חיפה: זעזוע בעקבות החשדות על רומן בין תלמידה למורה
מערכת החינוך בחיפה סוערת, בעקבות חשיפת מערכת יחסים אינטימית, בה לכאורה היו מעורבות תלמידת תיכון ומורה ותיקה בעיר. המורים, ההורים ואפילו ועד ההורים העירוני תומכים בגרסת המורה. במשטרה עדיין חוקרים את הפרשה

הצוות החינוכי בבית הספר היסודי בו מלמדת המורה התקשו להאמין שהיא ניהלה מערכת יחסים עם תלמידה אותה לימדה בבית הספר היסודי. אותה התלמידה לומדת היום באחד מבתי הספר התיכוניים בחיפה.
"מדובר במורה נאמנה ומסורה לתלמידיה", אמרה חברתה לעבודה של אותה מורה, "שכל חטאה היה שהיא ביקשה לסייע לאותה נערה בלימודים".
הפרשה החלה בתחילת השבוע כשתלמידת אחד מבתי הספר התיכוניים בעיר, כיום בת 17, הגישה תלונה במשטרת זבולון כנגד המחנכת שלה בבית הספר היסודי.
לטענתה במשך מספר שנים נהגה להתראות עם המורה כשהייתה בבית הספר היסודי, וגם לאחר שעברה בית ספר המשיכו השתיים להיפגש, ואף לקיים מערכת יחסים אינטימיים, שהתנהלה בביתה של המורה המתגוררת ביישוב סמוך לחיפה.
הדיון בעניינה של המורה בת ה-50 ותלמידתה, התקיים בבית משפט השלום בקריות והתנהל בדלתיים סגורות. שופטת בית משפט השלום בקריות, טל תדמור זמיר, האריכה את מעצרה של המורה עד יום רביעי. סעיפי האישום: מעשה מגונה בקטינה מעל גיל 14 תוך ניצולה, בעילת קטינה מתחת לגיל 16 תוך ניצולה, ובעילה שלא בהסכמה.
מכיוון שעל כל הפרשה הוטל צו איסור פרסום גורף, לא היה ברור באיזו מורה מדובר, וחרושת השמועות החלה כבר בבוקר בו נעצרה המורה והובאה לדיון בעניין הארכת המעצר. המורים בחדר המורים של אחד מבתי הספר הוותיקים באחת השכונות הותיקות בעיר התכנסו, ולא ידעו כיצד להסתיר את המהלומה שהונחתה עליהם מפני התלמידים.
"זה אחד הימים הקשים ביותר שעברו עליי ועל חברותי לחדר המורים", מספרת אחת המורות. "לא ידענו כיצד לנהוג ומה לעשות מול התלמידים. השמועה פשטה לה, והיו תלמידים רבים והורים ששאלו שאלות. על פי החוק אסור היה לדבר על הפרשה, כיוון שהוטל עליה צו איסור פרסום, וכך נהגה גם המנהלת. אבל אנחנו המורות לא ידענו כיצד לנהוג, ומה עלינו להשיב לתלמידים".
אך מסתבר שלא רק המורים מרגישים פגיעה, אלא גם ההורים, שכל כך הוקירו את עבודתה של המורה עם התלמידים, שחלקם הם ילדי עולים, להם נהגה המורה לדאוג באופן מיוחד.
"מדובר במורה מסורה, שדואגת לתלמידיה כאילו היו ילדיה הפרטיים. מדובר באישה שמגדלת לבד את בתה, ולמרות הקושי הפרטי שלה דאגה תמיד לתלמידים שנקלעו למצוקות שונות. זו לא מורה שנכנסה לכיתה ללמד שיעור ובזה הסתיימה עבודתה. היא נהגה לטפל בכל התלמידים באופן אישי, ואני מקווה שהיא תוכל לעמוד בעלבון הזה ולהמשיך הלאה".
אחת המורות שידעה על הסיוע שהעניקה המורה לתלמידה במשך שנים, מאוכזבת מתוצאות אותה דאגה. "זה כאב לב גדול. כל מה שהמורה ביקשה להעניק לתלמידה זו, הוא סיוע בלימודים ויחס חם. היא האכילה אותה, טיפחה אותה וזו התודה שאנחנו מקבלות על היחס החם והרצון לעזור? זה לא פלא שמורים מרגישים מתוסכלים כשנמתחת עליהם ביקורת. אני בהחלט מסוגלת להבין את המורה שתמכה בתלמידה, ושהיה חשוב לה שתצליח. היא לימדה אותה בכתות ה' ו-ו', והמשיכה ללוות אותה כי רצתה לעזור לה. לא ייתכן שמורה שרוצה לעזור לתלמיד יחשוש מתוצאות כאלה בהמשך. אני בטוחה שמורים רבים יחששו כעת לסייע לתלמידים, פן יקרה להם מה שקרה למורה הזו".
גם ההורים של התלמידים, שילדיהם הבוגרים כבר סיימו את בית הספר, מיהרו לצאת להגנתה של המורה החשודה. "אני יכולה לספר כיצד היא עזרה לנו תמיד כשהיינו זקוקים לה. הבן שלי לא היה שורד את בית הספר לולא היא. אני מאוד מקווה שמדובר בעלילה, או לכל היותר בטעות.
"קשה לנו לשמוע שהמורה האהובה שלנו, שכל כך תמכה בנו תמיד, מעורבת בפרשה קשה כזו. אם יתברר, ואני מקווה שלא, שאכן יש בסיס לתלונה של התלמידה - זה יהיה עבור כולנו שוק גדול. נכון שהיא חיה לבד, אבל מכאן ועד לקיים יחסים עם תלמידה צעירה כל כך הדרך ארוכה.
"כל אחד יכול בחייו הפרטיים לעשות מה שהוא רוצה, ולחיות כמו שהוא בוחר לעצמו, אבל אני לא מאמינה שהיא מסוגלת הייתה לנצל את מרותה כמורה. מה גם שזה קרה כשהתלמידה כבר סיימה ללמוד בבית הספר היסודי בו מלמדת המורה", אמרה אחת האמהות, שבנה למד לפני מספר שנים אצל אותה מורה חשודה.
לצד ההגנה והתמיכה הכמעט מלאה, לה זוכה המורה מצד חברותיה לחדר המורים ומחלק מהורי התלמידים, יש מי שמותחים ביקורת על כך שנהגה להתראות עם התלמידה בביתה הפרטי. "לא נהוג להזמין תלמידים הביתה", טוענות חלק מהמורות. "מרבית המורים נותנים שיעורים פרטיים בביתם, אז מה עכשיו כולם נמצאים בסכנה?".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "משטרת ישראל עצרה מורה בחשד לקיום יחסים עם תלמידה. משרד החינוך, מחוז חיפה ומנהלת בית הספר בו מלמדת המורה, היו מיודעים באשר לתלונה שהוגשה למשטרה. מאחר ועניינה של המורה נדון עתה בבית המשפט, אנו נמתין עתה להחלטתו ונפעל בהתאם להנחיות בנדון. הנושא הועבר לממונה על המשמעת במשרד, והתלמידה מטופלת על ידי גורמים חינוכיים טיפוליים בבית ספרה. לאחר קבלת תוצאות החקירה של משטרת ישראל - יפעלו בית הספר והגורמים הנוגעים בדבר בהתאם, גם בכל הנוגע לפעילות החינוכית בקרב התלמידים".
מעיריית חיפה נמסר בתגובה, כי התלמידה המתלוננת מטופלת על ידי גורמים בשירותי הרווחה של העירייה, וכי פסיכולוג מומחה לתחום מטפל בה כעת.

גורם בכיר במשרד החינוך אמר לזמן חיפה, כי בכך שנהגה להזמין את התלמידה לביתה: "חצתה המורה קווים אדומים. גם אם יתברר שהאשמות נגדה מופרכים, היא לא הייתה אמורה לקבל את התלמידה בביתה הפרטי. ברגע שהיא הכניסה אותה לביתה ולא טיפלה בה במסגרת הבית ספרית, היא יצרה פתח שאינו מקובל במערכת יחסים שבין מורים לתלמידים. לא יתכן שמורים יאפשרו לתלמידים להיכנס לביתם הפרטי. זהו גבול דק שאסור לחצות אותו.
"מורה לא יכניס תלמיד לביתו, גם אם כוונותיו טהורות לחלוטין. אם היא רצתה לסייע לתלמידה - היה עליה לקבל אותה בבית הספר, גם אם הדבר הצריך ממנה להישאר עד השעות המאוחרות של הערב בבית הספר. זו הייתה טעות חמורה של המורה, וכעת חובת ההוכחה מוטלת עליה, מה גם שמדובר במערכת שנמשכה שנים ארוכות, בהן מדובר בילדה קטינה".
למרות שוועד ההורים היישובי אמור לספק הגנה וייצוג לתלמידים בפני הגורמים השונים, כולל הבית ספריים, יצאה השבוע יו"ר וועד ההורים היישובי, סיגל ציוני, להגנת המורה. "לא ייתכן שמורה שרוצה להגיש סיוע לתלמידיו - יואשם מייד בדברים", אמרה ציוני.
עם זאת היא סייגה את בדבריה בכך ש: "חובתנו כנציגי הורים לספק מוגנות לתלמידים, ללא פשרות. מצד שני לא הייתי רוצה שיצאו לציד מכשפות, לפני בירור המקרה לעומקו על ידי הרשויות. כהורים אנחנו חייבים לדאוג שתהיה תחושה לתלמידים של מוגנות מלאה לילדים, בכל מוסדות מערכת החינוך על כל היבטיה. יחד עם זאת אני מציעה עד שלא יתבהרו כל פרטי המקרה, לא לקפוץ למסקנות ולאפשר לגורמים המטפלים בנושא לנהל את החקירה עד לקבלת התוצאות.
"לא היינו רוצים שהדבר יגרום למצב שמורים יחששו לטפח יחסים קרובים ודאגה לתלמידים, מחשש שהדברים יתפרשו בצורה שונה מזו שהם קיוו לה. אני כן מצפה שמורים יהיו מעורבים בחיי תלמידיהם, ויקיימו יחסים של קשרים רציפים גם בשעות אחר הצהריים, מבלי שהדבר יתפרש כאסור. הגיע הזמן שציד המכשפות נגד גורמי הוראה יפסק, מכיוון שהוא אינו תורם לכבוד המורה אותו התלמידים צריכים להבין. אני מקווה למערכת יחסים שפויה בין מורים לתלמידים, ואני מציעה שניתן לגורמים המוסמכים לסיים בדיקתם בפרשה זו".
ראש משרד החקירות והמודיעין בתחנת משטרת זבולון, רפ"ק גדי חטב, אמר בעקבות הדיון כי המשטרה תעבוד במלוא המרץ במהלך המעצר בכדי לקדם את החקירה: "בשלב זה מדובר במילה מול מילה. נחקור את שתי הגרסאות במטרה להגיע לחקר האמת". ביום שלישי הוזמנה התלמידה לחקירה נוספת אצל קצין הנוער במשטרת זבולון.
השנה כבר הוגשו שתי תלונות קודמות מצד תלמידים נגד אנשי חינוך. האחת נגד מורה מאחד מבתי הספר התיכוניים בעיר, על ידי תלמידה איתה ניהל התכתבות באינטרנט. תלונה שנייה שהוגשה על ידי הורים של ילדים מגן בשכונת יוקרה על הכרמל, כלפי גננת שלטענתם ביקשה מהילדים שיעסו את גבה. במקרה של הגננת התברר בבדיקה, כי לא מדובר בניצול מיני של קטינים.
עו"ד רונן חליוה המייצג את המורה, מסר: "לדברי מרשתי מדובר בעלילה, ובטענות שאין להן כל אחיזה במציאות, ושנעשו מתוך מניעים ברורים לפגוע במרשתי, וזאת רק בשל כך שהודיע למתלוננת כי אין לה אפשרות להמשיך ולסייע לה כבעבר, מטעמיה האישיים והפרטיים.
מעצרה של מרשתי, אינו מתחייב המציאות, ובדיקה מעמיקה מקצועית והוגנת, יכלה למנוע את הארכת מעצרה שכן הנזק שנגרם לה, הן מבחינה נפשית והן לשמה הטוב, הינו בלתי הפיך. צר לגלות בכל פעם מחדש על הקלות הבלתי נסבלת שבה ניתן לעצור אדם, רק בשל תלונה כזו או אחרת, וזאת מבלי לבצע בדיקה מעמיקה ורצינית, לפני נקיטת אמצעים כה דרקונים".
מה מצבה של המורה?
"מצבה הנפשי קשה מאוד, מהיום שנעצרה לעיני בתה הקטינה בת ה-11 לא ניתנה לה האפשרות ליצור עימה קשר, וגם לא להחליף בגדים מאז יום מעצרה. מרשתי משתפת פעולה עם החוקרים, ואף ביקשה להיבדק במכונת אמת ולערוך אימות בינה לבין המתלוננת".