במה ניכר 'קסם האופרות של ורדי'?
בראיון מיוחד לקראת צאת ספרו החדש והעלאת האופרה "נשף המסכות" של ורדי, פרופ' יהואש הירשברג מסביר למה האופרה רלוונטית תמיד ומה הפך את ורדי לקוסם האופרות
"מה שאני מעריץ אצל ורדי זו האנושיות באופרות שלו. הוא אוהב את הדמויות שלו או שונא אותן והוא מעביר את הכל לקהל", מסביר הירשברג. "אצל ורדי המאזינים מעורבים, הם כל כך חלק מזה. וזו הגדולה שלו. הוא התכוון לבטא ולעצב את העולמות הרגשיים של הגיבורים שהם בני אדם אנושיים. בגלל זה הוא מנוגד כל כך לוגנר שמתאר רעיונות מופשטים, פילוסופים. בשבילי, אופרה זה קודם כל בני אדם, ביטוי אנושי זה הגדולה של הז'אנר הזה".

נשף המסכות
יוסי צבקר
יהואש הירשברג נחשב לאחד מחוקרי המוסיקה החשובים והמובילים בארץ ובעולם. בין השאר התמחה הירשברג במוסיקה ישראלית, במוסיקה עתיקה, במוסיקה האיטלקית ובעיקר באופרות של ורדי. הוא הרצה עליהן במסגרות שונות, ומאזיני קול המוסיקה (אם עדיין ישנם כאלה) ודאי ומכירים את תוכניותיו המקיפות על ורדי.
הספר של הירשברג מהווה תוספת חשובה למדף הספרים העני של ספרי מוסיקה בעברית, ובעיקר ספרי מקור. הירשברג מסביר כי מטרתו הייתה להבהיר לקוראים את מאפייניה הייחודיים של כל אחת מהאופרות של ורדי בשפה מקצועית, תוך המנעות מז'רגון טכני. זה ספר מקיף ומרתק, וגם מי שלא התעניין קודם לכן באופרות של ורדי יגלה בהן כעת עניין עמוק. ובכל זאת, הספר אינו מכיל את קורות חייו של ורדי.
"הספר מתפקד כמדריך ל-29 האופרות של ורדי (לרבות הרקוויאם). אני לא יכול לכתוב ביוגרפיה מקורית מכיוון שלא עשיתי מחקר על זה. רק ביוגרפיה של ורדי הייתה ממלאת ספר גדול מזה. יש כמה ביוגרפיות של כמה מאות עמודים. אני לא מתיימר להיות מומחה לזה ואני לא אעתיק מאחרים. אני בעצם רשמתי את ההתרשמות שלי מהאופרות של ורדי והמטרה הייתה שהמאזין יקרא את הפרק בזמן שהוא רואה או מאזין לאופרה".
ההשקה לספר תתקיים ב-20 לחודש, קודם לפרמיירה בבית האופרה של 'נשף המסכות'. "אני רואה את האופרה הזאת כאחת מהגדולות ביותר. ב'נשף המסכות', ורדי שילב אלמנט קומי. זה היה אחרי סימון בוקנגרה ((Simon Boccanegra שהייתה כל כך שחורה וקודרת, עד שהוא אמר שאי אפשר להמשיך כך יותר. לנשף המסכות הוא הכניס אלמנטים של אופרות צרפתיות, ובעיקר של אופרה בופה (אופרה היתולית, ל"ג). הוא יוצר תמונת חיים אמיתית שיש בה קומדיה, פארודיה וגרוטסקה".
יחד עם וגנר, ורדי נחשב למלחין האופרות החשוב ביותר בחצי השני של המאה ה-19, אך האופרות של ורדי לא היו מהפכניות מבחינה מוסיקלית גרידא: ורדי משתמש בשפה אופראית קבועה שהיא קומונקטיבית מאוד למאזין. מצד שני לכל אופרה יש אישיות משלה, עולם משלה. אין שתי אופרות זהות.
האם ניתן לזהות התפתחות סגנונית ביצירותיו?
"ורדי לא התפתח כמלחין אופרה מנקודה א' לנקודה ב', הוא לא עבר שינוי. מה שקורה אצלו שהעולם שלו הולך ומתרחב כמו מעגל הולך ומתרחב. הוא גם שומר על האפשרויות הראשונות המוקדמות עם אריות גדולות, אך הוא גם מוסיף אפשרויות חדשות למשל השימוש באנסמבלים. ניתן לראות את זה בנשף המסכות.
"עוד דבר שמצאתי כאשר עברתי על כל האופרות הוא שורדי לא נכשל אף פעם. אנשים מצביעים לפעמים על הכישלונות של ורדי – זה לא נכון. אין לו אופרה גרועה יש אופרות שבהן הליברטו פחות מוצלח. למשל 'שודד הים'. יש לו כ-10 יצירות מופת – 'נשף המסכות' שתעלה עכשיו היא אחת מהן. כל השאר הן יצירות טובות".
האם האופרה רלוונטית בימינו?
"רק צריך להתקרב על מנת לגלות את הגדולה של הצורה הזאת. להבין למה היא נמצאת על הבמה למעלה מ-400 שנה, והיא ממשיכה להציג לפני אולמות מלאים. האופרה קיימת מ-1600 והיא לא שוקעת – תנסה להשיג כרטיס לאופרה בוינה אם אתה לא קונה אותו חצי שנה מראש, או למטרופוליטן שמשדרים ל-6 מיליון איש בשנה.
"האופרה רלוונטית תמיד. באופרה לא חשוב הפרטים של הסיפור, מתי זה קרה - אם זה במאה ה-18 או ה-19, החשוב זה שהיא מדברת על הרגשות הבסיסיים ביותר של בני האדם. אהבה, שנאה, יצרים ותאוות כוח".
יהואש הירשברג: 'קסם האופרות של ורדי'. הוצאת כרמל ירושלים.
השקה ב-20.1.2014, קודם ל'נשף המסכות' בבית האופרה תל אביב יפו.
דניאל קלגרי, התזמורת הסימפונית ראשון לציון ומקהלת האופרה הישראלית.

קסם האופרות של ורדי
עטיפת הספר