איש הגשם

כבר שנים מנסה האקולוג אמיר יחיאלי לשכנע אותנו להשתמש במי גשמים ובכך לחסוך במים. מתברר שהשנה השחונה עושה את שלה. שלושה בתי ספר בעיר כבר אימצו את מערכת אגירת הגשמים שפיתח

ניר פרג | 17/2/2009 8:15 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
שנות הבצורת החמורות שעוברות על המדינה מביאות כנראה לפתרונות יצירתיים בכל הנוגע לחיסכון במים. לאמיר יחיאלי, אקולוג ירושלמי, יש פתרון: אגירת מי גשמים.
אמיר יחיאלי
אמיר יחיאלי צילום: כל הזמן


כמעט עשור שהוא מסתובב בארץ בכלל ובעיר בפרט ומתקין את המערכת שהמציא, שיכולה לטענתו לחסוך למשק המים הישראלי כשליש מתצרוכת המים. יחיאלי לא נח.

בימים אלה הוא עובד על פרויקט שאפתני עם הארגון האמריקני של קרן קיימת לישראל (JNF), במטרה להקים מערכת כזו בכל בית ספר בישראל.

יחיאלי הגה את הפרויקט בעקבות אירוע שבקלות יכול היה להיגמר באסון, בעת ששימש מורה בבית הספר רמת שרת (כיום בית הספר מנשה אלישר - נ"פ). יחיאלי נזכר: "בחורף הגשום של שנת 2000 הייתי עד לשיטפון שמוטט קיר בבית הספר.

"זה עורר אצלי משהו ועוד באותו יום ערכתי חישוב ומצאתי שאם המים היו נאגרים, ניתן היה לחסוך כמחצית מתצרוכת המים השנתית בבית הספר. אז הבנתי שבמים האלה אפשר להשתמש, אחרת הם הולכים לאיבוד". 

האצת הפרויקט

יחיאלי הבין שאפשר לפתח את הנושא, ופנה לכמה קרנות העוסקות ביוזמות חינוכיות ולתורמים מחו"ל. בשנת 2001 "קרן דבורה" הרימה את הכפפה ומימנה את הפיילוט הראשון בביתו ספרו.

"הייתי הראשון בארץ שניסה להקים מערכת כזו", אומר יחיאלי, "והכול נעשה בשיטת הניסוי והטעיה". בסיומו של החורף גילה יחיאלי כי במהלך החורף נחסכה מחצית מתצרוכת המים בבית הספר.

"ויותר מכך", הוא מוסיף, "בזכות העובדה שהתלמידים היו שותפים לתהליך ולתוצאותיו המרשימות, הם נהיו חסכנים יותר וגם בקיץ נרשמה ירידה בצריכת המים. הם גם נהיו סוכני חיסכון במים בקרב משפחותיהם, וההורים דיווחו לי כיצד גם בבית הם ממשיכים

לחסוך במים".

בעקבות הצלחת הפיילוט הפרויקט קיבל תאוצה מרשימה. "קרן דבורה" החליטה לממן את הפרויקט בעוד שני בתי ספר בעיר, והבשורה הופצה בכל הארץ. כיום עובד יחיאלי עם עשרות בתי ספר בכל רחבי הארץ. ירושלים, אגב, זוכה בהקשר זה לתואר שדווקא אינו מפוקפק: הבירה היא בעלת כמות בתי הספר הגדולה ביותר שבהם מתקיימת התכנית.

גם העירייה שותפה בתכנית והשקיעה בה כספים. "מדובר בתכנית שמלבד האקט הפיזי של האגירה והחיסכון במים, יש בה גם אפקט חינוכי, ובכל מקום מדווחים על תוצאות מרשימות. התלמידים לומדים על משמעות החיסכון במים, והופכים לצרכני מים טובים יותר", מסביר יחיאלי.


כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים