כחול לבן: מסע במערכת החינוך של פינלנד
מה קורה כשמשלחת של סטודנטים ואנשי חינוך ממכללת אוהלו שבקצרין מגיעה להתרשמות בפינלנד, שתלמידיה השיגו את התוצאות הטובות ביותר במבחני פיזה העולמיים מבין החברות ב-OECD? ד"ר דניאל פלד, מרצה בכיר לחינוך וחבר המשלחת, חזר מלא בתובנות כיצד ניתן להפוך את מערכת החינוך שלנו למשגשגת
בחוץ 30 מעלות עם תחזית להקלה בעומס החום. אז מה בדיוק צריך לארוז במזוודה להלסינקי, פינלנד? דף התחזית מנבא 10 מעלות מתחת לאפס, אבל קשה לדמיין מזג אוויר שכזה כשהלחות כמעט מדביקה לך את הבגדים לגוף. הטור בנמל התעופה ארוך כמו שלא ראיתי מימיי.
אחרי 25 דקות מורטות עצבים מגיעה אליי הבודקת הביטחונית. "לאן זה?", היא שואלת. "לפינלנד דרך בריסל", אני עונה בקול חלש ובתחושת הקלה שהסיוט עומד להסתיים. "אתה בטוח שאתה במסלול המתאים? צריך לעלות לקומה השלישית, לשם אתה שייך".

אז נתקלתי בחברים לקבוצה-20 סטודנטים וסטודנטיות שנמצאים בשלבי הסיום של התואר השני בחינוך במכללת אוהלו שבקצרין. הם קיבלו הזדמנות חד פעמית לבקר במדינה שהשיגה את תוצאות מבחני פיזה הטובות ביותר מבין מדינות ה-OECD.
גם 20 מורים ומורות ותיקים שמכירים את מערכת החינוך הישראלית, את מערכת החינוך הממלכתית יהודית, דוברת הערבית והדרוזית, היו חלק מהמסע ומטרתם, פרט לטיול המהנה, היא ללמוד איך אפשר להביא תובנות ולשפר את המציאות אצלנו בארץ.
אנחנו בשיחת פתיחה לקראת הביקור הראשון באוניברסיטת הלסינקי. חשוב לשים דגש על חיפוש תובנות ומקומות להשוואה בין התפיסה החינוכית בישראל למה שיוצג לנו במהלך השבוע.
ההליכה ברגל במזג אוויר בהיר וקפוא להחריד היתה קצרה. בפנים קפה והרצאה על התהליך שעוברים הלומדים באוניברסיטה להכשרת מורים. התמונה הכללית, כולל מבנה ההוראה בבתי הספר, נראית כך:
- רק 10% מתקבלים לתוכנית מתוך אלפי מועמדים.
- הרוב המוחלט של הסטודנטים להוראה הן נשים (שיעור זה קיים גם בפועל בבתי הספר).
- למרות הנתון הקודם, רוב המנהלים בבתי הספר הם גברים (80% מנהלים לעומת 20% מנהלות).
- במהלך הלימודים הדגש הוא על אוריינטציה מחקרית, כמותית ואיכותנית. דגש זה נמצא גם בתואר הראשון וגם בתואר השני (כולל סמינריונים ועבודות תזה).
- ההתנסות המעשית בהוראה פרושה על כל שנות הלימוד.
- דגש על פיתוח הזהות המקצועית של פרחי ההוראה. הסטודנט מפתח את הזהות הדידקטית והפדגוגית שלו.
- בניית מערך הערכים של פרחי ההוראה.
- כיתה א מתחילה בגיל 7 - שנה קודם הילד נמצא בטרום לימודים (Pre school). ההנחה הפינית היא שבגיל 6 הילד עדיין לא מוכן ללימודים מרוכזים ולמושגים מופשטים ובשנה זו הוא עובר את תהליך ההכנה לקראתם.
- לימודי חובה עד גיל 16, זמן סיום חטיבת הביניים. - לימודי תיכון ואוניברסיטה הינם בחירה חופשית.
- כל הלימודים הם חינם (כולל אוניברסיטה עד תואר שני) וכוללים ארוחת צהריים מלאה.
- מדיניות זו היא עקבית ולא משתנה עם חילופי השלטון. לכאורה יש כאן בסיס לאנרכיה, אולם בכל מוסד אקדמי - יסודי ותיכוני - יש קונצנזוס על מושגי יסוד שעליהם מושתתת מערכת החינוך.
מושגים אלו הם אמון, שוויון ויושר.
התפישה הפינית הכוללת מתייחסת לתהליך החינוכי ועוברת כחוט השני בכל המוסדות שבהם ביקרנו.
בית ספר זה מדגיש בתוכנית הלימודים שלו את ה-Communication Technology Information :ICT. קווי היסוד של בית הספר מתבססים על כך שהלמידה נעשית בכל מקום.
דרך העבודה כאן מתבססת על חשיבה לוגית. התלמידים לומדים שפות תכנות פשוטות, נעזרים ברובוטיקה ובטכנולוגיה לפתרון בעיות ולומדים לעבוד בצוות באופן עקבי. בבית הספר מעודדים את התלמיד להתנסות בדברים שונים כשבבסיס כל דבר עומד הרעיון שלפיו אין לפחד מכשלונות. כפועל יוצא, הערכת המורה את התלמיד לא נקבעת במבחן הצלחת ניסוי או הצלחת פרויקט אלא בהתבסס על כלל העבודה של התלמיד.
המפגשים עם ההורים מתבצעים באופן קבוע וכל מה שקורה בבית הספר נעשה כדי לבנות אמון בין הלומדים למלמדים. התלמידים מגיעים לבית הספר בשעות שונות ונוחות להם. אבל אל חשש, הם יוצאים ממנו לאחר שהשלימו את כל מכסת השעות , ובשעות שונות.
בהקשר מבנה הכיתה ועיצוב בניין בית הספר, הפינים בטוחים שסביבת לימודים צריכה להשרות הרגשה נוחה, לא מאיימת ומעודדת שיתוף, סקרנות וחקר עצמי. על פי מתווה זה מעוצבות הכיתות, וכך גם המבנה עצמו.

אחרי ארוחת הבוקר יצאנו באוטובוס למחוז ESPO לביקור בבית ספר היסודי והעל יסודי למתמטיקה ולמדעים Olari. בית הספר מכיל כיתות מגיל 7 ועד 12. בית הספר העל יסודי נמצא בבניין נפרד. במחוז זה ההורים לא בוחרים את בית הספר היסודי, אולם הם כן מחליטים מה תהיה השפה הנוספת שילדם ילמד (אנגלית, רוסית, צרפתית, שבדית). בית הספר מחליט על המגמות, מדעים או מוזיקה למשל.
לתיכון יש תהליך סינון לקבלה למסלול המדעים, הביקוש רב אך רק כ-40 מתוך 100 מועמדים מתקבלים והתוצאות לבסוף טובות מאוד. אלו שלא התקבלו למדעים יכולים לבחור בית ספר אחר או מגמה אחרת (זוכרים את ההגדרות? אין מבוי סתום לכל בחירה).
אלו שלא מתקבלים לאף מסלול לא נפלטים חלילה מבית הספר. עבור אלה נפתח מסלול מיוחד )כיתה עשירית(, שבה הם מקבלים אפשרות והזדמנות לשפר ולהתקבל למסלול המועדף עליהם. המוטיב של אין נפלים חזר כל העת בבסיס האידיאולוגיה החינוכית שלהם.
לאחר התיכון ממשיכים כ-60% מהתלמידים לאוניברסיטה ואחרים למסלולי לימוד מקצועיים, שמקנים תואר. במהלך התיכון ההורים והתלמידים יכולים לבקש ולקבל קורסים מיוחדים שמעניינים אותם (כמו חקלאות, גידול יבולים ועוד).
כשהגענו לבית הספר הזה גילינו שבו 356 תלמידים, 24 מורים ושישה עוזרים לילדים עם צרכים מיוחדים. מנהלת בית הספר הציגה בפנינו את חזון המוסד עבור התלמידים:
- לך קדימה, עמוק ורחוק.
- בצעו את הדברים יחד.
- אני מכוון אותך להצלחה.
בבית ספר זה, כמו באחרים, אין מבחנים.וגם כאן, כמו במוסדות אחרים במדינה, מתבססים על אמון. דוגמא: כשילד עם תסמונת דאון מבקש להשתתף בהצגה בתפקיד ראשי, לא מסרבים לו.
אגב, בית הספר הזה הוא הראשון שבו שמענו כשמנהל בא בטענות להורים ואומר שלא אכפת להם מספיק. הוא גם אמר שהוא מצפה למעורבות גבוהה יותר. העבודה בבית הספר מדגישה מנהיגות. לא רק של המורים, אלא גם של הילדים.
כמו כן, גילינו שבבית הספר הזה הדגש הוא על קבוצות למידה גדולות, ולא קטנות. "בקבוצות קטנות נמאסים מהר מדי האחד על השני ואילו בקבוצות גדולות יש פוטנציאל לחברויות", הסביר המנהל.
ביקור בבית ספר נוצרי באזור פאסיליה בהלסינקי, אחד מבתי הספר הפרטיים הבודדים בפינלנד, שבה הפרדת דת ממדינה. לא ידענו בדיוק למה לצפות. במשלחת נכחו סטודנטים דתיים, יהודים ומוסלמים, בנוסף לרעיהם הנוצרים. במהרה הפכה הציפייה להשתאות עמוקה.
בקור מקפיא קיבל אותנו מנהל בית הספר כשהוא חמוש בחיוך רחב. בכיתה המרכזית של בית הספר, בנוסף לדגל פינלנד, התנוסס גם דגל ישראל. חשבנו שזה לכבודנו, אך למעשה בית הספר ממומן על ידי נוצרים אוהבי ישראל. אמונתם פשוטה: כשישראל תגיע למנוחה והנחלה, המשיח יגיע.
יום הלימודים נפתח בכל בוקר במיסה שכוללת שירה ותפילה לשלום ישראל. התרגשנו עד דמעות מהאהבה הבלתי מותנית.
הביקור בכיתות היה מלא השראה. ראינו התנהלות שכולה אהבה ורגש מהמורים לתלמידים, ולהיפך. איך אפשר שלא להתפתח, אישיותית ומקצועית, באווירה שכזו?
היום ביקרנו לראשונה באוניברסיטה, ליישום מדעי- HELIA-HAAGA-University of applied science.
כאן מוצגת המגמה החדשנית בפינלנד להשכלה הגבוהה, הקשורה ללימוד מקצועי בתחומים רבים ושונים: כלכלת בית, ספורט, מלונאות, טכנולוגיה, יחידה להכשרת מורים ועוד.
המורים כאן אינם רק אקדמאים, אלא מומחים בתחומים השונים. התוכנית שמה דגש על מצוינות השירות. תוכנית הלימודים המודגשת כאן מבוססת על התאמה למיומנות הנדרשת. הסטודנטים בעצמם הם בעלי מקצועות הרוצים להצליח בתחומם.
המועמדים חייבים להיות בעלי תואר ראשון לפחות, בנוסף לשלוש שנות ניסיון בתחום אותו הם רוצים ללמוד. בפינלנד יש חמישה מוסדות כאלה. כל שיעור הוא בעצם דיון בין המנחה לבין הסטודנטים בחללים משתנים. כולם רואים את כולם.
באותו אולם ביצענו את דיון שאותו ניהלתי. הנושא שהעליתי היה איכות המורים ודרך הכשרתם. בנוסף ביקשתי מכולם לנסות, על סמך החוויות שעברנו, ומתוך היכרותנו את מערכת החינוך בישראל, להגדיר מהו חינוך.

יום חופשי שהגיע בזמן הנכון.
חוזרים הביתה.
