תקופת הרצה: כך נראה השבוע הראשון של פרויקט השכרת האופניים
סיכום השבוע הראשון של תקופת הרצת פרויקט השכרת האופניים בתל אביב: מאות אופניים הושכרו והרוכבים מדווחים על נוחות ברכיבה אך גם על לא מעט בעיות. זוג אופניים כבר נגנב אך נתפס ומספר זוגות אופנים כוסו בגרפיטי. העירייה: הבעיות מוכרות ולא היו נחשפות אלמלא תקופת ההרצה

אף שרוב עמדות העגינה עדיין מיותמות מאופניים מכיוון שהעירייה מאיישת את העמדות בהדרגה, נכון ליום רביעי האחרון, כמעט 400 מנויים כבר נרשמו לשירות, ובעירייה מדווחים על גידול יום-יומי במספר השאלות האופניים. כך למשל, ביום שלישי האחרון נרשמו 100 רכיבות וביום רביעי - 150.
בשלב זה פועלות 35 תחנות עגינה בלבד אך עד סוף החודש צפויות להיות 75 עמדות פעילות, מתוך 150 עמדות בסך הכול הפזורות ברחבי העיר. בשלב ראשון יאוישו עמדות במרכז העיר ובשלב הבא יאוישו התחנות בצפון, דרום ומזרח העיר. בנוסף לרישום באמצעות האינטרנט, ניתן להירשם לשירות גם בעמדת הרישום בעירייה, שם היו ביום שלישי האחרון תורים ארוכים.
כצפוי, וכחלק מתהליך ההשקה, מספר בעיות דווחו על ידי הרוכבים והנרשמים הטריים. תקלות בהפעלת האופניים דווקא לא נרשמו ומרבית הרוכבים הביעו שביעות רצון מהאופניים עצמם ומהרכיבה עליהם וציינו כי הם נוחים מאוד וכי ההילוכים קלים לתפעול.
יחד עם זאת, עלו מספר תלונות לגבי תחנות העגינה ותפעול השירות. כך למשל, רבים מהנרשמים טרם קיבלו בדואר את הצ'יפ שמאפשר להם "לשחרר" אופניים מתחנות העגינה, על אף שנרשמו באמצעות הפייסבוק לפני שבועיים או באמצעות האתר ביום חמישי האחרון.
מנויים אחרים הביעו חוסר שביעות רצון גם מאביזרים שונים הקשורים באופניים ובנעילתם, למשל פין המנעול המסובך לתפעול לטענתם והכיסא המחובר לקצה האופניים שאמור לשמש לנשיאת חפצים אך לדברי הרוכבים איננו נוח והיה עדיף להציב במקומו סלסלה.
אף על פי שהאופניים לא נועדו להרכבת רוכבים נוספים, הורים לתינוקות התלוננו על כך שלא ניתן להצמיד לאופניים כיסא תינוק, כמו באופניים רגילים. "אמנם אסור להרכיב, אבל תינוק הוא לא בדיוק נוסע רגיל. היה אפשר להציב סבל נורמלי וכך גם היינו יכולים לחבר לו כיסא תינוק. הורים לתינוקות שצמודים אליהם כמעט ולא יכולים להשתמש באופניים האלה", אומר אחד הרוכבים.
תלונה נוספת שעלתה היא הצורך להיכנס ולצאת מהשירות באמצעות כרטיס קשיח שעל הרוכב להחזיק ברשותו בזמן הרכיבה. "אנשים שרוכבים על אופניים פעמים רבות לא רוצים להסתובב עם מפתחות או ארנק, זה חלק מההנאה שברכיבה", אומר אחד הרוכבים. "היה הרבה יותר נוח אם היה אפשר לקחת ולהחזיר אופניים באמצעות קוד אישי או באמצעות שיחה מהטלפון הנייד, בדיוק כמו שמפעילים ומפסיקים חניה".
מכיוון שרק חלק מתחנות העגינה פעילות, רוכבים טוענים כי אינם יודעים לאן להחזיר את האופניים. "מובן לנו שמדובר בתקופת הרצה, אבל דווקא עכשיו היה נוח אם העירייה הייתה מציבה
תלונות נוספות נוגעות לאפשרויות ההרשמה. "אם אני רוצה רק להתנסות בשירות כרגע בשביל לדעת אם מתאים לי, אין יכולת כזו", אומר הרוכב. "חייבים להירשם למנוי שנתי. אני מבין שבהמשך תהיה אפשרות להשתמש בשירות יומי אבל היה נחמד אם הייתה דרך להירשם ליום אחד, אפילו באופן חד פעמי, רק בשביל לבדוק את השירות".
לאחר שעוד בטרם השקת הפרויקט נפלו מספר עמדות עגינה קורבן לוונדליזם, השבוע הגיעה התופעה המכוערת גם לזוגות האופניים. השבוע כוסו בגרפיטי שני זוגות אופניים שהוצבו בשדרות רוטשילד. זוג אופניים אחד כבר הספיק להיגנב בשדרות בן גוריון אך הגנב נעצר על ידי יחידת המשטרה על רולר בליידס, "תל אביב רולרס". יש לציין כי אם הגנב לא היה נתפס, היה נאלץ הרוכב ששכר את האופניים לשלם קנס כבד למדי של 4,500 שקל. בעירייה מסרו כי בכוונתם לתבוע את הגנב.
מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "כפי שפרסמנו בתחילת השבוע, חודש מאי הוגדר כחודש ההרצה של פרויקט 'תל אופן'. כל הבעיות מוכרות לנו ולא היו נחשפות אלמלא היינו מריצים את הפרויקט עם מספר מוגבל של מנויים לפני השקתו הרשמית. באשר לטענות שהועלו:
"הצ'יפים נשלחו לנרשמים. במידה ומנוי לא קיבל צ'יפ ייתכן ומדובר בבעיה בדואר והמשתמש יכול לבדוק זאת מול המוקד הטלפוני. בשיחת הטלפון יחודש המנוי ותקופת ההרשמה תחל מחדש. מאחר ומדובר בתקופת הרצה נפתחה ההרשמה למנויים שנתיים בלבד, שנהנים מחודש ההרצה בחינם ומסייעים לנו ללמוד על תקלות ודרכים לשפר את המערכת. מי שיבקש לנסות את האופניים, יכול להמתין להשקת הפרויקט בשבועות הקרובים.

"טרם הופעלו כל הפונקציות בעמדות הממוחשבות. במהלך תקופת ההרצה תופעל בתחנות מפה שתציג את התחנות הפעילות. התחנות הפעילות מתעדכנות באופן קבוע באתר האינטרנט של 'תל אופן'. העירייה נערכה להתמודדות עם ונדליזם וגניבות. זו הסכנה בלהפעיל פרויקט כזה אך ישנם אמצעים אלקטרוניים המסייעים לנו למנוע ונדליזם וגניבות. עד כה לא הותקנו אמצעי מעקב אך איננו שוללים פתרון כזה בעתיד.
"פין הנעילה הוא האמצעי המתקדם ביותר לשמירה על האופניים מפני גניבות. הוצאתו דורשת לעתים סיבוב קל של גלגל האופניים כך שלא יפריע להוצאת הפין. מבדיקתנו, לאחר שימוש אחד או שניים, המשתמשים לומדים כיצד לשלוף את הפין במהירות.
"במדינת ישראל אסור להרכיב אדם נוסף על אופניים על פי חוק. האופניים נועדו לספק פתרון תחבורתי מהיר מנקודה אחת לאחרת בעיר ואנו מקווים שגם הורים לילדים ימצאו דרך ליהנות מהאופניים. צורת הסבל מאפשר קשירה של חפצים בצורות שונות בזכות צורתו ובזכות אמצעי הקשירה הכפול וחורי הנעילה. צריך להתרגל לצורה, אבל לדעתנו היא ארגונומית יותר מסבל רגיל. הצ'יפ מהווה אמצעי אבטחה עבור המנויים בנוסף לקוד האישי. הדבר זהה לשאלה מדוע לא ניתן למשוך כסף מכספומט ללא כרטיס אשראי".







נא להמתין לטעינת התגובות





