שוברי קופות חזיר: מועמדות לאוסקר לא מבטיחה רווחים

מועמדות לאוסקר לא הופכת סרט לרווחי ובדרך כלל אפילו לא מחזירה את ההשקעה. אמנם מפיקי "הערת שוליים" משדרים אופטימיות, אבל בתעשיית הקולנוע לא מבינים למה

מיה מנע | 1/2/2012 14:00 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
 
גם הכסף עלול להיות שולי. סידר וכוכבי
גם הכסף עלול להיות שולי. סידר וכוכבי "הערת שוליים" בפסטיבל קאן צילום: גטי אימג'ס

בשנים האחרונות הפכו המשלחות הישראליות לאורחות קבועות בטקס האוסקר ובפסטיבלים הבינלאומיים לקולנוע. ההפקות הישראליות דלות לעומת המפלצות ההוליוודיות, אך הן מצליחות בכל זאת לייצר רעש ויחסי ציבור; ואולם, אלה בדרך כלל לא מתורגמים לכסף.

ב-26 בפברואר ינסה הסרט "הערת שוליים" לקטוף את האוסקר בקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר, ומפיקיו אפילו מאמינים שהוא יהיה רווחי. את הסרט הפיקו מובי פלוס הפקות וסרטי יונייטד קינג, שהיו אמונים על גם על "בופור" שהתמודד על האוסקר בשנת 2008. ב"הערת שוליים", שעדיין מציג בבתי הקולנוע, צפו עד כה יותר מ-300 אלף איש, ולפני שבועיים הוא אף עלה לצפייה בתשלום בהוט וביס. את הסרט מפיצה ווסט אנד, וסוני פיקצ'רס קנתה את זכויות ההפצה בארה"ב ובאמריקה הלטינית. עד כה הוא נמכר ליותר מ-20 מדינות , וב-8 במרס ייצא לבתי הקולנוע בארה"ב.

בניגוד למפיקי "הערת שוליים", אנשי קולנוע אחרים כלל לא משוכנעים שהשתתפות בטקסים בינלאומיים משפיעה לטובה על ההכנסות. מוש דנון, אשר הפיק ב-4 מיליון שקל את הסרט "עג'מי" שהיה מועמד לאוסקר לפני שנתיים, מספר: "הסרט לא הפסיד במובן שאנחנו יכולים להחזיר חלק קטן לקרן לעידוד קולנוע ישראלי על השקעתה, לחלק מעט רווחים ולכסות את ההוצאות. אבל אם היינו צריכים להחזיר את כל הכסף שהושקע בסרט הוא היה מפסיד. עג'מי מכר 200 אלף כרטיסים, אבל במקרה שלנו ובמקרים דומים המועמדות לאוסקר מתקבלת אחרי שהסרט מסיים להציג בקולנוע, ולכן היא כבר לא משמעותית למכירות".
צילום: בועז יהונתן יעקב
רווח זניח. ''עג'מי'' צילום: בועז יהונתן יעקב

השתתפות בטקס האוסקר לא תמיד מבטיחה הצלחה כלכלית, ולעתים השתתפות בפסטיבלים בינלאומיים אף עלולה לפגוע בסרט, כפי שמסביר הבמאי דובר קוסאשווילי: "הפסטיבלים לא מבטיחים הצלחה גורפת. הצלחה של סרט היא שילוב של אלמנטים כמו ביקורות טובות, עיתוי נכון ואטרקטיביות לקהל. זכייה בפרס לא מבטיחה הצלחה".

קוסאשווילי זכה במקום השני בפסטיבל קאן ובפרס וולג'ין בזכות הסרט "בלי חוקים". הסרט זכה בהכרה בינלאומית, אך השאיר את הבמאי בצל, ושם הוא נשאר עד 2001, עם עלייתו לאקרנים של הסרט "חתונה מאוחרת", שזכה אף הוא בפרס וולג'ין והשתתף בפסטיבלים בינלאומיים. "פסטיבלים יכולים לעזור", אומר קוסאשווילי, "אבל יש הרבה סרטים שזכו בפסטיבלים ואנשים לא שמעו עליהם. הפסטיבל מספק לסרט יחסי ציבור טובים, אבל יש גם רתיעה מסרטים שזוכים בפסטיבלים. לפעמים זכייה יוצרת ציפיות גבוהות, ואחר כך הן מתבדות והסרט נפגע".
 

יש רתיעה מסרטים שזוכים בפסטיבלים. דובר קוסאשווילי
יש רתיעה מסרטים שזוכים בפסטיבלים. דובר קוסאשווילי צילום: דודי וזגאן
המשלחות הישראליות לטקסי האוסקר ולפסטיבלים היוקרתיים הופכות גם הן להוצאה לא מבוטלת עבור המפיקים. רבים זוכרים את המשלחות הגדולות שליוו את "בופור" ב-2008, את "ואלס עם באשיר" ב-2009 ואת "עג'מי" ב-2010.

דנון מספר שלטקס האוסקר יצאה משלחת של יותר מ-10 שחקנים ואנשי צוות ב-250 אלף שקל. באמצעות הקרן לעידוד קולנוע ישראלי ופרס אופיר הוא החזיר רק כמחצית מעלות הנסיעה, שהוציא מכיסו. "זה לא כדאי כלכלית", הוא אומר, "לפעמים יש עזרה ממשרד התרבות, ממשרד החוץ או מהקרן לעידוד קולנוע, אבל חלק נכבד מההוצאה עדיין נופל על ההפקה. אנשים שאני מכיר הבטיחו לסייע, אבל באיזשהו מקום בין משרד האוצר, משרד החוץ ומשרד התרבות והספורט אבד הכסף ועד היום לא מוצאים אותו. אני מקווה
בשביל 'הערת שוליים' שאצלם זה יהיה שונה".

ממשרד התרבות והספורט נמסר בתגובה: "פריחת הקולנוע הישראלי, כפי שמעידים היוצרים ואנשי התעשייה, לא היתה מתאפשרת אלמלא הסכם הקולנוע, שבמסגרתו מעבירה המדינה 67 מיליון שקל בכל שנה לקרנות הקולנוע למימון הפקות. ניהול תקציב ההפקה, הפרסום והשיווק והוצאת המשלחות לטקסים ולפסטיבלים מתנהלים במסגרת קרנות הקולנוע ונתונים לשיקולן הבלעדי. במסגרת התמיכה מעביר משרד התרבות 150 אלף שקל בשנה לפרסי אופיר, ו-100 אלף שקל מהם מיועדים לפרס הסרט הטוב ביותר שישתתף באוסקר. כספי הפרס משמשים את יוצרי הסרט ואת מפיקיו למימון נסיעתם לטקס ומימון השיווק. יש מקרים שמשרד החוץ מממן את כרטיס הנסיעה או את השהייה של יוצרים המועמדים לפרסים".

בואו להמשיך לדבר על זה ב-
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''קולנוע''

פייסבוק

ביקורות וטורים

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים