הכי שכונה
סנוב, streetball כבר שיחקת? רויטל מדר סוקרת את התופעה ומתלהבת מand1, חברת האופנה החשאית והנלווית למשחק
and1 החל את דרכו עוד בסבנטיז ברחובות ובשכונות הקשות של לוס אנג'לס וניו יורק, באותם שיכונים שכוחי אל שספייק לי הנציח בסרטיו, שם כל מה שיש לעשות במשך היום, במקרה הטוב, זה לשחק כדורסל.
עם הזמן חלה במגרשים אבולוציה. משחק הכדורסל בעל החוקים הברורים פינה את מקומו למשחק חדש, שאמנם מבוסס על כדורסל (שכן יש כדור ויש סל) אך כל חוק אחר שמוכר מהמגרשים המקצועיים נהדף ממנו החוצה. כך נוצר ה-streetball, משחק שמטרותיו העיקריות הן להיות מקור לדאחקות של חבר'ה מחד, ודרך ביטוי לביצועים מרשימים מאידך.

ההבדל בין שחקני הליגה המקצועים לשחקני הרחוב של ה- streetball ניכר כבר מההתחלה בבגדים. ההשפעה העמוקה של תרבות ההיפ הופ, המהווה חלק בלתי נפרד מחייהם של שחקני הסטריט חילחלה גם למגרשים ולמשחק.
את מכנסי הכדורסל המקצועיים שנלבשות עד הברך, שחקני ה-strretball החליטו ללבוש עד אמצע השוֹק, בדומה לאחיהם מהכנופיות. במקביל, גופיית הכדורסל המסורתית התרחבה כאן במספר מידות, לעיתים עד מידה xxxxl וכטאץ'-אפ סופי, הצטרפו למדים כובעי מצחייה שסגורים מאחור ונלבשים הפוך או על הצד קעקועי הזרועות הבלתי
ההצלחה של ה-strretball בארה"ב ובאירופה הפכה במהרה לפנומנלית. אט אט השחקנים החלו מוצאים את עצמם באצטדיונים עמוסים בקהל אוהד, שצמא לביצועים המרהיבים שלהם.
עם האוכל בא התאבון הקפיטלסטי ואכן, ידם הארוכה של היזמים הגיעה לבסוף גם ל streetball. כוכבי המשחק כונסו ליגה מקצועית א-לה אנ.בי.איי וכמהלך כלכלי משלים, קם בשנת 93' and1 ששווק כמותג הרשמי של הליגה.
החל משלב זה כבר לא לגמרי ברור בשלב מי הביצה ומי התרנגולת בנוגע לתהילה של המשחק והמותג. יתרה על כך, ייתכן דווקא עשרות משחקי המחשבוהפלסטיישן, קלטות הביצועים ושלל החסויות שהעניק המותג לכל עבר כחלק מתהליך קידום המכירות של המשחק, הביאו לפופולריות הstreetball ואת And1 לתמנון שהיא כיום.

כעשר שנים לאחר היווסדו עלה ארצה המותג וחנות דגל התמקמה לה בשקט בכניסה לנמל. על אף היות החנות ממוקמת בעין הסערה (ומי שלא פקד את המתחם ביום שבת שימשי לא יכול לתאר לעצמו איזו המולה מתחוללת שם), הפרופיל הנמוך ממשיך לאפיין את התנהלות המותג בארץ.
גם היום, שלוש שנים מאז נוסדה החנות, שם המותג מצלצל רק ליודעי דבר. אני מודה שגם אני לא הייתי מכירה אותם לולא אחי הקטן וחולה הכדורסל לא יכול לדמיין מצב שבו הוא שם על עצמו משהו שלא נושא את התווית הנכספת שלהם.
הדממה הפרסומית של and1 קשורה לתחום והקונספט שממנו נוצר, ולא בכדי. המצע הרעיוני שממנו צמחו הבגדים לצד ההתעלמות שלהם מאצעי הפרסום המוכרים, מציבים את המותג לדברי אורית שטריקס, מנהלת החנות "כאקסלוסיבי וייחודי. אנו לא דואגים לפרסום כי אנחנו חזקים בסצינת ההיפ הופ, ובקרב המעריצים של ה-streetball שיבואו אחרינו לכל מקום. כמו כן, זה נעים לשמור על היחודיות. הלקוחות שלנו יודעים שהם לא יראו את הבגדים שלהם על כל אחד."
הדואליות של and1 והליהטוט בין אופנת היפ הופ לספורט מלווה אותו גם היום. מלבד היותו מותג שמוקדש כל כולו לכדורסל, החל מבגדים ועד לרשתות וכדורים, בגדי הכדורסל של and1 עמוסי צבעים, מגיעים במידות ענקיות, ומושקעים בעיקר בעיצוב ופחות בנסיון הפרקטי לאפשר לשחק עימם על המגרש. גם שפת הרחוב אומצה על ידי המותג, והגיגים נבחרים ממנה מתנוססים בגאון על טי שירטי המותג.
את קהל היעד של and1 ניתן למצוא מקפץ ומכדרר במגרשי הספורטק ומועדוני ההיפ הופ השונים. במקביל, פריטים מקצועיים מבית המותג משמשים את הפועל תל אביב וקבוצות הנשים של נהריה והרצליה.
אני אימצתי בחום את מכנסי הכדורסל של אחי לשימוש יומיומי שמשדר נינוחות בשילוב עם הקריצה. בכלל, הבגדים של and1 הם אופציה משעשעת ושונה להעברת כל אותן שעות של מאמץ, לתשומת ליבן של בנות ישראל הנחנקות בתוך צינורות לייקרה אטומים באמוני הכושר השונים.
And1 - נמל תל אביב, שדרות ההסתדרות 56, חיפה.