מגששת: האם יעל פוליאקוב תחזור עם "הכל דבש"?
מה צריך לקרות כדי שיעל פוליאקוב ו"הכל דבש" יחזרו למסך? למרות תקריות לא נעימות בינה למנהלי רשת, כולל בקשה לעדן את התסריטים הבוטים, מתברר שכבר יש מי שעובד על זה
אפרת שמעיה דרור, מנהלת אולפני הרצליה, שהפיקה את שתי העונות של "הכל דבש" והיתה מעורבת גם בתסריט לעונה השלישית, מעירה, במידה רבה של צדק, שהניסיון לבסס טיעונים כאלה על סמך בדיחה אחת, בלי להבין את ההקשר שלה ובלי להכיר את המכלול של היצירה, הוא פופוליסטי ולא ממש הוגן. ואולי זה בכלל לא משנה. כי בין שרפליקת החור-תחת הזאת ניסתה להעביר מסר מסוים ובין שלא, נראה שבשלב שבו היא נכתבה פוליאקוב ורשת כבר היו עמוק בתוך נקודת האל חזור.
למי ששכח, ההודעה על ביטול העונה השלישית של "הכל דבש" הגיעה אחרי שהעונה השניה הסתיימה עם נתוני רייטינג בינוניים ואחרי כמה סקנדלים מקומיים שעניינם בסצנות קשות לעיכול ובשפה בוטה. ברשת נאלצו להדוף תלונות על קטע שבו נראה זוג מקיים יחסי מין מתחת לתמונה של הבאבא סאלי, וגם הדיאלוג הפרובוקטיבי בין ילצ'י לג'ימי, בגילומו של ציון ברוך ("אני מת לרדת לך שעות, לשתות לך את הכוס, עד שתתחנני שאני אצא משם"), עורר תגובות. ואלו רק דוגמאות מתוך קטעים ששודרו.

אפילו שירה מרגלית, לשעבר סמנכ"ל התוכן ברשת, מהתומכות הבולטות בפוליאקוב שגם מצויה איתה בקשרי חברות, נאלצה לפתוח מולה חזית. דקות לפני שפוליאקוב המריאה לחופשה בתאילנד צלצלה מרגלית והודיעה לה שסצנה אחת תיאלץ לעבור צנזורה בגלל שימוש מוגזם בגסויות. פוליאקוב השתוללה.
בשלב הזה זרעי המתיחות בין פוליאקוב לבין הנהלת הזכיינית כבר החלו לנבוט, והפיצוץ היה בגדר תאונה שממתינה להתרחש. עם סיום העונה פוליאקוב גם זומנה לשיחת נזיפה אצל המנכ"ל אבי צבי משום שהעזה להתארח בתוכנית של שלישיית מה קשור בערוץ 24 (השייך לזכיינית המתחרה קשת) בלי לקבל אישור מראש. מקורבים לפוליאקוב מספרים שהשיחה הקשה הזאת התנהלה בטונים גבוהים, והיא לבטח לא תרמה לשיפור האווירה. פוליאקוב חשה פגועה מהיחס שלו זכתה ברשת אחרי שהסדרה שלה זללה פרסים בטקס פרסי האקדמיה וזכתה לביקורות מהללות. אף על פי כן, לאחר שהתאוששה מתקרית הפריצה המסתורית, שבמהלכה מישהו חדר לביתה וגנב אך ורק את המחשב האישי שלה ובו טיוטות ראשוניות לתסריט של העונה הבאה, היא וצוותה התיישבו לכתוב.
בשלב הזה לפוליאקוב לא היתה סיבה לחשוד שהעונה לא תופק, משום שהכוונה להמשיך את הסדרה עוגנה באופן פורמלי. בשלהי העונה השנייה הזמינה רשת עונה שלישית ושילמה עבור פיתוח התסריט שלה. זמן קצר אחר כך הודיעה מרגלית על התפטרותה. עזיבה זו בוודאי לא הועילה לשדולה של פוליאקוב ברשת, אך עדיין לא היתה סיבה להיכנס לפאניקה. מה גם שמנהל תחום הדרמה ברשת, קובי גל רדאי, היה ונשאר בעדה. פוליאקוב העמידה שלד ראשוני לתסריט, הציגה אותו לאנשי הזכיינית, התבקשה לשכתב, חזרה עם גרסאות מתוקנות, נשלחה לתיקונים נוספים וחוזר חלילה בפינג פונג שנמשך כחצי שנה.
בדיעבד בסביבתה של פוליאקוב יכולים לטעון שזו היתה מלחמת התשה שתכליתה הבסיסית מריחת זמן. לעומת
"יעל היתה בהלם, היא השקיעה המון זמן ואנרגיות בשביל לעדן ולתקן", מספרת חברה של פוליאקוב, "היא היתה בטוחה שהמאמץ הזה ישתלם כי הסדרה תופק ולא תיארה לעצמה שסתם מטרטרים אותה".
פוליאקוב עצמה מעולם לא מסרה את גרסתה המלאה לאירועים. הפעם הבאה ששמה עלה בהקשר מקצועי היתה לפני כחודש, כשנבחרה להוביל את הקמפיין של קניון רמת אביב, שבמסגרתו היא גם כותבת בלוג של טיפים בענייני אופנה והמלצות לסיילים משתלמים. "היא נפרדה מזכיין, ברקע לא היה זכיין אחר, ועברו עליה כמה חודשים לא פשוטים, של אי ודאות ולחץ", מגלה שירה מרגלית, "גם בהיבט הכלכלי. הרי צריך לזכור שהיא אם חדהורית. היא החליטה לקחת פסק זמן ולטפל במצב החדש הזה בקור רוח. היא סירבה לכל מיני הצעות שלא נראו לה, ואמרה לי:'את תראי, עוד יגיעו גם הצעות טובות'. זה השתלם. עכשיו יש לה על השולחן אחלה דברים. הקמפיין לקניון הוא רק בשביל הפרנסה. זה בהחלט עדיף מאשר ללכת על פרויקט בטלוויזיה שהיא לא מאמינה בו עד הסוף ולקחת סיכון שזה ישרוף אותה כטאלנט".
"ברור שזאת היתה סטירה", אומר איש חיי הלילה אסי נקדאי, בן הזוג של פוליאקוב באותה תקופה. "בן אדם מקדיש לעניין ימים ולילות על חשבון הילד, החבר, המשפחה, ואז באים ואומרים לו:'זה לא מכניס מספיק כסף, אנחנו מעדיפים ללכת על ריאליטי'. היא אחת כזו שהולכת עם האמת שלה, ומאז ומתמיד הציק לה שמעדיפים את הזבל על חשבון היוצרים, אז היא נפגעה מזה באופן אישי והיו כאב גדול ואכזבה. אבל אחרי כמה ימים היא התעשתה והחליטה שאם זה לא קורה שם, היא תדאג שזה יקרה במקום אחר".

בראיונות שנלוו לקידום תפקידה החדש כפרזנטורית הבטיחה פוליאקוב רנסנס מקצועי ממש בקרוב ועושה רושם שלהבטחות האלה יש כיסוי. על הפרק: סדרת מערכונים שכבר צולם לה פיילוט, תוכנית היכרויות חדשה שנמצאת בפיתוח, וגולת הכותרת: הפשרתה של "הכל דבש".
לאחרונה צילמה פוליאקוב פיילוט לתוכנית מערכונים בקשת עם החבר הוותיק אילן פלד
(הזכור בעיקר כמירי פסקל הפקחית ב"אחד העם 1" ובסדרת ההמשך "אחד העם 101"). בפוקסיה, החברה שהפיקה את הפיילוט, סירבו למסור פרטים על אופי התוכנית, אך מקורב לשניים מספר שמדובר במעין שכלול לפינה שהגישו יחד בתוכנית הלילה של אסף הראל בערוץ 10. ניסיון קודם של הצמד לכתוב תסריט לתוכנית קומית, עם הראל ואסי כהן, נעצר בשלבים ראשוניים. הדיאלוג הפורה בין פוליאקוב ופלד, לצד היעדר הכימיה בין פלד לכהן, הביאו לפיצול ברוח טובה, והראל וכהן המשיכו משם ל"הפרלמנט", תוכנית שמבוססת על סדרת המערכונים מ"ארץ נהדרת".
הפיילוט עם פלד הוא שריד לדיאלוג רחב יותר שקיימה פוליאקוב עם קשת והתגלה כבוסרי. דובר על מעין עסקת חבילה שתכלול גם את "הכל דבש" או וריאציה שלה, בצד השתלבות של פוליאקוב בקאסט של "ארץ נהדרת". אלא שהשגת הזכויות לשימוש ב"הכל דבש" התבררה די מהר כמשקולת כבדה מדי, וגם ההשתתפות ב"ארץ נהדרת" ירדה מהפרק בשלב מוקדם. גורמים בתוכנית מספרים שמראש היה ברור שפוליאקוב לא תצטרף לקאסט כחברה מן המניין, לאור הגוון הקומי האחר שהיא מביאה איתה.
כרגע, באופן מפתיע, גוברים הסיכויים שפוליאקוב, המזוהה עדיין עם הקמפיין לחברת הלוויין יס, תמצא בית חדש דווקא בהוט. בימים אלו מפתחים שם תוכנית היכרויות חדשה בהנחייתה, משהו בסגנון "דאבל דייט - הדור הבא", אולם האופציה החמה ביותר שנרקמת בימים אלה היא גאולתה של "הכל דבש 3". כפי שכבר נרמז, מה שעלול לטרפד את המהלך הוא העובדה שרשת מחזיקה בזכויות על המותג, וכאמור גם מימנה את כתיבת התסריטים של העונה השלישית. לכן תחיית הסדרה תתאפשר רק בכפוף לסיכום בינה לבין הוט, שמן הסתם יהיה כרוך גם בפיצוי כספי. "אחרי שרשת החליטו לגנוז את העונה השלישית, יעל ניגשה לאבי צבי וביקשה ממנו שישחרר את הזכויות לשימוש בסדרה", מספר מקורב לפוליאקוב. "היא אמרה: 'תן לי ללכת עם זה הלאה, זה סיפור החיים שלי'. אבי תמיד אמר לה שאם יבוא קונה, הוא משחרר, אבל בינתיים אני לא רואה את זה קורה. הוא יודע שיעל אטרקטיבית ולכן כובל אותה".
ברשת מגיבים על הטענה הזאת בביטול וטוענים שהרבה כסף הוצא על "הכל דבש", ושאם יבוא מי שיהיה מוכן לשלם עבור פיתוח התסריט, הם ישחררו את הזכויות בשמחה. "אנחנו מאוד אוהבים ומעריכים את יעל והצענו לה כל מיני דברים, בין השאר עלתה גם המחשבה לייצר מהלך המשך ל'הכל דבש', ישיר או עקיף", אומרת מירית טובי, מנהלת התוכניות של הוט, באשר לסיכויי ההיתכנות של המהלך. "יכול להיות שבשביל לגרום לזה לקרות ניאלץ להמציא קצת את הגלגל מחדש. בכל מקרה, עדיין לא התקבלה החלטה בעניין".
אם פוליאקוב תנחת עם "הכל דבש" בהוט, היא לבטח תיקח איתה את הקבינט המצומצם שסייע לה בגיבוש התסריט וכולל את עומר תדמור ושרי תורג'מן. הפגישות איתם היו מתקיימות לרוב בבית משפחת פוליאקוב בתל ברוך, על שפת הבריכה. במהלך סיעור המוחות היתה פוליאקוב כותבת הערות בדף ועט, ולאחר הפיזור ניגשה לכתיבה, כשנחה עליה הרוח.
"יעל מעולם לא למדה תסריטאות אבל כל החיים היתה מוקפת בטקסטים, ולכן יש לה המון כבוד למילים", אומרת תורג'מן. "אין אצלה שום דבר מיותר. זה נראה כאילו הכל נשלף מהמותן אבל זה לגמרי מלוטש ומדויק". "יש לה אוזן מעולה לדיאלוגים ועט קל, ולכן כשהיא כבר מתיישבת לכתוב, דברים קורים אצלה מהר", מספר תדמור. "לפעמים היא אומרת שהיא תכתוב בחופשות, אבל זה בדרך כלל לא קורה. מהחופשות נולדים הסיפורים, והכתיבה מתבצעת בבית".

פוליאקוב לא פתחה את דלתה רק בפני הכוורת המצומצמת. גם ישיבות הליהוק וקריאות התסריט, שהיו מרובות משתתפים, התקיימו לעתים קרובות בחווילה המשפחתית. פוליאקוב, שלתקופה מסוימת הקפידה על מזון בריאות, היתה קולה ירקות באח המבוערת ומכבדת את האורחים. לעתים הסתפקה בעוגיות. האווירה הזאת, שבה גם לאחרון המפיקים היתה גישה בלתי אמצעית לפוליאקוב ולביתה, נשמרה גם על הסט, ולעתים הפמיליאריות הפכה לסוג של "שכונה" בעידודה של הטאלנטית. "כולם היו נורא מגויסים והקפידו על הזמנים, כמו בכל בהפקת טלוויזיה שבה הכל אמור לתקתק כמו שעון וכל דקה עולה כסף, ודווקא יעל יכלה לאחר או להיקרע מצחוק, וכולם המתינו לה עד שהיא תירגע", מספר גורם בהפקה.
דפוס אחר של פוליאקוב היה להכריז בקול שהיא מוכרחה להתפנות לביקור בשירותים שנייה לפני שהבמאי צועק אקשן ובכך לכפות על כולם המתנה ארוכה. לפעמים היו לה תירוצים טובים יותר. בעונה השנייה, למשל, כתבה סצנה שבה היא עולה במעלית שקופה עם ציון ברוך, בדרך לתצפית רומנטית על קו הרקיע של תל אביב, אך על הסט התברר שהיא סובלת מפחד גבהים, והצילום התעכב לזמן ממושך. "ליעל יש זמנים משלה והתנהלות משלה, וברגע שהצילומים מתחילים היא יכולה להתנהג כמו אחרונת השחקניות. כלומר רוצה כבר לסיים ולעוף הביתה", אומר דני סירקין, במאי העונה השנייה של "הכל דבש". "כשהיא וציון ברוך על הסט זה לא השילוב הכי יעיל, אבל למי אכפת מיעילות כשיש כזאת כימיה. אז עבדנו קצת שעות נוספות, לא נורא".
גם לברוך יש זיכרונות מהסט: "אני לא אשכח שבסצנה המפורסמת עם הגסויות הביאו כל מיני ניצבים מבוגרים ולא סיפרו להם מראש במה מדובר. הם יושבים שם ויעל צריכה להגיד לי דברים כמו: 'אני רוצה שתחנוק אותי עם הזין שלך'. אנשים כמעט התעלפו שם מההלם, ואנחנו בכינו מצחוק".
"זה היה ההווי הכללי ב'הכל דבש'", אומר יוסי מרשק, שגילם בסדרה את אחיה של פוליאקוב, "אם תשאל אנשים שעבדו איתי בעבר אני משער שהם יגידו שאני מקצוען, אבל ב'הכל דבש' לא הייתי כזה. כולנו נעשינו שם מפגרים ורעשנים. לא הייתי אומר שזה בגלל 'רוח המפקדת', כי יעל היא נורא לא מפקדת, אלא מתנהגת על הסט בדיוק כמו שאר השחקנים".
לזכותה של פוליאקוב ייאמר שגם כלפי חוץ היא מעולם לא ניסתה לשדר פסאדה של נמלה עמלנית. "אני מאוד אוהבת לשבת רגל על רגל ולא מפחדת מזה", הודתה בראיון מלפני חמש שנים, "אני לא רוצה עכבות של סבל וייסורי מצפון. הם מיותרים ולא גורמים לי לחיות טוב. שיגידו שאני מפונקת, אין לי בעיה עם זה".
למזלה , יש לה חברים טובים שמרככים את הדימוי. "חשוב להדגיש שהיא מאוד מקצועית ומדויקת", אומר הבמאי סירקין, "כלפי חוץ נראה כאילו שהכל על הזין שלה, אבל היא בעצם מגיעה נורא מוכנה. בגלל הרושם הראשוני שהיא מייצרת זה מאוד מפתיע. אם נצלם שמונה טייקים שלה, כולם ייראו בול אותו דבר. היא למשל זוכרת מתי צריך לעשות פאוזה של נשימה, יודעת לשחזר בדיוק את האופן שבו היא אמורה להניח את הבגדים תוך כדי הדיאלוג".

פוליאקוב, בת 35, היא גרושה ואם ליונתן, בן 10. באחרונה עזבה את הבית בצהלה שבו גרה עם בעלה לשעבר עופר זר וחזרה לבית של אמא שוש בתל ברוך. לעתים מזומנות אפשר למצוא שם את החברים אורי גוטליב, שלום מיכאלשווילי, ציון ברוך, אסתי גינזבורג, בר רפאלי, עידו רוזנבלום, בעז בנאי, דורית בר אור ומושיק גלאמין. היא מנגנת בפסנתר " כמה שיש לה פה ג'ורה, היא יכולה פתאום להפתיע עם קטע של באך", מגלה סירקין), וכשיש לה ערב חופשי היא לפעמים מפרגנת לעצמה בילוי סוער יותר. את נקדאי, לשעבר מבעלי הסקס בוטיק והיום בקוקיס קרים, שני ברים אפלוליים בתל אביב, הכירה בתיווכו של מיכאלשווילי. "אבל אי אפשר לומר שהיא בליינית במהות שלה", אומר נקדאי. "היא יוצאת כי אוהבת את הצחוקים, את החברה. מספיקה לה כוס יין אחת והיא מסובבת. האימהות זה מה שהכי חשוב לה. זה ראוי להערכה. היא תתעורר בשבע בבוקר ותדאג להכין את הילד לבית ספר, לקחת אותו לחוגים, לחברים. זאת לא אימהות שגרתית, כי בקשר בינה לבין יונתן יש המון צחוקים. הם בעצם כמו שני חברים".
"היא בנתה משהו מאוד יפה באימהות שלה, בקשר שלה עם יונתן", מוסיפה שירה מרגלית. "למרות שיש לה דימוי של אחת שכל היום מסתובבת עם סלבס ומנבלת את הפה, היא משקיעה בבן שלה המון תשומת לב. היא לא אמא'ביי דה בוק', זאת לא אימהות פדגוגית, אבל הם ללא ספק העוגן זה של זה בעולם. בכלל, כל הגישה שלה מאוד זורמת, נעימה ולא מלחיצה. הקללות לפעמים מאפילות על מרכיב מאוד עדין באישיות שלה".
"לא הרבה יודעים, אבל יעל היא טיפוס מאוד רוחני", מגלה ציון ברוך, "יש לה סוג של כוחות. היא מציפה איזו מחשבה או רעיון לתדר העולמי והם פשוט מתגשמים. רמיזות לכוח הזה כבר ראינו, שלא נדע, כשהיא כתבה פרק על מוות במשפחה עוד לפני שקרה מה שקרה עם פולי".
את הממד הרוחני בחייה מייחסת פוליאקוב לשיטת הניאו הומנולוגיה שבה היא מטופלת בשנים האחרונות. התורה, על רגל אחת, רואה בבעיות פסיכולוגיות תוצאה של חוסר איזון חשמלי במוח. מחשבות על דיכאון, חרדה ואומללות יוצרות מינוס במערכת. לעומת זאת מחשבות על הגשמה, התפתחות ונתינה הן בגדר פלוסים. הניאו הומנולוגיה מנסה להעניק למטופל כלים לגיבוש את תפיסת עולמו ועל ידי כך להביא את המוח לאיזון. אחד הכלים לכך הוא "ריגרשן" - ניקוי גלגולים קודמים.
פוליאקוב נחשפה לשיטה באמצעות קרובת משפחה וכעת היא מפיצה אותה בין חבריה. "הגעתי לטיפול בתחתית של התחתית. דיכאון, התקפי חרדה קשים וגם כדורים מסוג פרוזאק", סיפרה פוליאקוב למגזין "את" לפני שנה. "זה היה כבר אחרי הרבה טיפולים שעברתי, בהם גם טיפול פסיכולוגי. מה שקנה אותי בניאו הומנולוגיה זה שהתוצאות היו מיידיות. תוך כמה חודשים החיים שלי השתנו מקצה לקצה".
אף שפרק הזמן של טיפול בניאו הומנולוגיה נמשך בדרך כלל לא יותר משנה, פוליאקוב ממשיכה להתמיד בסשנים הללו. לאחרונה החליפה מטפלת, וכעת היא מודרכת על ידי יהודית אורנייה מילוא, מייסדת ומפתחת השיטה. "אני כמובן לא יכולה לחשוף פרטים מתוך הטיפול שלה, אבל אני רק יכולה להגיד שהפרסונה המצחיקה שלה כל הזמן נוכחת שם", מספרת אורנייה מילוא, "היא מביאה למפגשים הרבה הומור".
נראה שכרגע פוליאקוב מנתבת נתח ניכר מהאנרגיות החשמליות במוח להתנעת הקריירה. גברי בנאי, השותף של אביה המנוח בגשש החיוור שהתארח בכמה פרקים של "הכל דבש", משוכנע שהיא מסוגלת לכך. "היא כישרונית מאוד, דוגרית, ומאוד אמיצה. בסדרה שלה היא בחרה להתפשט ולהציג בפני העולם את המשפחה שלה כמו שהיא, בלי לייפות או להסתיר. שלא לדבר על האופן החשוף שבו הוצג המוות הטרי של אבא שלה".
ואולי דווקא משום שזה תפקיד חייה, עכשיו יהיה לה קשה לחזור לגלם תפקידים שאנשים אחרים כתבו בשבילה. כמו שלארי דיוויד משתתף בסרט של וודי אלן וכולם רואים שם את הדמות שלו ב"תרגיע".
"תגיד לי, על מה אתה מדבר? בגיל 35 להדביק לה תווית ולקבוע שהיא כבר עשתה את תפקיד חייה? ודאי שהיא יכולה לעשות תפקידים אחרים והיא גם תעשה. היא עדיין ילדה".
יעל פוליאקוב סירבה להתראיין לכתבה.
