צער לא רב: הסיכונים של רות דולורס וייס משתלמים

הבחירה להוציא אלבום כפול היא בעייתית בפני עצמה, אבל אלבום כפול של קאברים בלבד זה כבר לגמרי משוגע. רק רות דולורס וייס יכולה לעשות את זה ולצאת בחיים

רז ישראלי | 1/2/2012 16:55 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר

רות דולורס וייס, ''My Middle Name is Misery'', היי פידליטי

מזה שמונה שנים שרות דולורס וייס ממצבת את עצמה כאחד הקולות העמוקים והמסקרנים במוזיקה הישראלית. היא עוד לא התחברה לגמרי לקהל המקומי למרות שניסתה מזלה גם בעברית, היא עדיין לא הוציאה את המאסטרפיס שלה, אבל כל דבר שהיא נוגעת בו ראוי להערכה ולו רק בשל היכולת המופלאה להתאים את הטון לתחושה ולהטעים את המילה לפי הרגש.

בכל זאת, לגשת לאלבום כפול שכולו גרסאות כיסוי, של זמרת ישראלית צעירה ששרה באנגלית, זו משימה לא פשוטה ואף מפחידה. טיבם של אלבומים כפולים להיות ארוכים מדי, וכמעט תמיד קורץ להוציא מהם כמה שירים ולערוך את הנותרים והמוצלחים יותר מחדש על גבי דיסק בודד. יותר מזה מרתיעים אלבומי מחווה וגרסאות כיסוי, כשהחשש מלשמוע שיר אהוב שגדלנו עליו בגרסה מעפנה יכול להפוך ברגע כל חולה מוזיקה לחולה נפש. תוסיפו לזה את העובדה שהאלבום כולו הוקלט בסוף שבוע אחד, או במילים אחרות - בתקציב ישראלי מינוס, וקבלו חשש כפול באריזת קרטון חומה ששמו האמצעי הוא צער.
צילום: רונן ללנה
כל דבר שהיא נוגעת בו ראוי להערכה. רות דולורס וייס צילום: רונן ללנה

רשימת השירים שוייס בחרה לכסות מגרה ומרתיעה בו זמנית. בלי יוצא מן הכלל, הרשימה מעידה על טעמה המוזיקלי המצוין של הזמרת. באופן לא מפתיע, קינג קרימזון ורוברט ואייט מקבלים כיסוי מצד אחד, נינה סימון ובילי הולידיי מצד שני. בדיוק מה שוייס צריכה לבצע אם כבר החליטה לצאת להרפתקאה הניסיונית הזאת. כששומעים את הביצועים המיוחדים והאמיצים שלה לשירים הקלאסיים ברצף, מבינים שהכישרון של וייס ושהקונספט החי, החם והנושם של האלבום כל כך מחמיאים להם, שגם הרתיעה המתבקשת שקדמה לשמיעת האלבום מתפוגגת.

יהוא ירון, שהגה והפיק את האלבום יחד עם וייס, יורש לאט אבל בטוח, עם כל פרויקט חדש בו הוא משתתף, את כיסא נסיך האינדי הישראלי החדש, כשרוחו מורגשת בכל פינה. הבס הדומיננטי אך המאופק שלו מטלטל והאווירה הקודרת שהוא מביא איתו חוברת לצלילוּת קולה של וייס בשלמות ויופי של קשת בענן. איתי וייס, אחיה של רות, שמגיח מהרמקולים פעמיים בשירה וגיטרה, עושה סלט של רעל רגשי מ"Toxic" של בריטני ספירס כשהוא הופך אותו מסטוץ זול וארעי למערכת יחסים ארוכה וכואבת. כשהוא שר את "Wedding Dress", וייס נשמע כמו בנו האבוד של מרק לנגן בכבודו ובעצמו.
 

ביצועים אמיצים. My Middle Name is Misery
ביצועים אמיצים. My Middle Name is Misery עטיפת האלבום
ברשימת הנגנים שמלווים את האלבום יש גם שלושה נשפנים מוכשרים שלוקחים כל שיר שהם משתתפים בו למחוזות רחוקים בהרבה מהמקור. כל השירים באלבום מקבלים טיפול שונה שמצדיק את הקאבר. הפתיחה הצ'רלס מינגוסית ל"Summer Kisses, Winter Tears" סוחטת את הקיטש מאלביס פרסלי, הגרסה המהירה והקומזיצית ל"Ain't No Cure for Love" מורידה את לאונרד כהן, מגדולי הפואטיקנים הרומנטיים, אל העם. גרסת הג'אז ל"Let's Dance" מפשיטה את דיוויד בואי מהאיפור והכבדות וחושפת את השיר המקסים הזה במערומיו הבשרניים, בעוד כלי הנשיפה מוסיפים אווירה אירוטית ומיוזעת שבאמת עושה חשק לרקוד. קריעת "And No More Shall We Part" של ניק קייב משולה לפתיחת תיבת פנדורה של
אחד השירים המדכאים ביותר של מספר הסיפורים החריף, כששרצים של כאוס רגשי מצליחים לחלץ עוד כמה תחושות מהטקסט המצמרר.

דוקא הגרסה של וייס ל"Moonchild" של קינג קרימזון לא עומדת בסטנדרט הגבוה ששמונת המוזיקאים הצליחו להשיג בסוף שבוע תל אביבי קצר ולוהט. אבל כשמדובר בתשע עשרה גרסאות כיסוי לשירים מוכרים ואהובים, מותר לפספס עם שיר אחד. קל בהרבה היה ליפול במלכודת האובר-דרמטיות, להיסחף בזרם תיאטרלי מקושקש של קאברים בביצועים סופר מגניבים עם חצוצרה וקרן יער. וייס לא נופלת בפח הזה ומצליחה להשאר רצינית, אמיתית ואותנטית לאורך כל ההרפתקאה המיוחדת, שאם שמה האמצעי הוא צער, אזי שמה הפרטי הוא אהבה, ושם משפחתה הוא התמזגות.

בואו להמשיך לדבר על זה ב-
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

ביקורות וטורים

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים