"סבנה": שיקוף מאוזן ומצוין של המציאות

בלי לחטוא בהאדרת דמות הלוחם ועם מתן ביטוי אנושי גם לטרוריסטים שחטפו את המטוס, המסמך התיעודי "סבנה" הוא הוכחה לכך שרק באמצעות הצגת סרט מאוזן, נקי ממניפולציות ומיתוסים ניתן לחולל שינוי, גם קולנועי, אבל לא רק

עתרת סלייטר | 9/9/2015 9:37
תגיות: סבנה,קשת,בנימין נתניהו,אהוד ברק
על אף היותו מסמך תיעודי של סיפור חטיפת המטוס ב-8 במאי 1972 על-ידי ארגון "ספטמבר השחור", ז'אנר שבדרך כלל נוטה להאדיר את דמויות הלוחמים ולהבליט את ההרואיות שלהם, ב"סבנה" הגיבורים צנועים ולא לוקחים את עצמם ברצינות רבה מדי. זאת גדולתו של הסרט ששודר אמש (ג') ב'קשת', ערוץ 2.

עוד כותרות ב-nrg:
• נורית גלרון: אסור להגביל את האומנים
• הדוכסית ממאלפי: סקס, שקרים וחוויה מאלפת
• מה לבשה בר למסיבת הסיום של אקס פקטור?
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

המיתוס של דמות הלוחם מנופץ בסרט באופן כמעט פארודי במהלך הריאיון עם ראש הממשלה. בנימין נתניהו,  שהשתתף בחילוץ, מתאר איך צור הלוחם עוצר את המבצע עשר שניות לפני תחילתו כדי ללכת לשירותים (מספר 2, לכל המעוניין). אבל הטון הקומי והיעדר הפאתוס לא פגעו בתדמיתם של הלוחמים, הם דווקא הפכו אותם לגיבורים קרי רוח ונועזים הרבה יותר.

קטעים נוספים


הדוקו דרמה "סבנה" מתארת את שחרור החטופים לאחר 30 שעות של מתח וחרדה על ידי לוחמים מסיירת מטכ"ל מחופשים לטכנאים, שבין לוחמיה היו ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה לשעבר אהוד ברק. במהלך המבצע הרג הכח הישראלי את שני החוטפים, תפס את שתי החוטפות ושחרר את הנוסעים, במחיר חייה של אחת הנוסעות. הסרט צולם תוך שימוש בעדויות מצולמות עכשוויות, ראיונות דוקומנטריים, חומרי ארכיון ושחזורים דרמטיים של אירועי החטיפה.
צילום: דניאל בראון
מתוך ''סבנה'' צילום: דניאל בראון

דמויות הטרוריסטים אשר בדרך כלל מוצגות כ"רעים" מוחלטים בסרטים מסוג זה, מעוצבות באופן יוצא דופן כדמויות אנושיות. באחת הסצנות, מפקד חוליית החוטפים עלי טהא אבו סניינה, מפתח שיחה אישית עם קברניט המטוס ומתגלה כאדם רגיש, שמתגעגע לארבעת בנותיו ולאמו שנולדה בחברון. האופן בו הם מוצגים לא מעודד טרור ולא מצדיק את פעולתם אלא משקף את המציאות.

כחלק מהשיח ההומניסטי שצובר תאוצה בקולנוע הישראלי של שנות האלפיים, הבמאי רני סער לא חשש להשמיע את עמדת המחבלים כלפי הכיבוש בקול רם וברור. זאת כמובן בניגוד לתפיסתה של שרת התרבות מירי רגב שחושבת שאם נשתיק את העמדה הזאת בסרטים היא תימוג מעצמה.
צילום: דניאל בראון
שחזור - תרז יורדת מהמטוס צילום: דניאל בראון
העריכה של הסרט קצבית ומדויקת. אין בו רגע דל או מיותר. החיבור בין חומרי ארכיון לבין שחזורים של אירועי החטיפה עם שחקנים עובדים יפה ומוסיפים לאמינות ולמתח. חיבור טוב לדוגמה, הוא בין קטע ארכיון שצולם במציאות מרחוק, כאשר נציג הצלב האדום עולה לתא הטייס, שנחתך לצילום המשוחזר, כאשר השחקן שמגלם את הנציג מגיח בתוך התא – ביצוע מתוחכם לרעיון חכם.

"סבנה" היא ההוכחה לכך שרק באמצעות הצגת סרט מאוזן, נקי ממניפולציות ומיתוסים ניתן לחולל שינוי. זוהי יצירה חשובה, פורצת דרך ואפשר לומר שהיא המציאה ז'אנר מסוג חדש, אולי "דוקו-קומדיה".

במהלך הסרט נתניהו אומר שהמרחק בין הצלחה לכישלון הוא מזערי. "לא תמיד יוצא לך סבנה!" פוסק ראש הממשלה באופן מטאפורי. לנתי דינר, משה וליאון אדרי המפיקים בהחלט "יצא סבנה".
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

המומלצים

עוד ב''טלוויזיה''

פייסבוק