תעלומה ברחובות: למה נתקע פרויקט ההפרדות המפלסיות?

תושבי רחובות מחכים שנים רבות מדי לשתי הפרדות מפלסיות: האחת בצפון רחוב הרצל בואכה מכון ויצמן, והשנייה ברחוב גד פיינשטיין המוביל לשכונת רחובות ההולנדית. אז תוכניות יש למכביר, כמו גם הבטחות לביצוע ומועדים לסיום העבודות, אבל בשטח לא קורה כלום

טלי בנדו לאופר | 16/8/2011 6:38 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
כבר שנים רבות, רבות מדי, מחכים וממתינים ומצפים תושבי רחובות (והסביבה) לביצוע שתי הפרדות מפלסיות הכרחיות במפגשי מסילת ברזל-כביש: האחת בצפון רחוב הרצל בואכה מכון ויצמן, והשנייה ברחוב גד פיינשטיין המוביל לשכונת רחובות ההולנדית.
רכבת ישראל
רכבת ישראל צילום: אלי דסה


המדובר בשני מפגעים בטיחותיים ותחבורתיים אשר אינם ראויים לעיר מתקדמת בשנת 2011, ואכן תוכניות יש למכביר, כמו גם הבטחות לביצוע ומועדים לסיום העבודות. כל ההבטחות, מוכיח השטח, הן בשלב זה על הנייר בלבד.

למשל, כבר בשנת 2006 פרסמה חברת "נתיבי איילון" כי שר התחבורה דאז, שאול מופז, הורה לה לבצע תשעה פרויקטים של הפרדות מפלסיות במפגשי רכבת וכביש, לרבות שתי הפרדות בעיר רחובות. "בהנחיית שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שאול מופז, יבוצעו העבודות עד סוף 2008", הכריז ממלא מקומו של מנכ"ל נתיבי איילון שי ברס.

גם ביוני 2007 פורסם כי מפגש מסילת הברזל בכניסה לעיר ברחוב הרצל, כמו גם מחסום הרכבת ברחוב פיינשטיין יבוטלו עד סוף 2008 ויוחלפו בגשרים, וכי את ההחלטה לבצע הפרדה מפלסית בשני המפגשים קיבלו במפגש משותף ראשי משרד התחבורה ורכבת ישראל, יחד עם ראש עיריית רחובות דאז שוקי פורר.

לגבי מימון הפרויקט, הרכבת תשקיע מתקציבה כ~75 מיליון שקל לביצוע ההפרדה ברחוב פיינשטיין, ואילו משרד התחבורה יממן את עלות בניית הגשר ברחוב הרצל – כ~90 מיליון שקל. על ביצוע העבודות הופקדה חברת נתיבי איילון, שהתחייבה לסיימן עד סוף שנת 2008. עוד פורסם אז כי "העבודות צפויות להתחיל בעוד כחודש, ועשויות ליצור בשני מוקדים אלה שיבושי תנועה".

בנובמבר 2009, עם סיום ביצוע מחלף כפר גבירול ופתיחת כניסה חדשה לרחובות ממערב, החלה עיריית רחובות בביצוע עבודות מקדימות לביצוע הפרדה מפלסית ברחוב פינשטיין, בעלות של 20 מיליון שקל, במסגרת פרויקט שקודם באמצעות אגף תשתיות, פיתוח ותחבורה במינהל ההנדסה ומנוהל על ידי נתיבי איילון.

הפרויקט חולק בזמנו לשני שלבים: שלב א' - קידום זמינות שכולל תפיסת השטח, גידור השטח והעתקת תשתיות והסתיים באפריל 2010. שלב ב' - עבודות לביצוע הגשר, אשר היו צפויות להתחיל במאי

2010 אך לא החלו מעולם.

בינואר 2010 התפרסם כי בפגישה שנערכה בין נציגי חברת נתיבי איילון, משטרת רחובות ועיריית רחובות הוחלט, כי הפרויקט ייצא לדרכו כעת, כלומר בתחילת שנת 2010, וכי ההפרדה המפלסית ברחוב הרצל תסתיים בסוף שנת 2010.

"זה פרויקט שמהותו שיפור הבטיחות וקביעת הסדרי תנועה וחזות חדשים לכניסה לעיר", אמר בזמנו ראש העירייה רחמים מלול. "אני רוצה לוודא מול כל הגורמים שתהיה התחשבות מקסימאלית בתושבים ובאורחים המשתמשים בדרך במהלך העבודות".

עוד השנה

בדוח לתושב שהפיצה עיריית רחובות בקרב תושבי העיר בתחילת השנה, בפרק "פיתוח תשתיות", נכתב בין היתר כי העירייה, נתיבי איילון ומשרד התחבורה עומדים לבצע את המחלף הצפוני בהרצל ומחלף פיינשטיין בעלות של מאות מיליוני שקלים. בפועל כאמור, עינינו רואות כי אף אחד משני המחלפים הנ"ל לא מבוצע בשטח.

ח''כ שאול מופז
ח''כ שאול מופז  צילום ארכיון: פלאש 90

"רחובות זכתה בשלושה מפלסים שעלות ביצועם מסתכמת במאות מיליוני שקלים", אומר השבוע חבר המועצה חנניה ויינברגר, "המפלס הראשון ליד כפר גבירול. העדיפות ניתנה לו בגין הכביש הישן שהיה מסוכן ובו נדרס למוות ילד תושב השכונה, אך לא רק בגלל הטרגדיה שקרתה אלא הייתה לו עדיפות גם בשל השתלבותו בכביש תל אביב~אשדוד.

"המחלף השני הוא מחלף גד פינשטיין שחלקו הראשון בוצע והמשך העבודה משום מה מתעכבת. המחלף השלישי המתוכנן הוא בהרצל. התוכנית הרצל~רכבת הוצגה לנו לאחרונה על ידי מהנדס העירייה, ולהערכתי התוכנית מרשימה, מתקדמת וטובה מאוד".

"בשנת 2009 פניתי אל שר התחבורה דאז שאול מופז, אחרי שקיבלתי תלונות מתושבי רחובות ההולנדית על הפקקים והתנועה הרבה עקב סמיכות הרכבת לשכונה", מספר חבר המועצה ומחזיק תיק השכונות הרצל טובלי, "הבטחתי לוועד שאנסה לטפל בכך. פורר בזמנו התקשה למצוא מימון להפרדה מפלסית ולכן נכנסתי לתמונה.

"עד אז הנושא לא עלה לסדר יום ממשלתי או משהו דומה, ואז הגעתי עם מופז לסיור בפיינשטיין כדי שיוכל להכניס את זה לאיזשהו סדר עדיפות בתקציב, וכך היה. מופז הצליח להכניס את זה לתקציב, החלו עבודות בנייה ובאיזה שלב זה נתקע עד היום".

ידוע לך מדוע?
"אין לי מושג אם זה בגלל משרד התחבורה או עיריית רחובות".

"תושבי רחובות ההולנדית מחכים כמו כולם שיבצעו את ההפרדה שהובטחה עוד בשנת 2006", אומר יושב ראש ועד השכונה אורן גולדנברג. "כל עיכוב פוגע בביטחונם של תושבי מערב העיר".

שוקי פורר
שוקי פורר צילום: דוד פליגר

אתם מנדנדים לעירייה בעניין זה?
"בכל פעם שישנה הזדמנות אנו מדברים על הבעיה. בעירייה מעוניינים שאזור התעשייה יתפתח ושהשכונה תתרחב, ואנו לא חושבים שזה יוכל להתאפשר ללא הפרדה מפלסית. דרשנו את ההפרדה כתנאי מחייב להתרחבות, קיבלנו מסרים חיוביים שזה הולך לקרות השנה, אבל זה לא מספיק. צריך לראות עבודה בשטח".

על פי ידיעתך איפה הפרויקט תקוע?
"אני חושב שבין העירייה לרכבת ישראל".

"הגיע הזמן לטפל בבעיית היציאות והכניסות של רחובות", אומר יושב ראש פורום "רחובות שלנו", עמוס חלפון, "עיריית רחובות מקפידה להרחיב את הבנייה, להוסיף גורדי שחקים במרכז העיר לפי התוכניות בגלוסקין, מפלצות (גורדי השחקים) באייזנברג~גורדון, וכל התשתיות לכניסה ויציאה מהעיר נשארו כפי שנבנו כבר 20 שנה.

"ללא בניית מפלסים והפרדת פסי רכבת, זמני ההמתנה והפקקים שיתארכו בתוך העיר יהפכו את העיר ליותר קשה. ראש העיר חייב לשים את התשתיות בעדיפות גבוהה. צריך לחשוב גם על התושבים החיים בעיר".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/local/shfela/ -->