ארץ קטנה עם שפם: תנועת השפמים העולמית מגיעה להרצליה
תנועת מובמבר, שכבר חמש שנים מגייסת מיליונים ברחבי העולם למען חקר סרטן הערמונית באמצעות גידול שפמים, הגיעה גם למרכז הבינתחומי. סטודנט שעלה מאוסטרליה הצליח לשכנע 15 מחבריו למכללה לגדל שפמים, ולגייס באמצעותם תרומות לעמותת על"ם. "עד כה השפם שלי גייס 1,200 שקל", הוא מתגאה
אנשים, או ליתר דיוק גברים, מממקומות שונים בגלובוס, מגדלים בו זמנית את שפמיהם, בעוד שאחרים תורמים כסף כדי לתמוך במהלך. הכספים נאספים ומוקדשים בסופו של החודש למטרות צדקה. השנה הגיעה היוזמה לישראל לראשונה, באמצעותם של סטודנטים מהמרכז הבינתחומי בהרצליה.

את הרעיון של מובמבר הגו בשנת 2003 כמה בחורים מאוסטרליה שישבו יחד לשתות בירה בפאב במלבורן והתבדחו על אופנת שנות ה-80. תוך כדי שיחה, החליטו הבחורים כי הגיע הזמן להחזיר את אופנת השפמים. במטרה להצדיק את מראם המשופם, הם השתמשו בכך כדי לגייס כסף עבור מחקר סרטן הערמונית. הם לא חלמו כי הקמפיין הקטן והשעיר שלהם יהפוך חיש מהר לתנועה עולמית.
עד כמה שהעניין אולי נשמע טיפשי, טיפשיות היא שם
בארצות הברית ובאוסטרליה הקמפיין התמקד כאמור בעיקר בהעלאת המודעות בקרב גברים לסרטן בלוטת הערמונית ולמחקרים בנושא, אך כל מדינה רשאית לבחור לעצמה נושא חברתי כזה או אחר שלמענו מגדלים המשתתפים את שפמם.
אז איך כל העסק הזה עובד? משתתף בעמותת מובמבר יתחיל את חודש נובמבר כשהוא חלק פנים, ויגדל שפם לאורך החודש, תוך קבלת תמיכה מחברים ומשפחה באמצעות תרומות. יתרה מזאת, המראה החדש שלו יפתח לו דלתות לדבר על האופן בו סרטן משפיע על גברים, תוך הפיכת השפם עצמו לסמל, כפי שנעשה בעבר עם הסרט הוורוד שהפך לסמל הרשמי של המאבק בסרטן השד.

במהלך החודש כולו מגדלים את השפם, משקים ומטפחים אותו כדי שיצמח עד כמה שניתן. לכל מגדל שפם ישנו עמוד אישי ברשת האינטרנט בו הוא רשאי לכתוב את חוויותיו ואף לפרסם תמונות המנציחות ומתעדות את קצב הגידול ואת מצב השפם. לכל אחד קיים גם מספר חשבון אישי, אליו ניתן לשלוח תרומות כספיות, איש לפי יכולתו, רצונו והתלהבותו מהפרויקט. בסוף החודש התרומות נאספות מכלל המגדלים ונתרמות למטרה עליה הוחלט.
השיא של חגיגת מובמבר מתרחש במסיבת גאלה ענקית שמתקיימת בערים מרכזיות בעולם, שם ה"אחים" עטורי השפם מתלבשים בצורה דומה ובהשראת דמויות כמו תום סלק וגנדי ומתחרים ביניהם על התואר: הגבר של מובמבר. בעוד שגידול שפם הוא באחריות הגברים, גם לנשים חלק בפעילות. הן מגייסות אנשים, עוזרות להגדיל את הקרנות ומשתתפות במסיבה.
בשנתו השישית, מקיפה תנועת המובמבר את הגלובוס, ובעלת נציגות כמעט בכל יבשות העולם. בין הארצות המשתתפות נמצאות פינלנד, אירלנד, אנגליה, צ'כיה, ספרד, דרום אפריקה, אוסטרליה, ניו-זילנד, ארצות הברית, קנדה וכעת גם בישראל.
נכון ל-2009, גייסה מובמבר כ-47 מיליון דולר סביב העולם והפכה לאירוע הצדקה הגדול ביותר בעולם עבור גברים, והגבירה את המודעות לנושא בריאות הגברים. מובמבר אף הצליחה להטביע את חותמה על מוצרים שונים. את לוגו התנועה ניתן למצוא כיום למטרות תרומה על טישרטים של קוויק-סילבר, בקבוקי מים, בקבוקי קטשופ היינץ ואפילו סכיני גילוח לגברים מתוצרת טיטניום. רכישת המוצרים עליהם מוטבעת חותמת התנועה תוביל לכך שסכום מסוים מהקנייה יועבר למטרות תרומה.
כאמור, גם בישראל ישנם כמה אמיצים שתורמים את השטח העדין שמתחת לאפם ומאמצים את היוזמה: במרכז הבינתחומי החליטו מספר סטודנטים להצטרף לשיגעון העולמי, לגדל את שפמיהם ולנסות לאסוף מה שיותר כסף. את התרומות הם מעוניינים להעביר בסוף החודש דווקא לעמותת על"ם אשר מסייעת לנוער במצבי סיכון ומצוקה.

אדם ואן הירדן, סטודנט שנה ראשונה לפסיכולוגיה בבינתחומי, היה זה שהחליט להרים את הכפפה וביחד עם אגודת הסטודנטים של המרכז נפתחה גם בישראל יוזמת מובמבר. ואן הירדן, אשר עלה לישראל מאוסטרליה, עשה עלייה והביא איתו את הרעיון.
"כל העניין הזה התחיל באוסטרליה ובגלל שאני אוסטרלי זה לא יצא לי מהראש", מספר ואן הירדן, "שם זה רץ כבר חמש שנים וכולם ברחוב מכירים את זה". ואן הירדן תלה פוסטרים ברחבי הבינתחומי, פרסם את העניין באינטרנט והחל להפיץ את בשורת המובמבר בישראל. "רציתי לעשות את זה באוניברסיטה כאן, החלטתי על על"ם בגלל שלבינתחומי יש כמה שיתופי פעולה עם העמותה הזו", הוא מסביר.
היוזמה מסתבר, תפסה לא רע את הבינתחומי. "הרבה אנשים הרימו גבה כאשר הם שמעו על התחרות וזה הצחיק אותם", מספר ואן הירדן, "אבל ככל שעבר הזמן זה הפך גם לכיף, זו דרך טובה לתרום ולא סתם מבקשים מאנשים אלא דרך צחוק והומור. בינתיים דף הספונסרים שלי מתמלא, ועד כה השפם שלי הצליח לגייס למעלה מ-1,200 שקל.
"התחרות הולכת ותופסת תאוצה וכרגע יש לנו כבר 15 מגדלי שפמים שכולם סטודנטים. אנו מקווים לאסוף סכום כסף מכובד שיצליח להעניק לבני נוער הנמצאים בסיכון בגדים חמים לחורף. אם אצליח בכך אני מבטיח שאמשיך ואגדל את השפם במשך כל השנה".
לוואן הירדן היתה מטרה נוספת חשובה ומעניינת לא פחות מהתרומה לארגון על"ם: "היה לי חשוב להראות לאנשים שהדברים האסתטיים והחיצוניים הם לא תמיד הכי חשובים, ומי שיכול לראות את המטרה שמעבר, בשבילו החיצוני הופך להיות פחות חשוב".
כאמור, גם בנות המין השני מוזמנות להצטרף ולתמוך במאבק, אם לא באמצעות גידול שפמים, אז על ידי תרומה כספית או תמיכה מוראלית בגברים שעוטים על עצמם זיפים חדשים בכל יום.
גם בשביל בנג'י קפלן, סטודנט נוסף שהצטרף לציבור מגדלי השפמים, ההשתתפות מעניינת, מקורית ובעיקר משעשעת: "אני במקור מקנדה, אבל הכרתי את זה רק פה. שבוע לפני תחילת חודש נובמבר שמעתי על זה והחלטתי להצטרף. בוא נאמר שאם זה לא היה למטרות צדקה, לא הייתי עושה זאת".

קפלן מעדיף את זה על פני הדרך הקונבנציונאלית של איסוף תרומות וכספים: "אפשר כמובן תמיד להסתובב ולבקש כסף אבל היוזמה הזו מושכת תשומת לב כי זה מצחיק, התגובה הראשונית של אנשים זה תדהמה, אחר כך צחוק וגיחוך, ואז הם תורמים כסף. עכשיו הגענו למצב שאנשים גם פונים אלינו ורוצים לתרום ולהצטרף, כל אחד תורם כמה שהוא רוצה והכספים נאספים".
אז נכון שמיליוני שקלים לא ייאספו מכך ומקסימום יצליחו החבר'ה לגרד כמה אלפי שקלים למטרות טובות, אך באוניברסיטאות שונות בעולם מתארים חוויות של אחווה גברית יוצאת דופן אשר נרקמה בין הגברים בעקבות היוזמה, וגם בבינתחומי מדברים על קירוב לבבות ותרומה להיכרות ההדדית של הסטודנטים החדשים.
באגודת הסטודנטים של הבינתחומי אוהבים יוזמות ובמיוחד כאלה שצובעות את הקמפוס בצבעים עליזים ומבדחים כגון זו. "מדובר ביוזמה שבאה מהסטודנטים ויצאה לפועל בזכות האמביציה, הנכונות והרצינות שלהם", אומר עמרי אריאב, רכז יוזמות הסטודנטים באגודה.
אריאב לא נבהל מרעיונות מוטרפים או בשפתו הדיפלומטית - "מיוחדים": "אני מזמין כל סטודנט שיש לו רעיונות מיוחדים לבוא לאגודה ולהגשים את חלומו", הוא מציע, "הדלת פתוחה בפני הסטודנטים ואנחנו נסייע להוציא לפועל מיזמים שיש בהם תרומה לקהילה, בין אם הם כרוכים בגידול שפמים או בכל דבר אחר. השמיים הם הגבול מבחינתנו".