סוף הסיוט של תושבי אשדוד? כל נתיבי מחלף עד הלום נפתחים לתנועה
ארבע שנים לאחר התחלת המאבק הציבורי באשדוד להקמת מחלף "עד הלום" מתקרב היום בו ייפתחו כל נתיבי המחלף לתנועה. מוביל המאבק, אבי הלוי: "באמצעות לחץ ציבורי ניתן לקדם פרויקטים"

מי חשב בשנת 2005, בתחילת המאבק הציבורי, שבתוך ארבע שנים ייפתח מחלף ענק ביציאה הדרומית של אשדוד.
"סיום בניית מחלף 'עד הלום' ופתיחתו תהיה יום היסטורי בתולדות העיר אשדוד", אמר השבוע אבי הלוי, פעיל ציבור מקומי מראשי מובילי המאבק.
הסבל והתלאות בהמתנות ארוכות ועצבניות בפקקים שסופם בלתי נראה לעין שהיו מנת חלקם של כל החולפים בצומת הכניסה הדרומית בשנים האחרונות עומדים להגיע לקיצם. בהודעה רשמית שנמסרה על ידי מע"צ להלוי, ב-25 במאי ייפתחו כל הגשרים והנתיבים של מחלף "עד הלום" ובכך ייפתח לתנועה כל המחלף הדרומי.
כל מי שעובר בימים אלה ביציאה הדרומית לא יכול שלא להתרשם מהמאמצים הקדחתניים לעמוד בלוח הזמנים לפתיחת המחלף הכוללים תנועה ערה של דחפורים, סוללים, עגורנים, מהדקים, בנאים, ברזלנים, עובדי חשמל, גננים ועוד העובדים במרץ.
כזכור, ב-22 באוקטובר 2008 נפתח חלקו הראשון של מחלף "עד הלום", שכלל גשר עילי ליוצאים ולנכנסים מאשדוד, שהיווה הפרדה מפלסית. כעת ייפתחו גשרים נוספים שיאפשרו יציאה מאשדוד לאשקלון וכן כניסה לאשדוד לבאים מתל אביב ללא מפגש עם רמזור.
תוכנית מחלף "עד הלום" נחשבת לאחת התוכניות המורכבות בארץ ועלות הקמתו של המחלף, כולל שדרוג כביש מספר 4 בקטע שבין גן יבנה לשדה עוזיה, הסדרת צומת גן יבנה, צומת אזור התעשייה "עד הלום" – נאמדת בכ-350 מיליון שקל.
הסיפור התחיל לפני למעלה מעשור מתוך מצוקה גדולה של נהגים שהובילה לאין ספור הבטחות מצדם של נבחרי ציבור שלא מומשו והסתיים במאבק ציבורי נחוש ועיקש.
בתחילת שנות ה-90, בעקבות העלייה מחבר העמים וגידולה המהיר של אשדוד, נבנו מספר רובעים בדרומה של העיר, מה שהביא להגברת השימוש ביציאה הדרומית, שהפכה לפעילה יותר ולמועדפת על רבים מהתושבים.
מגמה זו הלכה והתגברה עם השנים ועם הקמת רובע הסיטי, רובע י"ב והשלמת רובע ט"ו. פתיחת תחנת הרכבת החדשה בשנת 2003, השימוש ההולך וגובר ברכבת והגברת תדירותה, רק הוסיפו לחץ על התנועה בעקבות המחסומים שיורדים בשעות העומס ועוצרים את התנועה.
בשנת 2000, בזמן כהונתו של חבר הכנסת לשעבר, אפרים סנה כשר התחבורה וכחלק מהתמודדות עם עומסי התנועה, הוכפלו הנתיבים בשדרות מנחם בגין (מול רובע ט') והפתרון שהוצע על ידי בכירים בעיריית אשדוד בנוגע לצומת "עד הלום" היה הקמת המחלף.
במהלך השנים האחרונות לא אחת
במהלך השנים האחרונות פוזרו אינספור הבטחות סביב הקמת המחלף כאמור. כל שרי התחבורה מהמפלגות השונות שביקרו בעיר, שמעו על המצוקה, רשמו בפנקסים והבטיחו לפעול ולטפל בעניין. "לאחר הביקורים הממלכתיים, השרים שכחו את הבטחותיהם כאילו לא היו בעיר", נזכר השבוע גורם בעיריית אשדוד.
בשנת 2003 חנך ראש הממשלה דאז, אריאל שרון את תחנת הרכבת בכניסה הדרומית לאשדוד והבטיח כי בתקציב לשנת 2004 תחל בניית מחלף "עד הלום".
בדצמבר 2004, לאחר התערבותו של שר התחבורה דאז, אביגדור ליברמן, אישרה הוועדה לתשתיות לאומיות את תוכנית בניית המחלף בכניסה הדרומית, אך מע"צ השיבה כי לא תקצה כספים לביצוע הפרויקט. ראש העירייה לשעבר, צבי צילקר, נשאל בזמנו מדוע אינו יוזם מחאה ציבורית והשיב כי הוא "מברך על כל פעולה שינקטו התושבים לקידום פתרונות יעילים בנושא זה".
את המאבק להקמת מחלף "עד הלום" הוביל הלוי, שבעקבות כתבה שפורסמה בדצמבר 2004 – החליט להרים את הכפפה וליזום מאבק ציבורי. את המאבק הוביל הלוי בנחישות ובעקביות למרות הבעת הספקנות מצד העירייה.
בתחילת המאבק החתים הלוי כ-5,000 תושבים על עצומה בנושא. בשלב הבא הוא פנה לעשרות נבחרי ציבור, ביניהם שרים וחברי כנסת. במהלך מספר חודשים שלח הלוי עשרות מכתבים לראש הממשלה שרון, שרי התחבורה, האוצר והפנים, וכן למנכ"ל מע"צ ולכל חברי ועדת הכספים אשר התבקשו להתערב בעניין באופן אישי במטרה לזרז את הקמת המחלף.
במהלך המאבק לא הסתיר הלוי את כעסו על שרים שהבטיחו שהמחלף הדרומי יקום בקרוב, בעוד שתוכניות המחלף אפילו לא הוכנו. "איך יכולים להבטיח הקמת המחלף ללא התוכניות?", תהה הלוי והוסיף, "זה חוסר אחריות". הלוי, שגילה כי כלל לא היו קיימות תוכניות, עדכן את שר התחבורה דאז, מאיר שיטרית בנושא ובניגוד לשרי תחבורה שהבטיחו הבטחות שווא, השר שיטרית פעל וקידם את הנושא.
בסופו של דבר, בעקבות המאבק הציבורי, הודיעה מע"צ בחודש יוני 2005 כי תחל בתכנון המפורט של המחלף ובחודש ספטמבר 2006 יצא הפרויקט לדרך עם הודעתה של החברה הלאומית לדרכים לחברת "גילי ויואל עזריה" על זכייתה במכרז לקידום זמינות הפרויקט כחלק מביצועו. בחודש דצמבר 2006 הודיעה מע"צ לחברת "שפיר הנדסה" על זכייתה בביצוע עבודות סלילה וגישור של מחלף "עד הלום".
הלוי: "מלווה אותי הרגשה מצוינת. אני מאמין כי אין תושב באשדוד שלא שמח לשמוע על הבשורה בנוגע לסיום עבודות הקמת המחלף ופתיחת כל הגשרים והנתיבים לתנועה, תוך מספר ימים ספורים. סיום בנייתו של מחלף עד הלום ופתיחתו תהיה יום היסטורי בתולדות העיר אשדוד.
"בהזדמנות זו ברצוני להודות לאלפי התושבים שתמכו במאבק הציבורי, לשר אביגדור ליברמן שדאג להכליל את הפרויקט כפרויקט תשתית לאומי, בעת שכיהן כשר התחבורה, לח"כ לשעבר דני בן לולו, שנאבק על הנושא בוועדת הכספים ובמיוחד לח"כ מאיר שיטרית שבעת כהונתו כשר התחבורה, עמד בהבטחתו וקידם את הפרויקט בצורה מעשית ודאג לתקצוב.
"הלחץ המאסיבי, הנחוש והעקבי שהופעל על שרים, חברי כנסת ומע"צ, שכלל התכתבות ענפה מלווה בעצומות של תושבי אשדוד שהוחתמה בשיתוף יו"ר ועד רובע י"ב, דוד פינגל – מוכיח כי באמצעות לחץ ציבורי נחוש, עקבי וצודק ניתן לקדם פרויקטים רבים לרווחת התושבים, השמיים הם הגבול והמאמץ כדאי".