סוחרי באר שבע מזהירים: העיר העתיקה קורסת
שבוע אחרי שעיריית באר שבע החלה לגבות תשלום בגין חנייה בעיר העתיקה, התנועה במקום דלילה וסוחרים רבים דיווחו על ירידה בהכנסות. נשיא לשכת המסחר המקומית יוסי דלויה נחלץ לסייע לבעלי העסקים ומזהיר מפני פגיעה אנושה: "איום קיומי של ממש". העירייה: "קיבלנו החלטה חשובה, שמטרתה לעודד את המסחר בעיר העתיקה"

החלטת העירייה לוותה בביקורת רבה ובסוף השבוע שעבר לא מעט סוחרים התלוננו על תנועת קונים דלילה יותר. בעקבות הפרסומים, קונים רבים העדיפו שלא להגיע כלל לעיר העתיקה ותחת זאת לנסוע למתחמי הקניות דוגמת ביג ו-וואן, בהם החנייה בחינם. הסוחרים בעיר העתיקה, המתמודדים גם כך שנים רבות עם ירידה בהכנסותיהם, רותחים מכעס.
בלשכת המסחר לא התעלמו מקריאות המצוקה מצד סוחרי העיר העתיקה. נשיא הלשכה, יוסי דלויה, מבקש מראש העירייה לשקול מחדש את ההחלטה: "יש לזכור כי בעלי העסקים בעיר העתיקה מתמודדים כבר שנים עם תנאים קשים ביותר ובראשם התחרות הבלתי הוגנת מול מרכזי המסחר החדשים והמטופחים כדוגמת ביג והקניונים השונים, אשר בהם קיימת חנייה זמינה וקרובה בשפע", כתב דלויה לדנילוביץ'.
"רבים מהם נאבקים כבר שנים על קיומם. במצב זה, כל שינוי קטן במצב המוכר לציבור לקוחותיהם, ובמיוחד בנושא החנייה הרגיש – מהווה עבורם איום קיומי של ממש. הסוחרים חוששים כי הסדרי החנייה במתכונת זו עלולים לפגוע בעסקיהם".
בהמשך מכתבו, מציע דלויה מספר צעדים שעשויים להקל על המצוקה בעיר העתיקה: "המעבר מחנייה בחינם לחנייה בתשלום הינו חד מדי ועדיין אינו מתאים לחלק גדול מהציבור, שהורגל בהסדרים שהיו קיימים במשך שנים".
דלויה גורס כי אין לגבות תשלום בעבור שעת החנייה הראשונה וכן להגביל, לפחות בשלב הראשון, את השעות בהן נגבה תשלום בעבור החנייה: "תשלום החנייה יחל בין השעות 9:00 ועד 14:00 ולא בין 8:00 ל-19:00, כדי לאפשר לבעלי העסקים המגיעים בשעות הבוקר המוקדמות להתארגן ומכיוון שלאחר השעה 14:00 נפח הפעילות העסקית בעיר העתיקה קטן בצורה משמעותית", כותב נשיא לשכת המסחר המקומית.

בהמשך מפרט דלויה את הקשיים עימם מתמודדים הסוחרים: "היום לא מתאפשרת חניית בעלי העסק בסמוך לעסקיהם ולכן רצוי לפתוח חניונים נוספים בחינם בתוך העיר העתיקה לטובת הסוחרים, כגון: ברחוב הפלמ"ח פינת מורדי הגטאות (חניון המובילים הגרוזינים) וברחוב החלוץ פינת הפלמ"ח, עם תו חנייה מיוחד לסוחרים בעלי עסקים בעיר העתיקה.
"יש קושי בחניית ספקים ומובילים בקרבת מקום לעסק ולכן יש לאפשר פריקה וטעינה עד 30 דקות בבוקר ומשעה 14:00 ללא תשלום. החניונים מעטים מדי ומרוחקים מדי - יש להמשיך לפתח במהירות את החניונים הנמצאים בשלבי בנייה, כגון החניון בכפר דרום ולפתוח חניונים נוספים".
דלויה מבקר גם את רמת התחבורה הציבורית בבאר שבע: "התחבורה הציבורית לעיר העתיקה אינה מצדיקה בהיקפה, במחיריה, בסוגיה
"העירייה חייבת, בצורה שיטתית, לקרוא לתושבי באר שבע ולעודד קניות, תרבות ופנאי בעיר העתיקה עקב הסדרי החנייה החדשים, כדי למזער נזק לעסקים רבים שעלולים להיפגע משינויים אלו במשך כל השנה ולא רק כעת בעקבות הסדר החנייה", מסכם דלויה.
לסיום, הוא מבקש מראש העירייה: "יש להוזיל את תשלומי הארנונה והשילוט לבעלי העסקים בעיר העתיקה, על מנת לאזן את הנזק שנגרם משינויים אלו בשנה הקרובה לפחות. בעלי העסקים בעיר העתיקה הם אחת האוכלוסיות ידועות הצער והאכזבות הוותיקות בעירנו. אני קורא לך להבין את בעיותיהם וחששותיהם הייחודיים".
מגמת דעיכת העיר העתיקה אינה חדשה כלל: עיקר העסקים בתחומה משרתים אוכלוסיות מוחלשות, אשר ידם אינה משגת לקנות בחנויות היוקרה ובמתחמים הממותגים. בעיר העתיקה עומד נדל"ן רב שאינו מנוצל, חלקו הגדול במיקומים מרכזיים.
מבנים רבים ננטשו בשל העדר ביקוש, כשגובה המסים וההיטלים מכרסם ברווחים הזעומים שהסוחרים יכולים להניב. בעל עסק במקום קבל כי "עורכים ירידים בימי שישי, באים לפה סוחרים מכל הארץ למכור, אבל אנחנו אלה שמשלמים ארנונה ועכשיו גם דופקים אותנו עם חנייה בתשלום".
מעיריית באר שבע נמסר בתגובה: "עיריית באר שבע קיבלה החלטה חשובה, שמטרתה לעודד את המסחר בעיר העתיקה, על ידי יצירת מאות מקומות חנייה ומתן אפשרות לציבור הרחב להחנות בתשלום סמלי של 3.70 שקלים לשעה.
"במקביל, מקיימת העירייה הידברות עם נציגי הסוחרים והנהגת לשכת המסחר, מתוך כוונה להמשיך ולפעול למען האינטרס המשותף. ראש העיר ייפגש השבוע עם בעלי עסקים בעיר העתיקה, יאזין להם, יביע את עמדתו ויסביר את מדיניותו".





נא להמתין לטעינת התגובות





