות חדר החל מ-595 שקלים), מגדיר עצמו כמלון בוטיק לאנשי עסקים. מנכ"לית המלון, נטלי הורוביץ, מתגאה במימדיו הקטנים, בעיצוב המיוחד בסגנון יפני אוריינטלי וכמובן ביחס האישי לאורחיו. המלון מאובזר לצרכי אנשי עסקים (אינטרנט אלחוטי וטרקלין עסקים), וזוכה לארח גם קהלים נוספים כאנשי אופרה ותיאטרון המחפשים מקום קרוב לתיאטרון הקאמרי ולמרכז האופרה.
כשיוצאים ממרכז הארץ מוצאים מלונות בוטיק מעט שונים: המלון הסקוטי בטבריה (לילה החל מ-850 שקלים) הוא שריד לבית החולים של הכנסייה הסקוטית שנבנה במאה ה-19. המלון הסקוטי מגדיר מחדש את המונח מלונות הבוטיק - בשנת 1999 פתחה הכנסייה הסקוטית בהשקעה של 18 מליון דולר מלון קטן (66 חדרים), מפואר, שהחוויה בו אינה מסתכמת ביחס אישי, בעיצוב ייחודי ובאווירה משפחתית.
לדברי מנהלת השיווק והמכירות של המלון, מרב דאבוש-פרימר, החוויה במלון הסקוטי היא היסטורית (במקום מרכז מבקרים ומוזיאון ארכיאולוגי), תרבותית (סדנאות יין, הופעות וקונצרטים) ולצד זה מרכיבי נופש מוכרים כגון בריכת שחייה ומסעדות. המבקרים במלון הם בעיקר אנשי העשירון העליון, שנהנים מאווירה מיוחדת ומחוויה קולינארית (המלון אינו כשר).

אך עדיין ממתינה דרך לא קצרה למלונות הישראליים המנסים ליישר קו עם מלונות בוטיק בעולם. אחד מהמודלים המפורסמים לחיקוי הוא מלון המשפחתי "אלברגו קאסרי" ברומא (לילה החל מ-160 אירו), שהוקם בשנת 1787 ונמצא מרחק הליכה מהפנתיאון וממזרקת טרווי. במלון 47 חדרים, אשר כל אחד מהם מעוצב בסגנון איטלקי ייחודי. המלון קטן, אישי, והנושא המרכזי בו הוא הפיכת חווית השהות למשפחתית.
בינתיים, מלונות רבים בארץ החליטו שלא להישאר מאחור ופשוט מוסיפים את התואר "בוטיק" להגדרת אופי המלון, גם אם זה לא תמיד עולה בקנה אחד עם המציאות. אברמוביץ מייחס את הוספת המילה לאותו טרנד ששטף את הארץ בשנתיים האחרונות, ומסביר כי "באופן זה המלונות מנצלים את ההגדרה הלא ברורה למשיכת אורחים". בין אם הצליחו או לא הצליחו להפוך באמת למלון בוטיק, אם אינכם חובבי המון צפוף ומשולהב נוטף כלור בבריכה – רק הרווחתם מהטרנד הזה.