מאבק בקיבוץ גברעם: לשמר את עץ השקמה העתיק
עץ שקמה בן מאה גורם לעיקול מסוכן בכביש הצר המוביל לגברעם. לפני חצי שנה אף נהרגה חברת המשק כשהתנגשה בעץ. בקיבוץ מתנגדים לעקירתו ודורשים לסלול כביש חדש, שעלותו כ-2.5 מיליון שקלים. במועצה נעתרו, אבל תקציב עדיין אין לכך

עץ השקמה צילום: אדי ישראל
אין ספק שהכביש במתכונתו הנוכחית מסוכן, אולם חילוקי דעות בדבר הפיתרון לבעיה מעכב את ביצועו. בקיבוץ דורשים מהמועצה האזורית חוף אשקלון, שהכביש נמצא תחת אחריותה, לסלול כביש חדש לגמרי לקיבוץ.
בתחילה ניסו גורמים במועצה להסתפק בשיפור התמרור לאורך הכביש, ואף הציעו להעתיק ממקומו את העץ העתיק, שגילו נאמד ב-100 שנה. אולם הצעה זו נתקלה בהתנגדות חריפה מצד חברי הקיבוץ, ובהם בעלה של דורית, נדב הדס, ומרכז המשק, ערן ואקנין. השניים טענו שהבעיה אינה נעוצה בעץ אלא בתוואי הבעייתי של הכביש.
להתנגדות הנמרצת להעתקת העץ הצטרפו גם החברה להגנת הטבע וארגונים ירוקים נוספים. לאחרונה אף הצטרף למתנגדים לפגיעה בעץ גם ראש המועצה יאיר פרג'ון, שפנה למשרדי הממשלה בבקשה לגייס תקציבים לסלילת כביש חדש.
קיבוץ גברעם, שנוסד בשנות ה-40, שוכן דרומית-מזרחית לאשקלון. אורכו של כביש הגישה אליו הוא כ-250 מטר. על פי הערכות, עלות סלילת קטע כביש חדש במקום הקיים עומדת על כ-2.5 מיליון שקלים.
"כביש הגישה לקיבוץ נסלל עוד בתקופת הבריטים", מספר מרכז המשק, ואקנין. "הוא צר מאוד, חשוך ברוב קטעי הדרך וללא שוליים. בכביש הזה היו הרבה מאוד תאונות, שרק חלקן
הקטן קשור לעץ השקמה". ואקנין אף ביקש לאחרונה להכריז על כל העצים בקרבת הקיבוץ כמיועדים לשימור.
דוברת המועצה האזורית חוף אשקלון, דיתי הורוביץ-ארד, מסרה בתגובה: "רעיון העתקת העץ עלה וירד כדי לשמור על עצי השקמה באזור. ההחלטה של המועצה האזורית, בשיתוף הנהלת הקיבוץ והחברים, הייתה לקדם סלילת כביש חדש לקיבוץ, וראש המועצה פועל בהתאם לכך".