"אהבה וחסד": הקול בראש של בריאן ווילסון
הסרט "אהבה וחסד" מכניס אותנו לתוך ראשו של בריאן ווילסון, גאון מוזיקלי שהקים את להקת הביץ' בויז ואחראי על לא מעט קלאסיקות. התוצאה מזגזגת בין שתי תקופות מרכזיות בחייו ובין גאות לשפל
''אהבה וחסד'', במאי: ביל פולאד

קולנוע וביוגרפיות מוזיקליות הולכים טוב ביחד. רק בשנים האחרונות יכולנו ליהנות מסרטי אוסקר קלאסיים כמו "ריי" ו"הולך בדרכי", לצד יציאות מסוגננות כמו "קונטרול" ויצירות מורכבות כמו "אני לא שם".
עוד כותרות ב-nrg:
• פורטיס משתיק את כל המלעיזים
• האזינו: גרסת הרגאיי ללהיט של שרית חדד
• Straight Outta Compton יוקרן בישראל
• מלחמת הישרדות: תכירו את השבטים החדשים של הסלבס
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
אמנים בכלל ומוזיקאים בפרט הם גיבורים קולנועיים מעניינים בשל אישיותם המורכבת, הנוטה לשלב בין קווי אופי אקסצנטריים לכישרון מתפרץ. בדרך כלל מדובר בשילוב הדן אותם למסע ייסורים, פנימי וחיצוני, אך כזה שבסופו נמצאת גם הגאולה המיוחלת — בין אם בצורת הצלחה כלכלית וביקורתית ובין אם בדרך של הגשמה עצמית ופיוס עם העולם. וכשמתבלים את הקתרזיס הרגשי הזה עם להיטים מוזיקליים סוחפים, התוצאה היא, ברוב המקרים, תבשיל שקשה לעמוד בפניו.

''אהבה וחסד''
צילום: באדיבות יונייטד קינג
במקום לעבד את הסיפור באופן מסורתי, בוחר פולאד להתמקד בשתי תקופות קריטיות בחייו של וילסון המייצגות שפל וגאות, ולזגזג ביניהן: הראשונה חוזרת לשיא יצירתיותו בשנות ה–60, כאשר מחלת הנפש שלו החלה לתפוס תאוצה. השנייה מתרחשת בהווה של שנות ה–80, כשהיה מטופל בסמים פסיכותרפיים תחת פיקוחו של המטפל האקסצנטרי איוג'ין לאנדי, והתאהב במלינדה לדבטר שעזרה לו לחזור לחיים שפויים.

בריאן ווילסון על הסט של ''אהבה וחסד''
צילום: באדיבות יונייטד קינג
ההיצמדות לווילסון בשתי נקודות זמן קריטיות אלה מספקת חוויה אינטנסיבית מאוד, אבל כתוצאה מכך דמויות המשנה אינן מקבלות כמעט מקום והניסיון לפענח כל אחת מהן מייגע מעט. כדי להקצין עוד יותר את המהלך, מנסה פולאד להכניס אותנו לתוך ראשו של וילסון ולחוות איתו את הצלילים והקולות המציפים אותו. ברגעיה הטובים התחבולה הזו עובדת נהדר ומצליחה להמחיש את הגאונות המוזיקלית או את האופן שבו הקולות מסוגלים להוציא אדם מדעתו. ברגעיה הפחות אפקטיביים היא מרגישה כמו מניפולציה גחמנית שלא ממש עובדת.
אבל בסופו של דבר יתרונות הסרט עולים על מגרעותיו, הרבה בזכות משחקם הנהדר של פול דאנו וג'ון קיוזאק המגלמים, בהתאמה, את וילסון הצעיר והמבוגר, וכמובן — המוזיקה הנהדרת של הביץ' בויז.

ג'ון קיוזק ב''אהבה וחסד''
צילום: באדיבות יונייטד קינג