אדריאן בילו בדרך לישראל: ראיון עם אגדה חיה
אחד המוזיקאים הנחשקים בעולם בשנות השבעים והשמונים ומי שפראנק זאפה טען ש"המציא את הגיטרה מחדש", מסביר בראיון מיוחד ל-nrg תרבות מדוע המוזיקה איבדה מכוחה ולמה למרות החרם על ישראל יגיע לארץ בפעם השלישית
המוות של דייוויד בואי לפני כשלושה שבועות היה פרק נוסף בתהליך הפרידה של דור שלם מהאנשים שאייתו את המילים "פופ" ו"רוק" לעולם המערבי. לא נעים לחשוב על זה, אבל לא רחוק היום בו נתעורר והיד תגשש דרכה לסמארטפון רק בשביל לחטוף הלם מכותרות כמו "היוצר האגדי בוב דילן הלך הבוקר לעולמו" או "צפו בשלומי שבן מספיד את לאונרד כהן: 'הוא היה מגדלור אמיתי'".
עוד כותרות ב-nrg:
• האח הגדול: המצית שהדליק את שי חי
• השאלון שהביך את כוכבי "ארץ נהדרת"
• מיכל דליות: יחסים בין גבר לאישה ולא דברים אחרים
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
ההבנה הזאת הופכת את ההופעה של אדריאן בילו בישראל לכזאת שטעונה במשמעות נוספת פרט להזדמנות לראות על במה פרפורמר אגדי שממש טוב במה שהוא עושה: מדובר באחת הפעמים האחרונות בהן יהיה אפשר להיות קרוב למישהו שבאמת היה שם כשזה קרה.

המעבר לשלב הבא בקריירה שלו הוא לא פחות ממיתולוגיית רוק. בריאן אינו נכח בהופעה של זאפה בקלן שבגרמניה, והמליץ לדייוויד בואי לצרף את בילו לסיבוב הופעות של 4 חודשים. לילה לאחר מכן, כשזאפה הופיע בברלין, בואי ואיגי פופ פנו לבילו עם ההצעה. בואי חיכה לו בלובי של המלון, ביקש ממנו להיכנס למעלית ולחזור למטה כעבור מספר דקות ("זה הרגיש כמו סרט ריגול"), ולקח אותו למסעדה בלימוזינה. וכמו בסרט ריגול, דווקא זאפה והלהקה סעדו באותו מקום בדיוק. בואי ניסה לחלץ מזאפה תגובה וקיבל "פאק יו קפטן טום" אחרי "פאק יו קפטן טום". אחרי שההצעה של בואי הפכה רשמית, זאפה מחה בדרך יצירתית במיוחד: בהופעה בבריסל שבבלגיה הוא שינה את המילים של Yo Mama ושר: "אולי תישאר עם דייוויד / הוא יעשה כביסה ויבשל עבורך / אולי תישאר עם דייוויד / אתה טיפש וגם די מכוער".בילו המשיך לשיתוף פעולה עם טוקינג הדס עד שהצטרף ב-1981 לקינג קרימזון, איתה הוא מזוהה יותר מכל הודות ל-32 שנות פעילות, שני במניין רק לרוברט פריפ האגדי. גם פול סיימון, לורי אנדרסון וג'ו קוקר נמצאים ברשימת השת"פים המפוארת שלו.
טרנט רזנור מניין אינץ' ניילז, איתם עבד החל מאמצע שנות התשעים, אמר שבילו הוא המוזיקאי הכי מדהים בעולם. במקביל השיק בילו קריירת סולו פורה במיוחד שהניבה 16 אלבומים, האחרון שבהם מ-2009. אפילו ב"סימפסונס" הוא זכה להתייחסות, עם דמות בשמו כחבר לכיתה של בארט שכותב שמות של מוזיקאי ג'אז על טופס הבחינה שלו.

כמובן שאי אפשר בלי ההתייחסות של בילו ל-10 בינואר הזכור לרע. "התעוררתי ב-8 בבוקר. אשתי אמרה לי שדייוויד מת, שכבתי במיטה וניסיתי לעכל את העובדה שלא אראה אותו יותר. תוך כמה שעות הספקתי להתראיין ל'טיים', 'ניוזוויק', 'BBC רדיו', המגזין 'פיפל' ועוד הרבה כלי תקשורת".
ויש לו הרבה מה לספר: החל מאותו יום הפך דף הפייסבוק של לקובץ סיפורים קצרים על שנות הזוהר בחברת הגאון ממאדים.
• מקור השראה לכולנו: אמנים נפרדים מדיוויד בואי
• אנפרנד: דיוויד בואי סירב לעבוד עם קולדפליי
• כוכב עד יום מותו: היה שלום, מייג'ור תום
האם גם היום נכתבות אגדות מוזיקליות שיחזיקו כל כך הרבה שנים? בילו מסופק. "ההבדל העיקרי בין הסבנטיז לעידן שלנו הוא בחשיבות שיש למוזיקה בחברה", הוא אומר. "באופן כללי המוזיקה כיום אפילו לא קרובה בחשיבות שלה למה שהייתה פעם. את המקום שלה תפסו האינטרנט, הרשתות החברתיות, האייפון, משחקים.
"כשהייתי ילד הדברים הכי מרגשים קרו במוזיקה. בנוסף, לדעתי יש יותר מדי אנשים עם יכולת בינונית שהפכו את העולם המוזיקלי להרבה פחות מיוחד".
זו הפעם השלישית של בילו בארץ הקודש. הראשונה הייתה עוד בשנות השמונים עם The Bears, להקה בה היה החבר הדומיננטי וניפקה ארבעה אלבומים. השנייה זכורה קצת יותר, עם הקרימזון פרוג'קט לפני קצת פחות משנתיים. "נהניתי מהביקורים בישראל. זה מדהים לבחון תרבויות שונות בעולם, אבל תמיד האנשים הם אלו שהכי עניינו אותי".
על השאלה המתבקשת, בנוגע להתנגדות מעריציו מסביב לעולם להופעות בישראל, הוא עונה בלי להתבלבל: "נראה שיש לי מעריצים נפלאים בכל מקום. חלק מהם הביעו את חוסר שביעות הרצון שלהם מההופעה שלי בישראל, אבל אין לי מוטיבציה פוליטית בשום דבר שאני עושה, אני אמן ומבצע. מבחינתי, כל האנשים בעולם זהים: בני אדם".
הפעם הוא נוחת כאן עם הפאוור טריו, להקה שהוקמה ב-2006 עם האחים אריק וג'ולי סליק אותם הכיר כשהעביר סדנה בבית הספר למוזיקה של פול גרין. הם צעירים ממנו בהרבה, אבל לבילו הייתה הזדמנות להחזיר ליקום ולגלם את תפקיד מגלה הכישרונות. חוץ מזה שהוא "אף פעם לא חושב על גיל, בדיוק כמו שגזע או צבע עור לא משנים לי, כשאני מנגן עם מוזיקאים אחרים". ב-2011 אריק עזב וטוביאס ראלף החליף אותו על התופים; ג'ולי נאמנה לבס.
מה בתפריט? "אנחנו מנגנים תשעה שירים של קינג קרימזון, אבל הדגש בהופעות הוא יותר על קריירת הסולו שלי. יש לנו דרך מיוחדת לעבור משיר לשיר, וגם הרבה אלתור כדי לשמור על רעננות בכל הופעה. הרעיון בפאוור טריו הוא שכל אחד לוקח תפקיד יותר גדול ואגרסיבי. התוצאה הסופית נותנת חיים חדשים ופרשנות חדשה למוזיקה. זה יותר קשה להיות 'שופע' עם הרכב מצומצם, אבל גם יותר מספק".

למרות העבר המפואר, בילו אוהב יותר את העצמאות והחופש שמתאפשרים לו בהרכבים כמו הפאוור טריו. "אני הכי נהנה מהתקופה הנוכחית בקריירה שלי", הוא אומר. "הגיטרה היא ה'קול הפנימי' שלי ואיתה אני מרגיש שאני יכול לבטא כל דבר שאני רוצה. היא כמו הרחבה טבעית של האישיות שלי".
המשפט האחרון נשמע כאילו הוא לקוח משיח הטכנולוגיה, תחום אליו בילו נכנס בשנים האחרונות. תשכחו מהמוזיקאי הדינוזארי ששולט במיתרים אבל הופך חסר אונים מול התראות בווטסאפ: גם בעידן הסמארטפון נמצא בילו צעד אחד לפני כולם, עם שתי אפליקציות מוזיקה מוערכות.
ההתלהבות בה בילו מספר עליהן הופכת אותו לסמל של העשור השני במאה ה-21 לא פחות משהוא סמל של שנות השבעים במאה ה-20, מעין קיצור תולדות המוזיקאי שנדרש להתאים את עצמו לרוח התקופה.
"FLUX:FX היא מעבד צלילי שמאפשר לך 'לנגן' אפקטים בדרך ייחודית", מסביר בילו. "זה עובד עם כל מקור ווקאלי – כולל הקול שלך – ונותן לך אפשרות לשנות את הצליל באופן קיצוני באלפי דרכים.
"FLUXbybelew היא האפליקציה של המוזיקה שלי. היא מכילה אלפי שירים, צלילים, פיסות מוזיקה, ויז'ואלז ומידע. בכל פעם שאתה לוחץ 'פליי' אתה מקבל חצי שעה של חוויה מוזיקלית/ויזואלית. ואף פעם לא אותה חוויה.
"זו מוזיקה חדשה שיצרתי וביצעתי. עבדתי על האפליקציות 6 שנים. זה משהו שלא נעשה בעבר", אומר בילו וחותם את הריאיון במסקנה חד משמעית - לא רק שהאגדה חיה, היא גם ממשיכה לבעוט בענק.
Adrian Belew Power Trio בהופעה בישראל
רביעי, 3.2, 20:30, בארבי, ת"א