"אהבה וחסד": הקול בראש של בריאן ווילסון

הסרט "אהבה וחסד" מכניס אותנו לתוך ראשו של בריאן ווילסון, גאון מוזיקלי שהקים את להקת הביץ' בויז ואחראי על לא מעט קלאסיקות. התוצאה מזגזגת בין שתי תקופות מרכזיות בחייו ובין גאות לשפל

יואב לוסטיג | 28/8/2015 14:35

''אהבה וחסד'', במאי: ביל פולאד

 
קטעים נוספים

קולנוע וביוגרפיות מוזיקליות הולכים טוב ביחד. רק בשנים האחרונות יכולנו ליהנות מסרטי אוסקר קלאסיים כמו "ריי" ו"הולך בדרכי", לצד יציאות מסוגננות כמו "קונטרול" ויצירות מורכבות כמו "אני לא שם".

עוד כותרות ב-nrg:
פורטיס משתיק את כל המלעיזים
• האזינו: גרסת הרגאיי ללהיט של שרית חדד
Straight Outta Compton יוקרן בישראל
מלחמת הישרדות: תכירו את השבטים החדשים של הסלבס
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

אמנים בכלל ומוזיקאים בפרט הם גיבורים קולנועיים מעניינים בשל אישיותם המורכבת, הנוטה לשלב בין קווי אופי אקסצנטריים לכישרון מתפרץ. בדרך כלל מדובר בשילוב הדן אותם למסע ייסורים, פנימי וחיצוני, אך כזה שבסופו נמצאת גם הגאולה המיוחלת — בין אם בצורת הצלחה כלכלית וביקורתית ובין אם בדרך של הגשמה עצמית ופיוס עם העולם. וכשמתבלים את הקתרזיס הרגשי הזה עם להיטים מוזיקליים סוחפים, התוצאה היא, ברוב המקרים, תבשיל שקשה לעמוד בפניו.
צילום: באדיבות יונייטד קינג
''אהבה וחסד'' צילום: באדיבות יונייטד קינג
"אהבה וחסד" של ביל פולאד מביא את סיפורו של בריאן וילסון, מי שהקים את להקת ה"ביץ' בויז" והיה הכוח היצירתי האחראי לכל להיטיה. וילסון היה גאון מוזיקלי שיכול היה לשמוע את המוזיקה בתוך ראשו, אלא שיחד עם המוזיקה החלו להטריד אותו גם קולות נוספים שהקשו עליו לשמור על שפיותו.

במקום לעבד את הסיפור באופן מסורתי, בוחר פולאד להתמקד בשתי תקופות קריטיות בחייו של וילסון המייצגות שפל וגאות, ולזגזג ביניהן: הראשונה חוזרת לשיא יצירתיותו בשנות ה–60, כאשר מחלת הנפש שלו החלה לתפוס תאוצה. השנייה מתרחשת בהווה של שנות ה–80, כשהיה מטופל בסמים פסיכותרפיים תחת פיקוחו של המטפל האקסצנטרי איוג'ין לאנדי, והתאהב במלינדה לדבטר שעזרה לו לחזור לחיים שפויים.  

צילום: באדיבות יונייטד קינג
בריאן ווילסון על הסט של ''אהבה וחסד'' צילום: באדיבות יונייטד קינג

ההיצמדות לווילסון בשתי נקודות זמן קריטיות אלה מספקת חוויה אינטנסיבית מאוד, אבל כתוצאה מכך דמויות המשנה אינן מקבלות כמעט מקום והניסיון לפענח כל אחת מהן מייגע מעט. כדי להקצין עוד יותר את המהלך, מנסה פולאד להכניס אותנו לתוך ראשו של וילסון ולחוות איתו את הצלילים והקולות המציפים אותו. ברגעיה הטובים התחבולה הזו עובדת נהדר ומצליחה להמחיש את הגאונות המוזיקלית או את האופן שבו הקולות מסוגלים להוציא אדם מדעתו. ברגעיה הפחות אפקטיביים היא מרגישה כמו מניפולציה גחמנית שלא ממש עובדת.

אבל בסופו של דבר יתרונות הסרט עולים על מגרעותיו, הרבה בזכות משחקם הנהדר של פול דאנו וג'ון קיוזאק המגלמים, בהתאמה, את וילסון הצעיר והמבוגר, וכמובן — המוזיקה הנהדרת של הביץ' בויז. 

צילום: באדיבות יונייטד קינג
ג'ון קיוזק ב''אהבה וחסד'' צילום: באדיבות יונייטד קינג
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

המומלצים

פייסבוק