אשדוד: הדייגים יוצאים לקרב נגד הנמל
לדייגים באשדוד נמאס: מצבם גרוע מתמיד והאצבע המאשימה מופנית בעיקר להנהלת הנמל. "יש כאן עברות ופעולות בלתי חוקיות של נמל אשדוד כלפי ציבור קטן ודומם, שמדינת ישראל הרסה את מקור פרנסתו", טוענים נציגי הדייגים

כבר תקופה ארוכה שדייגי אשדוד טוענים שהם סובלים מהתעמרות של החברה. לדבריהם, הנוכחות שלהם ברציף מפריעה לחברה, ולכן זו בוחרת במגוון דרכים לנסות להתיש אותם ולגרום לעזיבתם. לאחר שבשנים קודמות פעלו בתחומי הנמל למעלה מ-56 סירות דייג, כיום נותרו בו 36 סירות בלבד, וכעת הדייגים מבקשים לנסות להסדיר את עבודתם השוטפת. כצעד ראשון הם החליטו באחרונה להקים וועד עובדים מסודר שייצג את האינטרסים שלהם מול נמל אשדוד ומול שאר הגופים הרלוונטיים.
"רק לאחרונה הגענו למסקנה חד משמעית כי ההזנחה והעוול שנגרם לציבור הדייגים באשדוד לא יגיע לפיתרון מאליו", אומרים חברי הוועד חיים חג'ג', משה וענונו ורוברט קנדיוטי. "זו הסיבה שהרמנו את הכפפה וכצעד מקדים שיגרנו מכתב להנהלת הנמל עם דרישותינו. יש כאן עברות ופעולות בלתי חוקיות של נמל אשדוד כלפי ציבור קטן ודומם, שמדינת ישראל הרסה את מקור פרנסתו.
"לדייגים יש את האפשרות להשבית את הנמל בדיוק כמו עובדי הנמל, אבל אנחנו לא מעוניינים להגיע למצב הזה. נמל אשדוד מנסה לדכא את הדייגים כדי להעיף אותם מהנמל. אנחנו מרגישים שפשוט ממררים לנו את החיים".
במכתב שנשלח על ידי חברי הוועד לפני כשבוע להנהלת הנמל ולמחלקה המשפטית שלה, הם פירטו על מצב הדגה הקשה במדינה שנגרם לטענתם, כתוצאה מסדרת מחדלים של ממשלות ישראל.
"מדינת ישראל הרסה את מקור פרנסתם של עשרות דייגים בארץ, שנקלעו לחובות והפסדים עצומים וללא שום יכולת לשנות את המצב הזה", הם אומרים. "בנוסף להרס מקור פרנסת הדייגים, ישנה רשימה ארוכה של עוולות שהדעת לא סובלת".
אחת הבעיות המרכזיות שאיתה מתמודדים הדייגים היא הקפאת רישיונות ועגינה. "בדרך בריונית, שרירותית ובלתי חוקית, נמל אשדוד מאיים באי חידוש רישיון עגינה לדייגים פעילים למעלה מ-20 שנים", הם קובלים במכתבם. "הם מנמקים את זה בכך שהסירה באספנה, וזאת אחרי שדייגים שילמו כל השנים את תשלומי העגינה. בל נשכח שהיציאה לדייג ברוב הפעמים מותירה הפסד וחוסר כדאיות".
הדייגים בנמל אשדוד מחויבים בתשלום כניסה לעצמם ולמכוניותיהם. "האם יעלה על הדעת שעובדים ישלמו עבור כניסה למקום עבודתם?", תוהים חברי הוועד. "כל הדייגים
חברי וועד הדייגים מלינים על כך שחברת נמל אשדוד מחלקת את צריכת החשמל של כל רציף הדיג לכלל הדייגים באופן שווה, על אף העובדה שישנם דייגים בעלי צריכת חשמל גבוהה יותר, בעוד שישנם אחרים שלא צורכים כלל חשמל.
הדייגים סיפרו השבוע כי הובטח להם על ידי אגף הדייג במשרד החקלאות כי ייבנו מחסנים לכלל הדייגים ויוסדר הרציף. "אגף הדייג התחייב לא אחת כי יוסדרו מחסנים במקום אלו הקיימים שהם לא בטיחותיים ומהווים מפגע בטיחותי ותברואתי גם יחד", הם מוסיפים.
עוד הם טוענים כי גובה התשלום עבור עגינה בנמל הסתכם לפני עשר שנים ב-180 שקלים בלבד בחודש, וכיום התשלום עומד על 2,400 שקלים. "בעבר הרחוק יותר הדייגים לא שילמו עגינה כלל. בכנס של הדייגים עם מנהלי הנמל, התבקשנו לתשלום עגינה סמלי וקטן ביותר, אולם מאז נמל אשדוד מעלה את החיובים משנה לשנה".
נציגי הדייגים מתכוונים לנסות לקיים עם ההנהלה פגישה ולשטוח בפניה את כלל מצוקותיהם. כרגע הם חושבים על הידברות, אולם אם ייתקלו בחומה בצורה, הם יעברו לשלב השני – החרפת צעדים שיכללו הפגנות והשבתות.
"המסקנה החד משמעית של כלל הדייגים, היא שנמל אשדוד לא מעוניין בהימצאותנו, ולכן הם מכבידים ומוסיפים גזרות חדשות מידי שנה, מתוך כוונה לדכא אותנו ולהוציא אותם מרציף הדייג. לאור העובדה כי ענף הדייג נמצא בקריסה, ציבור הדייגים יפעל כגוף אחד ככל יכולתו על מנת למנוע ולסכל מהנמל את כוונותיו כלפינו. אנו תקווה כי נמל אשדוד ואגף הדייג יפעלו לתיקון העוולות, וכן לשיפור מצבם של הדייגים מתוך רצון והבנה", הם סיכמו את מכתבם.
דובר חברת נמל אשדוד, מאיר בן-שימול: מסר בתגובה "נמל אשדוד הינו נמל תפעולי-מסחרי ואינו מהווה בהגדרתו נמל דיג. עם זאת, חברת נמל אשדוד בע"מ פועלת מול הדייגים הפועלים בשטח הנמל בהתאם לכל דין ובשיתוף פעולה מלא עם אגף הדיג במשרד החקלאות ועם יתר הגורמים הרלוונטיים בעניין זה".
תגובת משרד החקלאות לא התקבלה