פרויקט מנהרות הכרמל בסכנה
זה התחיל ב"שביתה איטלקית" ונמשך בהפסקת העבודות. השבוע הודיעה החברה הסינית שמבצעת את עבודות כריית מנהרות הכרמל כי תדרוש פיצויים כספיים בעקבות הפסדים כבדים שנגרמו לה, לטענתה בעקבות עליית מחירי הגלם וירידת שער הדולר

מדובר בדרישה של החברה הסינית לקבל פיצוי בגובה עשרות מיליוני שקלים, דרישה שהביאה השבוע להפסקה מוחלטת של העבודות.
"CCECC" המבצעת את כריית המנהרות, החליטה להפסיק את עבודת הכרייה לחלוטין, עקב מחלוקת כספית עם קבוצת כרמלטון שבבעלות אשטרום וסולל בונה.
החוזה המקורי הינו כ- 350 מיליון דולר ולטענת הסינים, הם מפסידים כסף רב על הפרויקט, זאת בעקבות העלייה במחיר חומרי גלם ובהם מלט, ברזל, ודלק, כאשר במקביל חלה ירידה משמעותית בשער הדולר.
בחודשים האחרונים מתקיים משא ומתן בין הסינים לבין כרמלטון. גורם המצוי במשא ומתן אמר השבוע: "הסינים מאוד אדיבים, מחייכים ולוחצים ידיים. מצד שני, הם גם מאוד נוקשים. קשה לנו להבין את הטענות שלהם. הם יוצרים מצב, בו הם אומרים לנו למעשה שאם לא נענה לדרישות שלהם, הם פשוט יפסיקו את העבודות".
ביום שלישי בלילה התקיימה פגישה עד לשעות הבוקר המוקדמות בין נציגי כרמלטון לבין נציגי החברה הסינית שהגיעו עקב המשבר לישראל. יצוין, כי כבר מספר חודשים מודעים בכרמלטון לטענות הסינים, וכי בשבועות האחרונים מתקיים משא ומתן בין הצדדים.
לפני ימים אחדים, הבחינו בכרמלטון כי העבודות בשטח נעשות בקצב איטי במיוחד, ובחברה הישראלית דיברו על "שביתה איטלקית" שעושים הסינים. ביום רביעי ההאטה כבר הפכה להפסקה מלאה של עבודות הכרייה.
ראש רשות מנהרות הכרמל, עופר דפני, אומר כי מדובר בפרויקט שהמדינה שותפה לו המדינה. לדבריו, כרמלטון לקחה על עצמה לממן, להקים ולהפעיל את הפרויקט לתקופה של 35 שנים, כולל תקופת ההקמה. מהאגרה שאמורה להיגבות מהנהגים אמורה כרמלטון להחזיר את ההוצאות ולממן את פעילותה. לדברי דפני, הבעיה שנוצרה בשטח נוגעת רק לעבודות הכרייה.
דפני: "המדינה איננה צד במחלוקת אבל משקיפה בדאגה על הסכסוך. החברה הסינית טוענת שבעת מילוי המכרז היא טעתה, ולא לקחה בחשבון עליות כבדות במחירי חומרים ושכר עבודה, וכן את השינוי בשער הדולר. לכן, נגרמים לה הפסדים".
עם כל ההבנה המשתמעת מדבריו של דפני לבעיות של החברה הסינית, ניכר בו שאין הוא מקבל את הפעולות שנקטה. "מעודי לא נתקלתי בדבר כזה. זה מאוד מטריד אותי. באתי לכאן כדי לבנות את הפרויקט הכי מוצלח
דובר כרמלטון, אבי שמול: "אכן הורגשה האטה בעבודה על רקע מחלוקת כספית. הנהלת כרמלטון מנסה להגיע להבנה כדי לפתור את המחלוקת".
עורך דין אריה דנצינגר, המייצג את החברה הסינית: "החברה הסינית מקדימה באופן ניכר את לוח הזמנים המתוכנן. החברה עושה מאמצים גדולים ביותר כדי לסיים את העבודות מוקדם ככל האפשר ולכן מצפה לקבל את הפרס המגיע לה על כך. כתוצאה מהאצת הביצוע של הפרויקט נושאת החברה בעלויות נוספות". עו"ד דנצינגר מוסיף עוד כי החברה מצפה לקבל פיצוי על עלויות נוספות אלה. לדבריו, "קיימת גם ציפייה מנותן העבודה, שיבין שהשינוי במחירי חומרי הגלם היה כל כך קיצוני, כך שהקבלן לא יכול לשאת בכל הסיכונים לבדו".
מעיריית חיפה נמסר, כי הם מסתפקים בתגובות של רשות מנהרות הכרמל ושל כרמלטון.







נא להמתין לטעינת התגובות






