חולון: מועדון הקשישים ברח' חובבי ציון לא ראוי לשימוש
דוח מבקר עיריית לחולון לשנת 2009 מתפרסם כעת ומגלה שורה של ליקויים באגפי העירייה השונים. המצב עגום במיוחד בתחום הטיפול בקשישים. המלצות המבקר בדוח משנת 2007 יושמו רק בחלקן

ביקורת בנושא טיפול בקשישים באגף רווחה ורשת קהילה ופנאי, ביקורת באגף חשבות במינהל הגזברות, ביקורת במנהל תעשייה ומסחר וביקורת באגף תשתיות. כן מצא לנכון מבקר העירייה לבחון את אופן תיקון ממצאי הביקורת לשנת 2007.
מבקר העירייה מצא כי אגף הרווחה אינו מנצל באופן מלא וסדיר את התקנים של עובדים סוציאליים לטיפול בקשישים כפי שהוקצו על ידי משרד הרווחה, זאת בשל תחלופה גבוהה בצוות העובדים.
עוד קובע המבקר, כי "בעיר מפותחת ובסדר גודל כחולון, חייבת להיות תוכנית אב לפיתוח שירותים לזקן". לפי המבקר, אמנם נעשה ניסיון ב~1998 על ידי אגף הרווחה לקדם תוכנית אב, אך בפועל הניסיון נכשל, וכיום אין לעיר תוכנית אב לפיתוח שירותים לאוכלוסייה המבוגרת".
באגף הרווחה, שהגיבו לדוח, ציינו כי הם מצטרפים בחום להמלצת המבקר, וכי כעת מנכ"לית העירייה מקדמת מהלך של כתיבת תוכנית אב. המבקר מסכם את הנושא במילים: "המלצת הביקורת לכתוב וליישם תוכנית אב בנושא פיתוח שירותים לזקן".
המבקר ערך ביקורת שטח במועדוני גיל הזהב בעיר, ומצא ליקויים שונים. כך למשל, במועדון ברחוב חובבי ציון 17 קובע המבקר כי המועדון אינו ראוי לשימוש בשל
לגבי מועדון זה ציין מנכ"ל רשת ופנאי, המפעילה את מועדוני הגמלאים, כי "המבנה עומד לרשותנו כברירת מחדל בשל מחסור חמור של מועדונים באזור". המנכ"ל גם ציין כי הליקויים יתוקנו, למעט הנגשה לנכים שאינה אפשרית בשל מגבלות פיזיות של המבנה.
עיריית חולון, בדומה לרשויות אחרות, נדרשת להגיש דוחות רבעוניים אחת לשלושה חודשים. המבקר מצא, בין היתר, כי כמחצית הדוחות הכספיים בשנים האחרונות מוגשים באיחור.
כן מצא המבקר כי מסמכי הנהלת החשבונות מצויים בארונות לא נעולים במסדרון אגף החשבות. חשב העירייה התייחס לליקוי זה וטען, כי היות והחומר נמצא בשימוש שוטף ויומיומי, לא ניתן לנעול את הארונות ולשמור את המפתחות במקום אחד כך שיהיו זמינים לעשרות משתמשים.
למרות תגובה זו ממליץ המבקר לנעול את הארונות בהם מצויים מסמכי הנהלת החשבונות.
מבקר בחן, בין היתר, את תפקוד המינהל בנושא ניהול פיתוח פרויקט מחלף חולון מזרח שלב ב' (גשר המקטעים על כביש 4) והשלמות של שלב א' (גשר המרכבה והחיבור בין הגשרים).
המבקר מצא כי צו התחלת עבודה לחברה א' לגבי ביצוע הפרויקט (שלב א') ניתן לפני חתימה על חוזה: הצו ניתן ב~17 באוגוסט 2004 והורה על תחילת עבודה ב~22 באוגוסט, אך החוזה עם החברה נחתם רק בשביעי בנובמבר 2004.

כן מצא המבקר כי כתב ערבות ביצוע של חברה ב' הינו מהשישי באפריל 2006 כאשר בפועל ההסכם עם החברה נחתם חודשיים לפני כן. עוד מצא המבקר, כי הודעה/הסכם לחברה ג' לגבי הארכת התקשרות החל מהראשון במאי 2007 נחתמה רק ב~20 ביוני, לאחר שתקופת הארכה החלה. העירייה גם האריכה את החוזה לתקופה של שנתיים, שלא בהתאם למכרז.
ממשיך וקובע המבקר, כי פרויקט המחלף נמשך מעל ומעבר למתוכנן, וכתוצאה מכך היקף התשלומים הכולל למפקח המחלף חרג מהסכום שתוכנן מלכתחילה. לכן קובע המבקר, בין היתר, כי יש להקפיד ולהוציא צווי תחילת עבודה לקבלנים רק לאחר שנחתם עמם חוזה והם המציאו את המסמכים הנדרשים על פיו, כי יש לקבל ערבויות ביצוע בעת החתימה על הסכם התקשרות ויש להקפיד על רישום נכון של תאריך חתימת ההסכמים.
אגף תשתיות בעיריית חולון אחראי על הפיתוח והאחזקה של מערכות הכבישים, המדרכות, התאורה והתיעול בגבולות העיר.
בין היתר מצא מבקר העירייה, כי הודעות העירייה לכלל הקבלנים לגבי מימוש אופציה נשלחו באיחור, חלקן לפני מועד תחילת תקופת ההתקשרות הנוספת וחלקן לאחר מועד תחילת תקופת ההתקשרות הנוספת.
המבקר מצא כי בשני פרויקטים מתוך חמישה שנבדקו, היה איחור קל במועד המסירה הראשונה של הפרויקט ולא נדרש פיצוי מהקבלן בהתאם לחוזה. גם לא נמצא תיעוד על כך שהליקויים שנתגלו בפרויקטים במועד המסירה הראשונה, תוקנו על ידי הקבלנים. אף לא נמצאו טופסי סיום עבודת הקבלן המאשר את גמר ביצוע העבודות.
דוח מבקר העירייה לשנת 2009 כולל מעקב אחר תיקון ממצאי הביקורת בדוח לשנת 2007. המסקנות אינן משביעות רצון נוכח העובדה כי רק חלק מהמלצות המבקר אכן יושמו.
כך למשל, בדוח לשנת 2007 נבדקה מחלקת חזות העיר ושילוט, והמבקר קבע כי יש לכתוב נוהל מחייב לאופן בדיקת השילוט ברחובות ע"י הפקחים ונוהל מחייב ומקיף על האישורים הנדרשים לקבלת היתר לשילוט, ונהלים כאלו – נכון למועד כתיבת הדוח בשנת 2009 – טרם הסתיימה הכנתם.
כן קבע המבקר כי יש לבחון את הכדאיות הכלכלית להעסקת פקח שילוט נוסף במחלקה, אשר לדברי מנהלת המחלקה תגדיל את הכנסות העירייה ותגביר את הסדרת השילוט מבחינה חזותית. המלצה זו לא בוצעה.
עוד בדק המבקר בשנת 2007 את מחלקת הרכב, ובין היתר המליץ לקבל הצהרה מהנהגים מידי שנה שרישיונם לא נשלל וכי יודיעו באופן מיידי על אירוע שלילת רישיונם, וכן להקפיד לבדוק רישום מלא של פרטים שונים הנדרש מנהגי איסוף אשפה. שתי המלצות אלה אכן יושמו, אולם המלצה אחרת – להוריד את הגיל הממוצע של רכבי איסוף אשפה, לא בוצעה, ובעת הביקורת כעת עדיין משתמשת העירייה בחמש משאיות ישנות משנות ה~80' וה~90'.
בדוח משנת 2007 התייחס המבקר גם אל היחידה לאיכות הסביבה, ובין היתר המליץ לבחון את מטלות היחידה מול מצבת כוח האדם ביחידה תוך התייחסות להיערכות היחידה למענה במצבי חירום, בעיקר בנושאי חומרים מסוכנים. המלצה זו לא בוצעה.
לגבי המלצה אחרת, לבצע ביקורות שנתיות בכל המפעלים המחזיקים חומרים מסוכנים, לכל אורך השנה, גילה המבקר כי זו בוצעה ב~99 אחוז. המבקר גם המליץ להכין נהלי עבודה עירוניים כתובים המגדירים את תהליך העבודה בטיפול בשפכים תעשייתיים. בביקורת הנוכחית הסתבר כי הוכן נוהל, אך זה טרם קיבל את אישור המשרד להגנת הסביבה.








נא להמתין לטעינת התגובות





