עושים צחוק מהחוק: כך מתנהלת ועדת המכרזים בעיריית הרצליה
החלטות שמתקבלות בניגוד לתקנון. פרוטוקולים שמשתנים לאחר שנתיים. וחברות שזוכות במכרזים בלי שעמדו בתנאי הסף. דוח ביקורת שופך אור על הנעשה בוועדת המכרזים של עיריית הרצליה. מנהל תקין? ללא בבית ספרה של יעל גרמן

בדוח החמור נכתב, בין היתר, כי אנשים זוכים במכרז לא לפי הנהלים; פרויקטים בסך עשרות מיליוני שקלים הועברו לחברה הכלכלית בלי ליידע את מועצת העירייה; והחלטות כבדות משקל התקבלו בצורה פסולה.
כך, למשל, בוועדת המכרזים אשר דנה בזכייתו של משתתף (חברת מאר ושות') להתקנת מערכת טלוויזיה במעגל סגור במוסדות החינוך בעיר נכח רק סגן ראש העירייה, יהונתן יסעור. על פי נוהלי העירייה "ישיבת הוועדה תיחשב כישיבה חוקית אם ישתתפו בה לפחות יו"ר הועדה; ראש האגף שהכין את המכרז; ולפחות שני חברים נוספים של ועדת המכרזים".
ואולם הליקויים בהתנהלות של עיריית הרצליה לא מסתיימים בכך. באוגוסט 2010, כמעט שנתיים לאחר אותה הישיבה וארבעה חודשים לאחר פרסום הדוח, נשלח מכתב תיקון מאת יסעור אל לשכתה של ראש העירייה, יעל גרמן, ובו הוא כתב כי הוצא תיקון לפרוטוקול המדובר לפי דרישת המבקר, והוא נמצא בתיק ועדת מכרזים 2010.
ומהי מהות התיקון? לא קשה לנחש. אל רשימת הנוכחים באותה ועדת מכרזים הצטרפו כדרך פלא שמותיהם של שני חברי ועדה נוספים: טובה רפאל ואליהו שריקי. עבודה בעיניים, גרסת עיריית הרצליה.
הוספתם כלאחר יד של חברי ועדה לאותה ישיבה העלתה חשד גם אצל ועדת הביקורת העירונית. זאת בדקה את הממצאים, וכתבה: "הוועדה מבקשת להדגיש כי יו"ר ועדת המכרזים לא הציג בפני המבקר פרוטוקול מתוקן כלשהו המבטא את תיקון השגגה שנפלה, לטענתו, ברישום הנוכחים בישיבת ועדת מכרזים שפורטה בדוח הביקורת.
זאת עד מועד הגשת דוח הביקורת בחודש אפריל 2010... תיקון זה התבצע כמעט שנתיים לאחר מועד קיום הישיבה המדוברת וארבעה חודשים לאחר הגשת דוח הביקורת הסופי שקדמה לו הגשת טיוטות ובחינתן בידי הגורם המבוקר".
עם זאת, חברי הוועדה לא איבדו את חוש ההומור: "מכל מקום, הוועדה סבורה, ברוח הכלל העתיק,
"בישיבה ביטלה יעל גרמן את הדברים בזלזול תוך שהיא מסתמכת על 'הפרוטוקול המתוקן'. היא רק שכחה שאף אחד לא טרח להציג בפני המבקר לשעבר, נתן לביא, את התיקון כל עוד הוא היה בתפקידו. למה חיכיתם?".
על מנת שתוכלו להבין על אילו סכומי כסף חולשת ועדת המכרזים העירונית, נציין כי במהלך שנת 2009 הוציאה עיריית הרצליה 330 מילין שקל על רכש ושירותים מסוגים שונים, סכום שהוא 53.5 אחוז מהתקציב של אותה שנה.
הישיבה של ועדת המכרזים בעניין התקנת מערכת טלוויזיה במעגל סגור אינה הדוגמה היחידה לישיבות שבהן לא היה קוורום (מינימום החברים הנדרש). בישיבות "פתיחת מעטפות", שבהן מוצגות לראשונה ההצעות השונות למכרזים, נדרשת על פי הנהלים נוכחותם של יו"ר הוועדה; יו"ר האגף האחראי על המכרז; ולפחות חבר ועדה אחד נוסף.
בפועל, על פי ממצאי המבקר, מתוך 86 ישיבות של ועדת המכרזים בשנים 2009-2008, נערכו 18 ישיבות בנוכחות יסעור בלבד ונפתחו מעטפותיהם של 31 מכרזים. ריבוי המקרים שבהם לא התקיים הליך פתיחת המעטפות כראוי מעלה אצל כמה מחברי המועצה את החשש כי בעקבות ממצאי המבקר תיאלץ העירייה להתמודד עם גל תביעות מצד חברות שהפסידו במכרזים השונים לאורך השנים.

"לא זאת בלבד שהליקויים בפעולת ועדת המכרזים שפורטו בדוח הביקורת מנוגדים לחוק ולנוהל העבודה הפנימי בעיריית הרצליה, הם גם עלולים ליצור מצב של העלאת טענות בדבר פסלות המכרזים שבהם נתגלו הליקויים שהוצגו בדוח", כתבו חברי ועדת הביקורת בהערותיהם. "הם עלולים לחשוף את העירייה לתביעת משפטיות",
נושא אחר שהמבקר לביא מצא בו פגמים הוא העברת פרויקטים מהעירייה לידי החברה הכלכלית. על פי נוהלי העירייה, כל העברת פרויקט באמצעות החברה לפיתוח הרצליה, שערכו הכולל עולה על 12 מיליון שקל, יובא לדיון בפני מועצת העירייה וידרוש אישור מפורש שלה לביצוע הפרויקט. על פי ממצאי הביקורת, במהלך השנים 2009-2008 הועברו לא פחות מ-24 פרויקטים לניהולה של החברה לפיתוח הרצליה, שערכם הכולל עולה על 12 מיליון שקל, וזאת בלי שהתקיים כל דיון בנושא במועצת העירייה.
דברי הביקורת נכתבו על התנהלות הוועדה בשנים 2009-2008. האם מאז השתנו הדברים? אם לשפוט על פי דבריו של חבר ועדת הביקורת העירונית, דרור עזרא, הרי שהתשובה לכך שלילית. "אין שום שינוי", טוען עזרא. "עד היום פרוטוקולים אינם נכתבים כמו שצריך, ושתי בקשות שלי לשינוי פרוטוקולים שהיו לא מדויקים טרם נענו".
עזרא טוען כי לא אחת נתקל במצב שבו רק בדיעבד התגלה שחברות שזכו במכרזים לא עמדו כלל בתנאי הסף. "כשדבר כזה מתגלה אחרי שכבר התקבלה הכרעה זה חמור מאוד", הוא אומר.

בהתייחסו לכך שישיבות רבות התנהלו בנוכחות יסעור בלבד ובניגוד לתקנון העירייה, אומר עזרא: "עם תחילת עבודת הוועדה בקדנציה הנוכחית הייתה החלטה שהיא מתכנסת מדי יום שני ב-17:00 ומאוחר יותר שינו את השעה ל-16:00.
"בחצי השנה האחרונה התחילו פתאום לכנס את הישיבה ב-12 בצהריים. לאחר כמה ישיבות שכונסו בשעה הזאת, שלחתי ליועצת המשפטית של העירייה מכתב שבו קבלתי על השעה הלא הגיונית. ומה כתבה לי היועצת בתגובה? היא הטילה עליי את האחריות להגיע לישיבות ולכאורה האשימה אותי בכך שאין לי היכולת לעשות זאת".
מעיריית הרצליה נמסר: "הביקורת נלמדה, הוטמעה וטופלה". לגבי תלונותיו של דרור עזרא על שעות כינוס הוועדה מסרה העירייה: "כעיקרון הוועדה מתכנסת בשעות אחר הצהריים. באופן חריג התקיימו כמה ישיבות בצהריים בשל אילוצי לוח זמנים של רוב חברי הוועדה".