שערוריות המאה: בביצה הספרותית

איך השפיע מאמרו של נתן זך "הרהורים על שירת אלתרמן" על השירה העברית, איך ניצלו חייהם של השניים בערב הלום אלכוהול ולמה ויתרה ברוריה אבידן על מעמדה כאשת המשורר

כתבי מעריב | 3/4/2009 7:15 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
אלכסנדר פן מתאהב // 1932

היא אותו אהבה, הוא את בית המרזח. היא, מלכת הבמה העברית. הוא גבה קומה, שפתיים חושניות, עוטה מעיל עור ונועל מגפיים שחורים תואמים. אה, ועוד משהו. היא חצתה כבר מזמן את גיל 40, הוא אז משורר מתחיל. אלכסנדר פן הכיר את חנה רובינא כאשר ביקרה בדירת חברתה הטובה פאני לוביץ', שעימה ניהל הפואט גדל הממדים רומן אהבים (לאחר שחילצה מזרועותיו של אהרון מסקין).

וזה הלך ככה:

באותו ערב ליווה המשורר הביתה את השחקנית, נשיקה פה, נשיקה שם, והנה הוא כבר מתנחל בדירתה, והנה הנה היא - אישה לא נשואה - כבר בהיריון. היישוב התקשה לעמוד בשערורייה. זה עתה הסתיים לו סקנדל עצום הקשור בשחקנית, כאשר מנחם אוסשיקין, נשיא הקרן הקיימת בכבודו ובעצמו, הכריז על החרמת תיאטרון הבימה, משום שרובינא, אם המשיח, לוהקה לתפקיד זונת רחוב בהצגה "קצווי הכרך".

 
אלכסנדר פן
אלכסנדר פן צילום: ארכיון
והנה נופלת על כולם הצרה החדשה. מפה לשם, רובינא מובהלת לבית חולים, כשהיא בסכנת חיים מוחשית, אך בשעה טובה יולדת את אילנה, בתם המשותפת של המשורר והסטארית. ופן, מה עם הפואט הגדול? אה, עינו כבר צדה את המראה המצודד של רחל, אחות בחדר הלידה שם נאנקה רובינא במכאוביה. וההמשך ברור. האם הכואבת נותרה עם התינוקת, האב הטרי הלך עם האחות הרחמנייה. ולארגנטינאים יש עדיין החוצפה לטעון שהם אלה שהמציאו את הטלנובלה. (מאיר.שניצר)

אלתרמן חלקי שתיים // 1939

בשלהי שנות ה-30 נישא נתן אלתרמן לשחקנית תיאטרון הקאמרי המוערכת, רחל מרכוס. זמן קצר לאחר מכן החל לנהל רומן גלוי עם הציירת צילה בינדר, עד יום מותו. זקני היישוב זוכרים מסיבה רבת משתתפים, שאלתרמן הגיע אליה עם רעייתו רחל, וכטוב לבו באלכוהול פנה בסופה אל אשתו במילים: "צילה, בואי הביתה".

בשנת 1970 אושפז אלתרמן לצורך ניתוח קל בבטן. הוא חשש שייאסף אל אבותיו בעודו צעיר, בדיוק כפי שקרה לאביו, וצדק. תוך כדי ניתוח משהו השתבש, ובמשך כמה ימים הוא שכב כצמח בבית החולים. יוסי גולדברג, חוקר ההיסטוריה התל אביבית ומדריך סיורים, מספר: "מנחם דורמן, ידיד המשפחה, כותב בפרקי ביוגרפיה תיאור של רעייתו רחל ובתם תרצה אתר, יושבות ליד מיטתו בבית החולים איכילוב. מרכוס אומרת לדורמן שהיא רוצה לדבר איתו על משהו. על משהו, כלומר על צילה.

 

צילה בינדר ונתן אלתרמן
צילה בינדר ונתן אלתרמן צילום רפרודוקציה: אלי דסה
מרקוס מבהירה שאין בלבה על בינדר. דורמן ניגש אל בתה של בינדר בשדרות חן, ובינדר מבקשת לבוא לבית החולים. הוא אומר שיש לבקש את רשותה של רחל. הוא שב אל בית החולים והרעיה החוקית ניאותה לבקשה, אבל מסייגת את הדברים בבקשת אישור נוספת, הפעם מהבת, תרצה. אתר משיבה בחיוב. וכך, בבית החולים, כשאלתרמן על ערש דווי, שלוש הנשים יושבות לצדו. המעגל נסגר". שנה לאחר מותו של אלתרמן יצא לאור "יעל מטיילת", פרי עטה של תרצה אתר. איורים: צילה בינדר. (כרמית ספיר-ויץ)

נתן חוטף מנתן // 1959

המאמר "הרהורים על שירת אלתרמן", שפורסם בכתב העת "עכשיו" על ידי נתן זך, כלל מתקפה יוצאת דופן על נתן אלתרמן, אולי המשורר המוערך והמכובד דאז בארץ. במאמר מנסח זך כללים חדשים לשירה, שהיו שונים בעליל מכללי החריזה והמשקל שהיו נהוגים אז בשירה בארץ.

זך טען שהכללים בשירתו של אלתרמן - הסימטריה הנוקשה והריתמוס הקבוע - מכניים ומקובעים, ולפיכך תמונת העולם שמתקבלת בשירה כזו היא מלאכותית. לדידו של זך יש להעדיף את המשקל החופשי, שרק הוא מבטא את טעמו של המשורר בן התקופה המודרנית, שצריך לכתוב "בגובה העיניים" ולא לקשט את המציאות.

בדיעבד העקרונות החדשים האלה השתלטו באופן כמעט מוחלט על השירה העברית עד ימינו; למעשה, מאז שנות ה-60 רק משוררים מעטים כותבים במבנה השירי הישן. (יונתן אסתרקין)

נתן (זך) עינו בכוס // 1962

הימים היו ימי כסית העליזים, ובאותו ערב ספציפי נתן אלתרמן ונתן זך היו עליזים במיוחד לאחר כמה כוסיות אקסטרה. השעה הייתה מאוחרת, כסית עמד להיסגר, והשניים, שביקשו להמשיך לשתות, נאלצו להמשיך את הלילה בבר הזונות האפלולי "קוויק".

למעשה, הסיפור החל להתגלגל עוד קודם לכן, בכסית, כשזך השיכור ניגש אל שולחנם של אלתרמן, דוד אבידן ויאיר הורוביץ, כרע ברך וביקש מאלתרמן סליחה על מאמר נאצה שכתב עליו כמה חודשים קודם לכן - מה שהוביל לנתק בין השניים באותה תקופה.

אלתרמן התרצה, ומפה לשם העניינים התגלגלו לידי כך שזך נעמד שיכור כלוט על שולחן ב"קוויק", כשאלתרמן ומשוררים ידועים נוספים יושבים תחתיו, ופצח בנאום שעיקרו גידופים וזלזול בזונות ובסרסורים שנכחו בבר. כשכמה מהם החלו מתקרבים לעברו בתנועות מאיימות, הוא מיהר לתקן את עצמו וזעק "אם יש בבר הזה זונות - זה רק אלתרמן ואנוכי!". כך ניצלו חייהם של שניים מעמודי התווך המוצקים של תרבותנו באותו לילה. (רועי בהריר)

דוד אבידן מכה את ברוריה // 1962

דוד אבידן
דוד אבידן צילום: יוסי אלוני
הוא היה משורר מפורסם, היא הייתה ילדה טובה מבית בורגני. הוא גר בצריף שמול בית הוריה. היא ראתה את להק הבחורות שיוצאות ונכנסות. אחרי חיזור מסחרר היא נישאה לו, ומהר מאוד מצאה את עצמה בקלישאת אשת המשורר, כולל יחסים פתוחים ותמיכה מוראלית.
 
יום אחד, כשגבריאל מוקד הגיע לבקר ואבידן נם, היא העירה אותו, וספגה סט מהלומות אכזרי. באותו רגע החליטה שהיא עוזבת אותו. הוא לא הסכים. היא השאירה לו הכול: רהיטים, דירה, בגדים, ספרים. בדרך לא דרך, כפי שסיפרה בריאיון למוסף "סופשבוע", החתימה אותו על מסמך שמעניק לה גט. "ושם הוא גם מת", היא סיפרה, "בין הכותנות שלי". ( גבי בר-חיים)

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

ת''א חוגגת 100

צילום:

כל האירועים, כל הסיפורים, כל התמונות וכל החוויות. nrg מעריב מלווה את תל אביב בשנת ה-100

לכל הכתבות של ת''א חוגגת 100

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים