גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


אקשן ביער

הקטיושות שרפו חלקים מיער ביריה, אך עדיין יש בו קסם רב. דובי זכאי נסע בשבילי היער ברכב השטח המיוחד, התומקאר, וגילה גם יופי בנוף הפצוע

דובי זכאי | 27/8/2006 9:30 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
כביש תלול מטפס מצפת להר ביריה. כביש שאינו סלחני למכוניות בעלות מנוע חלש ולהולכי רגל. נזקי הקטיושות נראים לעין עד מהרה - כתמים כתומים-חומים בין היערות הירוקים. באחד העיקולים, סמוך לצפת, נגלה ערוץ הוואדי, שרוף כולו. העצים השחורים, המפוחמים, נותרו זקופים, והאדמה מצולקת בגוני שחור ואפור.

ביישוב ביריה הקדום, שעל שמו נקרא יישוב ביריה בן זמננו, היה מרכז לימוד גדול בתקופת המשנה והתלמוד, וגם לאחר מכן, בימי הביניים. כאן, בביריה, השלים בשנת 1555 רבי יוסף קארו את הראשון בחלקי הספר "שולחן ערוך".  

כתמי שריפה נראים גם בעלייה ליער ביריה. המכונית מטפסת לאטה, וכאב היער שנפגע מחלחל לנשמה. פה ושם מנמרות את היער צמרות חומות, המגנות על גזעי עצים שנצלו מן האש ונשארו יפים ורעננים.

בדרך המוליכה למצודת ביריה משתנה מזג האוויר. חום הקיץ מתפוגג בגובה של 955 מטר מעל פני הים, ורוח קרירה מעט מנשבת. הכביש המוליך למצודת ביריה מתפצל. עיקול גדול בכביש, ומתחילים לרדת לעבר חוות בת יער והיישוב עמוקה.

כביש זה, אשר נחשב (ובצדק) לאחד הכבישים היפים בארץ, גם הוא לא נמלט מפגיעתה הרעה של הקטיושה. מטח "צנוע" של ארבע קטיושות גרם לשריפה משני צדי הכביש. יערות אורנים ירוקים, בני חמישים שנה, שהלב התרחב משמחה למראם, הפכו באחת לאודים שחורים מעלי עשן, לגדמי עצים. עתה, תינטע במקומם צמחייה ים תיכונית.

אנשי קק"ל מבכים את קטעי היער היפים שנשרפו, אך את הנעשה אין להשיב. מכאן אפשר לנסות לתקן, ולקוות שיהיה קצת שקט ממלחמות. בינתיים, כדאי להתנחם בשטחי היערות שנותרו, לשמור עליהם ולטפחם.
צילום: דובי זכאי
נסיעה בתומקאר ביער ביריה צילום: דובי זכאי
תומקאר - חלופה טובה לג'יפ

קטע יער שרוף נמצא גם בדרך היורדת לחוות בת יער. בת יער הוקמה בשנת 1985 על ידי שני צעירים, תושבי עמוקה, שביקשו ליצור בלב היער חווה נוסח המערב הפרוע, שתציע טיולי רכיבה על סוסים. קק"ל הקצתה עבורם את השטח, וכך, בלב נוף האורנים היפה, נבנתה בהדרגה חוות בוקרים, שבסביבתה מזג אוויר נעים גם בקיץ, הודות למיקום הגבוה.

הסוסים הראשונים הובאו לכאן מחיפה, ומהר מאוד התרגלו למקום ולשבילים. מדי שישי ושבת מגיעים לכאן חובבי סוסים, שיוצאים לטיולי רכיבה במסלולים קלים או מאתגרים. בהמשך הוקמה גם מסעדת בשרים, במבנה עץ המשקיף על נופי עמק החולה ורמת הגולן. עוד הוקם במקום - ביוזמת איתן, אחד מבעלי החווה - פארק חבלים אתגרי, עם גשרי חבלים המתוחים בין צמרות העצים בגובה של כ-20-30 מטר מעל הקרקע.

אולם בעלי החווה אינם שוקטים על שמריהם, וכעת החליטו להוסיף מסלולי טיול המותאמים במיוחד לאלו שאינם חובבי רכיבה על סוסים, אך מעוניינים להכיר מקרוב את שבילי היער. לפיכך, נרכשו כמה רכבי תומקאר - רכבי שטח המותאמים לטיולים ברחבי היער, ועופר, מאנשי ראש פינה, לקח על עצמו

את משימות הארגון וההדרכה של הטיולים.

רכבי התומקאר יכולים לשאת עד ארבעה נוסעים והם נוחים לנהיגה עצמית. אידיאלי למשפחות, למשל. עופר הכין מסלולים מגוונים, המתאימים לנהגים שונים - אתגריים לג'יפאים, או נינוחים - ל"נהגי שבת" נטולי יומרות. 

שטחו של יער ביריה כ-20 אלף דונם, גובהו הממוצע כ-900 מטר מעל פני הים, והוא משתפל למטה עד לגובה של כ-100 מטר מעל פני הים. את היער חוצים שבילים מסודרים, שאורכם הכולל כ-160 ק"מ. חלקם מתאימים לכל רכב וחלקם אתגריים ומיועדים לרכבי שטח, דוגמת התומקאר.

התומקאר הוא פרי פיתוח ישראלי המבוסס על היכרות מעמיקה של המפתח עם אופיו של הטייל הישראלי ועם מסלולי השטח בישראל. צורתו מזכירה את רכב הבאגי, אך הוא מצויד בבולמי זעזועים טובים, ומגלה יציבות רבה ויכולת תנועה טובה כמעט בכל סוג שטח. הודות לכך, ניתן להגיע עמו לכל חלקי היער, כולל למקומות נסתרים

התומקאר מצויד גם במנוע חזק יחסית ובגיר אוטומטי רציף, ולכן הנהיגה בו קלה למדי. בתוספת כסא בטיחותי וחגורות בטיחות אמינות, התומקאר הוא חלופה טובה לג'יפ.

צילום: דובי זכאי
נסיעה בתומקאר ביער ביריה צילום: דובי זכאי
יוצאים לדרך

הסבר קצר על הכלי וכבר אנו יושבים בתוכו, אוחזים היטב בהגה ומתניעים את המנוע. עופר, המשמש כמדריך נהיגה וגם כמדריך טיולים, מתלווה אלינו. הוא מקפיד מאוד לנסוע בשבילי יער מסודרים, כדי שלא לפצוע את היער ולהוסיף בכך על פגיעת הקטיושות. גם כאן, לאורך מסלול הנסיעה, נגלים המראות הכואבים של היער השרוף.

שביל אתגרי מעט פוגש אותנו כבר בתחילת הנסיעה. דילוג על תלולית נאה, ואחריה ירידה בשיפוע מפתיע. זוהי הזדמנות טובה להכיר את יכולתו של התומקאר. חיש קל מתרגלים לנסיעה ברכב שאין בו הגה כוח, מיזוג אוויר וחלונות סגורים. התומקאר חשוף לנוף ופתוח לאוויר היער, המשמש כמיזוג טבעי. 

משטח סלעי מקפיץ מעט את הכלי, וכשמגיעים לעין נבוריה, מעיין קטן ודל במים, יש עלייה קשה ותלולה המצריכה נהיגה זהירה וקפדנית ואחיזה טובה בהגה. ליד שרידי בית כנסת נבוריה אנו עוצרים להפסקה ולהסבר קצר על עצי היער.

עצי אורן כבירים הם הרוב הקובע ביער. אנשי קק"ל הוסיפו לשם גיוון מיני אורן אחרים, ובהם אורן ברוטיה ואורן קנרי, וכן נטעו ברוש אריזוני שצבעו ירוק כהה, חורשת ארז אטלנטי שמוצאו בהרי האטלס במרוקו, וכן כמה חורשות ארזים, שחלק ממסלול התומקאר חולף דרכן.

את עץ הארז תזהו לפי האצטרובלים הגדולים והשמנים. חדי העין יכולים גם להבחין בסמוך למעיינות בשיחי פטל, הנושאים בימים אלה פרי אדום קטן ומתוק.

מי שהנסיעה בתומקאר אינה קורצת לו, יכול, לחילופין, לצאת לטיול ברגל או ברכיבה על סוסים. מומלץ גם להזמין מראש במסעדה את השולחן ליד החלון הגדול, שצופה על עמק יזרעאל. מיקום נפלא לרומנטיקה.

להזמנות ולמידע נוסף: 04-6921788, שלוחה 1, וגם באתר www.batyaar.co.il.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים