
רננה רז: "אנשים שמחים לראות שהפרצוף שלי לא מתקלף"
הכוריאוגרפית והשחקנית רננה רז הפכה לאדם המזוהה ביותר עם משבר המים בזכות הקמפיין "ישראל מתייבשת". "כל הזמן אנשים פונים אליי ושואלים שאלות", היא אומרת. וחוץ מזה, היא מזדהה עם מטרת הקמפיין, אך לא מתכוונת לבטא אותו ביצירת מחול

"ישראל מתייבשת", היא אמרה למצלמה תוך שפניה היפים נסדקים מרוב יובש. "ולא רק ישראל. זה קורה גם באוסטרליה, בספרד, בקליפורניה. זה קורה בכל העולם. העולם מתייבש. אנחנו מתייבשים. וזו לא רק שנת הבצורת. גם אם יהיה חורף גשום, זה לא יספיק. כי ישראל מתייבשת, ואין לנו מים לבזבז".
במהלך הסרטון, כאמור, פניה, עור גופה, קירות האולפן, הרהיטים - הכול התקלף מרוב יובש, כמובן באמצעות עיבוד מחשב, כביטוי למשבר המים וליובש שעימו נאלצת להתמודד המדינה.
בסרטון נוסף היא המליצה לציבור להשתמש בחסכמים, אותו וסת המותקן על הברזים ומסייע בחיסכון בצריכת המים.
בזכות הקמפיין נכנסה רז לכל בית במדינה, ולימדה את כולנו כי יש לסגור את הברז ולמנוע בזבוז. "גם לי, כמו לכל אדם אחד במדינה, יש משמעת מים", היא אומרת השבוע. "אני חוסכת ככול שאני יכולה".
למה לדעתך בחרו בך לקידום הקמפיין?
"אין לי מושג. אני יכולה רק לשער שמצאו בי איזו ייצוגיות שהתאימה להם".
היה לך ידע קודם בנושא משבר המים?
"כמו רבים אחרים, גדלתי על הסלוגן של 'חבל על כל טיפה', ו'אל תבזבזו את המים'. בתור ילדה גדלתי במדינה שהבנתי שצריך
ומה את, באופן אישי, יודעת על משבר המים?
"כל אזרח בעולם, שרק פותח קצת את האוזניים והעיניים, ער לתהליכים האלה. הקיץ נעשה יותר ויותר חם, ובכל חורף יש פחות גשם. לא צריך להיות פעיל איכות סביבה כדי להבין את זה. מספיק לנסוע לים המלח ולכינרת כדי לראות מה קורה".
לפני הקמפיין היית פעילת סביבה?
"אני לא פעילה, אבל יש לי מודעות סביבתית. אני ממחזרת מה שאני יכולה. אני חוסכת. אני לא פעילה בארגון, אלא פועלת על פי אמות המידה שקבעתי לעצמי".
הקמפיין של רשות המים הפך את רז, כאמור, לאדם המזוהה ביותר עם משבר המים במדינה. על מידת הצלחתו של הקמפיין אפשר ללמוד מכך שהוא שימש בסיס לפרודיות שונות. כך למשל נוצר סרטון מחתרתי בשם "ישראל מתייבשת", שעסק ביובש בסמים הקלים.

מה שואלים אותך? הם מבקשים לדעת מה הפתרון למשבר?
"בדרך כלל אנשים אומרים לי שהם שמחים לראות שהפנים שלי לא מתקלפים. כשמדברים איתי ממש על התוכניות לטיפול במשבר, אז עם כל ההשפעה של הקמפיין אני עדיין לא עובדת של הרשות. אין לי מידע על תוכניות ההתפלה יותר מאשר לכל אזרח אחר במדינה. כל אדם יכול להיות אחראי ולחסוך מים כדרכו".
רז, כוריאוגרפית ובעלת להקת מחול, אינה מתכוונת לשלב בין עבודתה בתחום המחול לבין קמפיין המים. "יכול להיות שאפשר להביא את משבר המים לביטוי אמנותי, אבל הפרסומת מבטאת את הנושא הזה בצורה הכי טובה", היא אומרת.
יש מצב שתאמצי את משבר המים כמוטיב אמנותי?
"מבחינה אמנותית, זה לא מעניין אותי. לא אעשה עבודת מחול רק כי עשיתי את הקמפיין של משבר המים".
האם יש יוצרים שמבטאים את משבר המים ביצירותיהם?
"כן. יש להקה ישראלית בשם ורטיגו שיצרה עבודת מחול בשם 'לידת הפניקס'. היצירה הזאת מתייחסת לטבע, וההופעה כולה מתקיימת תחת כיפת השמים. העבודה מתמודדת עם החיבור של האדם לטבע. אני מתארת לעצמי שזו לא העבודה היחידה שנעשתה בתחום. אני מאמינה שיש כוריאוגרפים נוספים שעוסקים בטבע".
הקמפיין תרם לך מבחינה אמנותית?
"לא. נראה לי שאנשים מזהים אותי יותר עם הקמפיין, אבל לא תרם לי מעבר לכך".
קיבלת פניות לקמפיין נוסף בנושא חיסכון במים או קמפיין דומה אחר?
"לא".
במבט לאחור, אהבת את הפרסומת?
"כן. הקמפיין אפקטיבי מאוד".
ולא נרתעת מהתוצאה על המסך, מהפנים המתקלפים שלך?
"לא. חשבתי שזה דימוי חזק מאוד שתהיה לו השפעה, אז לקחתי את זה בפרופורציות. זה דימוי מעניין ושמחתי להשתתף בו".
היית עושה קמפיין נוסף כזה?
"אם אאמין בו ואחשוב שהוא חשוב, בהחלט".