מסלול חדש באונ' חיפה: תואר אקדמי וקורס טיס
חיל האוויר לא לבד: הושק מסלול המשלב תואר אקדמי באוניברסיטת חיפה עם קורס טיס בשדה התעופה בהרצליה. 30 סטודנטים כבר נרשמו לתוכנית. העלות סמלית: רק 100 אלף שקל לשנה

זה נכון כמובן ללובשי סרבל הטיסה הנחשקים של חיל האוויר וממשיך כשאנחנו יושבים במחלקת תיירים בדרך לחופשה ונרגעים משהו כשעולה קולו של הקברניט במערכת הכריזה.
קו הייצור הכמעט אוטומטי של טייסים בישראל הוא המערכת הצבאית. בודדים הצליחו לגייס הון עצמי ויצאו למסע של לימודי טיסה במסגרות פרטיות, ובסוף התהליך המפרך והיקר קיבלו רישיון טיס מסחרי.
בכל זאת, אם מדובר באחת מחברות התעופה הישראליות, סביר להניח שהטייס שלוקח אותנו לכרתים או לניו יורק עמד בחייו במגרש המסדרים של בסיס חיל האוויר בחצרים, שר "יש לי כנפיים" והצדיע.
בניגוד למדינות אחרות, שייסדו מזמן אקדמיות לטיס, טיסה אינה מקצוע רשמי שנלמד באקדמיה בישראל. מבין 293 אלף הסטודנטים בארץ, הרבה יותר מדי מהם לומדים משפטים, אבל עד כה לא הייתה להם אפשרות ללמוד מקצוע עם כנפיים.
את הכיוון הזה מנסים עכשיו לשבור במסלול ייחודי, שמשלב אקדמיה וקורס טיס מסחרי. סטודנטים מקבלים הזדמנות לשלב לימודי טיסה בקמפוס של ISRAELI FLIGHT COLLEGE בשדה התעופה בהרצליה עם לימודים אקדמיים באוניברסיטת חיפה.
לראשונה מכירה המדינה בלימודי הטיס המעשיים כנקודות זכות לתואר אקדמי. מדובר ברבע מנקודות הזכות הדרושות לקבלת תואר. כמות בהחלט לא מבוטלת. התוכנית כוללת את לימודי הטיס המעשיים ושיעורים שנעשים בקמפוס IFC הממוקם בבית חיל האוויר בהרצליה, שם לומדים הסטודנטים נווטות, ידע טכני כללי ועוד.
מסלול הלימודים נמשך שלוש שנים וכולל 250 שעות טיסה. יום אחד בשבוע מוקדש ללימודים עיוניים באוניברסיטת חיפה, ומבחינה מעשית עוברים המשתתפים מסלול של רישיון טיס פרטי, מסחרי ודו מנועי.
בין היתר, הסטודנטים לומדים סמסטר קיץ אחד בארצות הברית, שאמור להעניק להם גם רישיון טיסה אמריקאי. המסלול התחיל בשנה שעברה
"חברנו לאוניברסיטת חיפה ויצרנו מסלול ייחודי, בו הסטודנטים לומדים טיסה ובמקביל משלימים תואר ראשון בניהול תעופה ותיירות", אומר עו"ד שמעון סדגסי, טייס במקצועו ומנכ"ל IFC. "זה מסלול ייחודי לא רק בארץ, אלא גם בעולם. בישראל היו עד עכשיו רק בתי ספר פרטיים לטיסה, ולא הייתה מסגרת שהציעה גם תואר אקדמי, שזה הסטנדרט שנדרש היום בחברות התעופה המסחריות בעולם".
את הצורך בשילוב בין אקדמיה לטיס גילו גם בצה"ל, שמשלב לימודים אקדמיים באוניברסיטת בן גוריון בתוכנית של קורס הטיס. אך המסלול בהרצליה הוא הראשון בארץ שאין לו כל קשר למערכת הצבאית, והוא פותח את אופציית הטיס והאקדמיה גם לאזרחים מן השורה.
"בעולם יש אקדמיות לתעופה למי שרוצה ללמוד טיסה כמקצוע. טיסות מסחריות, לא כמו הקורסים הקיימים בארץ, לטיסה בשביל הכיף. רוב חברות התעופה בעולם שואבות את הטייסים שלהן מהאקדמיות האלה, וזה דבר שהיה חסר בישראל", מוסיף סדגסי.

בשלב זה קשה לומר שכל אחד יכול לממן את הלימודים האלה. התוכנית עולה באופן טבעי הרבה יותר משכר לימוד רגיל, היות שצריך לממן את שעות הטיסה הרבות. בעוד שנת לימודים אקדמית רגילה עולה כ-9,000 שקל במוסד ציבורי וכ-30 אלף שקל במכללה פרטית, שנת לימוד במסלול הטיסה עולה 100 אלף שקל.
"שעת טיסה עולה 1,000 שקל ובמטוס דו מנועי היא מגיעה עד ל-2,500 שקל ", מסבירים ב-IFC. הגענו להסדרים עם שלושה בנקים על מסלולי הלוואות, שמגיעים עד ל-70 אלף שקל לשנה בלי ערבויות ועם דחיית החזרים בשלוש שנים".
אחד המיתוסים שמבקשים לשבור במסלול הוא נגישות נשים למקצוע הטיסה. אמנם אליס מילר כבר סללה את הדרך לטייסות הראשונות בחיל האוויר, אבל בעולם המסחרי חלקן של הנשים בסקטור הטייסים עומד על אחוז אחד בלבד. מתוך כ-30 סטודנטים שמשתתפים כעת בתוכנית ב-IFC, ארבע הן נשים ובמכללה מצהירים כי הם מעוניינים לראות את המספר גדל.
אחת מהסטודנטיות בתוכנית היא אורית צרפתי, 23, שהחלה את לימודיה במסלול לפני שנה וכעת היא עומדת לסיים את רישיון הטייס הפרטי, בדרך לקבלת רישיון מסחרי ודו מנועי. "רציתי לעשות רישיון טיס מסחרי ובמקביל לעשות תואר", היא מספרת.
"כשלומדים לתואר אקדמי בארץ אין זמן להשקיע בעוד משהו. לכן החלטתי לעשות רישיון טיס ואחרי זה להשלים את התואר. בעצם תכננתי לדחות את הלימודים בשביל להגשים את החלום של הטיס. כשניגשתי לבנק לקחת הלוואה לקורס טיס אזרחי שמעתי על המסלול, והבנתי שזה מה שמתאים לי. אני לומדת משהו שאני אוהבת ומקבלת על זה נקודות זכות לתואר".
לדברי צרפתי, המדינה צריכה כמדיניות לעודד את הגישה שטיס הוא מקצוע אקדמי לכל דבר. "המדינה צריכה לפתח את התחום הזה. כרגע אנחנו משלבים טיס בהרצליה עם לימודים בחיפה. אני מאמינה שהתחום יתפתח וגם בישראל יהיה בית ספר שירכז הכל במקום אחד ויקדם את כל התחום".