ארזת לבד? בלי נוזלים?
המעצר בלונדון של חוליית הטרור שאיימה לפוצץ מטוסים באוויר הכניס לסחרור את תעשיית התעופה כולה: בדיקות מחמירות, עיכובים, ביטולים והפסדי-עתק. עכשיו הגיע תור ההנחיות החדשות - והן נוגעות גם לנוסעים מישראל ואליה. אמיר מרום בודק מה מותר לקחת בתיק היד (לא הרבה) ומה אסור. בינתייים חברות התעופה מעלימות עין מהמשקל העודף, המונח מעתה על המאזניים. עד מתי?
מעצרה של החוליה שתכננה לפוצץ מטוסים באוויר בדרכם מלונדון לארצות-הברית סימן את תחילתו של עידן חדש בתעופה האזרחית בבריטניה, ולאחר שהבריטים נכנסו לכוננות עליונה היא עברה במהירות גם לארצות-הברית, ומשם הלאה - כמעט לכל חברות התעופה.
החברות הגדולות, שבשנים האחרונות איפשרו לנוסעיהן לעלות למטוס עם מעט יותר מטען יד, נאלצו פתאום להתמודד עם התקנות הדרקוניות שמשרד התחבורה הבריטי הכתיב בתוך יום אחד. בימים שלאחר מעצר החוליה אסור היה לקחת הרבה יותר מדרכון, כרטיס טיסה ותרופות חיוניות. לאחר מכן התחילו להגיע בטפטוף הקלות מסוימות, אבל בגלל היעדר מידע, רוב הנוסעים עדיין לא ממש מעורים בכל הפרטים והנהלים.
מעבר להנחיות האלה, החברה המנהלת את מרבית נמלי התעופה בבריטניה, חברת British Airport Auhtority) BAA), נדרשה לערוך בדיקה ביטחונית לכל אחד מהנוסעים, במקום רק לכ-25% מהם, כפי שהיה נהוג לפני ההתרעות החמות. לכן, באמצע אוגוסט, בדיוק בעונה שבה הטיסות בתפוסה מלאה, קרסה המערכת כולה.
נוסעים מתוסכלים המתינו שעות ארוכות בתור לבדיקות הביטחוניות, וחברות התעופה נאלצו להוציא לדרך טיסות, שמרבית הנוסעים שהזמינו בהן מקום עדיין היו תקועים בתורים הארוכים. העומס היה כבד כל-כך, שרשות שדות התעופה הבריטית נאלצה להקים אוהלים בכניסה לטרמינלים, כדי שהנוסעים יוכלו לחכות שם עד שיתפנה מקום בטרמינל.
בשלב מסוים דרשה חברת BAA לבטל כ-200 טיסות, וחברות התעופה התחילו למנות את הפסדיהן. טיסות רבות המריאו בלי חלק גדול מהנוסעים, החברות נאלצו לממן חדרים בבתי-מלון לנוסעים שטיסותיהם בוטלו, עשרות טיסות בוטלו, ועשרות אלפי מזוודות ותיקים נשארו בנמלי התעופה ולא הגיעו ליעדיהם.
במקרים רבים, המטען הזה היה שייך לנוסעים שטסו בימים שבהם אסור היה להעלות כמעט דבר למטוס, ולכן נעלמו פריטים חיוניים כמו מפתחות, מחשבים ניידים וטלפונים. למשל, משפחה בריטית עם תינוק, שטסה לבריסל לסוף השבוע, לא קיבלה את המזוודה שלה עד תום החופשה הקצרה.
בשובם ללונדון, אחרי שהמתינו בתור יותר משעתיים כדי לברר מה עלה בגורל המזוודה, בני המשפחה החליטו לוותר עליה. מאחר שצרור המפתחות שלהם היה במזוודה, הם השאירו את המכונית במגרש החניה של נמל התעופה, ונסעו הביתה במונית. כשהגיעו הביתה, הם נאלצו לשבור את החלון כדי להיכנס - וזו רק דוגמה מוחשית אחת לאנדרלמוסיה.

הנהלים לגבי טיסות מנמלי התעופה בלונדון ובארה"ב ואליהם שונו באופן משמעותי, אך בשבועות הקרובים הנוסעים בהחלט עשויים להיתקל בנהלים חדשים בנמלי תעופה נוספים. כמו שנהוג לומר בצבא - השלטונות וחברות התעופה משפרים את העמדות תוך כדי תנועה. חברות התעופה יצאו נגד התקנות החדשות, אך ממשלת בריטניה הודיעה כי הן לא ישונו - לפחות לא בקרוב.
בשבוע שעבר שלחו חברות התעופה הפועלות בארץ דפי מידע חדשים לסוכני הנסיעות, והם התבקשו לעדכן מבעוד מועד את הנוסעים הממריאים מישראל ליעדים שונים בעולם. סוכני הנסיעות ואנשי הבידוק בנמל התעופה בן-גוריון התבקשו להבהיר לנוסעים כי מדובר בהנחיות של השלטונות האמריקניים והבריטיים,
ההחמרה בנוהלי הביטחון מעלה סוגיה שעלולה להדאיג מאוד את הישראלי שאוהב לעשות קניות בחו"ל: מה תהיה המדיניות באשר למשקל העודף - זה שייווצר אחרי שהנוסע יתבקש להניח את כל מטענו על המאזניים למשלוח לבטן המטוס? בינתיים, התשובה הרשמית של מרבית החברות היא, שהן הורו לעובדיהן להפגין "גמישות והבנה" כלפי הלקוח בעמדות הבידוק. אך מאחר שהנושא עדיין בחיתוליו, בהחלט סביר שבהמשך ירועננו כמה מהנהלים.
חברת אל על פרסמה באחרונה רשימה של נהלים בכמה נמלי תעופה בעולם, וכך עשו גם דלתא, קוננטיננטל, לופטהאנזה, בריטיש ואחרות. בדרך-כלל מדובר בהנחיות דומות מאוד זו לזו.

מי שנוסע מנתב"ג לבריטניה, כבודת היד שלו תעבור בידוק טכנולוגי ואף נעליו ייבדקו, אך לא חל שינוי באשר לתכולת תיק היד שמותר להכניס למטוס. נוסעים מנתב"ג לבריטניה שברשותם הזמנות לטיסות המשך לכל יעד אחר בעולם - וגם נוסעים שטסים מבריטניה לישראל - יוכלו להעלות למטוס תיק יד אחד בלבד שמידותיו 45x35x16 ס"מ - כלומר, מידותיו שונות מאוד מכפי שהותר עד כה.
בתיק הזה מותר לנוסעים לקחת את הפריטים הבאים: ארנק ובו כסף וכרטיסי אשראי, מסמכי טיסה, תרופות בליווי מרשם על שמם (הדרושות לטיסה בלבד), משקפי שמש ללא הנרתיק ועדשות מגע ללא הנוזל.
הבודקים בנמלי התעופה בבריטניה צוידו בקופסאות מידה, והם דורשים מהנוסעים להכניס לתוכן את תיק היד שלהם כדי לוודא שמידותיו אינן עולות על הגודל המותר. הם מקפידים מאוד על התקנות החדשות ולא עושים הנחות - בעיקר לא בכל הנוגע למספר התיקים ולגודלם.
נוסעים הטסים עם תינוקות יוכלו להצטייד במזון לתינוקות, בחלב בבקבוק לתינוק, בחיתולים ובקרם לתינוקות. בנוסף מותר להצטייד במוצרי היגיינה כמו טישו, מטפחות ומוצרים להיגיינה נשית. ניתן להביא לטיסה מחשב נישא וצרור מפתחות, בתנאי שלא מדובר במפתח אלקטרוני.
נוסעים שיש להם טיסת המשך מבריטניה לא יוכלו לרכוש בדיוטי פרי בארץ מוצרים שאינם ברשימה המותרת ולהעלותם לטיסה. במקרה כזה הם ייאלצו להשאיר את הפריטים האלה בשירות 'פטור ושמור' בנתב"ג עד שובם ארצה. נוסעים בטיסות המשך לא יוכלו לרכוש מוצרים כאלה בדיוטי פרי במטוס במהלך טיסתם מהארץ לבריטניה.
העובדים בדלפי הבידוק הונחו להסביר לנוסעים את הנהלים החדשים, ובשער העלייה למטוס תיערך בדיקה נוספת לנוסעים שרכשו מוצרים בדיוטי פרי.
לגבי הכבודה הנשלחת לבטן המטוס לא חלו שינויים, ואין הגבלה באשר למוצרים שמותר לארוז במזוודות.

באשר לטיסות לארה"ב וממנה, חלות אותן מגבלות בכל חברות התעופה הפועלות בקו: אל על, דלתא, קונטיננטל וישראייר. הנוסע רשאי לעלות למטוס עם תיק יד אחד, לאחר שעבר בידוק טכנולוגי. עם זאת, אסור לארוז בתיק היד משקאות, שמפו, קרמים למיניהם, משחת שיניים, תרסיסים, מוצרים קוסמטיים נוזליים (כמו בושם) וכל מוצר נוזלי או משחתי.
גם הנוסעים לארה"ב, שירכשו מוצרים מהרשימה הזו בחנויות הדיוטי פרי, ייאלצו להשאירם בשירות 'פטור ושמור'.
מוצרים שלא חלה עליהם מגבלה הם מזון לתינוקות, בתנאי שהתינוק טס עם ההורה, תרופות מרשם שעליהן מצוין שם הנוסע, תרופות ללא מרשם ההכרחיות לטיסה, תרופות נוזליות לחולי סוכרת, מוצרי היגיינה קשיחים כמו דיאודורנט סטיק, שפתון ומוצרים להיגיינה נשית. בנוסף ניתן להעלות למטוס מחשב נייד.
נוסעים שהזמינו טיסות המשך בארה"ב ורכשו במטוס מוצרים פטורים ממכס, ייאלצו להכניס את המוצרים הללו לכבודה הנשלחת בבטן המטוס בתחנה הראשונה שלהם בארה"ב - בטרם יירשמו לטיסת ההמשך שלהם.
גם בטיסות מצרפת לישראל חלו החמרות, בעיקר מנמל התעופה שארל דה גול שבפריז וממארסיי. לא תותר הכנסת נוזל או ג'ל לתיק היד, ותבוצע בדיקה גופנית לכל הנוסעים לאחר השיקוף - כולל הסרת נעליים. כבודת היד של כל הנוסעים תיבדק באופן ידני לאחר השיקוף.
עקב הבדיקות הנוספות האלה צפויים איחורים בטיסות, ולכן החברות ממליצות לנוסעים להגיע זמן רב לפני מועד הטיסה המתוכנן.
בטיסות של אל על מפולין לנתב"ג חל איסור להעלות למטוס תיקי יד. הפריטים היחידים שמותר לקחת לטיסה הם מסמכים, כסף, מפתחות, תרופות עם אישור שנדרשות לטיסה, משקפיים אופטיים, אבקת חלב לתינוקות וחיתולים.
חל איסור לארוז בתיק היד נוזלים, משחות, בשמים, קרמים, משחת שיניים, תרסיסים - גם אם המוצרים האלה נקנו בדיוטי פרי.
חל איסור להעלות למטוס מכשירי אלקטרוניקה כמו איי-פוד, קומפקט דיסק ווקמן. לא ניתן להעלות למטוס כל מוצר נוזלי, משחתי או מוצרי איפור. את כל הפריטים האלה יש לשלוח במזוודות בדלפקי הבידוק. מותר להעלות למטוס מחשב נייד, טלפון סלולרי, מסמכי נסיעה ותרופות - רק אם הן מלוות באישור בכתב מאת הרופא.
marom@maariv.co.il