באר שבע: דו"ח חמור חושף ליקויים באגף הפיקוח העירוני
דו"ח מבקר עיריית באר שבע, שהותר לפרסום בימים האחרונים, שולף כרטיס אדום לאגף הפיקוח בעירייה: אי סדרים לכאורה, נהלים בעייתיים ואכיפה סלקטיבית. כל אלה נחשפו בעקבות תלונה אנונימית שגרמה לטלטלה בעירייה. ראש העירייה רואה בחומרה את הממצאים

פרסומו של הדו"ח מהשנה הקודמת מעוכב ומתפרסם רק כעת, על מנת לתת לנשואי הביקורות זמן מספיק של שבעה חודשים, בו הם אמורים לתקן את הליקויים ולתת תשובה מנומקת למבקר העירייה.
אגף הפיקוח של עיריית באר שבע חוטף בדו"ח כרטיס אדום, בעקבות מה שכונה "פרשת הפקחית הזוטרה": אלמונית או אלמוני הסעירו את מסדרונות כיכר מנחם בגין 1, כאשר שלחו מכתבים אנונימיים למבקר העירייה ולמשטרת באר שבע, ובהם טענות קשות על אי סדרים, לכאורה, באגף הפיקוח העירוני, בניהולו של בני מגרילאשוילי.
חודשים ארוכים סבבו בעיר שמועות על חקירות משטרה בעיריית באר שבע, על חשד לאי סדרים ועל פרשיות חמורות. למעשה הדברים אסורים לפרסום וכך וצל כבד מעיב על המעורבים, גם הכשרים שבהם.
אגף הפיקוח אמור לשמש העין הבוחנת של עיריית באר שבע ולהתנהל ללא רבב, על מנת לאכוף את החוק העירוני על כולם, כולל על העשירים, המקורבים והמקושרים, וזאת ללא מורא וללא משוא פנים. עתה מסיר דו"ח מבקר העירייה את הערפל מאחורי הפרשה ושופך אור על המתרחש מאחורי הדלתות.
מישהי או מישהו, המכנים עצמם "הפקחית הזוטרה" עומדים מאחורי שורת מכתבים אנונימיים, אשר נשלחו לגורמים שונים, בהם מבקר העירייה. במכתבים פורטו ליקויים, לכאורה, בתפקוד אגף הפיקוח העירוני. למשל, אי סדרים לכאורה בהליך תפיסת סחורות על ידי פקחי העירייה. מדובר בסחורה המוחרמת מרוכלים וסוחרים שלא כחוק. ה"פקחית" טענה, כי הסחורה מוחזרת לסוחרים ללא קנס וללא שהוזהרו לסחור שוב ללא היתר.
מנהל אגף הפיקוח בני מגרילאשוילי השיב לראש העירייה ב-19 בפברואר 2009, כי אין ממש בטענותיה של "הפקחית הזוטרה". הוא הסביר, כי לא לכל אדם יש גישה למחסן, שכן הוא נעול בשני מנעולים, וכי המפתחות נמצאים בידי שני בעלי תפקידים
העניין גם נבדק על ידי משטרת מרחב הנגב. תגובתם: "תחנת באר שבע ביצעה בדיקה יסודית ומקיפה שכללה גביית עדויות מעובדים במקום. בסופו של יום הגיעה לכלל מסקנה, כי טענתו של הכותב האנונימי במכתבו אינה מתיישבת עם מארג העובדות והראיות שנאספו בחקירת המקרה. מחומר החקירה לא עלה חשד לפלילים והתנהלות אגף הפיקוח הייתה בהתאם לעקרונות ולכללים, פרטי דינים ודקדוקיהם, שאותם אמורים ליישם באופן שווה לכולם".
במשטרה מציינים כי אגף הפיקוח העירוני פתח שעריו בפני החוקרים ונהג בשקיפות מלאה במהלך החקירה. המשטרה, כך מצוין, הגיעה לכלל מסקנה כי יש לגנוז את התלונה בעילה של חוסר אשמה פלילית.
מה עשה רכב מוסווה, הנמצא בשימוש אגף הפיקוח של עיריית באר שבע, בקריית גת, באזור אשדוד, באשקלון, בנתניה ובירושלים? לרשות אגף הפיקוח בעיריית באר שבע עומד טנדר שכור המשמש אותה למעקב סמוי. לכן הרכב אינו מסומן בסמלי עיריית באר שבע או אגף הפיקוח.

במכתב אנונימי שנשלח למבקר העירייה, בתאריך 17 באוגוסט 2008, נטען כי "הרכב הנ"ל משמש את מנהל אגף הפיקוח וחבריו לצרכים האישיים ונסיעות פרטיות".
קצין הבטיחות בתעבורה והממונה על ההסעות בעיריית באר שבע מסר לביקורת, כי הנסיעות המבוצעות ברכב הנ"ל כלל אינן מתועדות בתעודת מסע. "מן האמור לעיל עולה, כי בכל הנוגע לרכב הסמוי הנ"ל אגף הפיקוח אינו ממלא אחר הנהלים שהוציא קצין הבטיחות בתעבורה, וזאת בנוגע לרישום נסיעות בתעודת מסע (כרטיס רכב) ברכבים של העירייה", נכתב בדו"ח.
לטענת מנהל אגף הפיקוח, הרכב הסמוי הנ"ל משמש לפעולות חסויות ולכן הוא אינו מסומן בסמלי העירייה ואגף הפיקוח. הביקורת ביקשה לבדוק באמצעות כרטיס ה"פזומט" המשמש לתדלוק, האם הרכב תודלק גם מחוץ לבאר שבע, והממצאים מאוד מעניינים: בשלושה באפריל 2008, בשעה 21:18, הוא תודלק בסכום של 518.15 שקלים בתחנת דלק בקריית גת. שבוע לאחר מכן, ב-10 באפריל, הוא תודלק בסכום של 517.20 שקלים בתחנת הדלק "עד הלום" באזור אשדוד, בשעה 17:20.
המסע ברחבי ישראל נמשך, עם תדלוקים בסכומים העולים על 500 שקלים בתחנות דלק באשקלון, נתניה וירושלים.
הביקורת מביעה תמיהה על הנסיעות הרבות מחוץ לעיר ומבקשת לשקול את נושא הרכב "הסמוי". בכל מקרה, אומר המבקר, יש להפקיד על מילוי כנדרש של כרטיס הרכב. "עם כל ההבנה לפעולות החסויות של אגף הפיקוח", כותב המבקר, "שימוש ברכב עירוני שאינו מסומן בסמלי העירייה הינו מכשלה מנהלתית שיש לתת עליה את הדעת".
מדו"ח המבקר עולה עוד, כי בניגוד להנחיה המורה להחזיר את הרכב בתום יום העבודה לחניון המשטרה או עיריית באר שבע, נעשה כך פעמים מעטות בלבד: 10 פעמים מתוך 25 ימי עבודה בחודש נובמבר 2008; 9 פעמים בלבד מתוך 24 ימי עבודה בפברואר 2009, למשל.
תגובת מנהל אגף הפיקוח, בני מגרילאשוילי: "בעקבות הטענות שהועלו במכתבים האנונימיים החדשים שהופצו, פנתה מנכ"ל העירייה בדרישה לשלט את הרכב. משבקשתי המקצועית לאפשר לאגף המשך הפעלת הרכב ללא סימון לא אושרה, הח"מ, מנהל אגף הפיקוח, הנחה לשלט את הרכב ולפיכך הרכב שולט".
מבקר העירייה מקדיש פרק בדו"ח לנושא קבלת העובדים באגף הפיקוח. ממכתבים אנונימיים שהגיעו לידי הביקורת נטען, כי "רוב העובדים המתקבלים לעבודה באגף הפיקוח מתמנים על פי שיקולים זרים (קשרים משפחתיים ואישיים) ולא בהתבסס על כישורים אישיים והשכלה. במכתבים הנ"ל נטען, כי גם קידום העובדים באגף נעשה על סמך שיקולים זרים", נאמר בדו"ח.

המבקר מצא כי עובדים שהתקבלו לתפקיד פקח לא עברו הליך של מכרז. עוד נמצא, כי העירייה אף לא פרסמה בעיתונות או באתר האינטרנט שלה כי יש צורך באיוש משרות של פקחים, כלומר - גיוס פקחים חדשים נעשה על ידי אגף הפיקוח - זאת בניגוד לנעשה בעיריות אחרות בארץ.
חלק אחר של הדו"ח מתייחס לפקח העירוני בשוק הבדואי בבאר שבע, אשר הנוכחות שלו במקום אינה ניתנת למעקב מסודר. לטענת ה"פקחית הזוטרה" הוא היה "נעלם" מהשטח. הביקורת ראתה זאת בחומרה רבה וביקשה להדק את הפיקוח על הפקח.
מנהל אגף משאבי אנוש בעיריית באר שבע, איתן חורי, כותב בתגובה לממצאים: "בנושא תפיסות (החרמות) של חפצים שנמצאו בידי הרוכלים, הנושא מוכר לי מתוך בירור שהתקיים עם אחד מעובדי האגף והתכתבות בנושא הועברה לעיונך (לעיונו של מבקר העירייה)".
בנושא נוכחות עובדי אגף הפיקוח, כותב חורי: "לאור הקושי בבדיקת נוכחות בפועל של העובדים בעבודתם, בודק אגף משאבי אנוש בימים אלו באילו כלים ניתן להסתייע על מנת שניתן יהיה לבחון פניות מסוג אלה ולעקור מהשורש את התופעה, במידה שקיימת".
בעניין שימוש הרכב הסמוי, אומר מנהל האגף למשאבי אנוש: "אגף משאבי אנוש בודק בימים אלה את האפשרות לרכוש איתוראן לרכבים העירוניים, כך שניתן יהיה לדעת ולזהות את מיקום הרכבים בכל עת". בעניין מינוי הפקחים הוא מציין, כי מינויו של פקח מחייב מכרז.
בנושא המכתבים האנונימיים נגדו כותב מנהל אגף הפיקוח: "הריני לשוב ולציין, כי במכתבים שהופנו לנשוא הביקורת קיים ניסיון חוזר ונשנה אשר כל מגמתו ומטרתו פגיעה בשם הטוב. זהו ניסיון להטיל דופי ביושרם ואמינותם של סגל עובדי היחידות המשולבות, במטרה להעסיק את עובדי האגף והנהלת העיר בבדיקות וחקירות ומתן התייחסויות. כל זאת על מנת להצר את צעדי האגף בפעילותו לאכיפה ולסדר הארגוני שהאגף מקדם".
מבקר העירייה נדרש, בין היתר, גם לעניין גביית אגרות השילוט בבאר שבע - נושא כאוב בקרב הסוחרים בעיר. דו"ח קודם הצביע על ליקויים רבים בתחום הפיקוח והבקרה. הפעם נבדקו 20 מפרסמים ושוב נתגלו ליקויים רבים.
"הביקורת רואה בחומרה רבה את המצב בו האגף פועל ללא מנגנון בקרה אפקטיבי", נכת בדו"ח, "מצב הפוגע בשלמות המידע של העירייה בנושא שילוט. לדעת הביקורת, על הבקרה להיות חלק מובנה ורציף בתהליך כדבר שבשגרה וזאת על מנת לבחון ולמנוע את נקודות הכשל בתהליך העבודה".
בסופו של דו"ח מבקר העירייה, בספר עב כרס בן 272 עמודי ביקורת, מובאת התייחסות מפורטת של ראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ' לממצאים החמורים שבדו"ח.

דנילוביץ': "כפי שעולה מדו"ח הביקורת וכפי שמציין המבקר, בעקבות הטענות שהועלו במכתבים האנונימיים, נמצאו ליקויים בהתנהלות האגף ובממשקי העבודה עם האגפים האחרים. יחד עם זאת, יש לציין, כי חלק מהליקויים המופיעים בדו"ח טופלו כבר במהלך ביצוע הביקורת.
"יובהר כי בעקבות דו"ח זה קיימתי ישיבה בלשכתי עם הגורמים הרלוונטיים והוריתי על טיפול מיידי בכל הליקויים. מנהל אגף הפיקוח פעל מול מנהלי האגפים הרלוונטיים ומול עובדי האגף, בנושאים השונים שהועלו".
בקשר להדפסת כרטיס נוכחות כותב דנילוביץ': "כל העובדים הונחו על ידי אגף משאבי אנוש להדפיס כרטיס נוכחות ביציאה ובכניסה. מנהל אגף משאבי אנוש מנהל מערכת פיקוח ובקרה על החתמת כרטיס נוכחות של כל העובדים".
באשר לשימוש ברכב עירוני שאינו מסומן: "הנושא טופל והרכב שולט בהתאם להנחיות מנכ"לית העירייה. כמו כן, נרכשו איתוראנים לרכבים בהתאם להמלצת הביקורת, אשר מופעלים בימים אלה ממש בכל רכבי העירייה התפעוליים, לרבות רכבי אגף הפיקוח".
בנוגע מינוי פקחים באגף הפיקוח: "כפי שציינה הביקורת, מנהל משאבי אנוש דאג להפעלת נוהג חדש לפיו בחירת פקחים נעשית באמצעות הליך של מכרז, המאפשר מתן הזדמנות ראויה לכל בעל הכישורים המתאימים להתמודד על קבלת התפקיד. כאמור, חלק נכבד מהליקויים בדו"ח תוקנו. מנהל אגף הפיקוח מתבקש לפעול לאלתר לתיקון כל הליקויים שנותרו".
ראש עיריית באר שבע מודה, כי במבדק חייבים באגרות שילוט, "דו"ח הביקורת כפי שהוצג בפניי אכן מציג ליקויים רבים בעבודת החיוב בגין אגרות השילוט. אני רואה בחומרה ליקויים אלו ומורה לתקנם לאלתר.
"עם קבלת הדו"ח, נערכו כל הגורמים הרלוונטיים ברשות לבקשתי, לטיפול בליקויים שהועלו. הדו"ח הועבר גם להתייחסות היועץ המשפטי והתקבלו הנחיות מהלשכה המשפטית לאופן הטיפול בנושאים שהועלו, לרבות הנחיות לעורכי הדין העובדים באגף הפיקוח.
"אני מורה למנהל אגף הפיקוח לסיים עבודת גיבוש ההנחיות והטמעת התהליך באגף הפיקוח בהתאם להנחיות הגזברות. אני מורה לגזבר העירייה לפעול בדחיפות לבניית מנגנון בקרה לצורך מניעת הישנותם של מקרים מעין אלו", דברי רוביק דנילוביץ'.





נא להמתין לטעינת התגובות





