מפועל זבל לגיטריסט של אייל גולן: דרכו לצמרת של דודו קומה

דרך ארוכה עבר דודו קומה מחולון מאז עבד כפועל זבל וחסך כל שקל כדי לקנות כלי נגינה, ועד שהפך לגיטריסט ולמעבד המוזיקלי של אייל גולן. היום הוא חתום על כמה מהלהיטים הגדולים של מלך המוזיקה המזרחית, ולאחרונה אף החל לעבוד עם אחת מנסיכות הפופ האמריקאיות. ראיון

ריקי בן בסט | 3/5/2011 13:54 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
מעטים הם אנשי המוזיקה שהיו מהססים אילו הוצעה להם האפשרות לעבוד עם אייל גולן, אבל לדודו קומה בכלל לא היה ראש לזה. "סבבה", אמר הגיטריסט הכישרוני מחולון למנהלו של מלך המוזיקה המזרחית, ישי בן צור, כאשר פנה אליו בנושא לפני כחמש שנים. אולם חוץ מהתשובה החיובית שנתן, לא עשה קומה דבר וחצי דבר כדי לקדם את הנושא.
 
דודו קומה
דודו קומה צילום: יח"צ

בן צור ראה שאין שום התקדמות וטלפן שוב ושוב לקומה, שעדיין לא הבין שהוא מקבל את הצעת חייו. "חשבתי לעצמי, שהנה מתחיל הקיץ - ים, יש הרבה בחורות", הסביר השבוע קומה את חוסר ההתלהבות הראשוני שלו. "אז גם גרתי בבית של ההורים ופרנסה לא הייתה חסרה לי במיוחד, אז חשבתי לעצמי – למה להתחיל לעבוד?".

רק אחרי הפנייה השלישית שקיבל ממנהלו של גולן, קומה התעשת והבין שזוהי הזדמנות עצומה עבורו, שאסור לפספס אותה. "התאפסתי על עצמי ובאתי להופעה של אייל גולן", הוא אומר. "הצטרפתי לנגנים שהיו לו, בתור גיטריסט. מאז ההתלהבות הייתה הדדית. והשאר, כמו שאומרים, היסטוריה".
ההארה אצל שלמה ארצי

היום דודו קומה הוא כבר שם גדול בז'אנר. הוא מלווה את גולן (שאגב, החליף כבר מזמן את מנהלו בן צור) בחמש השנים האחרונות, בשנים הכי מוצלחות של הזמר.

תקופה עמוסה עברה לאחרונה על גולן, וכתוצאה מכך גם על קומה. התוכנית "אייל גולן קורא לך", ההופעות, חגיגות ה-40 ועוד – כל אלה היו מנת חלקו בחודשים האחרונים. הוא רץ מהאולפן להופעה, מההופעה לאירוע התרמה של הבוס בלופ שלא נגמר. במצב הזה בהחלט היה קשה לתאם איתו מועד לראיון. רק אחרי אינספור ניסיונות תיאום טלפונים, בתוספת של הפעלת קשרים אישיים, זה הצליח.

שלמה ארצי בהופעה באגם ירוחם
שלמה ארצי בהופעה באגם ירוחם צילום: רענן כהן

קומה (34) גדל בחולון למשפחה מסורתית, עם עוד שני אחים. הם, בניגוד אליו, לא היו מחוברים למוזיקה. "בשנות ה-80 ובתחילת ה-90 לא היו אפשרויות מגוונות במוזיקה, כמו שיש היום", הוא מסביר. "אני למדתי לנגן בגיטרה בגיל 16, אצל מורים פרטיים. היו מורים שמאוד התלהבו מהכישרון שלי, ואפילו העירו לי שאני יכול ללמד אותם. עכשיו, כשאני חושב על זה, זה בעצם היה החיבור הראשון שלי עם המוזיקה. גדלתי וחונכתי במסגרת דתית, בתור ילד לא עשיתי שטויות".

לאיזה מוזיקה הקשבת בילדותך?
"בבית שמענו מוזיקה מזרחית לייט מה שנקרא. לא מוזיקה מזרחית כבדה".

אבל למרות הכישרון המובהק שהתברך בו, קומה לא ראה לנגד עיניו קריירה מוזיקלית. בטח לא בשנים הראשונות. עד שהגיע לפסטיבל ערד המיתולוגי, כדי ליהנות מהופעה של שלמה ארצי. כשהוא ראה את הגיטריסט הוותיק אבי סינגולדה מופיע יחד עם ארצי, סוף סוף נפל לו האסימון. "התפעלתי", הוא נזכר, "ומיד הבנתי שאני רוצה להתפרסם ממוזיקה  ולעבוד במוזיקה".

עד מהרה הבין קומה שיש פער גדול בין הרצוי למצוי, ושלא כל מי
שחולם על קריירה מוזיקלית, יכול באמת להגיע אליה. אחרי שסיים את השירות הסדיר שלו בצה"ל, התעורר למציאות הישראלית שבה כסף משחק תפקיד מרכזי, והתחיל לעבוד בעבודות מזדמנות. הראשונה הייתה כפועל זבל.

"עבדתי כפועל זבל במשך כמה חודשים", הוא מספר. "זאת הייתה עבודה מאוד אינטנסיבית ומאוד קשה. כן, גם מסריחה. אבל אני חושב שרק אחרי שעובדים בעבודה כזאת, באמת לומדים להעריך את הכסף. משם המשכתי לעוד עבודות זמניות, והכל כדי לחסוך לקנות גיטרה, אורגן, מגבר ועוד ועוד".

אחר כך המשיך קומה לתחנה הבאה, שגם היא לא קשורה כלל לתחום המוזיקה: בהוצאה לפועל בתל אביב. "זאת הייתה עבודה פקידותית, אבל מה שהיה הכי מעניין בעבודה הזאת, זה שפשוט לאף אחד לא היה אכפת אם אני שם או לא. הייתי יכול לצאת מהעבודה באמצע היום לארוחת צהריים של כמה שעות, ואף אחד לא היה אומר לי כלום.

"אבל יום אחד כנראה משכתי את החבל יותר מדי, כי פשוט לא הופעתי לעבודה במשך כמה ימים. אחרי שהגעתי, הודיעו לי שאני מפוטר. אבל כמו שאומרים, ברגע שנסגרת דלת, נפתח חלון. זה המקרה שהיה גם אצלי. בחורה שעבדה איתי שם ידעה שאני גיטריסט והיא זאת שעשתה לי את ההיכרות הראשונית עם ליאור נרקיס. זה היה בדיוק לאחר שהוא התפרסם עם השיר 'ילדונת'. התקשרתי אליו והוא אמר לי שכרגע הוא לא צריך.

"באותו הזמן הבנתי שלעבודות הזמניות אני לא חוזר כי אני לא רוצה להיות שכיר. אני לא רוצה שמישהו יגיד לי מה לעשות מתי לבוא ובאיזה שעה לצאת לאכול. הבנתי שאני צריך להתחיל לתת גז במוזיקה ונרשמתי לבית ספר רימון".

סוף סוף תשובה חיובית

מעתה ואילך, המוזיקה הייתה הדבר היחיד בראשו של קומה. במהלך הלימודים ברימון, התחבר עם שלומי הררי, שהיה מהגיטריסטים הראשונים בז'אנר הים תיכוני. השניים הפכו לחברים, והררי הכיר לו את שוק המוזיקה המזרחית.

ליאור נרקיס
ליאור נרקיס אמיר מאירי

בסיום הלימודים, קומה שוב פנה לליאור נרקיס, והפעם קיבל ממנו אור ירוק. "התחלנו לעבוד ביחד בהופעות, כשאני הופעתי איתו בתור גיטריסט", אומר קומה. "היינו יוצאים להופעה בסביבות 2:00-2:30 לפנות בוקר, וחוזרים בשעות הבוקר לישון. זאת הייתה חוויה ענקית שלא הכרתי עד אז".

חמש שנים הם עבדו ביחד, עד שנפרדו דרכיהם. קומה עבר לנגן עם הזמרים מושיק עפיה ורון שובל, עד שהגיע אותו טלפון ממנהלו של אייל גולן דאז בן צור. מאז ועד היום, הוא מנגן בהופעותיו של האיש שנחשב למלך הבלתי מעורער של המוזיקה הים-תיכונית בארץ.

קומה הצטרף לגולן בתור גיטריסט, אבל מהר מאוד הבין הזמר שיש בו יכולות מוזיקליות יותר גדולות, שאפשר לנצלן בדרכים נוספות. "לפני כחמש שנים אייל בא אלי עם השיר 'בשבילך נוצרתי', ואמר לי 'בבקשה, לך תעבד אותו'. מיהרתי הביתה ועוד באותו הלילה, לאחר הופעה, התחלתי לכתוב את האקורדים ולעבד את השיר. כשסיימתי, הוא בא אליי הביתה, לחולון, והתלהב. זה היה העיבוד הראשון שלי".
 

אייל גולן
אייל גולן צילום: בייגל

מה זה בעצם מעבד שירים?
"ההתחלה של שיר מורכבת ממילים ומלחן. זה דבר בסיסי. מקבלים את הסקיצה הבסיסית של השיר. אני יכול לדמות את זה לפרוסה עם גבינה צהובה ולהגיד שאני רוצה בסופו של התהליך פיצה. זה לא פשוט. יש רטבים, תבלינים, שצריך להוסיף וזה אותו דבר עם עיבוד. אחרי שאני מקבל מילים ולחן, אני מתחיל להפיק ולעבד את השיר. אני קובע את הפתיחה, באיזה מהירות יתנגן השיר, סגנון השיר, כמה זמן הוא יארך. אני יכול לקבוע אם כדאי לתת אותו לזמר או לזמרת, איזה כלים יתנגנו בשיר – כינורות, חליל, פסנתר, איזה סגנון יהיה השיר – רוק, פופ הבי-מטאל, רגאיי.

"אני אמור להיות אחראי על השיר מהרגע שקיבלתי את הסקיצה הראשונית ועד התוצאה הסופית, כלומר איך השיר נשמע. חשוב גם להיות תמיד עם יד הדופק. שהאמן יאהב את השיר. מאוד חשוב שהשיר יצליח, גם אם האמן לא מרוצה ממנו בהתחלה. חשוב שהשיר יצליח, כי אז האמן יהיה מאוד מרוצה. שיר מצליח  מתורגם לכסף, להופעות, לחיים שלמים".

איך הייתה העבודה בתוכנית "אייל גולן קורא לך"?
"אני יכול לגלות לך שאייל חיפש זמרת לפני כל התחרות הזאת. אני הכי מפרגן ליועץ המוזיקלי של אייל, עדי לאון, שקיבל חשיפה עצומה. מגיע לו. אותי התוכנית החזירה למציאות. כלומר, קמתי כל בוקר מאוד מוקדם, בשעה שבע וחצי, דבר שלא עשיתי הרבה זמן, כדי להיות באולפן בזמן. לגבי הזמרת שזכתה (מורן מזור, רב"ב) – מגיע לה. כי א' – יש לה כישרון אמיתי. ו-ב' – ברגע שזמרת מראה נכונות לעבודה מאומצת, מגיע לה שיעזרו לה. בימים אלה אני התחלתי לעבוד איתה על שיר חדש, לקראת האלבום שלה".

זמרת נוספת שקומה מתלהב ממנה היא שני יצהרי: "עבדתי עם יצהרי לאחרונה. עשיתי לה את העיבוד לשיר האחרון שלה. אני לא עבדתי עם הרבה זמרות, אבל ממנה מאוד התלהבתי, גם מבחינה מקצועית וגם מבחינה אישית".

אבל קומה, מסתבר, לא עוצר בגבולות ישראל. בסוד הוא מספר שהוא עובד לאחרונה עם אחת מנסיכות הפופ האמריקאיות. "אני לא רוצה להסגיר שמות, כי עדיין לא חתמנו על חוזה", הוא אומר, "אבל יש שני שירים שקיבלתי מחגי מזרחי, שהוא אחד המעבדים שעובדים עם אמנים בארצות הברית ובארץ. הוא קיבל שני שירים מאוד מיוחדים מאותה אמנית, ורוצה שאני אפיק לה אותם. מדובר על שירים מאוד שונים ממה ששומעים פה בארץ בסגנון א-קאפלה".

איפה אתה רואה את העתיד שלך?
"בסופו של דבר יימאס לי לחיות חיים של רווק, ואני ארצה להקים משפחה. אבל מי יודע מתי זה ייקרה".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/local/shfela/ -->