גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


רוכבים למען ההר

הרי מערב ירושלים, על הנופים הטבעיים והאתרים המיוחדים שבהם, נמצאים בסכנת הריסה לצמיתות בעקבות תוכנית בנייה רחבת היקף. במסלול רכיבה בהר חרת תגלו את מחמדי האזור, ואולי תוכלו להוכיח בנוכחותכם עד כמה חשוב שיישארו כך גם לדורות הבאים

נאור רהב | 19/10/2006 16:25 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
"תוכנית ספדי" לבניית עשרות אלפי יחידות דיור בהרי מערב ירושלים מאיימת להעלים לצמיתות נופי טבע פראיים, שאינם יכולים להביע עצמם במילים או בכל דרך אחרת. התוכנית מתמקדת ברכס לבן, בהר חרת ובשלוחת הדסה, כאשר על עמק הארזים ייסלל כביש הטבעת המערבי של הבירה.

אישורה של התוכנית ומימושה עלולים לגרום הרס בלתי הפיך של נופים קדומים, כמו גם פגיעה במערכת האקולוגית. חסימת המסדרונות האקולוגיים משמעותה הכחדה של הצומח והחי ופגיעה באיכות החיים של תושבי העיר ירושלים וסביבותיה - כך על פי הקואליציה לשימור הרי ירושלים, מראשי מתנגדי התוכנית.
  
הר חרת הוא חלק מטבעת ירוקה והררית המקיפה את העיר ירושלים ממערב, והוא נמצא בשטח גן לאומי מאושר, הנמצא בניהולה ובטיפולה של קרן קימת לישראל. מהאתר, בעל ערכי טבע ומורשת, נשקפים נופים מרהיבים: שרידי חקלאות עתיקה, מעיינות, יערות, בוסתני עצי פרי, כרמי זיתים, שפע של פרחי בר, חיות בר, עופות דורסים ושבילי טיול מסומנים.

בטיול האופניים המוצע אנו נרכב על הר חרת וסביבותיו, שיכוסו, על-פי התוכנית, בלמעלה מ-7,400 יחידות דיור. אולי בעזרת נוכחות מטיילים באזור נוכל למנוע, או לפחות לצמצם, את הפגיעה הקשה בטבע.
צילום: נאור רהב
תחילת העלייה לאתר סטף צילום: נאור רהב
בן-גוריון והגבעה העגולה

את הטיול נתחיל בחניון הסטף: מכביש 1 נצא במחלף הראל ונפנה ימינה, נעבור את מעוז ציון ונמשיך בכביש עד לכיכר הסטף ומשם לפי השילוט. כאן נאפס את מד המרחק ונחזור ברכיבה של כ-500 מטר לכיכר הסטף.

בכיכר נפנה ימינה לכיוון בית החולים "הדסה", ולאחר 500 מטר נוספים נחצה בזהירות את הכביש וניכנס לשביל לבן (1 ק"מ). נמשיך לרכוב לאורך השביל, שלאחר 450 מטר יקבל סימון ירוק. אנו נעקוב אחר הסימון הירוק ובעזרתו נגיע לעין חרת (4.15 ק"מ) - מעיין נקבה שמימיו שימשו להשקיית הטראסות החקלאיות שמתחתיו.

המעיין יבש בחודשי הקיץ ומתמלא שוב עם רדת הגשמים. בסמוך למעיין

נראה את שרידיו של בית החווה "ח'רבת אל חורית" שממנה נגזר שמו של ההר. נמשיך על השביל הירוק עד למפגש עם דרך סלולה (4.65 ק"מ). שם נפנה ימינה ונרד בשביל המסומן בכחול כ-600 מטר עד למזלג שבילים, בו נעזוב את הסימון הכחול ונרד בשביל לא מסומן.

מימין נראה את גבעת האוניברסיטה - גבעה עגולה, שעליה חלם דוד בן-גוריון להקים את האוניברסיטה העברית. נמשיך עם השביל בזהירות, ובמקומות בהם לא נרגיש בטוחים בשל השיפוע החד והדרדרת, נרד מהאופניים ונסיע אותם לצדנו. בסיום הירידה (6.30 ק"מ) נפנה ימינה לשביל קטן, אשר יוביל אותנו למאגר בית זית (7.20 ק"מ).

צילום: נאור רהב
עין חרת צילום: נאור רהב
מעיין קריר ומנזר ציורי

נפנה ימינה ונרכב בתוך המאגר היבש עד לסכר (8.30 ק"מ) אותו נעקוף משמאל. נעבור את הגדר ונמשיך על הדרך המשובשת לצומת מפגש עם כביש (9.30 ק"מ). נפנה שמאלה ושוב שמאלה ונטפס בכביש לכיוון בית החולים הדסה.

נפנה ימינה בכיכר ונמשיך בעלייה עד הפנייה שמאלה בכביש לאבן ספיר (10.50 ק"מ). נפנה בפנייה שמאלה ולאחר כ-20 מטר נפנה שוב שמאלה לשביל, עליו נמשיך עוד כ-2 ק"מ עד למפגש עם מזלג כבישים. נבחר בכביש היורד ימינה ולאחר כ-200 מטר נגיע לעין חנדק (12.70 ק"מ).

זהו מעיין מהגדולים והיפים שבמעיינות הרי ירושלים. מימיו נובעים כל ימות השנה ושתי נקבותיו מובילות את המים לבריכת אגירה. אם הצטיידתם בפנסים, תוכלו להיכנס לנקבות וליהנות ממימיו הקרים.

מהמעיין נמשיך על הכביש המשובש בו הגענו ונטפס למושב אבן ספיר. בכניסה למושב נפנה ימינה לרחוב ברקת ועם השילוט נגיע למנזר יוחנן במדבר (14.30 ק"מ) - מנזר ציורי ויפהפה, שבתוכו נובע מעיין. אגדה נוצרית מספרת שבמערה במקום הסתתר יוחנן המטביל מפני חייליו של הורדוס. ניתן להיכנס למנזר ואף לטבול במעיין.

צילום: נאור רהב
עין חנדק צילום: נאור רהב
עלייה קשה ותלולה

לאחר הביקור במנזר נחזור בכביש בו הגענו ולאחר כ-200 מטר נרד בשביל היוצא לשמאלנו. שביל זה איננו מסומן וחלקים ממנו מכוסים באבנים מתדרדרות, כך שרצוי לרדת מהאופניים במקומות בהם אתם לא מרגישים בטוחים. נרד בשביל ובכל הצטלבות ניקח את השביל היורד. השביל ייקח אותנו לכביש, אותו נחצה בזהירות. כעת ניכנס לשביל סלול, שלאחר פנייה חדה שמאלה יהפוך למסומן בירוק.

נמשיך ברכיבה עוד 1.5 ק"מ ונגיע לחניון סטף תחתון (16.50 ק"מ). מהחניון יוצא שביל שתחילתו עשויה בטון ובהמשך הוא הופך לכביש משובש, עליו נמשיך כ-800 מ' עד להתפצלות, שבה ניקח את השביל הימני (העולה). זוהי העלייה לאתר סטף - עלייה קשה ותלולה, ואפילו הרוכבים המנוסים ייאלצו לרדת מהאופניים במספר מקומות.

גם כאן, אם אין שלט לסטף, הכלל הוא: בכל מפגש שבילים אנו נמשיך על השביל העולה. לאחר כ-900 מטר השביל הופך לכביש אשר ייקח אותנו למעיינות הסטף (20.20 ק"מ) - עין סטף ועין ביכורה, אשר שימשו בעבר להשקיית חלקות חקלאיות במדרון נחל שורק.

מימיו של עין סטף נובעים מתוך מערה, 18 מטר אורכה, החצובה בסלע הגיר (כדאי מאוד לזחול לכל אורכה עם פנסים, בזהירות, עד לבריכת האגירה הקטנה שבסופה). לאחר העצירה במעיינות נחזור על עקבותינו ונמשיך בכביש בחזרה למקום בו התחלנו את הטיול (22 ק"מ).

צילום: נאור רהב
יציאה ממערת עין סטף צילום: נאור רהב
הערות לשטח

• הטיול ברמה בינונית ובהחלט אינו מתאים לרוכבים מתחילים
• שעות הביקור במנזר יוחנן במדבר: 11:45-8:30 ו-16:45-14:00 - בכל ימות השבוע
• המרחק הרשום בסוגריים הוא מרחק מצטבר
• באתר הסטף קיים שירות השכרת אופניים בסופי שבוע
• כחלק מהמערכה נגד תוכנית ספדי חנכו קק"ל והקואליציה לשימור הרי ירושלים מערכת שבילי הליכה בריאותיים בהר חרת, להנאת הציבור הרחב - כך שיוכל להצביע ברגליים למען שימור האזור

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים