לישון עם האויב: הספר "מי רצח את ארלוזורוב?" מציע תשובה לשאלה
"מי רצח את ארלוזורוב? " הוא רומן קולח, קליל ומרתק על רומן שניהל חיים ארלוזורוב עם מגדה גבלס (כן, אשתו של הנאצי ההוא, יימח שמו). איזה מזל שאין שום קשר בין הסיפור הזה, של טובי נתן, למציאות ההיסטורית

מגדה גבלס היא דמות היסטורית מרתקת שנתפסה, מבחינה סטריאוטיפית, כאישה קשה ודטרמיניסטית. "העולם שאחרי הפיהרר והנציונל סוציאליזם אינו עולם שראוי לחיות בו", היא קבעה. בספר "מי רצח את ארלוזורוב? ", לעומת זאת, מתגלה, כביכול, פן אנושי יותר שלה, גם אם במשורה. גבלס אינה שחקנית מרכזית בספר, היא לא חשובה באמת, אבל נדמה שכמו נשות מנהיגים רבות אחרות, בעבר ובהווה, גם היא תופסת את מקומה ומצליחה להשפיע בדרכה.
כבר בתחילת ספרו מסביר טובי נתן שיש אנשים שזיווגם עלול לשבש סדרי עולם, ומצהיר שהרומן מבוסס על דמויות היסטוריות שטלטלו את תקופתן ולא חסו על אף אחד. המחבר מציע גרסה משלו לחייו ומותו של חיים ארלוזורוב, ואגב כך חושף פן פחות מוכר של האיש-שהיה, לדבריו, גבר כריזמטי מחוזר ורודף נשים. אגב, שום קביעה בספר אינה מבוססת על חומרים ארכיוניים ואפילו לא על ספרות מחקר משנית.
פרופ' טובי נתן, המתגורר בצרפת, נולד בקהיר ארבע שנים אחרי שהסתיימה מלחמה העולם השנייה, ובמשך חמש שנים היה מנהל המכון הצרפתי בישראל. על כן לא מדובר כאן בספר היסטוריה כלל וכלל אלא ברומן שמבקש לתאר קשר רומנטי בין שתי דמויות שספק אם אי פעם נפגשו - מגדה גבלס וחיים ארלוזורוב, ראש המחלקה המדינית של הסוכנות היהודית, שנרצח על חוף ימה של תל אביב ביוני 1933.

בסיפור של נתן, ארבעה ימים לאחר הרצח בארמון ליאופולד המפואר בברלין ישבה מגדה גבלס לשתות תה בחדר אירוח קטן של מבנה שהיה שייך פעם, לפני מאה שנה, למרשל פרוסי, ואז נשמעה לפתע דפיקה בדלת ומנהלת משק הבית הופיעה בכניסה והגישה לה גיליון של ה"יידישה רונדאו". גבלס עיינה בעיתון והחלה לבכות. מנהלת המשק תוהה מדוע ידיעה על אינטלקטואל יהודי שנרצח בפלשתינה גורמת לה לבכות, אבל אז נזכרת כי בקיץ הקודם נפוצו שמועות על כך שמגדה מנהלת רומן עם אינטלקטואל יהודי. לאחר שהמשרתת יוצאת, נכנס לחדר יוזף גבלס בעלה וגוער בה על כך שהיא קוראת "ספרות אסורה". הוא מבין מיד את העניין, והיא, מצדה, מזדעקת: "הוא מת". "הזהרתי אותך", עונה לה גבלס, "ביקשתי ממך לא לדבר איתו, לא ליצור איתו שום קשר. השתמשתי בכל כוחי כדי למחוק כל קשר אפשרי ביניכם! יהודי! יהודי!את הרי יודעת מה הפיהרר דורש מאיתנו!".
הדיאלוג הזה, מן הסתם, לא התקיים לעולם. למעשה סביר להניח שגם אם השניים האלה, מגדה וארלוזורוב (שחי שנים רבות בברלין ועלה ארצה מגרמניה בשנת 1924) נפגשו אי פעם באירופה, זה קרה בחטף, ובטח לא בדרך של רומן לוהט. נתן, מצדו, מתעקש על קיומו של הרומן הזה, ואף מבקש לברר האם ייתכן קשר קונספירטיבי בינו לבין הרצח המסתורי.
המחבר אמנם מודה כי הרומן ההיסטורי שלו מבוסס על המציאות "באופן חופשי", אבל בהחלט רצוי היה להבהיר כי רב כאן הדמיון על האמת ההיסטורית. עלילת הספר נעה בין כמה תקופות: היא מתחילה ב-16 ביוני 1933, ליל הרצח, עוברת לימינו, חוזרת ליום שלפני הרצח, ואז, שוב, נעה קדימה ואחורה. הכתיבה קולחת, התרגום קליל וידידותי, הדמויות אמיתיות, המקומות קיימים, אבל האמת. . . טוב , היא שוכנת אי שם.
