יוצא לאור: התלמיד הבעייתי החליף שמו והתקבל לכיתת מצטיינים
תכירו את אור שוורץ, תלמיד צעיר ומופנם בן 12 מרחובות שלא מצא את עצמו במערכת החינוך, יזם את החלפת שמו והצליח להתקבל לכיתת מצטיינים בביה"ס קציר. "הגעתי למסקנה שאני צריך שם חיובי שיעשה לי אור בחיים"

בעיריית רחובות מתגאים בפתיחת כיתת נחשון לכיתה ז', זאת לאחר הצלחת הכיתה שנפתחה בשנת הלימודים הקודמת לתלמידי כיתות י'. התפיסה של כיתת נחשון בנויה על תוכנית לקידום מנהיגות צעירה, נתמכת על ידי תוכנית תלפיות של משרד הביטחון ונועדה להכשרת תלמידים למצוינות לימודית, ערכית וחברתית.
בתוכנית מוקדש יום בשבוע, במשך שלוש שנים, להיכרות מעמיקה עם מוסדות המחקר והפיתוח של מדינת ישראל וכן התעשיות המובילות תוך דגש על פיתוח יכולות אישיות ועבודת צוות.
מי שהכיר את אור שוורץ בעבר, או יותר נכון לומר אורון, לא היה חושב שהוא זה שיתקבל לכיתה המובחרת. מילד שקט ומופנם שאינו מוצא את עצמו בבתי הספר, ואף ישב בביתו למעלה מחצי שנה, הוא בחר לשנות את שמו ואיתו כנראה גם את ייעודו.
"נולדתי לפני 12 שנה בשם אורון", מספר אור, "כבר בגיל צעיר מאוד הבנתי שאני קצת שונה מילדים אחרים בדרך שאני מסתכל על החיים".
איך זה התבטא?
"בגן הטרום חובה ראיתי מספר ילדים נוגעים באזורים אינטימיים של אחת הבנות בגן. מיהרתי לספר לגננת את מה שראיתי, אבל היא נתנה לי עונש, ואמרה לי שאסור לדבר על דברים כאלה. כמובן שאני סיפרתי לאימא שלי על מה שקרה, ומהר מאוד מצאתי את עצמי בגן אחר. אחר כך עליתי לכיתה א' בבית ספר שריד ברחובות. בהתחלה נראה שהכול הולך טוב, אבל בכיתה ב' הדברים התערערו".
מה הכוונה?
"המורה שלי החליטה שאני ילד בעייתי שצריך משמעת. היא אמרה לאימא שלי שאני עושה בעיות, והייתה מתקשרת כל יום אליי הביתה לתת עליי ביקרות".
ולא היית בעייתי?
"בואי נגיד את זה ככה: יום אחד הייתי חולה ולא הגעתי לבית הספר. המורה התקשרה לאימא שלי כרגיל בצהריים, ואמרה לה שהבן שלה הרביץ וקילל את הילדים האחרים. אימא שלי הבינה באותו הרגע שהמורה סתם נטפלת אליי ומאשימה אותי בדברים שמעולם לא עשיתי, ובאותו הרגע החליטה להוציא אותי מבית הספר".
עברת לבית ספר אחר?
"בהתחלה לא. ישבתי בבית חצי שנה בלי ללכת ללמוד, כי אימא שלי לא הסכימה להחזיר אותי לבית הספר. היא לא ממש ידעה מה לעשות, אבל אז חל שינוי".
איזה מן שינוי?
"בסוף כיתה ב', אחרי שישבתי בבית חצי שנה, החלטתי להחליף את השם שלי מאורון לאור. הגעתי למסקנה שאני צריך שם חיובי יותר, שיעשה לי אור בחיים".
ופשוט החלפת שם בגיל כזה צעיר?
"כן. זה שינה לי הרבה בחיים. אז פגשתי את שרה והב, מנהלת מחלקת חינוך יסודי בעירייה, שהחליטה לעזור לי ולהעביר אותי לבית ספר בכור לוי אחרי חצי שנה שלא עשיתי כלום".
"אני זוכרת את היום שאור הגיע אליי למשרד", מספרת שרה והב על היכרותה עם אור. "הוא נכנס לחדר ואמר לי שהוא רוצה לעבור לבית ספר אחר. אמרתי לו: 'אורון, בוא תשב ונראה מה הבעיה', והוא אמר לי 'לא קוראים לי אורון יותר אלא אור. הייתי עכשיו במשרד הפנים והשם אור יפתח לי דלתות ויכניס לי אור לחיים'. מיד התאהבתי בילד הקטן הזה, שדיבר אליי
והב מספרת שלאור מעולם לא היה קל בבית הספר היסודי. לאט לאט, עם השנים, הוא החל להסתגל למסגרת, אך מבחינה חברתית לא תמיד מצא את עצמו. מבחינתו של אור, בית הספר בכור לוי קידם אותו מבחינה לימודית, וזה מה שהחזיק אותו וחיזק אותו באותם ימים.
"בעוד שבועיים אני מתחיל את הלימודים בכיתה ז' בבית ספר 'קציר' במסגרת כיתת נחשון", אומר אור בגאווה. "אני מאמין שהמעבר לבית הספר החדש יכול לפתוח עבורי דף חדש, ולתת לי את האפשרות להתחיל מההתחלה עם אנשים שדומים לי. חברתית יהיה לי יותר טוב".