בא להם טוב: השלישייה שמאחורי טרנד הקנייה החברתית

עם עשרות אלפי רשומים, אוהד רשף, ליאור הנדלר וטל לב, מקימי אתר "באליגם", משתלטים על טרנד הקנייה החברתית. איך אומרים אצלנו? כנסו-כנסו

עינת טורס | 1/12/2010 15:41 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
לפני שבע שנים סטודנט אחד מאוניברסיטת הרווארד, מארק צוקרברג שמו, החליט ליצור אתר שיקשר בין חברי האוניברסיטה שלו ויאפשר להם לשתף תמונות והגיגים זה של זה. רעיון פשטני לכאורה ולא מאוד שאפתני. היום פייסבוק הוא אחד האתרים הפופולריים בעולם, עם יותר מ-500 מיליון משתמשים, וצוקרברג הוא אחד האנשים העשירים והמשפיעים בתבל.
 
מימין: ליאור הנדלר, אוהד רשף וטל לב
מימין: ליאור הנדלר, אוהד רשף וטל לב צילום: ראובן קסטרו

עולם היזמות היה מאז ומתמיד עולם מרתק עבור אנשים רבים, שמאמינים כי רעיון מבריק אחד, כזה שייתכן ותמיד חיכה לכולם מתחת לאף, יכול לסחוף את העולם ולהכניס לכיסם הרבה מאוד כסף.

אבל יש גם כאלה שבוחרים שלא להמציא את הגלגל, אלא פשוט לגלגל אותו עד למחוזותינו. כך השכילו לעשות אוהד רשף (35), ליאור הנדלר (35), וטל לב (37). שני בחורים ובחורה אחת שבחרו לבלות את אחד הפרקים היפים בחיים בארצות הברית - ללמוד, לעבוד ולראות את העולם הגדול, ובסוף גם להביא אותו אל המדינה הקטנה.

לפני ארבעה חודשים השיקו השלושה את "באליגם" (Baligam), אתר לקנייה חברתית, תופעה שכבר איננה זרה בישראל, עם זאת לא מפותחת ונפוצה דיה. "באליגם" ומקביליו מנצלים את הכוח הטמון בקבוצות רכישה על מנת להשיג מבצעים שיטיבו הן עם בעלי העסקים המציעים את ההטבות והן עם הלקוחות שנהנים מהן - רק שהפעם לא מדובר ברכישת דירות, אלא בדברים הקטנים והטובים של החיים.

"באליגם" הושק פחות או יותר בתקופת ההשקה של מתחריו המרכזיים, אתר "גרופר" ו"יממה". "גרופר" הצליח להקדים את השלישייה בכמה חודשים, מה שהתוודע להם תוך כדי תנועה. "כשגרתי בשיקגו קמה חברת 'גרופון', החלוצה בתחום. עד היום היא מאוד מצליחה בארצות הברית", מסביר רשף. "כשהגעתי לארץ ופגשתי את טל ואוהד חשבנו מה לעשות, והעליתי את הרעיון הזה של להביא את הקנייה החברתית לארץ. הם נדלקו על זה והתחלנו לעבוד. כשהתחלנו לא היה דבר כזה עדיין בארץ, עד שהרמנו את זה קמו אחרים".

ועדיין, נדמה ש"באליגם" תפס תאוצה מהר יותר ממתחריו. השבוע כבר השיקה החברה חלק נוסף לאתר שמתרכז אך ורק בהטבות מאזור השרון, בנוסף לתל אביב, והיד עוד נטויה. "אנחנו מתכננים להגיע לכל הארץ ולהיות אתר ארצי", מסביר הנדלר.
החלום הישראלי

כניסה זריזה לאתר חושפת אתר ידידותי במיוחד למשתמש - הן מבחינת פשטות הקנייה והן מבחינת הצגת הדברים. בכל הנוגע לחשיפה - "באליגם" עומד כיום על כ-100 אלף גולשים ביום. מוצרים פופולריים (הקשורים ברובם, איך לא, לאוכל) יכולים להגיע לכ-3,000 רוכשים ביום.
 

תיכון חדש בת
תיכון חדש בת"א. כאן הכל התחיל אריק סולטן

לפני שנה, כששניים מהחבורה עדיין חיו בניו יורק, והשלישית טיפלה בשני פעוטות, הם לא האמינו שהם יצאו מהמשרדים היוקרתיים שבהם עבדו ויעמדו בראשה של חברה שהיא כבר בעלת 12 עובדים.
השלושה התחילו מאותה נקודת מוצא. כולם נולדו בתל אביב, למדו בתיכונים תל-אביביים (תיכון חדש, הנדסאים ועירוני ד') ועשו תואר ראשון בארץ.

הנדלר, שחזר בתחילת השנה לארץ, סיים לימודי משפטים וכבר עבד במשרד עורכי דין כשהחליט לנסוע ולעשות תואר שני במשפטים באוניברסיטת ניו יורק (NYU). לאחר מכן התגלגל לעבודה במשרד עורכי דין גדול בתפוח הגדול שעסק בעיקר במיסוי, מיזוגים ורכישות.

רשף עזב את לב תל אביב ואת העבודה המבוססת במשרד היי-טק למען תואר שני באוניברסיטת שיקגו, ולאחריו עבד בניו יורק בחברת "לקסיס נקסיס" של ענקית המחשבים Dell. בעבודתו הוא התעסק בעיקר ברשתות חברתיות,
באסטרטגיית מוצרים ובשיווק מקוון, כך שאפשר להבין מהיכן שאב את הניסיון בתחום. לפני חצי שנה חזר לארץ עם חזון גדול לפרוץ קדימה בתחום היזמות.

לב, המבוגרת בחבורה, נסעה לשיקגו מיד בתום לימודי התואר הראשון ועשתה תואר שני במנהל עסקים באוניברסיטת נורתווסטרן. לאחר עבודה בת שש שנים בתחום שיווק וייעוץ לחברות קמעונאיות עם לקוחות ענק כמו "קוקה קולה", חזרה לארץ לעבודה ב"קסטרו", ילדה שתי בנות וחשבה מה הלאה.

"כולנו נפגשנו בניו יורק במקרה, הקהילה הישראלית היא כמו שבט שם", מסבירה לב. "יש לנו חברים משותפים והיינו שם רק ביחסי חברות. לא האמנו אז שנגיע לארץ ונהיה שותפים. כשכולם כבר היו כאן, נפגשנו וחיפשנו משהו יזמי לעשות יחד. בין הרעיונות שהועלו, אוהד העלה את רעיון הקנייה החברתית והחלטנו ללכת על זה. ביולי כבר השקנו את האתר".

תמיד רציתם לעסוק ביזמות? הסיכונים לא הפחידו אתכם?
הנדלר: "זה חלום ישראלי כזה להיות יזם ולהקים משהו. כשאתה חוזר לישראל אחרי כל כך הרבה שנים בארצות הברית זה בוער בך ויש את ההזדמנות. כולנו קיבלנו אין-סוף הצעות עבודה, אבל רצינו לעשות משהו מיוחד שלא ראו בארץ. הסיכון רק עושה את זה כיף יותר".

לב : "אנחנו עובדים שבעה ימים בשבוע, 24 שעות ביממה, גם בשישי וגם בשבת. זה עסק שלך ותמיד יש עניינים לסגור ודברים לעשות. זה אתגר וכיף גדול ואנחנו מוכנים גם לסיכונים, אנחנו כבר לא כאלה צעירים, למדנו וצברנו ניסיון וזה הזמן לעמוד מול האתגרים ולנצח אותם".

לא כל אחד נכנס

השלושה מדווחים על התפשטות הבשורה כמו אש בשדה קוצים: "כשהתחלנו לא ידענו איך זה יתפוס כי לא היה אז משהו דומה בארץ. לא היה לנו שיווק או מישהו שעבד אתנו, פשוט שלחנו מיילים לחברים והפצנו את זה, וכבר ביום הראשון זה תפס", מסבירה לב.
 

מסעדת
מסעדת "מל ומישל". השוברים נמכרים באתר צילום: יחצ

כיום האתר מונה עשרות אלפים רשומים ברשימות התפוצה, לדבריהם. גם הקישור לפייסבוק והאפשרות לשתף כל רכישה ברשת החברתית גורמת לחשיפה הולכת וגוברת של האתר.

מה המוצרים הכי פופולריים שנמכרים באתר?
רשף: "שוברים של 'טבע קסטל' הם המוצר הכי נמכר. יש גם היענות מאוד גבוהה למסעדות ולאוכל בכלל. עם זאת, אנחנו משתדלים גם לאפשר רכישה של מוצרים שפונים לקהל יעד מאוד ספציפי, שאולי לא ייתנו לנו את אותה כמות רכישות, אבל יגבירו את הגיוון ויאפשרו לכל אחד למצוא משהו שמתאים לו. גם המכסה שאנחנו מציבים לרכישה היא בהתאם".

החבורה מספרת כי יש הקפדה מאוד גדולה על בתי העסק שעמם הם בוחרים לשתף פעולה: "אנחנו בוחרים בתי עסק מובילים, כל אחד בתחומו. אנחנו מקבלים המון פניות מבתי עסק שרוצים שנעלה הצעה שלהם, אבל לא כל אחד נכנס", אומרת לב.

התוצאה היא שבאתר תמצאו לא מעט שוברים למסעדות מובילות בתל אביב, ובהן "מל ומישל" ו"קוצ'ינה תמר". לצד זאת, "מול ים" ו"כתית" עדיין לא הצטרפו לחגיגת ההנחות. "אין ספק שזה קצת יותר קשה עם מסעדות יוקרתיות", מסבירה לב. "מצד שני, אנחנו מביאים בתי עסק טובים ומובילים בתחומם אז גם עסקים יוקרתיים רוצים להשתתף, הם לא מרגישים זילות של המוצר".

הכי אטרקטיבי שאפשר

"כיוון שכולנו גדלנו בתל אביב אנחנו מכירים את בתי העסק, אנחנו יודעים מה המוצרים השווים שיש לכל מקום להציע, ואנחנו מכירים את האטרקציות המרכזיות, וכך אנחנו יכולים להעלות לאתר מוצרים שאנחנו בעצמנו אוהבים", אומר הנדלר, ומסביר שגם בהתרחבות לאזור השרון החברה דאגה להעסיק אנשים מהאזור שתפקידם לנהל משא ומתן עם בתי עסק פופולריים מתוך היכרות אישית. "מפני שהכול כל כך אישי ומבוסס על היכרות אמיתית עם הנפשות הפועלות, אנחנו מצליחים לרוב לקלוע למה שאנשים אוהבים ורוצים".
 

איפה הילד. סולד אאוט
איפה הילד. סולד אאוט צילום: יח''צ
מה יוצא לבעל העסק מזה, אם הוא לפעמים נדרש להוזיל את המוצר שלו ב-90 אחוז?
הנדלר: "קודם כול הם מקבלים חשיפה. אנשים שומעים עליהם. יש בתי עסק חדשים או לא מוכרים שהאתר גורם לכך שיגיעו אליהם לקוחות חדשים. יש כאלה שפתחו סניף חדש והם רוצים שידעו עליו. יש גם מקומות שמושכים לקוחות חוזרים שנזכרים בהם פתאום שוב. אנשים שמגיעים בפעם הראשונה דרכנו יכולים להגיע בעתיד בכוחות עצמם, וזה שווה לעסק. ההוכחה היא שהרבה לקוחות חזרו אלינו פעמיים והעלו עוד הצעה".

מלבד הפופולריות, ההצלחה והוזלת המוצרים עבור ההמונים, כמו בכל יוזמה אמיתית, מעורב בעניין גם חזון: "אנחנו מצליחים להשתמש בפלטפורמה הזו בשביל לעודד יצירה למשל. הופעה של 'איפה הילד' שנמכרה סולד אאוט במועדון 'בארבי' גורמת לאנשים לצאת מהבית ולשמוע להקה ישראלית, עושה טוב לאמן, למועדון ההופעות ולכל מי שהגיע להופעה שמחה כזו. זה כיף גדול עבורנו", אומר הנדלר.

יש אצלכם מקום גם לעסקים קטנים ופריפריות?
הנדלר: "אנחנו מנסים לעזור לעסקים התחלתיים, אבל מצד שני יש הצעה אחת ביום והיא צריכה להיות הכי אטרקטיבית שאפשר".

רשף: "בתל אביב זה אולי הכי קל, אבל אחרי שראינו שזה מצליח יש מקום גם לפריפריה, ואנחנו מתכוונים לפתוח את זה לעוד אזורים בארץ. התחלנו עם השרון, אבל אנחנו מקבלים גם פניות מאשקלון ומבקשים מאתנו שנבוא לדרום ולצפון, וזה יקרה".

הגיעו אליכם פניות מקוריות במיוחד מבתי עסק שרצו להצטרף?
הנדלר: "התקבלה פנייה מספק שרצה למכור מצבות. בינתיים דחינו אותה. נראה לנו קצת דאונר לפתוח את האתר על הבוקר ולראות מצבה בהנחה".

בת 60 בטלפון

דברים שעדיין תתקשו למצוא באתר, וגם קשורים ללייף סטייל ולהרבה מאוד כיף והנאה, הם למשל חבילות נופש ותיירות, טיסות, או בקיצור - דברים יקרים במיוחד. "אנחנו מנסים למצוא עסקים מוכרים שיעניינו אנשים וגם לערב עסקים פחות מוכרים ולעזור להם לבנות את השם", מסביר רשף.
 

טיסה. מהמוצרים היותר מבוקשים
טיסה. מהמוצרים היותר מבוקשים צילום: אמיר מאירי
"עם זאת, צריך להבין שאנחנו עדיין ממצבים את עצמנו, לכן אנחנו לא יכולים להציע כל דבר. יש דברים שהקהל עדיין לא מוכן לקבל, אבל בעתיד הם בהחלט אופציה. העבודה לא פשוטה, צריך להבין ולחקור, לחשב מבנה עלויות, להכין הצעה אטרקטיבית לכל הצדדים".

כמו בכל עסק מסודר, ישנה חלוקת תפקידים די ברורה. אף שלמראית עין השלושה חיים ונושמים את החברה בצורה יחסית שווה, כל אחד מתעסק בתחום שלו: הנדלר, שמגיע מרקע של משפטים ומינהל עסקים, עוסק בהכנת ההצעות לבתי העסק ובמשא ומתן הכלכלי עם הספקים; רשף אחראי על הפן הווירטואלי והאינטרנטי מתוך היכרות עם רשתות חברתיות; לב היא המפתח השיווקי, ואחראית בעיקר על כך ש"האתר יהיה כיפי ונעים, ברמה של האתרים בארצות הברית", לדבריה.

"אני חושב שאנחנו פורצי דרך בכל הקשור לצריכה דרך האינטרנט באתרים ישראליים", מסכם הנדלר. "כשמתקשרת אליי אישה בת 60 שמפחדת לשלם בכרטיס אשראי באינטרנט ומבקשת לבוא אליי ולשלם במזומן, ואני מדבר אתה במשך 20 דקות ומסביר לה צעד אחרי צעד איך לעבוד עם המחשב, אז מבחינתי שיניתי משהו בתודעה.

"זו הרגשה מדהימה לעשות דבר כזה חדשני בעיר בה גדלת, ליצור פה חוויית קנייה אמיתית כמו בחו"ל. אני קם בבוקר כי אני רוצה, כי זה שלי, ולפי התגובות שאנחנו מקבלים אני יודע שאנחנו עושים משהו נכון".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/local/center/ -->