הביקור: כשהמצלמה נגררת למקומות לא סבירים

סרט האימה החדש של במאי "החוש השישי" לא רע בכלל, רק חבל שהוא מבוסס על רמזים שקריים המוליכים שולל את הצופה וממשיך את מסורת הפאונד פוטאג' הלעוס שצידוקו היחיד הוא הוזלת עלויות

מוצש
יואב לוסטיג | 25/9/2015 8:26

''הביקור'', במאי: מ. נייט. שיאמלאן

 
קטעים נוספים

בתחילת שנות האלפיים כבש הבמאי מ. נייט שיאמלאן את הוליווד עם סדרת שוברי קופות ("החוש השישי", "בלתי שביר", "סימנים", "הכפר") והפך שם נרדף ל"טוויסט סיום". אבל משהו קרה, וכבר עשור שכל פרויקט שבו הוא מעורב הופך לכישלון. השנה מסתמנת עבורו אפשרות לקאמבק זהיר שהחל עם הפקת סדרת הטלוויזיה המצליחה "ווייוורד פיינס" וכעת עם "הביקור" — סרט אימה צנוע בתקציב של חמישה מיליון דולר, אשר חרף בעיותיו בכל זאת פוגע במקום הכי חשוב. 

עוד כותרות ב-nrg:
• היהודים ואבטיפוס חוגגים 20
• אובססיה? בראד פיט רכש אופנוע נאצי
• משבר הפליטים: הזומבים מציפים את אירופה
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

בקה וטיילר מעולם לא פגשו את סבם וסבתם בשל נתק משפחתי נושן. כעת ניתנת הזדמנות לפיוס והם נוסעים לבדם לשבוע של כיף אצלם. אלא שמהר מאוד דברים מוזרים מתחילים לקרות. בכל לילה הסבא והסבתא מפגינים התנהגות מטרידה ומפחידה, והילדים מבינים כי משהו מוזר קורה כאן.
צילום: באדיבות גלובוס מקס
''הביקור'' צילום: באדיבות גלובוס מקס
"הביקור" שייך לתת ז'אנר Found Footage (מוקומנטרי שכזה) הלעוס, שהחל בהברקה של "פרויקט המכשפה מבלייר" וכיום משמש בעיקר כצידוק סגנוני להוזלת עלויות הפקה. הפעם, כל חומרי הסרט "מצולמים" במצלמת החובבים של הנכדים, המכינים סרט דוקו על המפגש. הבעיה הגדולה של הז'אנר היא הצדקת המשך הצילום גם בסצנות שבהן כל דמות שפויה הייתה כבר מזמן זונחת את המצלמה. שיאמלאן אינו מצליח לחדש וגם אצלו המצלמה נגררת למקומות הכי לא סבירים. כדי להצליח להפתיע את הצופים בטוויסט איכותי, הטריק הוא לזרוע סימנים מטעים כדי לעגן אותם בהבנה מסוימת, ואז, בגילוי רגעי, למשוך את הקרקע תחת רגליהם.

אלא שבחלק מסרטיו שיאמלאן הלך רחוק מדי, ובמקום רמזים מטעים הציג רמזים שקריים. קולנוע הוא אומנות האשליה, לא אומנות השקר, ו"טוויסט" טוב באמת הוא כזה המותיר אצל הצופה המופתע את התחושה כי היה יכול לנחש לבד את האמת לו רק היה מביט בכיוון הנכון. הרי כל הכיף הוא לחבר בדיעבד את הנקודות לתמונה האמיתית, וממש מבאס לגלות שהיא לא ממש הייתה קיימת. גם "הביקור" חוטא בשקרים, קלים אמנם, כשהוא מציג לכל אורך הדרך קונבנציות מתת–ז'אנר מסוים, כשלמעשה מתברר שהסרט שייך בכלל לתת–ז'אנר אחר.

אבל השורה התחתונה היא ששיאמלאן יודע לייצא מתח אפקטיבי. ואם באתם לסרט אימה כדי לפחד, "הביקור" בהחלט מספק את הסחורה.

הכתבה פורסמה במגזין מוצש מבית מקור ראשון
בואו לבקר בדף הפייסבוק של nrg תרבות
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

המומלצים

פייסבוק