ת"א: העירייה תעניק הטבה בשווי מיליוני שקלים לאלפרד אקירוב
המיליונר אלפרד אקירוב מבקש להוסיף מגדל בן 12 קומות על הגג של "בית אסיה". על פי התכניות, היה אמור אקירוב לשלם "כופר חניה" לעירייה מכיוון שאין באפשרותו להסדיר כ-350 מקומות חניה נוספים עבור תוספת הבנייה. עם זאת נראה שהוא לא יצטרך לשלם

הסבר: במרבית המקרים נדרש יזם הבונה בניין חדש או משדרג בניין קיים להסדיר מספר מסוים של מקומות חניה עבור באי הבניין, על פי תקן בהיתר הבנייה שקיבל מהעירייה.
כופר חניה הוא תשלום שהיזם אמור להעביר לעירייה אם בשל תנאי השטח באזור שהוא בונה בו אין לו אפשרות להקים חניה מוסדרת לבאי הבניין. במקרה של איש העסקים אקירוב ובית אסיה, מדובר בהמלצה להטבה כספית המוערכת במיליונים רבים של שקלים.
חברת "אלרוב", שבשליטת אקירוב, רכשה בשנה שעברה תמורת 220 מיליון שקלים את המבנה בן שבע הקומות בעל הצורה הגלית והפוסט-מודרניסטית הייחודית הניצב בפינת הרחובות שאול המלך ויצמן-דפנה, מול בתי המשפט. בבניין שהוקם בשנת 1979 שוכנות כיום כמה שגרירויות, ובהן של שוודיה ואיטליה, מכון גתה ומשרד עורכי הדין הגדול בארץ "הרצוג-פוקס-נאמן", החולש על שתי קומות וחצי של המבנה.
בתוספת הבנייה בדמות המגדל בן 12 הקומות שאקירוב מתכנן הוא אמור להסדיר כ-350 מקומות חניה נוספים. הבעיה היא שאין באזור הצפוף הזה כל אפשרות להסדיר חניה נוספת בשלב זה, ולכן היה אמור אקירוב להמיר את תקן החניה בתשלום כופר חניה לעירייה. הצוות המקצועי של הוועדה המקומית, שבראשו עומד מהנדס העיר חזי ברקוביץ', המליץ מסיבות
בשבוע שעבר דנה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בבקשתו של אקירוב להוסיף קומות לבית אסיה, והחליטה לשוב ולדון בתוספת המגדל לאחר הצגה של חלופות בנייה. בוועדה הסבירו את ההחלטה בכך שהם רוצים לראות קודם לכן את הסקיצות של האדריכל המקורי של בית אסיה מרדכי בן-חורין, שעובד כעת על תכנון תוספת הבנייה.
"המלצת הצוות המקצועי להעניק לאקירוב פטור גורף מוטעית ותמוהה", טוען חבר הוועדה ומועצת העירייה אהרון מדואל (עיר לכולנו), שהיה בין המתנגדים להמלצה על הפטור, "בעוד שבפרויקטים דומים של בנייה במקומות אחרים בעיר, ובייחוד בשכונות מצוקה, העירייה עומדת על קוצו של יוד בעניין כופר החניה".
אז מה אתה מציע?
"אני חושב שצריך להקים צוות מקצועי עירוני שיפעל לשינוי החקיקה, ולכן במקום שנדרש כופר חניה יונהג היטל חניה שיממן את פיתוח התחבורה הציבורית בעיר. מלבד זה, כלל לא ברורה נחיצותו של מגדל משרדים באזור שבית אסיה ממוקם בו, שהרי גם כך האזור רווי בנייני משרדים וסובל ממצוקות קשות של תחבורה וחניה.
"עוד לא ברורה לי התנהגותו של האדריכל בן חורין, שהרי הקמת מגדל מעל בית אסיה תבטל את ייחודו הארכיטקטוני של המבנה, שלדברי בן חורין הוכר כאחד הבניינים היפים ביותר שנבנו במאה העשרים ברחבי העולם. תמוהה העובדה שבן חורין נותן יד לתכנית שתבטל את ייחודו של המבנה".
האדריכל בן חורין אינו מבין על מה המהומה: "בכל השנים שעברו מאז הקמת הבניין פנו אליי מדי פעם יזמים שונים וביקשו להוסיף קומות לבניין. התנגדתי לבקשות משום שהבניין הפך לאייקון, ואני יודע שהרבה צעירים הלכו ללמוד אדריכלות בהשראת הבניין. לפני כמה שנים בא אליי יזם אנגלי ואמר שהוא מאוהב בבניין ורוצה להשביח אותו. כשהתעמקתי בכך ראיתי שאני יכול להוסיף מגדלון קטן בצד האחורי, בלי לפגוע בצורתו המקורית של המבנה ".
מה עם המבנים שמסביב?
"במחשבה שנייה ראיתי שהתוספת הזו יכולה אפילו להשביח את הבניין ואת הכיכר של בית אמריקה, בית אירופה ובית IBM הסמוכים. הכיכר הזו הורמה ושובשה ברבות השנים, והבניינים לידה לא נבנו לפי התכנית המקורית. התוצאה הייתה שבית אסיה הפך ללא מובן.

"המגדלון המתוכנן גם יחזיר, לדעתי המקצועית, את הכיכר למתכונת האחרת והמשובחת יותר שלה. אני רואה בזה עשיית משהו טוב למען הציבור מכיוון שהיום לא'מרגישים' את הכיכר הזו.
לבסוף מכר היזם האנגלי את הבניין בכסף רב לאקירוב, שלדעתי ייטיב עם העיר. בוועדה המקומית צריכים לברך אותנו על היוזמה כי בכך אנו מצילים את הבניין וגם את הכיכר".
מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "הנושא יעלה לדיון נוסף בוועדה המקומית, ובו יוצגו חלופות אדריכליות נוספות, ואז גם יידון נושא תקן החניה".
רון גלר, מנכ"ל חברת "אלרוב נדל"ן ומלונאות", מסר בתגובה: "אין כלל עניין של כופר חניה, יש תקן חניה בעיר שדוגל בצמצום כניסת הרכבים לעיר. תקן החניה החדש מתייחס לפחות חניות ולוקח בחשבון גם את התחבורה הציבורית שקיימת באזור. בוועדת התכנון והבנייה התאימו את התכנית הקיימת ותכנון הבנייה לתקן החניה העדכני בעיר תל אביב ".