איך לעצור משלוח דואר זבל?
שליחת דואר פרסומי ללא הסכמה מראש של המקבל נחשבת לעבירה. במידה והמפרסם הפר את החוק, אתם יכולים לתבוע אותו ללא הוכחת נזק, ולקבל פיצוי של עד 1,000 שקל
הדואר האלקטרוני הוא חלק בלתי נפרד מדרך ההתקשרות בין יחידים או חברות. אולם העלויות האפסיות של משלוח דואר אלקטרוני בכמויות גדולות הביאו בשנים האחרונות להתפשטות תופעת שליחת דואר אלקטרוני המוני, הכולל מסר פרסומי הנשלח לאדם בלי שביקש לקבלו ובלי שיצר קשר קודם עם המפרסם.
על כן תוקן ב-1 בדצמבר 2008 חוק התקשורת (בזק ושידורים) ונקבע בין היתר, כי שליחת דואר פרסומי ללא הסכמה מראש של המקבלים תיחשב לעבירה. דבר פרסומת האסור למשלוח על פי החוק הוגדר כמסר המופץ באופן מסחרי, שמטרתו לעודד רכישת מוצר או שירות או לעודד הוצאת כספים בדרך אחרת. על כן מסר שאינו מסחרי או שאין מטרתו הוצאת כספים בדרך אחרת, כגון מסר המשמש לצורך תעמולת בחירות, אינו אסור לשליחה.
בנוסף, האיסור חל רק על משלוח דברי פרסומת באמצעות פקסימיליה, מערכת חיוג אוטומטית, דואר אלקטרוני או הודעות מסר קצר (SMS או MMS), ועל כן משלוח דבר פרסומת בדרך אחרת, לדוגמה משלוח דואר רגיל, אינו נחשב אסור.
החוק מאפשר למפרסם לשלוח פנייה חד-פעמית, אשר לא מהווה פרסומת בפני עצמה, ולהציע ללקוחותיו להמשיך לקבל ממנו דברי פרסומת. על כן, עוד בטרם כניסת החוק לתוקף החלו מפרסמים רבים לפנות ללקוחותיהם ולבקש מהם את הסכמתם המפורשת לקבל מהם דבר פרסומת.
אחרי כניסת החוק לתוקף, רשאי המפרסם לשלוח ללקוח דבר פרסומת רק אם מתמלאים 4 תנאים: הלקוח מסר למפרסם את פרטיו בזמן רכישת מוצר; המפרסם הודיע ללקוח כי הפרטים שמסר ישמשו למשלוח דברי פרסומת; ללקוח ניתנה אפשרות להודיע כי הוא מסרב לקבל את הפרסומת; ודבר הפרסומת שנשלח מתייחס למוצר או לשירות מסוג הדומה לזה שלגביו נתקבלו הפרטים מהלקוח.
מפרסם אשר עובר על החוק עלול להיות מואשם בעבירה פלילית ולהיות חייב בקנס הקבוע בחוק העונשין, אשר מתעדכן מדי פעם ועומד כיום על כ-200 אלף שקל. בנוסף זכאי הלקוח להגיש תביעה אזרחית נגד המפרסם, אף בלי להוכיח כי נגרם לו נזק כלשהו כתוצאה מקבלת ההודעה. בית המשפט רשאי לאשר ללקוח פיצוי בסך עד 1,000 שקל בגין כל הודעה שקיבל בניגוד לחוק.
הכותב הוא שותף במשרד ש. הורוביץ ושות'