ב"ש: נהגי המוניות התפרצו למשרדו של רוביק דנילוביץ'
נהגי המוניות בתחנת "תהילה" טוענים: עיריית באר שבע מתנכלת לנו והפקחים נותנים לנו דוחות בלי שום סיבה הגיונית. העירייה: בעלי התחנה לא הסדירו רישוי עסק. אנחנו לא מנהלים רדיפה אחרי איש

"זה ממש ניצול", אומר מנהל תחנת 'תהילה', שמעון כחלון: "נהג יורד מהמונית לסייע לנוסע מבוגר או נכה ומיד מזנק עליו פקח שרושם לו דו"ח". צומת הכניסה ל'מחסני מזון', הסמוך להיכל המשפט ולקניון קריית הממשלה, הוא אחד המקומות ההומים ביותר בבאר שבע. מדי יום עוברים במקום אלפי אנשים, בין אם לקניות, בין אם לסידורים.
בצומת הרחובות וולפסון-לייב יפה שכנה לא מכבר תחנה מסודרת של מוניות 'תהילה', אשר שימשה בעיקר את מי שערכו קניות ב'מחסני מזון', רבים בעלי משפחות, שאין ברשותם רכב פרטי ועורכים את קניותיהם המרוכזות במרכול הגדול, הנחשב לבעל מחירים נוחים. בין הלקוחות, גם הרבה אנשים מבוגרים, אשר זקוקים, לא אחת, לעזרה בירידה או בעליה למונית.
נהגי 'תהילה', כמו גם מרבית הנהגים בתחנות האחרות, שמחים תמיד לסייע לנוסעים, במיוחד לאנשים מבוגרים או בעלי מוגבלויות. "אבל, מאז שהסירו את התחנה משם, פשוט זה הפך למקום בו 'תוקעים' דו"חות חופשי, גם אם רואים שהנהג עוזר לאדם מבוגר או נכה לרדת או לעלות לאוטו", מספר כחלון. "פשוט אורבים לנו שם".
לכחלון יש טענות קשות נגד הרשות המקומית: "הייתה לנו תחנה מסודרת, אבל העירייה הורידה אותה, בטענה שמשהו לא בסדר בניירת. אין עם מי לדבר בעירייה. בעירייה מתנהגים כמו שריפים. שנים פעלה התחנה במקום ופתאום, יום אחד, יש איזה בעיה וסוגרים אותה".
בבאר שבע שורר מצב פרדקסלי, בו החנויות הגדולות נמצאות מחוץ למרכזי השכונות. מי שיש ברשותו רכב פרטי, בדרך כלל אדם מהמעמד הכלכלי הבינוני ומעלה, יכול להרשות לעצמו לקנות בזול. משפחות מעוטות יכולת נאלצות לקנות ביוקר.
קשיי היום שעוד יש להם כוחות, נוסעים לשוק העירוני הוותיק של באר שבע, בתחבורה הציבורית, אשר ב"ימים של שוק" עמוסה מאוד. לפעמים, מחוסר ברירה, לוקחים מונית מהשוק לשכונה ואז עניין המחיר פתוח למשא ומתן.
"לפעמים אני לוקח נוסעים לתל אביב", מספר נהג ותיק, שביקש להישאר בעילום שם."בתל אביב אנשים לא מתווכחים איתך על כסף. אתה מפעיל מונה ומשלמים לך לפי זה. פה, בבאר שבע, יש יותר מדי מוניות ולאנשים
"אנשים עולים עם סלים בשוק, רוצים שתיקח אותך לשכונות ב-20 שקל. לפעמים גם את זה אין להם לשלם, במיוחד בימים שלפני קבלת הקצבאות. אתה רואה שהאוטובוסים מפוצצים בנוסעים, אנשים עומדים בשוק בשמש עם העוף או הדגים, עולים למונית ומסריחים לך את האוטו".
על אף 200 אלף תושביה, ועוד כ-30 אלף סטודנטים ועוד עשרות אלפי אורחים מהנגב הפוקדים אותה מדי יום, לעיר באר שבע אין מוניות שירות, כבכל הערים הגדולות המתוקנות וקיימות בבירת הנגב בעיות תחבורה קשות, במיוחד בשעות הלחץ ובימי ראשון וחמישי, ימי העומס של החיילים והסטודנטים הבאים לבאר שבע ועוזבים אותה בסופי השבוע.
לא אחת, סמוך לשוק העירוני, לאוניברסיטת בן גוריון או למרכזי המשרדים, האוטובוסים כבר עמוסים בנוסעים. מי שלא רוצה לחכות, יכול לנסוע במונית שירות "אפורה": מונית רגילה, שנהג שלה אוסף ארבעה נוסעים וגובה מכל אחד חמישה שקלים בעבור נסיעה לתחנה המרכזית. בשעות הלחץ, בבוקר, מוניות מחכות ליד תחנות האוטובוסים, במטרה 'ליפול' על מי שפספסו, כאותם שחפים העטים על מה שנותר ברשתות הדייגים בלב ים.
בשעות הבוקר, אפילו קווים המגיעים מהשכונות, כמו קו 9, שלא לדבר על 14, כבר עמוסים לעייפה במחצית המסלול. מי שמאוד ממהר להגיע לעבודה, חייב להקדים או לסמוך על מונית, אשר הנסיעה בה, בחישוב חודשי, מצטבר לכדי סכום גדול שמתקרב ל-1,000 שקלים.
גם במקומות אחרים בבאר שבע שוררת אנדרלמוסיה: בתחנה המרכזית המוניות נאלצות לחלוק את הרציף עם התחבורה הציבורית, ליד תחנת הרכבת באוניברסיטה אין שירות מוניות מוסדר וגם בדואר המרכזי ובקופת חולים ג', המשרתים מדי יום אלפי לקוחות, אין שירות מוניות מוסדר.
מעיריית באר שבע נמסר בתגובה: "פעילות האכיפה מתבצעת ע"י אגף הפיקוח כנגד נהגים שעוברים על החוק ותכליתה שמירה והגנה על העושים שימוש בדרך. פעילות זו אינה מופנית כנגד סקטור ספציפי או מתבצעת באופן סלקטיבי, וודאי שאין תכליתה פגיעה בפרנסתם של נהגי המוניות.
"ההחלטה על ביטול התחנה המדוברת הינה, בין היתר, בעקבות אי הסדרת רישוי עסק של בעלי התחנה לאורך שנים, ועל אף פניות אגף הרישוי לבעלי התחנה להסדרת רשיון העסק. העירייה בוחנת מספר חלופות למתן פתרון לנושא".