עידן מינוס: החדש של עידן רייכל לא חצוף מספיק

עידן רייכל הופך באלבומו הרביעי לאיש העולם הגדול, אבל מרוב כלים, קולות וסגנונות קצת קשה להבין איזו בשורה נושאים השירים שלו, אם בכלל

רועי בהריר -פרל | 22/3/2013 17:50 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תגיות: עידן רייכל
השירים באלבום האולפן החדש "רבע לשש", הרביעי במספר של עידן רייכל, ארוזים בשכבות על גבי שכבות של כלי נגינה קלאסיים, אקוסטיים ואקזוטיים, ובמבחר קולות מובילים וקולות רקע נשיים וגבריים. העיבודים רכים, אווריריים, משרים רוגע, מערסלים. את הזמרים והזמרות ב"פרויקט" הנוכחי ניתן, בגדול, לחלק לשניים: זמרים ששרים בשקט, באיפוק, בזהירות, בחיל וברעדה (אמיר דדון, עידן חביב, תמיר נחשון, ישי ריבו, שי צברי ועידן רייכל עצמו) וקולות של זמרות ששרות בשקט, באיפוק, בזהירות, בחיל וברעדה (מירה עווד, ליאת ציון, ענת בן חמו, אנה מורה, מרתה גומז).
מדברים בשקט, מדברים לאט. עידן רייכל
מדברים בשקט, מדברים לאט. עידן רייכל צילום: אלדד רפאלי


תיאורטית, אם חופרים מספיק עמוק בתוך כל זה, אפשר למצוא כמה לחנים טובים – למשל אלה של "חיים פשוטים", רצועה מספר 11 בחלק ב' של האלבום (שבכתיבתה ובהלחנתה השתתף אביב גפן, וחלקו בכוח נשמע היטב בפזמון), "עכשיו קרוב" (הסינגל הראשון, בביצוע תמיר נחשון), "יורד הערב" (השיר הפותח, בביצוע עידן רייכל) ו"אור כזה" (השיר המסיים, גם הוא בביצועו של רייכל) - אך הללו מתקשים לפרוץ את חומות המגן הצליליות שמגוננות עליהן מפני העולם האכזר שבחוץ ולהגיע אל יעדם הסופי, הלב.

השירים של רייכל באלבום הזה – כלומר השירים כשלעצמם, ברמת המילים, הלחן והביצוע – שקועים אי שם במעמקי האוקיינוס ההרמוני שהיוצר הרגיש והקוסמופוליטי ברא סביבם. התוצאה נעימה, מלטפת וממלאת את כל שאר הפונקציות של כדור הרגעה טיפוסי מתוצרת גלגלצ, אבל גם היא, כמו הנהגים שעבורם היא נוצרה, תקועה בפקק באיילון, או במקרה הטוב בשלב המנות הראשונות שלפני החופה בחתונה של אשכנזים.

אפשר כמובן לשער מדוע רייכל מגונן כך על שיריו משל היו מגילות ים המלח. אחרי הכל, מדובר באחד האמנים המצליחים ביותר בארץ בעשור האחרון. שלושת אלבומיו הקודמים נמכרו בעשרות אלפים. הסיכון, במקרה שלו, גבוה ביותר: אם יעז להפר את האיזון הקוסמי שהקנה לו את מעמדו הרם בקרב אמהות אמידות וחברותיהן, הכל עשוי להיעלם. נכון, רייכל משתדל, ובמידה מסוימת מצליח, למתג את עצמו כיוצר בינלאומי, אבל הוא עדיין חי ומתפרנס כאן, במקום שבו אין קיום למושג "קריירה יציבה".

כל זה, אגב, לא סותר את העובדה שעידן רייכל הוא מוזיקאי ישראלי מצוין, בדגש על ישראלי. מאלבום לאלבום הוא אמנם נפתח ליותר ויותר סגנונות, שפות והשפעות, ולכאורה הופך ליותר ויותר גלובלי, אבל בסיס האם שממנו הוא יוצא אל מסעותיו ברחבי תבל הוא – גם כאן, באלבום החדש, למרות שפע שפותיו (עברית, צרפתית, ערבית, פורטוגזית, גרמנית ועוד) – אותו בסיס שממנו יצאו מלחינים ארצישראלים כמו סשה ארגוב, מרדכי זעירא, משה וילנסקי, נעמי שמר, נורית הירש ויאיר רוזנבלום.



בעבר היתה נטייה לשייך את רייכל לאזורי השאנטי פופ של מוש בן ארי – מה שעשה לו עוול רציני למדי, שכן הוא בכל זאת מוזיקאי פתוח, מורכב ורבגוני – אבל בשורה התחתונה הוא, קודם כל, אמן ישראלי. לכן הגיע הזמן שהוא יחלץ את עצמו, סוף סוף, מן הסטריליות השברירית שהוא שרוי בה ויציג בפני העולם גם קצת חוצפה.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של מעריב בואו להמשיך לדבר על זה בפורום מצעדים וביקורות מוזיקה -
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
קבלו עיתון מעריב למשך שבועיים מתנה

עוד ב''מוזיקה''

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים