רשות העתיקות: "התרענו מפני פגיעה בנמל קיסריה אך דבר לא נעשה"
נזק בלתי הפיך נגרם בשבוע שעבר לאחד האתרים הארכאולוגיים החשובים בישראל. שובר הגלים שהגן על הנמל העתיק בקיסריה התמוטט כתוצאה מהסערה וגרם להרס באתר. רשות העתיקות: מדובר באובדן לאומי עצום

הפגיעה בנמל יכולה הייתה להימנע. לפני כחודשיים קראו רשות הטבע והגנים, רשות העתיקות, החברה לפיתוח קיסריה והמשרד להגנת הסביבה למציאת פתרון מקיף לנזק שעשוי להיגרם לערכי מורשת בני אלפי שנים, ואולם עד לאישור המשאבים, הקדימה הסערה העזה את העבודות בשטח וגרמה לנזקים עצומים.
"התמוטטות שובר הגלים מעמידה בסכנה את הנמל העתיק כולו", קובעים מומחים ברשות הטבע והגנים, "ככל שיידחו פתרונות ההגנה והשיקום, כך כמות הנזק תלך ותגבר". עוד הודיעו ברשות הטבע והגנים, כי החששות שהביעו מומחי השימור מפני סכנת ההתמוטטות של נמל קיסריה העתיק התממשו.
הסופה מוטטה את הקיר האנכי בשובר הגלים, ועוצמת הגלים מוטטה אבנים מהנמל. מסיבה זו נסגר הנמל העתיק למטיילים השבוע. צוות היגוי מיוחד שהוקם למציאת פתרון להתמוטטות הנמל העתיק מתכנן בימים אלה פתרון חירום, וזאת עד ביצוע תוכנית השיקום המלאה לאתר, שהוצגה בכנסת לפני כחודשיים.
זאב מרגלית, הממונה על הפיתוח והשימור ברשות הטבע והגנים, אומר: "תמונת המצב הקיימת בקיסריה מדאיגה ביותר. הנזקים נראים לעין, ואין מחלוקת בין המומחים שהשארת המצב הקיים כמו שהוא תאיץ את הרס אחד מאתרי הדגל של הארכאולוגיה בישראל, שאותו פוקדים כמיליון מבקרים בשנה. אנחנו נמצאים רגע לפני שההרס ייעשה בלתי הפיך ויהיה בבחינת בכייה לדורות.
"אפשר עוד להציל את קיסריה ואף להשביח את האתר לתקופת זמן ארוכה של עשרות שנים. הורדוס בנה לפני אלפיים שנים בקיסריה את אחד הנמלים הגדולים והמשוכללים בעולם הקדום,
הגופים האחראים על הנמל, בהם רשות העתיקות, רשות הטבע והגנים והחברה לפיתוח קיסריה כבר התריעו על הסכנות בעבר. ובחודש שעבר אף הגיע שר התיירות סטס מיסז'ניקוב לסיור בנמל והבטיח כי יסייע להם במאבק. אלא שמאז לא נעשה דבר.
אני עצוב מאוד, עתיקות רבות הוכחדו ברגע אחד. אני עובד 23 שנה, ואובדן כזה לא ראיתי מימי", אומר קובי שרביט, מנהל היחידה לארכאולוגיה ימית ברשות העתיקות. שרביט מציין כי לנמל קיסריה ניזוק באופן טוטאלי בליל הסערה בראשית השבוע. "זו הייתה סערה עוצמתית מאוד, עם גלים בגובה של 13 מטר וחצי, כמעט הוריקן. עוצמת הרוח הייתה 110 קמ"ש", הוא אומר.
שרביט ואנשי רשות העתיקות הגיעו לשטח ונחרדו מהיקף הנזק: "שובר הגלים והרציף של הנמל, שנבנה ב-1974, קרסו. כל הקיר הזקוף התמוטט ונשטף לים. המזח נשבר לשלושה חלקים ונפערו בו סדקים אדירים. חלק מהאבנים הוסטו מקומן מעוצמת הגלים.
"הדבר המשמעותי ביותר הוא שאין כרגע שום קיר מגן בחזית נמל קיסריה שישמש חומת מגן.לכן, כל סערה קטנה עם גלים בגובה מטר ומעלה עלולה להכות בנמל קיסריה ולפגוע בעתיקות, הן בקרקעית הים והן בחוף. גם אזור המסעדות שבחזית חשוף לכל הגלים, המתנפצים ממש עליהן".

בראשית השבוע יכלו המבקרים בנמל להבחין פה ושם בשרידי עתיקות המבצבצים מתוך הים, לאחר שקרסו בסערה, ונשטפו לים. "באזור הצפוני של קיסריה, נפגעה החומה הצלבנית מהמאה ה-13 בקצה המערבי שלה. הנזק בלתי הפיך ויש סכנה שגם המשכה של החומה יתמוטט", אומר שרביט. "נזק חמור גם נגרם לחומת הורדוס מהמאה הראשונה לפני הספירה, בקטע שאורכו 40 מטר. הנזק הפיך, אך ההשקעה בשיקומו רבה".
כמו כן נגרמו נזקים בלתי הפיכים למבנים עתיקים שקרסו לים. כל המבנים שהיו לאורך חוף הים, וכן בין הנמל לאזור אמת המים והאקוודוקט. "חוף האקוודוקט נעלם והגלים הגיעו עד לאמה שהוקמה במאה השנייה לספירה. הם חשפו את יסודותיה, פגעו בהם, וכעת הם נשחקים. כמה אבני אמה אף נעקרו ממקומן, וכעת נצטרך לשקם ולשחזר אותן, אך בעבר היה לנו המקור". פתח היציאה הראשי מקיסריה, מהתקופה הביזנטית שנבנה בין המאות השלישית עד השישית לספירה, התמוטט כולו", אומר בעצב שרביט.
למרות האובדן העצום, לאנשי העתיקות בקיסריה אין כעת זמן רב להתאבל. על מנת שלא להוסיף ולאבד ממצאים ארכאולוגיים שערכם לא יסולא בפז, נדרשת פעולה מהירה. "מאחר ששובר גלים, שהגן על החוף נהרס, יש סכנה מוחשית שסערות נמוכות יותר מזו שהייתה יגרמו עכשיו נזקים נוספים", מסביר שרביט.
ברשות העתיקות אומרים כעת כי התריעו רבות בפני משרדי הממשלה השונים על כך שבסערה חזקה שובר הגלים לא יחזיק. "ביקשנו שישה מיליון שקל לתוכנית החירום טרם הסערה, כעת הנזק נאמד בעשרות מיליונים", אומר שרביט, "לאחר ההתרעות, ועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת הרימה את הכפפה וקיימה דיון. הוכנו תוכניות חירום, אבל עכשיו הן לא רלוונטיות.
"לצערנו, הסערה לא חיכתה למימוש התוכניות, וכעת צריך להכין תכניות חדשות, כמעט להכול. הסערה הקדימה את כולנו ועצרה את חומת ההגנה וקו ההגנה הראשון. כל העיר העתיקה נמצא בסכנת הכחדה. הנזקים עצומים, זה אובדן לאומי עצום לעתיקות שנשטפו, לערכי תרבות, מורשת ותיירות. נפגעו משאבי טבע. קטעי חוף שלמים נעלמו והפסדנו קרקע. המשאבים התמהמהו ואלה התוצאות", הוא מסכם.

עשרות מיליוני שקלים יידרשו כעת כדי לשוב ולמגן את הנמל מפני הגלים, ובגופים האחראים על העתיקות ממהרים להבהיר שאף שתפעולו השוטף של הנמל בידיהם, הם מצפים למימון ממשלתי מלא של עבודות השיקום והמיגון, שכן מדובר באתר בעל חשיבות לאומית. "מימון עלויות השיקום, כמו גם תוכנית החירום שהוכנה טרם הסערה הם באחריות כוללת הנוגעת לכל משרדי הממשלה, מכיוון שזה אתר מורשת לאומי", מסרה רשות הטבע והגנים.
התוכנית שאמורה להתבצע כוללת את שיקום שובר הגלים הראשי והארכתו ב-130 מטר, תוך מיגונו מפני שחיקה, ואת שיקום והארכת שובר הגלים המשני. עוד כוללת התוכנית את הרחבת חוף הרחצה באמצעות הזנת חול, הסרת מכשולים הקיימים בו כיום, שיקום של אזור המצוק תוך הקמת קיר תומך נמוך למניעת חתירת גלי הים בשילוב אמצעי מיגון וצמחייה אשר ישתלבו בסביבה. ברשות הטבע והגנים מציינים כי "אומדן ראשוני לעלות הפרויקט עומד על כ-60 מיליון שקל, וביצועו ייארך כשלוש שנים על פי ההערכות".
מנכ"ל החברה לפיתוח קיסריה, מיכאל כרסנטי, אמר בתגובה לאירועים כי "הסופה שפקדה את ישראל הותירה אחריה נזק רב לגן הלאומי שאנו כעת אומדים את היקפו.
"אין זה סוד שהחברה התריעה בשנה האחרונה בכל פורום אפשרי מפני סכנת התמוטטות המזח העתיק ואוצרות קיסריה, וביקשה סיוע בשיתוף רשות הטבע והגנים ורשות העתיקות כדי למנוע פגיעה כזו. בכוונת החברה לאמוד את הנזקים ולקדם את תוכנית השיקום הקיימת, ברמה הלאומית, לטובת תושבי קיסריה ומאות אלפי המבקרים הפוקדים את הגן הלאומי מדי שנה".
אמנון ליברמן, יועץ התקשורת של שר התיירות סטס מיסז'ניקוב, מסר: "לפני חודש ביקר השר במקום ופנה לראש הממשלה בבקשה להקצות כסף ייעודי. שר התיירות הוא היחיד שהגיע לשם, והוא סבור שיש פוטנציאל תיירותי למקום ופועל לשיקום מיידי.
"מאז האסון, נפגש השר עם מנכ"ל רשות הטבע והגנים, אלי אמיתי, והם מגבשים יחד החלטה שתובא לממשלה תוך כמה שבועות. ההחלטה תאפשר שיקום מהיר של הצוק וטיפול בקריסה. באותה החלטת ממשלה ייעשה איגום משאבים לשם הקצאת עשרות מיליוני שקלים לשיקום התשתיות באזור ולפיתוח תשתיות הולמות"








נא להמתין לטעינת התגובות





