תאודור אדורנו: פילוסוף, סוציולוג ומלחין

אדורנו טען כי דרך ההסתכלות על העולם מושפעת מאוד מהתרבות בה אנו חיים, וכי חקר האמת נידון לכישלון בשל "חרושת התרבות"

nrg מעריב | 21/4/2013 16:10 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תאודור לודוויג ויזנגרונד אדורנו (11 בספטמבר 1903 – 6 באוגוסט 1969), חבר בולט באסכולת פרנקפורט, היה פילוסוף, סוציולוג, מוזיקולוג ומלחין גרמני ממוצא יהודי ואיטלקי.

תיאודור אדורנו, מימין
תיאודור אדורנו, מימין באדיבות: Jeremy J. Shapiro
אדורנו למד בפרנקפורט ובווינה. עם עליית הנאצים לשלטון בגרמניה היגר לאנגליה ולאחר מכן לארצות הברית. עם סיומה של מלחמת העולם השנייה חזר לגרמניה, ועמד בראש המכון למחקר חברתי של אוניברסיטת פרנקפורט.

אדורנו טען כי דרך ההסתכלות שלנו על העולם מושפעת מאוד מהתרבות בה אנו חיים. כתוצאה מכך, חקר האמת נידון כמעט תמיד לכישלון מאחר שהסביבה שלנו יוצרת עבורנו שפה - עולם מושגים, או תפישה - הממסכים על האמת. לפעולת מיסוך זו, קרא אדורנו 'חרושת תרבות' וטען כי הסיכוי היחיד להימלט ממנה ולהתקרב להתבוננות על האמת נמצאת באמנות.
הקיטש והאוונגרד

יחד עם התאורטיקנים, הרמן ברוך וקלמנט גרינברג, הרחיב גם את המושג קיטש, המסמל את מוצרי חרושת התרבות, ואת המושג אוונגרד, המסמל את האמנות הצועדת על קרקע שלא "נכבשה" עדיין על ידי חרושת התרבות. הנושא מטופל בהרחבה בספרו תאוריה של האסתטיקה (Ästhetische Theorie) שפורסם ב-1970.


אמירתו המפורסמת של אדורנו נאמרה בשנת 1949: "לכתוב שירה אחרי אושוויץ זו ברבריות". אולם בערוב ימיו חזר בו מן הנחרצות של אמירתו. בספרו דיאלקטיקה שלילית הוא טען שהסבל זכאי לייצוג כשם שהמעונה זכאי לצרוח, ועל-כן "ייתכן שהייתה זו טעות לקבוע שאחרי אושוויץ לא ניתן עוד לכתוב שירה".‏

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של מעריב
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מפה

פייסבוק