מתגונן בהומור: קוטלר ומיתוס הגבורה הצה"לי

עם קסדה על הראש התגונן במאי "אח יקר" מתגובות הקהל בפרימיירה החגיגית, אך לא היה בה צורך. ההצגה מאת גדי ענבר עוסקת ברגישות במשפחה שכולה שהמחדלים שקדמו לטרגדיה שפקדה אותה טושטשו, וכל העוסקים במלאכה עשו עבודה נהדרת

אופיר הלל | 1/7/2015 11:15

''אח יקר'', הקאמרי

זיכרון, הקרבה ושקר משחקים בערבוביה ב"אח יקר" מאת גדי ענבר, מחזה שגיבוריו הם בני משפחת מעיין, אשר איבדה את בנה עופר במלחמת יום הכיפורים ומתמודדת עם שלל פחדים מההווה (השנה היא 1974) ומהעבר, המאיימים על קיומה השפוי.
עוד כותרות ב-nrg:
מה יקנה טל פרידמן בחצי מיליון ש"ח?
פני האפליה: 5,000 יהודים מופקרים באתיופיה
סערת התרבות מתחזקת: שאנן סטריט על הכוונת
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

קיימים שם הורים שכאבם מהדהד למרחקים, בן מורד ששב מניו יורק, בת שעומדת להינשא למפקדו של אחיה המת, ראש יחידת ההנצחה שמבהיר מחדש את החוקים והרבה מאוד מטענים רגשיים אפלים שמסרבים לשקוע.
 
צילום: ז'ראר אלון
''אח יקר'' בקאמרי צילום: ז'ראר אלון

גם המחזאי איבד אח באותה המלחמה, ובארבעים השנים שחלפו מאז יצר הצגות דוגמת "אחרון ימיה" ו"מיקה שלי", שחלקן נגעו בצורה כזו או אחרת בשכול. בתכניית ההצגה שעולה בקאמרי הוא מספר על הופעת דמות אחיו בחלום שגרם לו לכתוב את סיפורו שלו, שלאחריו, לפי מאמרו בתכנייה, "כל מה שהיה 'לא' עד היום הופך ל'כן'".

העלילה שופכת אור אודות מה שקרה בשדה הקרב ומאז הושתק. הדמויות השונות – מלבד הבן אורי, שמבקש לדעת ולפתוח את הפצעים – מבקשות להסתיר ממניעים שונים את העובדה שלטרגדיה הקשה קדמו מחדלים רבים, שטושטשו כליל עד לאובדנם תחת מיתוס הגבורה הצה"לי.

אמנם יושבי הטנק שבו אירע האסון צוינו לשבח לאחר מותם על אומץ לבם, אך יומן סודי ועדויות סותרות חושפים לבסוף נקודה כאובה שכולם נרתעים ממנה: האמת. באירועים אלה נחשף הצדק שבאירועים המטויחים והמשפחה עוברת תהליך התפכחות שמצליח לאחות את השברים.

צילום: ז'ראר אלון
גדי יגיל מרתק, אודי רוטשילד מצוין. ''אח יקר'' צילום: ז'ראר אלון

הזיקה ל"כולם היו בניי" ולארתור מילר די ברורה, עד כדי שלעתים (במיוחד אצל האב) עולה המחשבה שזוהי מין גרסה לוקלית לקלאסיקה. למרות שוני רב בפרטים הטריוויאליים שמאכלסים כל מחזה לגופו, קשה להתחמק מהמקומות בהם שתי היצירות משיקות זו לזו.

מצד אחד, רואים שלצד החירות האמנותית שענבר לקח עמד לצדו טקסט מוכר שהאיר פינות נסתרות בבחירות המורכבות שעמדו לפניו, וזה מצוין. מצד שני, החיבור למילר אינו מבוסס דיו וחבל שההשראה שנלקחה נמנעה מהסתמכות חכמה יותר על מחלת האם והבן לשם קידום העלילה.

עודד קוטלר, שלאחרונה ניצב בשדה הקרב התקשורתי בעקבות אמירותיו השנויות במחלוקת, ביים הצגה אפקטיבית שמתכתבת עם ענייני השעה. הוא עלה להשתחוויה בהצגה החגיגית כשקסדה לראשו, מתגונן בהומור מהמתקפה שהמשפט "עדר של בהמות מלחכות קש וגבב" עורר בציבור, בלי להתייחס להקשר שבמסגרתו נאמר ולדרכים שבהן התפרש.
 

צילום: רפי דלויה
עודד קוטלר עם קסדה צילום: רפי דלויה
צילום: רפי דלויה
מתגונן בהומור. עודד קוטלר עם קסדה צילום: רפי דלויה

לא סתם ציין בתכנייה כי "מי שהתנסה בעבודה על מחזה מקורי, שעיקרו מתייחס למציאות מוכרת, יודע שלחדר החזרות המבודד חודרת המציאות, אם נרצה או נמאן", ואכן המציאות הפוליטית (מי אמר מירי רגב ולא קיבל?) לא יכולה שלא לצוף מעל פני המים במקרה שכזה, גם אם המחזה אינו נוטה לימין או שמאל, אלא עוסק במפורש ביחסים שבין מדינה השולחת את בניה לקרב לאזרחיה.

בראש ובראשונה, "אח יקר" מציגה משחק יוצא מן הכלל, והשחקנים כולם עושים מלאכה משובחת: רמי ברוך כאב יהושע מגלם בעקשנות ובדואליות הנדרשת אדם שפועל בדחף כפול: התסכול שבשכול והפחד מגילוי האמת. אסתי קוסוביצקי, אשתו בחיים ועל הבמה, מעניקה ממשות לקושי הנפשי והפיזי להמשיך בחיים והביצוע שלה כואב ומרגש.

אודי רוטשילד המצוין מגלם את אורי המסוכסך והבלתי מתפשר ככוח אנרגטי וסוער. כנרת לימוני הרגישה היא הבת נוגה, ולצדה דיוויד בילנקה בהופעה מושחזת כדדי גבע, איש הצבא ובן זוגה. גדי יגיל כיחיאל פרלמוטר מנהל יחידת ההנצחה ממולח ומרתק. בקטעי מלחמה משוחזרים מופיעים אסף פרי כעופר ורביב מדר ואבי גולומב כחבריו ליחידה.

זאת הצגה שצריך לומר עליה שהיא חשובה, כי יש בה ערך תיאטרלי וחברתי. היא אינה חפה מהפגמים שמזוהים עם דרמות משפחתיות כבדות משקל, ובכל זאת נותרת אמיתית, אמינה ונוגעת ללב.

צילום: ז'ראר אלון
טיפול רגיש בנושא כואב. ''אח יקר'' צילום: ז'ראר אלון
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

המומלצים

עוד ב''בבמה''

פייסבוק