אורות הכרך: הפריצה הגדולה של קריית אתא

קניון עזריאלי כבר כאן ובקרוב תגיע גם איקאה. ביקושים אדירים לדירות, סלילת כבישים מסיבית ונגישות תחבורתית. כך הפכה קריית אתא מעיר הסובלת מתדמית נחותה, שיש בה פיצרייה אחת והסלב שלה הוא יוסי מהאח הגדול, לדבר הבא של הצפון

מיה מנע | 13/1/2012 6:52 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תגיות: קריית אתא
ביום שלישי שעבר הגיעו מתיו ברונפמן ושולם פישר, בעלי השליטה באיקאה ישראל, עם מנהלי שיכון ובינוי, שבבעלות שרי אריסון, לקריית אתא. בפגישה עם ראש העיר יעקב פרץ סוכמו הפרטים האחרונים לקראת ההקמה של סניף איקאה השלישי בקריה ולצדו מרכז מסחרי ענק. לפרץ, שמכהן בתפקידו כבר 16 שנה, זו עוד תחנה בדרך ליעד שהציב לעצמו: להכפיל את מספר התושבים בעיר, שהוא כיום כ-60 אלף, ולהפוך אותה לסוג של בירה צפונית.

כפי שהדברים נראים כעת, העיר שהיתה עוד קריה לצד הקריות חיים, מוצקין, ביאליק וים ולא פעם סבלה מנחיתות תדמיתית - יוצאת לדרך חדשה. והדרך רצופה בכבישים, במחלפים, במרכזים מסחריים ובפרויקטים למגורים, אך גם בתושבים, שאמנם מברכים בחצי פה אך חוששים שאיכות החיים שלהם תיפגע.

בשלב זה לא לגמרי ברור כיצד תיראה קריית אתא בעוד 5 שנים; מה שברור הוא שלפחות בימים אלה - בשלב התכנון ולחיצות הידיים - העיר הקטנה שנמצאת כעת בכותרות בזכות יוסי, מעצב השיער והדייר הצבעוני באח הגדול, מצליחה להפתיע.
צילום: מקס ילינסון
קניון עזריאלי בקריית אתא צילום: מקס ילינסון
מסחר: הו הא מי זה בא

בספטמבר 2011 פתחה קבוצת קניוני עזריאלי קניון על דרך העצמאות במרכז קריית אתא. בקניון החדש, ה-13 במספר של הקבוצה, חנויות ודוכנים המשתרעים על פני 9,000 מ"ר, והוא מהווה חלק מתוכנית פריסת הקניונים של הקבוצה בצפון. עם הקמתו העריכו בקבוצת עזריאלי שלמקום יגיעו כ-10,000 מבקרים מדי יום ביומו.

הבחירה בקריית אתא היתה מפתיעה, ובקבוצה לא ממהרים לקבוע אם המקום עונה על הציפיות כעבור פחות מחצי שנה בלבד מיום פתיחת הקניון. "זה זמן קצר מדי כדי לבחון זאת", אומר מנכ"ל קבוצת קניוני עזריאלי פאר נדיר, "נדרש פרק זמן של שנה-שנתיים להיטמעות קניון בתוך עיר ולהסתגלות האנשים אליו. בקריית אתא זה קורה לאט, אבל אנחנו מזהים סימנים חיוביים ומעריכים שתוך שנה עד שנה וחצי המקום יגיע לרמה הנדרשת".

על השאלה מה היו השיקולים להקמת הקניון בקריית אתא, עונה נדיר: "זו עיר קטנה, ואין במרכזה מסחר. התפיסה האסטרטגית שלנו היא שבכל עיר שיש בה 50 אלף תושבים ויותר צריך להיות קניון או מרכז מסחרי".

הקניון הוא אטרקציה חדשה בנוף המקומי - בניין חדש עם כדור זכוכית ענק בכניסה ברחוב שסובל מתחלואי

העידן הישן. בלב הרחוב הוקם כבר לפני שנים רבות "המרכז" - המוכר בשם זה לתושבי הקריה: מרכז מסחרי קטן עם כמה חנויות בגדים במחירים עממיים, סופרמרקט, בתי עסק לכלי בית ולמוצרי חשמל, תחנת מוניות ופיצרייה, שכבר שני עשורים משמשת מקום בילוי לילדים במוצאי שבת.

המרכז, מהסוג המוכר בכל פריפריה, מכיל את כל הפרצופים הקבועים ואת בעלי העסקים שכבר הפכו לחלק בלתי נפרד ממנו - כל אחד עם הכינוי שהודבק לו הרבה לפני שהומצא המושג פוליטקלי קורקט. כיסאות פלסטיק פזורים בפרלמנטים הקבועי ותנועה ערה של אנשים ליד תחנות האוטובוס. בחלוף השנים נפתחו מולו בית קפה, סניף של סופר-פארם וכמה חנויות מוקפדות מעט יותר. עכשיו הילדים כבר לא מסתפקים בפיצרייה, שהתרחבה גם לגלידרייה; הקניון נמצא במרחק הליכה.

לפי התוכניות של ראש העיר, דרך העצמאות עתידה לשקוק עם בניין משרדים ששטחו 4,000 מ"ר בנויים, שקבוצת עזריאלי מתכוונת להקים מול הקניון. "החלק התחתון של הבניין יוקדש למסחר עם עוגן של מתחם מזון", מספר נדיר, "ובחלק המשרדי יוצעו שירותים כמו מרפאות, משרדי ממשלה ומשרדים מוניציפליים".

אבל תנופת הבנייה המסחרית לא נעצרת כאן. בקרית אתא מתוכננים לקום 4 פרויקטים מסחריים נוספים. הגדול והבולט בהם הוא סניף איקאה שישתרע על פני 25 אלף מ"ר, ובצמוד לו תקים שיכון ובינוי מרכז מסחרי ענק. המתחם כולו אמור להיפתח ב-2014 בהשקעה של 600 מיליון שקל.

גם במקרה זה הבחירה בקריית אתא, שתיהנה מנהירה של תושבי הצפון לאיקאה, נבעה מנגישותה: הנהלת החברה חיפשה מגרש פנוי וזמין שיש לו האישורים הנדרשים ונגישות תחבורתית, ובעיר היה שטח כזה בדיוק. בהנהלת איקאה התרשמו מהתוכניות העתידיות של העיר וממיקומה בצומת דרכים מרכזי - קרוב לחיפה, לעכו, לנהריה, לקריות ולעוד עשרות יישובים קטנים.

"הבחירה לפתוח את החנות השלישית בקריית אתא היא חלק מהותי מפריסת רשת איקאה בישראל", הסביר יו"ר איקאה ישראל רון הדסי עם נפילת הפור על הקריה, "כניסתנו לאזור תוביל לשגשוגו וליצירת מקומות עבודה רבים לתושביו".

תחבורה: כל הדרכים מובילות

המפתח למיני מהפכה שעוברת קריית אתא הוא הנגישות: חיבור לכביש 6 הצפוי להיחנך ב-2015, סלילת כביש עוקף קריות שעתידה להסתיים השנה, פתיחת כביש 772 המיועד להעברת חומרים מסוכנים ועתיד לחבר בין צומת דשנים לבין צומת יגור וסלילת תוואי חדש לכביש 781 מאזור שפרעם לקריית אתא. ולאלה מצטרפים פרויקט המטרונית המחבר את מרכז העיר לכביש חיפה-עכו ופרויקט הרכבת שאמורה לעבור בעיר ולהגיע לנצרת.
 

איקאה בראשון לציון
איקאה בראשון לציון צילום: יוסי אלוני
"העיר יוצרת לעצמה יתרון תחרותי", מסביר פרופ' חמיסי ראסם מהחוג לגאוגרפיה וללימודי הסביבה באוניברסיטת חיפה, "היא רוצה לייצר הזדמנויות לקראת התפשטות של חיפה לעבר הפריפריה, והמקפצה שלה היא הימצאותה בצומת כבישים שמנגישים את כל האזור. זו עיר שיודעת לנצל את יתרונותיה היחסיים והופכת למקום אטרקטיבי לפיתוח כלכלי. בקריית אתא החל תהליך של כלכלה חוצה גבולות, כלכלה שאינה רק עירונית ומקומית, והיא מושכת יזמים. הכל מתקשר לנגישות, לדימוי ולניצול יתרונות יחסיים ותחרותיים. בקריית אתא יש רצון לשנות את הדימוי שלה מעיירה קטנה בשוליים לעיר משגשגת".

פרופ' ראסם מתייחס גם לצרכנים ביישובים ערביים סמוכים כמו אעבלין, תמרה ושפרעם. שם, הוא אומר, שום גוף לא ממהר להשקיע במרכז מסחרי גדול על אף הגידול באוכלוסייה והעלייה ברמת החיים: "זה לא אזור המרכז שיש בו אינספור הזדמנויות לפיתוח. ברמה האזורית היכולת לייצר שם הזדמנויות מוגבלת. לא מופתחות הזדמנויות מספקות בשפרעם ולכן התושבים משם צורכים בקריית אתא. לצערי הרב, גם כאן העניין המגזרי תקף, והרשתות מעדיפות להתמקד ביישובים היהודיים ולא ביישובים הערביים".

נדל"ן: מישהו אמר קיפאון?

ממחקרים עולה כי גידול מהיר בכלכלה ובאוכלוסייה עלול להפר את האיזון ולפגוע בשכבות הנמוכות ובשכבות הביניים. אך בקריית אתא ערוכים לקבלת תושבים חדשים, והדבר משפיע על מחירי הנדל"ן.

פרויקטי המגורים המתוכננים לקום בעיר בשנים הקרובות כוללים 2,000 יחידות דיור בשכונה שתיבנה מצפון לשכונת גבעת טל היוקרתית, 3,500 יחידות דיור ליד בית הספר לשוטרים, 1,500 יחידות דיור בפרויקטים שונים ו-7,000 יחידות דיור במרכז העיר. על התוכנית במרכז העיר מתנהלים דיונים בשל התנגדויות שתושבי שכונת פרוסטיג הגישו לוועדה המחוזית, שלפיהן במסגרת המתווה אמור אופי השכונה להשתנות: הכביש שיעבור סמוך לבתיהם והמגדלים שיוקמו מסביב להם יחנקו את השכונה השקטה ויפגעו באיכות חייהם.

גילה איינהורן, תושבת השכונה זה 20 שנה, מברכת על הפיתוח אך מודאגת מהעתיד: "ציפינו שמישהו ידבר איתנו לפני הגשת התוכנית. ראש העיר אמר שידאג להשאיר סביבנו ריאה ירוקה. אני מבינה את הנחיצות בפיתוח העיר אבל לא רוצה שיהרסו את השכונה. אני רוצה שיתחשבו בנו".
 

ראש העירייה יעקב פרץ
ראש העירייה יעקב פרץ צילום ארכיון: אלכס רוזקובסקי
בינתיים אנשי הנדל"ן בעיר חשים בעלייה בביקושים. מנתונים של מחירון לוי יצחק עולה כי על אף הקיפאון בשוק הנדל"ן הארצי גדלים הביקושים בקריות בכלל ובקריית אתא בפרט, בעיקר לנוכח המחירים הנמוכים. קריית אתא היא אחת מבין ערים בודדות בארץ שלא נרשמה בהן ירידת מחירים, אלא דווקא עלייה קלה, בייחוד בקרב דירות 3 ו-5 חדרים ודירות להשקעה.

לפי לוי יצחק, המחירים שמבקשים בעלי הדירות עלו ב-6%, והעיסקאות נסגרות לבסוף בעלייה של 2% לדירות 3 חדרים ושל 1% לדירות 5 חדרים. אך הביקוש, מתברר, נעוץ לא רק בהתפתחות העיר, אלא גם באופי הדתי שנשמר בשכונות מסוימות ומושך אליה משפחות דתיות וחרדיות.

"יש ביקוש אדיר מצד משקיעים לדירות באזורים ישנים, ולעיר יש גם עתודות בנייה גדולות", אומר מאיר אלפסי, זכיין רי/מקס בקריית אתא, "העיר נחשבת דתית. רוב המסעדות נושאות תעודת הכשר מהדרין, הוקמו בה 5 ישיבות בשנים האחרונות ויש בה רחובות שלמים שלא נוסעים בהם בשבת. המגמה התפתחה עם נהירת משקיעים מבני ברק, מירושלים, ממודיעין ומבית שמש. אבל השכונות המתוכננות לא יהיו בהכרח בעלות אופי דתי, והביקוש גדל גם בגלל פיתוח הכבישים. אנשים צופים שהמרחקים יתקצרו ומזהים הזדמנויות זולות".

עתיד: מי שטרח וגו'

"מי שטרח בערב שבת אוכל בשבת", אומר ראש העיר פרץ, "הכנו תוכניות בעצמנו, הצטרפנו לתוכניות ארציות וכך הפכנו לחלק מהן". לדבריו, הוא לא מסתפק במינוף ענף המסחר ולכן פועל להקמת בית חולים, לאחר שניסיונותיו להקים אוניברסיטה כשלו משום שלא קיבל את תמיכת המועצה להשכלה גבוהה. כעת הוא מתכוון לבחון אפשרויות להקים מכללה.

"אנחנו מעצמה מתעוררת", הוא אומר, "העיר הפכה יעד אטרקטיבי. עם כניסתה של איקאה יבקרו בקריית אתא יותר מ-800 אלף איש בשנה. זה עצום, זה ענק, זה ייתן תנופה לכל האזור. אין לי ספק שהמיזם יביא לאזור מפעלים נוספים".

לצד החגיגות תושבי קריית אתא והסביבה עדיין מתמודדים עם זיהום אוויר קשה, עם מפעלים כמו בתי זיקוק וחיפה כימיקלים ועם מכל האמוניה. אבל פרץ לא מודאג. "הצלחנו להשיג 150 מיליון שקל מהמפעלים המזהמים לטובת ניקוי הקישון והמלחמה בזיהום", הוא אומר, "זיהום האוויר לא פוגע בקריית אתא באופן ממשי. אף שאנחנו צמודים אליהם, אנחנו סובלים הכי פחות".

בואו להמשיך לדבר על זה ב-
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים