מאבק נהגי המשאיות מזעזע את הקואליציה של בני וקנין
בעיריית אשקלון זועמים על חבר מועצה מהקואליציה, שטרפד לטענתם הסכם שיסיים את הסכסוך הארוך מול נהגי המשאיות בעיר. "אותו חבר מועצה כבר מזמן סומן כאחד שמחייך כלפי חוץ אבל חורש משימות בחדרי חדרים" אומר גורם פוליטי, "מדובר בזאב בעור של כבש"

"הנהגים מנוצלים לטובת מאבק כוחות פוליטי בין שני אנשים חזקים, שאפילו לא מתעניינים בהם. חבל שהם לא הבינו את זה עד עכשיו".
יוני 2010, ושוב אנחנו חוזרים עם פרק נוסף של סאגת נהגי המשאיות מול עיריית אשקלון. הסיפור המעיק הזה, עדיין כאן איתנו, ומי יודע מתי הוא יסתיים. לטובת כל אלה שהספיקו לשכוח, הנה תקציר הפרקים הקודמים:
בעיית החנייה של משאיות באשקלון היא בעיה מוכרת וכואבת. לאורך שנים ארוכות נהגי המשאיות היו מחנים את המשאיות בתוך השכונות בעיר, מה שיצר מספר בעיות: תפיסה של מקומות חנייה, זיהום אוויר, רעש וסיכון העוברים ושבים. בנוסף, המשאיות החונות בצידי הכביש גרמו גם למספר לא מבוטל של תאונות דרכים קטלניות.
כל זה היה נכון עד לעת בה רוני מהצרי נכנס לתפקידו כראש עיריית אשקלון בשנת 2003. הוא החליט לאכוף חוק עזר עירוני האוסר חנייה בתוך העיר. למעשה הודיע מהצרי לנהגי משאיות שמעתה ואילך הם צריכים לפנות למגרשי החנייה הפרטיים. באותה העת נמתחה ביקורת קשה על מהצרי מצד נהגי המשאיות, שטענו בין השאר כי הוא מנסה לקדם את ענייניו של מקורבו, איש העסקים פיני סבח, הבעלים של מגרש חנייה למשאיות באשקלון.
מאבק הנהגים לא נשא פרי. אלה שהחנו בתוך שטחי העיר גילו דוחות מוצמדים לשמשות שלהם, ובסופו של דבר הם נאלצו להחנות את המשאיות במגרשיו של סבח. כל נהג שילם
לאחר שהבינו כי לא יוכלו להמשיך ולהחנות בתוך השכונות, ניסו נהגי המשאיות לדרוש מהעירייה שתקצה להם מקומות חנייה בשטחים החיצוניים לעיר. אבל לטענתם העירייה התעלמה מדרישתם, כדי שימשיכו לשלם במגרש החנייה של סבח.
עד כאן הפרקים הקודמים. כאשר בני וקנין נכנס לתפקידו כראש העירייה, פנו אליו הנהגים בבקשה שיעזור להם. הוא הסכים לבוא לקראתם, ומינה את ממלא מקומו שלמה כהן לנהל איתם משא ומתן מטעם העירייה. כהן, שידוע כאיש יסודי, שמע את הנהגים, נבר במסמכים מהשנים האחרונות והבין את גודל המחלוקת בין שני הצדדים.
שנה שלמה נמשכה ההידברות בין נציגי אגדות נהגי המשאיות, ובראשם מאיר סבג, לבין נציג העירייה כהן. המטרה הייתה למצוא פיתרון לפיו הנהגים לא יצטרכו להוציא בכל חודש מחדש מאות שקלים על חניה, ועדיין לא להחזיר אותם לתוך רחובות העיר. לפיכך, שלמה כהן חיפש מגרש חנייה ציבורי שבבעלות העירייה, שאותו יוכלו להקצות לטובת הנהגים.

אלא שמגרש כזה לא היה בנמצא, כיוון שיש צורך במגרש בשטח של דונמים רבים, שיוכל לספק חנייה בחינם לכ-800 משאיות ואף יותר. בסופו של דבר, לאחר חיפושים רבים, נמצא המקום המתאים, באזור התעשייה של העיר ליד מאפיית תקומה. "אנחנו מצאנו עבור הנהגים מגרש חנייה, שיאכלס מאות של משאיות" אומר כהן, "מקום שירכז את כל המשאיות, ובכך יצמצם נזקים של חנייה מפוזרת. מדובר בחניון שיהיה ציבורי ולא ייגבה תשלום בעבור חנייה בו".
נהגי המשאיות, שכאמור בכל חודש מבזבזים מאות שקלים על חנייה בתשלום, היו מאושרים למשמע הבשורה. עם זאת, כהן הבהיר לנהגים שהשטח המדובר אינו בעל תשתיות לשמש כחניון. לפיכך, את העלויות עבור יישור השטח, האספלט וגידור האזור – העירייה לא תכסה. היא תקצה להם את השטח כמו שהוא, והם יצטרכו להכשיר אותו בעצמם. לטענת כהן, גם לתנאי הזה הסכימו הנהגים.
כאשר הגיע להסכמה עם הנהגים, החליט כהן להעלות את הנושא לסדר היום בישיבת המועצה הקרובה, זו שהתקיימה ביום ראשון השבוע. אלא שבסופו של דבר, בישיבה כלל לא דנו בנושא. למה?
בגלל שהנהגים פוצצו את ההסכמות ימים ספורים לפני הישיבה. למה? זאת השאלה שלא מובנת לאף אחד מאנשי העירייה. "אני דחפתי מהר להעביר את ההצעה לאישור ישיבת המועצה" אומר כהן השבוע, "אבל אז, לפתע, חזרו בהם הנהגים מההסכם. אני הבנתי שכנראה הם קיבלו איזו עצת אחיתופל, מישהו שאמר להם שאין סיבה שהם ישלמו עבור הכשרת השטח ושעל העירייה לעשות את זה".
כהן לא ממש רוצה לדבר על זה, אבל אותה "עצת אחיתופל" שקיבלו הנהגים, הגיעה, על פי טענתם של אנשי העירייה, דווקא ממקור כלל לא צפוי: חבר מועצה. ואפילו לא אופוזיציונר לוחם, אלא חבר מטעם הקואליציה. לכהן וגם לראש העירייה בני וקנין יש השערה מבוססת למדי לגבי זהות חבר המועצה הסורר. הם לא מעוניינים לחשוף את שמו ברבים, אבל אומרים כי גילו את פרצופו האמיתי.

"מדובר בזאב בעור של כבש" אומר גורם המקורב לסיפור, "אותו חבר מועצה כבר מזמן סומן כאחד שמחייך כלפי חוץ אבל חורש משימות בחדרי חדרים. ברגע שבני גילה שמדובר בו, הוא לא ישכח את זה. כעת הוא יודע מי האיש שמחבל ומדליף. חבל שאותו חבר מועצה, שכנראה רוצה להתמודד לראשות העירייה בבחירות הבאות, מנצל את התמימות של הנהגים, ולמעשה גורם להם לנזק עצום בכל יום שעובר והם לא סוגרים את הסיכום לגבי החניון".
בעירייה טוענים שחבר המועצה שטרפד את ההסכם מול הנהגים עשה זאת ממניעים אישיים: הראשון והעיקרי – לשמור על האינטרסים של בעלי החניונים הפרטיים, השני – להיתפש בעיני הנהגים כאיש שנמצא בצד שלהם.
שלמה כהן, מטבע הדברים, התאכזב מאוד כאשר הנהגים נסוגו מהסיכום. הוא השקיע במו"מ איתם זמן רב וכאב לראות את ההשקעה הזאת יורדת לטמיון. "לא כך נוהגים" אמר השבוע באכזבה, "אני בטוח שמישהו הטעה אותם, כי אני לא יכול לחשוב על סיבה אחרת.
"אחרי כל כך הרבה זמן, נמצא סוף סוף פיתרון והם יוותרו עליו ככה? זה לא הגיוני. עם זאת, אני מאמין שהם יתעשתו כי זהו הפיתרון בטוב ביותר. אי אפשר שבני אדם יגיעו להסכמים ואז יחשבו שאפשר לסחוט יותר. זה לא מקובל. אני, בכל מקרה, עומד מאחורי ההצעה ומקווה שנוכל להביא לסיומה של הבעיה הזו".
מאיר סבג, יו"ר אגודת נהגי המשאיות באשקלון, שהיה בורג מרכזי במו"מ שנערך בין הצדדים, מכחיש כי אחד מחברי המועצה לחש על אוזנו ושכנע אותו לרדת מההסכם. "אני לא מבין מאיפה הגיעו הסיפורים האלה" אמר סבג השבוע, "קודם כל, אנחנו לא סירבנו להצעת העירייה ולא חזרנו בנו. קיבלנו הצעה שאנחנו שוקלים אותה. אין לנו שום טענות נגד העירייה. היא באה ומציעה כל מיני הצעות, ולא התנגדנו. אנחנו רק מדברים. שלמה כהן הוא בחור ישר. הוא מחפש דרך לפתור לנהגים את הבעיה".
אז למה הוא כועס? הוא טוען שהוא מצא פיתרון, ואתם נסוגתם.
"כשהם הציעו לנו את החניון, הם אמרו שההכשרה שלו תהיה עלינו. הם אמרו שהעלויות יגיעו לכ-100 אלף שקל. זה נשמע סכום נורמלי, כשהוא מתחלק בין כל הנהגים. אבל אז מהנדס נתן לנו הערכה אחרת, שזה יעלה משהו כמו מיליון שקל. אז מי אמור לממן את ההוצאה הזאת?! אנשי העירייה רוצים להפוך את זה לחניון ציבורי, שאי אפשר יהיה לגבות עליו תשלום. אז למה אני אמור לממן את זה? אולי הם רוצים שאני מכיסי אוציא מיליון שקל על חניון, שבסופו של יום כל אחד יכול לחנות בו ולעשות בו כאוות נפשו. לזה אנחנו לא מוכנים".
בעירייה שבים ומבהירים כי הם כלל לא מחויבים לממן את בניית החניון. אדרבה, אומרים שם, עצם הקצאת החניון עבור הנהגים היא לפנים משורת הדין. "מדובר כאן בחמדנות" אומר גורם בעירייה, "הרי אם הם לא ישלמו את הכסף על מגרש – שבסופו של דבר יהיה שם לשימוש לכל תקופת חייהם – הם ימשיכו לזרוק עשרות אלפי שקלים במגרשים פרטיים, כמו שהם עושים עכשיו. אז על מה ההתעקשות?".
סבג מתפתל מעצבים כאשר הוא שומע את הטיעון הזה. "מה זאת אומרת לא בחובתה של העירייה?" הוא כועס, "הרי זהו חניון ציבורי, שכל אחד יכול להשתמש בו, אז חובתו של מי אם לא שלהם? זה נראה הגיוני שנהג ישקיע מכיסו מיליון שקל על חניון הוא לרשות הרבים?".








נא להמתין לטעינת התגובות





